i7-3770K - Overclocken verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 13:24
Hallo Tweakers!

Op dit moment werk ik als ZZP-er totdat ik volgend jaar met mijn vervolgopleiding begin. Zo nu en dan moet ik 3D filmpjes animeren/renderen en daarom heb ik enkele maanden geleden de onderstaande PC samengesteld.

Inmiddels heb ik al flink wat lopen renderen op deze PC (5000*8-12 minuten) en heb hierbij gezien dat mijn CPU qua warmte nooit boven de 55 a 58 graden uitkomt. Ook na urenlang renderen (100% CPU dus).

Nou is mijn vraag; kan ik en is het onschadelijk om met mijn setup te gaan overclocken om de rendertijd te verbeteren? Ik snap wel dat overclocken opzich eerder slijtage veroorzaakt, maar ik wou toch geen 5 jaar doen met deze computer :P Hij moet echter niet volgend jaar al de pijp uitgaan natuurlijk.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten,

Peter

ps. Ik heb nog nooit zoiets gedaan O-)

Mijn PC:
Moederbord: MSI Z77A-GD65
CPU: Intel® Core™ i7-3770K
CPU-Koeling: Thermaltake Water 2.0 Pro
GPU: Sapphire HD 7850 OC
Voeding: OCZ Fatal1ty 750W
Ram: GeIL 16GB DDR3-1600 Kit
SSD: OCZ VTX4-25SAT3-128G
HDD: Seagate ST1000DM003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die temperatuur geeft ruimte om over te clocken, maar mijn vraag is of je het echt nodig hebt? Mijn ervaring met overclocken is dat alles een klein beetje sneller gaat maar niet echt dat je zegt: goh wat is mn pc opeens snel.

Daarnaast zou ik als je het wil proberen niet meteen op je hoofdpc gaan doen, neem een oudere cpu en ga daar rustig mee beginnen (je wilt niet per ongeluk een iets te hoog voltage erop zetten). Er staan online genoeg handleidingen maar dan nog.

Als ik jou was zou ik me eerst afvragen of je het nodig hebt en de tijd erin wilt steken om het te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
Nouja als hij een paar GHz omhoog kan dan zou ik flink wat tijd schelen als ik 5000x een plaatje moet renderen voor een korte animatie. Maar als het met afgeraden wordt zal ik het zeker niet doen. Vandaar ook dat ik dit topic aangemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubm93
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09-2022
Ik zou het niet doen als het voor werk is, want je hebt meer kans op een crash...
Maar het zal kwa snelheid wel helpen als je overclocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Je kan best je cpu wat overclocken, check de website van Intel om te kijken bij elke temperatuur de CPU onstabiel word. Dan zou je in theorie net zolang door kunnen clocken tot je bij de max temp zit. Maar ga er voor de zekerheid 5 a 10 graden onder zitten.

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooosdt
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-05-2023
Een cpu overclock is inderdaad verstandig, je hebt dan ook niet voor niets een -K versie. Je had anders een xenon kunnen aanschaffen die zelfde prestaties bied, maar geen overclock mogelijkheid heeft.
Overclocken is vrij eenvoudig en je kunt eigenlijk niks kapot maken. Je hoeft normaliter geen voltages te veranderen en alleen de multiplayer te verhogen.
Aangezien je dit echter nooit gedaan hebt zou ik wel eventjes een tutorial erbij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
Oke, bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik heb net op intel.com gekeken naar de specificaties voor de maximum temperatuur:
http://ark.intel.com/products/65523

Ze hebben het er daar echter over "Case Temperature is the maximum temperature allowed at the processor Integrated Heat Spreader (IHS). " van 67.4 graden, maar dat lijkt me niet de maximum temperatuur toch?

mijn programma (core temp 1.0) zegt dat hij 105 graden kan hebben, maar goed die niet officieel van intel natuurlijk.

Verder heb ik inderdaad CPU en GPU de overclock versie van gekocht, omdat ik er van uitging dat die zoizo langer meer konden hebben.

