Grafische kaart en Intel HD graphics

Pagina: 1
Acties:

• 7Jellow7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-01 21:39
Gegroet,

Ik heb een vraagje puur uit interesse. Ik zat namelijk te denken aan een zuinige maar toch nog wel grafisch goede pc. Natuurlijk zijn grafische kaarten (nog) niet energiezuinig en heb je voor een beetje goede games nog steeds niet genoeg aan interne graphics. Naar mijn weten is de Intel HD graphics wel een redelijk zuinige grafische chip. Nou vroeg ik me af welke manieren er allemaal zijn om te schakelen tussen de 2 grafische chips, om bijvoorbeeld dus in idle (browsen, werkttaken en eventueel een film) de Intel HD graphics te kunnen gebruiken en wanneer je een game wilt spelen de grafische kaart inschakelen. Lucid virtu green leek me al een aardige optie, al weet ik nog steeds niet precies hoe het werkt. Is er iemand die mij dat kan uitleggen of andere methodes kent?

Alvast bedankt

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 10:01
Je kan natuurlijk altijd je beeldscherm op een andere output aansluiten, dus in idle op de interne graphics, en als je gaat gamen stop je hem op de grafische kaart.

Als ik jou was zou ik gewoon een goede grafische kaart kopen, die energie zuinig is en wel goede prestaties heeft. Je kan dan met de kaart gewoon in idle en game.

No one is listening until you fart

• 7Jellow7
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-01 21:39
Zoals een 7790 bijvoorbeeld? Ik las dat door de powerplay die een zeer zuinige idle heeft en toch nog wel redelijke prestaties heeft in games...

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-02 10:01
De 7790 is een voorbeeld, maar je kan ook bijv. de 7750 pakken, die is nog zuiniger.

Je doet ook veel energie bezuinigen met de voeding, sommige voedingen hebben 80 plus gold, dat betekent dat ze meer dan 85% efficiency hebben. Als je een goedkope voeding hebt, is dit meestal 50-60%, waardoor je zeer veel energie verliest.

Er zijn natuurlijk nog meer factoren die bijdragen aan een energie-zuinige pc, zoals een SSD inplaatsvan een HDD, en de processor.

No one is listening until you fart

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:36
Der zijn toch genoeg oplossingen tegenwoordig waarbij je beide hebt, de interne gebruikt voor desktop, en de lompe pas zijn werk mag gaan doen als je het ook verwacht?

Daarbij kijk ook eens naar processor en moederbord. SSD scheelt je ook weer een watt of 10

Specs!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Een voeding scheelt idd ook een hoop, op jaarbasis, denk aan een voeding die op 20% meest efficient is en dan een platinum type

[ Voor 122% gewijzigd door A87 op 22-04-2013 20:14 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:19

Shunt

Boe

A87 schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:13:
Een voeding scheelt idd ook een hoop, op jaarbasis, denk aan een voeding die op 20% meest efficient is en dan een platinum type
Jammer alleen dat dit weer onzin is. Een voeding is vaak optimaal in zijn verbruik rond de 50% load of rond de 80% load. Lees je nu eerst maar eens goed in voordat je internet fabeltjes rond gaat bazuinen maar ja dat zijn we inmiddels al wel gewent van je.

Plus als je een voeding wilt kopen die op 20% optimal load zit bij de pc dan moet je al een idioot overpowerd voeding gaan kopen en die paar cent die je daar mee bespaart kan je NEVER NOOIT meer terug verdienen daar mee.

Dus gewoon een goed merk 80+ gold certified voeding of zo en je zit golden.

Even wat bron vermelding iets waar A87 allergisch voor is.
Wikipedia: 80 Plus

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 07:46
Ik weet dat Nvidia of Asrock? ook een progamma heeft die in idle je onboard kaart pakt en wanneer je intensief gaat gamen overschakelt naar je graphic card. Ik zelf heb deze nog niet gebruikt en durf ook niet te zeggen of dit goed werkt. Maar zulke progammas zijn er wel.

Tevens is wikipedia opzich zelf niet de bron maar slechts een pagina waar de informatie op gedeeld wordt. De bronvermelding staat onderaan de wikipediapagina. Dat zijn de sites die gebruikt zijn om de pagina te vullen. Maar dat even terzijde.

