Arduino motor probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Heb online een servo motor besteld een Futaba S3003 (http://www.gpdealera.com/cgi-bin/wgainf100p.pgm?I=FUTM0031) vandaag ontvangen via de post en vervolgens aangesloten op mijn Arduino Uno. Een aantal scripts geprobeerd maar helaas geen resultaat. Hij doet niets... Daar dit mijn eerste kennismaking is met Arduino niet helemaal zeker waar het probleem zit. Geprobeerd om de as 'handmatig' te bewegen maar zelfs met heel veel kracht krijg ik geen milimeter beweging in de as. Daar zoals ik al eerdre aangaf dit mijn eerste kennismaking is met Arduino / motor geen idee of dit normaal is ja / nee? Moet het mogelijk zijn de as handmatig te bewegen zoals mogelijk is bij elke motor en als dit dus niet lukt is hij dus kapot?

Een Arduino beginner

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:26
Stuur je de servo ook aan als servo? Bij de voorbeelden staat een voorbeeldje van een servo sturing. Je moet ook de voeding op de servo verbinden met de arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:30

Dogooder

dus...

Post is welke 'scripts' je dan hebt geprobeerd en hoe je je de servo op de arduino hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Wat gebruik ik:
- Arduino Uno
- Servo Futaba S3003 (zwart / wit /rood)

zwart aangesloten op GND | rood aangesloten op +5 | wit aangesloten op pin 10

http://imageshack.us/photo/my-images/59/20130423094005.jpg/

Programma:
/*
Arduino Servo Test sketch
*/
#include <Servo.h>
Servo servoMain; // Define our Servo

void setup()
{
servoMain.attach(10); // servo on digital pin 10
}

void loop()
{
servoMain.write(45); // Turn Servo Left to 45 degrees
delay(1000); // Wait 1 second
servoMain.write(0); // Turn Servo Left to 0 degrees
servoMain.write(90); // Turn Servo back to center position (90 degrees)
servoMain.write(135); // Turn Servo Right to 135 degrees
servoMain.write(180); // Turn Servo Right to 180 degrees
}

Knippen en plakken in de IDE van Arduino, verify & upload geen foutmeldingen (library geinstalleerd)
Daarna doodse stilte..... Hij maakt wel een heel zacht geluid alsof het werkt maar doet verder niets. Met geen mogelijkheid kan ik de as zelfs ook maar een milimeter verdraaien. Zou dit wel moeten kunnen ja / nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:02
Heb je een echte voeding aangesloten? Alleen usb gaat waarschijnlijk niet werken omdat het servo teveel stroom trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:39

Umbrah

The Incredible MapMan

Die dingen willen inderdaad nogal wat amp trekken, meer dan de 0.5A op USB iig. En dit is niet zomaar elke motor, het is een servo. Het zou mij niet verbazen als er een wormwiel in zit. En dan kun je draaien, en wrikken, en draaien, en het enige wat je doet is de nylon wieltjes stuk maken.

Ik gok idd dat je met je voeding moet gaan spelen; digital pin10 lijk je goed aan te sturen, maar de miezerige 0.5a van USB zal ik niet vertrouwen als er op de website staat:
This servo can produce high-current draw from your batteries.
If using NiMH or LiPo batteries, make sure they are capable
of delivering sufficient amps.
Dit topic is nogal goed:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=595343

Vooral verder naar beneden kijken. Start amps zijn soms 4a, wat erg erg erg veel is. Het is als ik het zo lees niet een indrukwekkende servo... maar goed, iig niet voldoende om hem te starten vanaf USB iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:23

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

het lukt mij tot nu toe altijd om een servo vanaf USB te te besturen, zeker als er geen belasting op staat.

als er geen spanning op de servo is aangesloten, kun je hem dan ook niet bewegen? dat zou normaal redelijk eenvoudig moeten gaan. (zeker als je zo'n bijgeleverd stukje erop zet waardoor je wat makkelijker kracht kan zetten)

Als dit niet gaat, dan zit ie waarschijnlijk vast. dus terugsturen, of openmaken en kijken of het te fixen is.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

Ben jij niet in de war met een stappenmotor? Een servo heeft meestal een gearbox, als die en grote verhouding heeft dan zit hij aardig vast, of zoals umbrah al zegt een wormwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Als ik naar dit filmpje kijk moet het toch mogelijk zijn een kleine servomotor aan te sturen zonder extra voeding

Heb ook een motor shield gekocht http://www.ladyada.net/make/mshield/use.html omdat ik in eerste instantie dacht dat ik die nodig had. Hierop kan ik de servo eenvoudig aansluiten maar helaas geen resultaat. Mede gezien de dunne draadjes die uit de servo komen lijkt het mij dat daar niet echt veel veel stroom door gaan, maar ja wie weet zit ik fout want ik ben er pas 24 uur mee bezig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:26

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Niet alle polyfuses zijn gelijk. Maar probeer hem eens met een andere voeding. Of als je dat niet hebt zet een grote condensator parallel aan zijn voedingslijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 11:45
Sorry dat ik niet echt een bijdrage heb, maar dit moet ik eens volgen, want ik wil nog steeds een keer een draadloze/automatische opener maken van de jaloezien van het dakraam in mijn (open) zolder. Ik zag al dat je ook kleine zonnepaneeltjes kunt krijgen voor de stroomvoorziening en zo. Bestaande systemen passen volgens mij niet in deze (kleine) jaloezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder

Dogooder

dus...

excuses voor het afdwalen, wellicht moet stefijn een eigen topic starten. Ik heb geprobeerd een automatische raamopener te maken op zonneenergie. Ik kwam echter bijna altijd power negatief uit. Tenzij het paneeltje echt in de zon licht moet je toch wel een aardig paneel hebben wat weer het nut van een raam teniet doet.

