GPS locaties en data op Google maps

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-07-2024
Kan weg, opgelost.

[ Voor 123% gewijzigd door RobertR op 04-06-2013 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Je kunt vanuit een webpagina niet rechtstreeks de USB poort benaderen (zou wat zijn :X ), maar je kunt wel, als je GPS als locatiesensor bekend is in je systeem, gebruik maken van geolocation die in alle recente browsers ondersteund wordt. Wat ik raar vind echter is dat, ondanks je beweert er niets van te weten, niet op relevante hits bent gestuit want ik moet haast m'n best doen om 't niet te vinden als ik zoek op "browser gps" en soortgelijke termen. Ik mis dan eigenlijk ook wel de nodige zaken uit onze Quickstart en zou 't op prijs stellen als je je topicstart daarmee aanvult (vooral punt 5: wat heb je al geprobeerd/gezocht/gevonden). Je topic is nu namelijk niet heel veel meer dan een "Kan iemand even... uilteggen hoe-en-wat".

Is de "ontvanger doos" niet bekend als GPS device en dus enkel een "tijdelijke storage" voor die coördinaten (en dat verwacht ik wel, want 't zal een soort van logging bevatten neem ik aan en meer dan alleen GPS data bevatten) dan zou je gebruik kunnen maken van een Java-applet (let wel: Java != javascript) of, IE-only, zelfs een ActiveX component (r.a.n.z.i.g. :X ) om die doos te benaderen. Als de doos benaderbaar is op filesystem niveau (als in: je kunt er een "file" uit lezen) dan zou ik echter als eerst eens kijken naar de local file api.

Voor ondersteuning van diverse voorgenoemde opties in diverse browsers kun je kijken op http://caniuse.com.
RobertCivic schreef op maandag 22 april 2013 @ 19:12:
Het betreft een offline html pagina, de pagina is grotendeels klaar en Google Maps is daarin geïntegreerd.
Ik ben geen Google Maps expert, maar "offline html" en "Google Maps is daarin geïntegreerd" gaat bij mij even niet samen (ik zeg niet dat 't niet kan maar ook dat zal de nodige moeite kosten). Heb je een offline kopie van Google Maps dan ofzo? En, maar ook daar kan ik me vergissen, volgens mij is deze manier van gebruik tegen de gebruiksvoorwaarden (maar dat zou ik je moeten nazoeken).

[ Voor 72% gewijzigd door RobIII op 22-04-2013 19:33 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
even ter aanvulling: sommige GPS apparatuur geeft de coordinaten in rijksdriehoeksstelsel formaat... je zult deze coordinaten dan moeten converteren naar LatLong waardes om zo de (bij benadering) juiste maps-lokatie te krijgen... ik kan nu de link naar de PDF met de wiskundige omrekening even niet vinden, maar mocht je daar behoefte aan hebben, dan kan ik hem thuis wel even uit mijn favorieten vissen voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
P.O. Box schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:39:
even ter aanvulling: sommige GPS apparatuur geeft de coordinaten in rijksdriehoeksstelsel formaat...
Even ter aanvulling: het lijkt me stug dat een apparaat dat in principe wereldwijd gebruikt kan worden specifiek voor NL bedoelde coördinaten uitspuugt (maar: what do I know). Is het niet zo dat je die formule die je hebt gebruikt wordt om GPS coördinaten om te rekenen naar het rijksdriehoeksstelsel? En los daarvan: waarom zou je dat thuis moeten opzoeken; die formule is toch zo te googlen? ;) (Zie bijv. hier en hier).

Bedoel je niet toevallig dit?

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 23-04-2013 10:18 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-07 00:17
Van wat ik uit de situatie omschrijving begrijp krijg je de coördinatie reeds binnen van een boei. deze moeten verwerkt worden op je pagina.

Als je google maps al gebruikt dan kun je met een XML feed de locatie aan de map toevoegen.

je moet er voor zorgen dat er een XML in de volgende indeling gemaakt wordt:
code:
1
2
3
<markers>
  <marker lat="37.427770" lng="-122.144841"/> 
</markers>

kijk op de volgende link voor een opzet over hoe je het er aan de front-end uit zou moeten zien:
http://gmaps-samples-v3.googlecode.com/svn/trunk/xmlparsing/

BTO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 16:56
Bedoel je met offline html pagina dat de pagina alleen maar op de computer te gebruiken is waar de ontvanger op aangesloten is?

Ik denk dat je software moet gaan schrijven die de USB ontvanger uitleest en de data in een database stopt of als xml wegschrijft die weer gebruikt wordt in de html pagina. Met html / javascript zelf zal dit niet lukken. Misschien met php maar met java/c#/visual basic/python zou het wel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
RobIII schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:55:
[...]

Even ter aanvulling: het lijkt me stug dat een apparaat dat in principe wereldwijd gebruikt kan worden specifiek voor NL bedoelde coördinaten uitspuugt (maar: what do I know). Is het niet zo dat je die formule die je hebt gebruikt wordt om GPS coördinaten om te rekenen naar het rijksdriehoeksstelsel? En los daarvan: waarom zou je dat thuis moeten opzoeken; die formule is toch zo te googlen? ;) (Zie bijv. hier en hier).

:)

je hebt gelijk dat het onlogisch is, maar toch is er GPS apparatuur die RD-coordinaten uitspugen... geen idee waarom... maar de kans is natuurlijk groot dat de TS "internationale" apparatuur gebruikt :)

over het opzoeken: ik had ff snel gegoogled en vond niet direct het PDFje dat ik bedoelde... in dat PDF stond heel goed uitgelegd hoe je de omrekening moest doen... dus geen sites die het voor je doen (zoals de eerste twee links)... en ook geen Wiki pagina :)

maar misschien heeft TS de betreffende omrekening niet eens nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07 12:10

TheNephilim

Wtfuzzle

Leuk project!

