Hallo Tweakers!
Op dit moment werk ik als ZZP-er totdat ik volgend jaar met mijn vervolgopleiding begin. Zo nu en dan moet ik 3D filmpjes animeren/renderen en daarom heb ik enkele maanden geleden de onderstaande PC samengesteld.
Inmiddels heb ik al flink wat lopen renderen op deze PC (5000*8-12 minuten) en heb hierbij gezien dat mijn CPU qua warmte nooit boven de 55 a 58 graden uitkomt. Ook na urenlang renderen (100% CPU dus).
Nou is mijn vraag; kan ik en is het onschadelijk om met mijn setup te gaan overclocken om de rendertijd te verbeteren? Ik snap wel dat overclocken opzich eerder slijtage veroorzaakt, maar ik wou toch geen 5 jaar doen met deze computer
Hij moet echter niet volgend jaar al de pijp uitgaan natuurlijk.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groeten,
Peter
ps. Ik heb nog nooit zoiets gedaan
Mijn PC:
Moederbord: MSI Z77A-GD65
CPU: Intel® Core™ i7-3770K
CPU-Koeling: Thermaltake Water 2.0 Pro
GPU: Sapphire HD 7850 OC
Voeding: OCZ Fatal1ty 750W
Ram: GeIL 16GB DDR3-1600 Kit
SSD: OCZ VTX4-25SAT3-128G
HDD: Seagate ST1000DM003
Op dit moment werk ik als ZZP-er totdat ik volgend jaar met mijn vervolgopleiding begin. Zo nu en dan moet ik 3D filmpjes animeren/renderen en daarom heb ik enkele maanden geleden de onderstaande PC samengesteld.
Inmiddels heb ik al flink wat lopen renderen op deze PC (5000*8-12 minuten) en heb hierbij gezien dat mijn CPU qua warmte nooit boven de 55 a 58 graden uitkomt. Ook na urenlang renderen (100% CPU dus).
Nou is mijn vraag; kan ik en is het onschadelijk om met mijn setup te gaan overclocken om de rendertijd te verbeteren? Ik snap wel dat overclocken opzich eerder slijtage veroorzaakt, maar ik wou toch geen 5 jaar doen met deze computer
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Groeten,
Peter
ps. Ik heb nog nooit zoiets gedaan

Mijn PC:
Moederbord: MSI Z77A-GD65
CPU: Intel® Core™ i7-3770K
CPU-Koeling: Thermaltake Water 2.0 Pro
GPU: Sapphire HD 7850 OC
Voeding: OCZ Fatal1ty 750W
Ram: GeIL 16GB DDR3-1600 Kit
SSD: OCZ VTX4-25SAT3-128G