Als ik inderdaad alleen de multiplier omhoog hoef te gooien en ik doe dat in kleine stapjes dan zou het wel goed moeten gaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjtm
  • Laatst online: 22-09 08:41
CrashKonijn schreef op maandag 22 april 2013 @ 19:50:
Nouja als hij een paar GHz omhoog kan
Een paar GHz er bij zal niet snel het geval zijn. Ik denk dat je bij deze cpu eerder kan denken aan een 800mhz - 1000mhz zonder veel moeite wanneer je weinig ervaring hebt met overclocken.

En inderdaad, google gewoon even naar wat steekwoorden als: 3770k + overclocking + tutorial voordat je gaat beginnen en lees wat ervaringen van anderen.

Je zou trouwens ook kunnen kijken of gigabyte net als asus overclock software bij het moederboard meelevert. Wanneer je er echt totaal geen verstand van hebt is het ook op deze manier nog mogelijk om meer uit je hardware te halen.

Intel Core i5 3570K @4.2ghz -- Asus P8Z77-M -- 2x4GB G.Skill Ares -- Asus GTX660-DC2T-2GD5 -- Crucial M4 128GB -- Seasonic G-Serie 550 -- BitFenix Prodigy M -- Asus Xonar D1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:16
De meeste 3770K CPU's kunnen best wat hoger dan de standaard. Daarbij zou ik eerst ook een kijken hoeveel voltage je CPU nodig heeft op de stock snelheid. Veelal staan de CPU's zeer defensief ingesteld. Normaal op 4.1Ghz staat mijn CPU ingesteld op iets van 1.14V, terwijl hij dit makkelijk LinX stabiel kan draaien op 1.05V.

Wat betreft die temperaturen, ik hoop inderdaad dat CoreTemp een verkeerde waarde aangeeft. Probeer anders eens RealTemp of OCCT en kijk wat daar de waardes zijn.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
kjtm schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:03:
[...]

Een paar GHz er bij zal niet snel het geval zijn. Ik denk dat je bij deze cpu eerder kan denken aan een 800mhz - 1000mhz zonder veel moeite wanneer je weinig ervaring hebt met overclocken.

En inderdaad, google gewoon even naar wat steekwoorden als: 3770k + overclocking + tutorial voordat je gaat beginnen en lees wat ervaringen van anderen.

Je zou trouwens ook kunnen kijken of gigabyte net als asus overclock software bij het moederboard meelevert. Wanneer je er echt totaal geen verstand van hebt is het ook op deze manier nog mogelijk om meer uit je hardware te halen.
Dat heb ik inderdaad verkeerd geschreven, ik ging er ook eerder van uit dat ik hem bijf naar 4.5 ghz zou kunnen halen. Als het goed is heb ik inderdaad software om hem te overclocken, ik zal het eens opzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjtm
  • Laatst online: 22-09 08:41
CrashKonijn schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:06:
[...]

Dat heb ik inderdaad verkeerd geschreven, ik ging er ook eerder van uit dat ik hem bijf naar 4.5 ghz zou kunnen halen. Als het goed is heb ik inderdaad software om hem te overclocken, ik zal het eens opzoeken
Beter is stapsgewijs handmatig te verhogen. Wat inderdaad eenvoudig kan door te beginnen met enkel de multiplier te verhogen. Maar mocht je de tijd er niet in kunnen/willen steken dan is zulke software zo slecht nog niet.
En inderdaad is het raadzaam om na een verhoging even te testen op stabiliteit met een programma als Linx en ondertussen de temperaturen in de gaten te houden.