Zelf heb ik zo ook geen idee hoe je dat zo even op kan lossen. Wellicht is het mogelijk om een webserver te installeren op de PC die aangesloten is op de ontvanger en daarmee de rechten zo instellen dat hij doormiddel van exec in PHP een XML/JSON/oid bestandje genereert met de GPS coördinaten.

De coördinaten lees je dan weer uit in iets met JavaScript om de markers op het Google Maps canvas te plotten.

Het zal dan al snel een Linux bakje moeten worden denk ik, tenminste; ik denk dat je daarmee de meeste mogelijkheden hebt. Zolang je op die webserver geen input mogelijk maakt en het verder netjes afbakent, hoeven die extra rechten niet zo'n probleem te zijn. Helemaal niet als je het slechts lokaal gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-07-2024
Om te beginnen heb ik mijn oorspronkelijke post iets bijgewerkt om iets meer duidelijkheid te scheppen.

[quote]RobIII schreef op maandag 22 april 2013 @ 19:20:

Bedankt voor je reactie en ik snap de verwarring, uiteraard heb ik geprobeerd met wat steekwoorden relevante informatie te vinden. Door mijn ontzettend gebrekkige kennis in dit (vak)gebied ben ik helaas alleen maar in het duister aan het tasten. Daarom ben ik dit topic gestart om de scope toch iets te verkleinen en hopelijk in de goede richting gestuurd te worden.
P.O. Box schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:39:
even ter aanvulling: sommige GPS apparatuur geeft de coordinaten in rijksdriehoeksstelsel formaat... je zult deze coordinaten dan moeten converteren naar LatLong waardes om zo de (bij benadering) juiste maps-lokatie te krijgen... ik kan nu de link naar de PDF met de wiskundige omrekening even niet vinden, maar mocht je daar behoefte aan hebben, dan kan ik hem thuis wel even uit mijn favorieten vissen voor je :)
Bedankt voor de aanvulling, wanneer ik dusdanig ver ben dat ik dit nodig kan hebben zal ik contact met je opnemen, indien ik het niet op het wereld wijde web kan vinden :P
RobIII schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 09:55:
[...]

Bedankt voor de toevoeging!
bonzen schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 10:04:
Van wat ik uit de situatie omschrijving begrijp krijg je de coördinatie reeds binnen van een boei. deze moeten verwerkt worden op je pagina.

Als je google maps al gebruikt dan kun je met een XML feed de locatie aan de map toevoegen.

je moet er voor zorgen dat er een XML in de volgende indeling gemaakt wordt:
code:
1
2
3
<markers>
  <marker lat="37.427770" lng="-122.144841"/> 
</markers>

kijk op de volgende link voor een opzet over hoe je het er aan de front-end uit zou moeten zien:
http://gmaps-samples-v3.googlecode.com/svn/trunk/xmlparsing/
Bedankt, ik zal dit overleggen met de projectleden die de 'pagina' hebben ontwikkeld.
epic007 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 10:40:
Bedoel je met offline html pagina dat de pagina alleen maar op de computer te gebruiken is waar de ontvanger op aangesloten is?

Ik denk dat je software moet gaan schrijven die de USB ontvanger uitleest en de data in een database stopt of als xml wegschrijft die weer gebruikt wordt in de html pagina. Met html / javascript zelf zal dit niet lukken. Misschien met php maar met java/c#/visual basic/python zou het wel moeten lukken.
Jij slaat de spijker op z'n kop, dit is precies wat ik bedoel met de ontvanger (tevens aangepast in de eerste post). Over de software, ongeveer hetzelfde heb ik begrepen van één van mijn docenten, een kleine applicatie die naar de USB poort luisterd en de data hieruit beschikbaar maakt voor toepassing op de html pagina. Ik zal mij even inlezen op java/c#/visual basic/python die jij aanraad, weet je toevallig één van de betere sites om hierover te leren?
TheNephilim schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 13:38:
Leuk project!

Zelf heb ik zo ook geen idee hoe je dat zo even op kan lossen. Wellicht is het mogelijk om een webserver te installeren op de PC die aangesloten is op de ontvanger en daarmee de rechten zo instellen dat hij doormiddel van exec in PHP een XML/JSON/oid bestandje genereert met de GPS coördinaten.

De coördinaten lees je dan weer uit in iets met JavaScript om de markers op het Google Maps canvas te plotten.

Het zal dan al snel een Linux bakje moeten worden denk ik, tenminste; ik denk dat je daarmee de meeste mogelijkheden hebt. Zolang je op die webserver geen input mogelijk maakt en het verder netjes afbakent, hoeven die extra rechten niet zo'n probleem te zijn. Helemaal niet als je het slechts lokaal gebruikt.
Inderdaad een leuk project, daarnaast ook zeer uitdagend. Helaas is het voor mijzelf erg lastig omdat ik in dit project alleen maar buiten mijn studierichting bezig ben, maar dit maakt het ook interessant.

Ik ben nog niet helemaal bekend met al die termen en wil hier graag iets meer over weten, ik hoop dat er een quick & easy way te vinden is.

Naast de gewone GPS data zal er ook informatie als de oorsprong van het geluid (zoals een walvis) moeten worden meegestuurd. In het kort zou het een mix moeten worden van http://www.ndbc.noaa.gov/ en http://listentothedeep.com/acoustics/index.html waarbij de laatste link verwijst naar een product van onze opdrachtgever.
Pagina: 1