On topic:
Als er bij de fabrikant al een extra waarschuwing staat voor high currents dan denk ik dat de 450mA van de Arduino Uno niet genoeg zijn. Via de powerjack is het volgens mij nog steeds maar 650mA, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 11:45
Het gaat om mijn jaloeziën, niet het raam zelf. Daarvoor kan ik een draaiend motortje gebruiken aangesloten op de handbediening. Ik ben geinteresseerd in het aansturen van een draaiend motortje via Arduino, verder is mijn onderwerp hier niet interessant (ook niet het eventuele gebruik van zonnepanelen) dus geen verkapte poging om dit topic te kapen.
Ik ben net zo'n beginner met Arduino als TS

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 23-04-2013 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:23

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Dogooder schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 08:32:
Ben jij niet in de war met een stappenmotor? Een servo heeft meestal een gearbox, als die en grote verhouding heeft dan zit hij aardig vast, of zoals umbrah al zegt een wormwiel.
een stappenmotor kun je niet direct op de arduino aansluiten, een servomotor wel.
dus nee, ik ben niet in de war.
die 650mA is max als hij kracht moet leveren, doet hij dit niet, dan gebruikt een servomotor erg weinig stroom. ik kan zelf 3 servos voeden uit de usb van mijn laptop, daarna gaat het pas mis.

ik kan ook al mijn servos thuis, mits niet aangesloten, met de hand draaien (heb er ongeveer 15 van verschillende merken en groottes). dan moet wel dat 'wieltje' erop zitten, want alleen aan het asje lukt inderdaad niet.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Servo's (alle motoren eigenlijk) kunnen een behoorlijke current trekken als ze een hoge mechanische load hebben. Onbelast, zoals hier eigenlijk, zou prima moeten werken. Die IO's van de Arduino kunnen uberhaupt geen fatsoenlijke stroom leveren, hooguit 25mA, maar onbelast een servo draaien zou gewoon moeten werken. Als je meer stroom nodig hebt pak je mosfets of een h-brug.

Dus mocht het niet werken, dan zul je moeten meten met een multimeter of liever een scope, want dan blijft het gissen. Wellicht heeft jouw Arduino ESD schade en is die hele PWM pin naar de klote, om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Het lijkt er dus op dat mijn servo onbelast gewoon moet werken zonder hulp van een externe voeding. Heb de servo dus terug gestuurd met het verzoek hem te vervangen. Kijken wat de leverancier zegt en als ik een nieuwe servo heb ontvangen en hij werk zal ik het posten. Bedankt voor de reacties zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een 3003 servo is een standaard ding en als er geen belasting aan hangt zal die amper stroom trekken.

Met een hevel erop moet die met de hand draaibaar zijn, als die muurvast zit is er iets aan de hand. Heb je een verkeerde schroef gebruikt om een hevel te monteren zal de as zich klem kunnen zetten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
Zojuist een nieuwe servo ontvangen en - voordat ik hem aan de Arduino aansloot - kon ik de as handmatig bewegen met een 'wieltje' erop, ZONDER 'wieltje' is het niet mogelijk om de as handmatig te bewegen.

Volgende script geladen:

/*
Arduino Servo Test sketch
*/
#include <Servo.h>
Servo servoMain; // Define our Servo

void setup()
{
servoMain.attach(10); // servo on digital pin 10
}

void loop()
{
servoMain.write(45); // Turn Servo Left to 45 degrees
servoMain.write(0); // Turn Servo Left to 0 degrees
servoMain.write(135); // Turn Servo Right to 135 degrees
servoMain.write(180); // Turn Servo Right to 180 degrees
}

Draaien maar..

Iedereen bedankt voor je commentaar, het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ter info
Heb onlangs op ebay de servo rds3115mg gekocht. Na aansluiten op mijn arduino kwam hier volledig geen beweging in. Na veel zoeken kwam ik met de volgende opstelling wel tot beweging:

Arduino aangesloten op 9V batterij
Servo voeding verbonden met 12V-4A voeding aan DC-DC omvormer naar 5V-2A.

Er zit dus nu beweging in de servo, maar hij hapert nog soms. Op de momenten dat hij hapert, zie je het led van de voeding uit gaan. Dit zijn dus volgens mij de momenten dat er nog stroom tekort is.

Moet 4 van deze motoren aansturen, dus heb nu een voeding van 7,5V - 13A besteld en voor de zekerheid ook wat condensatoren meebesteld voor de piekstromen op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Digitale servo met stelkracht van 15+kg..... Dat is geen simpel servo'tje.

Digitale servo's staan bekend om hun sterke positie vastheid maar om die positie vast te houden kunnen ze serieus stroom trekken, zeker als er wat kracht te verzetten is.
2A is te weinig, zeker voor 4 van die motoren tegelijk.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1