Intel Core i5 3570K @4.2ghz -- Asus P8Z77-M -- 2x4GB G.Skill Ares -- Asus GTX660-DC2T-2GD5 -- Crucial M4 128GB -- Seasonic G-Serie 550 -- BitFenix Prodigy M -- Asus Xonar D1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
Moi_in_actie schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:05:
De meeste 3770K CPU's kunnen best wat hoger dan de standaard. Daarbij zou ik eerst ook een kijken hoeveel voltage je CPU nodig heeft op de stock snelheid. Veelal staan de CPU's zeer defensief ingesteld. Normaal op 4.1Ghz staat mijn CPU ingesteld op iets van 1.14V, terwijl hij dit makkelijk LinX stabiel kan draaien op 1.05V.

Wat betreft die temperaturen, ik hoop inderdaad dat CoreTemp een verkeerde waarde aangeeft. Probeer anders eens RealTemp of OCCT en kijk wat daar de waardes zijn.
Hier zijn de screens van coretemp en realtemp
Afbeeldingslocatie: http://schoenenexpress.crashkonijn.com/cms/uploads/images/71d1bc9aa728030b8e009637e5c1cf32.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:16
Die temperaturen zien er prima uit.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor rendering had je beter een i7-3820 kunnen kopen met een s2011 moederbordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-10 21:32
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:28:
Voor rendering had je beter een i7-3820 kunnen kopen met een s2011 moederbordje.
Ja maar jammer genoeg heeft hij momenteel geen i7-3820 en een s2011 bordje ;).

Je kunt gemakkelijk deze cpu overclocken maar zorg er wel voor dat je systeem stabiel blijft. Zoek op de bekende zoekmachine naar "3770K overclocking guide" en dan vindt je genoeg :).
-Gebruik prime 95 of IntelBurnTest, als stresstest
-Realtemp, om je temperaturen in de gaten te houden

Probeer steeds kleine stapjes te maken tijdens het overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CrashKonijn schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:06:
[...]
Beetje zonde om een K cpu variant te halen en dan niet over te clocken hè ;)

Deze CPU zou vrij makkelijk op 4-4.2ghz moeten kunnen draaien zonder veel geavanceerde aanpassingen te hoeven maken in je bios. Echter zou ik hier absoluut geen software voor gebuiken. Doe wat onderzoek op dit forum en gebruik te allen tijde je bios om een OC tot stand te brengen. Software heeft de neiging een veel te hoge voltage te koppellen aan een relatief lage OC.

Doe het goed, wees geduldig en je zult resultaat boeken.

Succes!

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2013 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:21
wss kan ie wel 25% sneller, maar kost wat tijd om het uit te zoeken en goed te testen. Misschien is het de moeite waard, misschien niet.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:28:
Student he, het duurde al even voordat ik dit geld bij mekaar had :/

En tegen de rest:

Ontzettend bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik zal hier nog wat resultaten posten zodra ik hem heb overgeclocked!

Groeten,

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.dewaal
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-09 15:28
Topic is al een paar daagjes oud, maar ik ga toch reageren.
Ikzelf heb dat moederbord en die processor ook. Op het moederboard zit ook een zgn. OC-Genie button. Hiermee zoekt het moederbord zelf een stabiele overclock rond de 4.2 Ghz. uitgebreide uitleg heb je als het goed is bij je moederbord zelf gekregen. (lees: handleiding)

Egbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
e.dewaal schreef op zondag 28 april 2013 @ 17:15:
Topic is al een paar daagjes oud, maar ik ga toch reageren.
Ikzelf heb dat moederbord en die processor ook. Op het moederboard zit ook een zgn. OC-Genie button. Hiermee zoekt het moederbord zelf een stabiele overclock rond de 4.2 Ghz. uitgebreide uitleg heb je als het goed is bij je moederbord zelf gekregen. (lees: handleiding)

Egbert
Hallo Egbert,

Nog bedankt voor je reactie. Ik heb voorlopig maar besloten om hem niet te overclocken, ik zou dat verschil toch niet merken tijdens het werken op mijn computer zelf en wat renderen betreft; Ik heb het voor mekaar kegregen om 8 sterke computers van vrienden via internet met Backburner aan elkaar te koppellen. En zo 36 cores gebruiken is toch stukken beter dan er 0.3ghz bij mijn eigen computer opgooien ;-)

Iedereen nogmaals bedankt!