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

jantje 2 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 14:38:
Ik weet dat Nvidia of Asrock? ook een progamma heeft die in idle je onboard kaart pakt en wanneer je intensief gaat gamen overschakelt naar je graphic card. Ik zelf heb deze nog niet gebruikt en durf ook niet te zeggen of dit goed werkt. Maar zulke progammas zijn er wel.

Tevens is wikipedia opzich zelf niet de bron maar slechts een pagina waar de informatie op gedeeld wordt. De bronvermelding staat onderaan de wikipediapagina. Dat zijn de sites die gebruikt zijn om de pagina te vullen. Maar dat even terzijde.
Je bedoelt wellicht Nvidia's Optimus Technology? Daarnaast ondersteunen verschillende moederborden met Intel chipset (o.a. sommige Z77-borden) een soortgelijke technologie, van LucidLogix genaamd VirtuMVP. In beide gevallen geldt dat het moederbord het moet ondersteunen, vervolgens wordt het daadwerkelijke 'switchen' tussen GPU's via software geregeld (moet dus ook geinstalleerd en ingesteld zijn). Ik gebruik zelf overigens VirtuMVP :)

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
Als je naar een notebook kijkt dan is Nvidia Optimus Technology iets wat je zoekt. Voor desktop is het een ander verhaal. Voor het overschakelen tussen de intergrated graphics en dedicated gpu of in combinatie te gebruiken is VirtuMVP een mogelijkheid. Echter is in praktijk geen bewijs gevonden voor de energiebesparing die het uitschakelen van de losse videokaart opleverd ;).

Ik zou zeggen, zoek een videokaart die het meeste performance per watt geeft. Zo zijn er nog andere componenten waarop je kunt letten als je het eigenlijk over *efficiëntie hebt. O.a. een voeding met een 80 Plus zilver/gold certificering etc.

Veel succes :)

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

JustwilliamNL schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 15:54:
Als je naar een notebook kijkt dan is Nvidia Optimus Technology iets wat je zoekt. Voor desktop is het een ander verhaal. Voor het overschakelen tussen de intergrated graphics en dedicated gpu of in combinatie te gebruiken is VirtuMVP een mogelijkheid. Echter is in praktijk geen bewijs gevonden voor de energiebesparing die het uitschakelen van de losse videokaart opleverd ;).

[...]
Ik heb zelf inderdaad maar een paar watt verschil gemeten met VirtuMVP en een Intel HD4000 en Nvidia GTX275. Echter, ik ben wel erg benieuwd wat het verschil is wanneer de dedicated GPU bijvoorbeeld AMD's ZeroCore Power ondersteunt. Dan zou je verwachten dat de dedicated GPU vrijwel geheel uitgeschakeld kan worden als de integrated-GPU al het werk doet en het verschil dus een stuk groter is, echter heb ik hier nog geen tests van gezien. Met AMD's 77xx-serie zit je, volgens Wikipedia althans, wel goed :)

• JustwilliamNL
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-01 21:08
jeroen__online schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 16:51:
[...]

Ik heb zelf inderdaad maar een paar watt verschil gemeten met VirtuMVP en een Intel HD4000 en Nvidia GTX275. Echter, ik ben wel erg benieuwd wat het verschil is wanneer de dedicated GPU bijvoorbeeld AMD's ZeroCore Power ondersteunt. Dan zou je verwachten dat de dedicated GPU vrijwel geheel uitgeschakeld kan worden als de integrated-GPU al het werk doet en het verschil dus een stuk groter is, echter heb ik hier nog geen tests van gezien. Met AMD's 77xx-serie zit je, volgens Wikipedia althans, wel goed :)
Dat is inderdaad wel iets interessants, alleen werkt dit 'ZeroCore Power' alleen wanneer je systeem lang idle is en je scherm op standy/uit staat. Slim bedacht is het in ieder geval wel :).

Hier kun je het verschil zien:
Idle met monitor aan
Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/2mgjpqp.png

Idle met monitor uit
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/2uzytcy.jpg

Het verschil zal bij gpu's zoals de Hd7750/7770 natuurlijk groter zijn.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Uiteindelijk zul je toch hardware moeten kiezen, die kan doen wat je op je pc wilt doen,
dus voor spellen, zul je een snelle kaart nodig hebben. En dus met browsen zul je dan meer stroom verbuiken tav een lichte videokaart, die geen spellen kan doen.
Dus kies hardware die jij minimaal nodig hebt.
Pagina: 1