Toon posts:

Per ongeluk MySQL verwijderd van FreeBSD: DB's terughalen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas was ik vanochtend NIET goed wakker en wilde ik wat packages + dependencies gaan opschonen op mijn FreeBSD OS op een VPS. Nu heb ik gewoon - geloof het of niet - compleet over de dependency "MySQL55" heen gelezen (pkg_cutleaves #fail). Jullie raden het nu al? Weg MySQL. Nu draaiden er iets van 7 DB's op, allen voor Wordpress, maar wat kan ik nu het beste doen? Heb geprobeerd mysql55-server opnieuw te compilen / installeren vanuit /usr/ports/databases maar dat lukt niet - melding hieronder.

Vragen:

1. Ben ik nu al mijn DB's kwijt?
2. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

NB ben nog een newby op (Free)BSD gebied en wil graag leren dus graag tips/suggesties
NB2 ik moet in het vervolg ook gewoon BETER lezen - ik weet het <3

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pll5kAj.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:03

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik mag aannemen dat je wel backups hebt gemaakt?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor je verder gaat klooien, is het een goed idee om een backup te maken van je gehele systeem, dan weet je iig dat je je databases hebt, mochten die achtergebleven zijn. Dan kan je gaan doen en laten wat je wilt, je databases zijn dan iig veilig.
In Linux dumpt MySQL z'n database in /var/lib/mysql meen ik, maar hoe dat in *BSD zit, geen idee. Het is iig het controleren waard. En anders even Google ;)

@AW_Bos:
Als iemand zo bezig is, ga ik juist van het tegenovergestelde uit, geen backup ;).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De standaardlocatie voor data in mysql is /var/lib/mysql. Als daar je db's nog instaan ben je die iig niet kwijt.

Ah, zie hieronder.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 22-04-2013 18:28 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
In FreeBSD is die locatie /var/db/mysql

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren, dank alvast voor het reageren.

Ja - de DB's staan nog in de map - en heb deze voor de zekerheid elders geparkeerd voor als ik deze om één of andere reden écht kwijt ga raken. Maar deze kan ik daarna - ga ik blind vanuit - dan gewoon weer gebruiken zonder (extra) handelingen? Of moet ik nog importeren etc.

Dat is in ieder geval voor later, moet eerst mijn MySQL weer werkende zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
Wellicht een idee om eerst cmake en/of cmake-modules opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:24
De melding bij het bouwen van mysql-server is waarschijnlijk ook veroorzaakt door het gebruik van pkg_cutleaves. Je moet echt een hele goede reden hebben voordat je met cutleaves aan de slag gaat, zeker als newbie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dom, dommer, domst......
Domst vind ik wat overdreven, maar die topictitel is inderdaad niet slim :+
Aangepast zodat er info in de titel staat.
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2013 @ 18:31:
Ja - de DB's staan nog in de map - en heb deze voor de zekerheid elders geparkeerd voor als ik deze om één of andere reden écht kwijt ga raken.
Maak nu gewoon eerst een volledige backup. Kwaad kan het niet... (En zorg natuurlijk voortaan voor een regelmatige goede - en dus ook geteste - backup).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 22 april 2013 @ 19:41:
[...]
Domst vind ik wat overdreven, maar die topictitel is inderdaad niet slim :+
Aangepast zodat er info in de titel staat.
Excuus, dat was stom :+.
F_J_K schreef op maandag 22 april 2013 @ 19:41:
Maak nu gewoon eerst een volledige backup. Kwaad kan het niet... (En zorg natuurlijk voortaan voor een regelmatige goede - en dus ook geteste - backup).
Inmiddels gemaakt, maar uiteraard té laat. Je komt er pas achter als je het nodig hebt he.
FiscBiker schreef op maandag 22 april 2013 @ 18:45:
De melding bij het bouwen van mysql-server is waarschijnlijk ook veroorzaakt door het gebruik van pkg_cutleaves. Je moet echt een hele goede reden hebben voordat je met cutleaves aan de slag gaat, zeker als newbie.
Was eerlijk gezegd bezig met Octopress (Ruby) framework en wilde dus een testopzet doen, ben begonnen met inlezen op google en vond niks over Ruby/Octopress combinatie op FreeBSD behalve op een chinese site. Op die site stond dat ik een precompiled package van Ruby moest installeren, bsd.ruby.mk aanpassen (daarin 1.9.3 moest zetten in plaats van 1.8), Rubygem + Rubyiconv pullen en rehasen. Achteraf was dit DOM want had gewoon een 1.9 uit de ports kunnen installeren en had ik dit allemaal kunnen updaten via het portsysteem (als ik het zo goed verwoord) en niet met precompiled onzin gaan lopen spelen. Dus ik dacht: 'hey laat ik alles eens gaan opschonen - want kreeg het met pkg_delete niet verwijderd (teveel dependencies) - en toen gebeurde dit :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2013 @ 20:42:
[...]
bsd.ruby.mk aanpassen (daarin 1.9.3 moest zetten in plaats van 1.8)
Absoluut niet doen, als je er even doorheen leest zie je wel dat je bepaalde vars zelf in kan stellen, maak hiervoor dan gebruik van /etc/make.conf

In jouw voorbeeld:
code:
1
RUBY_VER=1.9

Zo te zien is het ook versie 1.9.3
had gewoon een 1.9 uit de ports kunnen installeren en had ik dit allemaal kunnen updaten via het portsysteem (als ik het zo goed verwoord) en niet met precompiled onzin gaan lopen spelen.
Dat dus inderdaad, maar niet alles wat precompiled is, is onzin. Je moet wel de bouwer vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, thanks!

Moet het voortaan gewoon beter doen. Hoop alleen dat ik mijn MySQL opnieuw kan installeren, vooralsnog zijn al mijn pogingen failed :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
9.1 amd64?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt - AMD64 9.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
Verwijderd schreef op woensdag 24 april 2013 @ 21:01:
Ja, thanks!

Moet het voortaan gewoon beter doen. Hoop alleen dat ik mijn MySQL opnieuw kan installeren, vooralsnog zijn al mijn pogingen failed :(.
Wat heb je gedaan/geprobeerd om dat failen vooralsnog te voorkomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
Probeer dit eens:

Downloaden:
mysql-client-5.5.31
mysql-server-5.5.31

Uitvoeren als root:
pkg_delete -xif mysql-client
pkg_delete -xif mysql-server
pkg_add mysql-client-5.5.31.tbz
pkg_add mysql-server-5.5.31.tbz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels even via een andere weg geprobeerd en het is gelukt dus dank voor de reacties hier.

Namelijk:

- Portmaster opnieuw geinstalleerd
- Make -C /usr/ports/databases/mysql55-server all-depends-list
- Portmaster devel/cmake databases/mysql55-client devel/cmake-modules
- Portmaster databases/mysql55-server

Nu werkt het weer en na (her)starten MySQL al mijn DB's nog intact.

Nu meteen een GOEDE BACKUP maken :+
Pagina: 1