Groeten,

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

De moeite niet waard een 3770k overclocken voor je werk.. zo veel kan je er niet meer uithalen namelijk.. en is het risico tov prestatieopbrengst niet waard.

een 3770k gaat automatisch al naar 3.9Ghz 2core..... 3.8ghz 3 core... en 3,7 ghz voor 4 core.
Dat is al belachelijk snel... en veel meer haal je er niet uit zonder exotische koeloplossing

Ik denk ik zeg het nog maar want heb zelf een 3770

[ Voor 50% gewijzigd door A87 op 06-05-2013 23:23 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

overclocken is tegenwoordig een handomdraai. er zit bijna geen moeite aan, dus is het de 'moeite' wel degelijk waard.
Op google zijn wel verschillende stabiele waarden te vinden die je makkelijk over kunt nemen en elke chip wel zou moeten trekken.

de backburner optie is ook een leuke, heb ik zelf nog nooit aan gedacht :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Als je het zo schrijft is het inderdaad de moeite niet, maar:

Het standaard voltage dat Intel de CPU meegeeft is te hoog. Je kunt het gemakkelijk verlagen en dus stroom besparen (en temps verlagen) bij de huidige snelheid. Je kunt in die ruimte compleet straffeloos ook van 3,7 naar 4,1~4,3Ghz.

Als je het voltage iets verhoogt tik je ook zo de 4,5~4,8Ghz aan, waarbij je temperaturen tussen de 5 en 9 graden omhoog zullen gaan. Enkele deze stap is makkelijker gezegd dan gedaan als je een complete leek bent. Maar ik ben ervan overtuigd dat je ook dan in een uurtje of 2 inlezen en 3 uurtjes "hobbyen" (als het dat niet is - why bother) wel een mooi resultaat kunt behalen.

10% meer processing power is dus nog geen 30 minuten en één langdurige test cycle van je verwijderd.
25% (!!!) is met wat inspanning te behalen.

Natuurlijk is een gridje altijd een betere oplossing, maar het is toch ook fijn voor het geval dat je het wel nodig hebt, je een profiel in je BIOS / software hebt staan om wél het onderste veilig uit je hardware te halen. Je hebt er immers al voor betaald in de vorm van de 3770K

[ Voor 3% gewijzigd door djunicron op 08-05-2013 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Kan de TS misschien niet beter kijken naar een GPU om te helpen bij het renderen? Ik weet niet welk programma gebruikt, maar veel van de consumenten kaarten van nvidia (weet ik zeker) en misschien ook wel ati worden ondersteund door render programma's. Zo'n gpu met cudo ondersteunen zou wel een goede prestatie winst kunnen bieden tegen een redelijk geringen investering.

Dus kijk eens wat je render programma ondersteunt en doe eventueel de 7850 de deur uit in ruil voor een kaart die wel wordt ondersteund door je render programma. Een gtx 670 kan best wat winst bieden als deze ondersteund wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door Gizzy op 14-05-2013 11:13 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

Gizzy schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 11:11:
Kan de TS misschien niet beter kijken naar een GPU om te helpen bij het renderen? Ik weet niet welk programma gebruikt, maar veel van de consumenten kaarten van nvidia (weet ik zeker) en misschien ook wel ati worden ondersteund door render programma's. Zo'n gpu met cudo ondersteunen zou wel een goede prestatie winst kunnen bieden tegen een redelijk geringen investering.

Dus kijk eens wat je render programma ondersteunt en doe eventueel de 7850 de deur uit in ruil voor een kaart die wel wordt ondersteund door je render programma. Een gtx 670 kan best wat winst bieden als deze ondersteund wordt.
dat is een stuk duurder dan overklokken.

renderen is ook zwaar cpu afhankelijk ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
Daarnaast is GPU rendering helemaal nog niet sneller/beter, ookal denk ik zelf wel dat dat de komende jaren wel gaat gebeuren ;-)
Pagina: 1