NO SOURCE SIGNAL probleem (Bios mode only)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-07-2018
NO SOURCE SIGNAL probleem (Bios mode only)

Probleem: Tijdens navigeren in BIOS verschijnt de melding op monitor NO SOURCE SIGNAL
Het verschijnen van deze message is random: de ene keer al na enkele seconden de andere keer na een minuut of wat. De computer lijkt door te blijven lopen maar het beeld is niet terug te krijgen.

Ook belangrijk:
Naast BIOS instellingen die bijna niet te doen zijn geven ook bootcds (PE) hetzelfde probleem. Daar windows opnieuw geïnstalleerd moet worden vrees ik hetzelfde probleem ook tijdens installatie.

Het probleem treedt op in Bios mode, niet in windows.

Wat al gedaan?:
Clear Cmos + load optimized defaults
Andere DVI kabel
HDMI kabel
Power-saver options in monitor OFF
Monitor uit/aan in poging signaal weer te ontvangen
monitor gereset
Alle usb apparaten verwijderd, en alleen oud ps2 keyboard aangesloten. Zelfde probleem.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Specs:
Motherboard: Gigabyte GA x58a-ud3r (version1)
Bios version F6 (last stable one)

Processor: i7-930

Powersupply: Superflower 550P

Graphics: ATI XFX HD 5770 (2x DVI + HDMI + Display port)

Monitor: HP 2711

Geheugen en opslag:
12GB ram (6x2GB)(triple channel)
SSD Crucial M4
1 TB HD
2 TB HD

Keyboard: Logitech Illuminated (usb)
Mouse: Pen tablet Wacom Intuos4
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

NB
De computer staat 800km verderop bij een kennis. Ik moet dus alles op afstand regelen. Helaas is er geen andere monitor voor handen om te proberen.

Heeft iemand een idee hoe het probleem te verhelpen?

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenRatio op 23-04-2013 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Helaas is er geen andere monitor voor handen om te proberen.
Dus je maakt gebruik van remote access software? Anders vind ik het knap dat je kan zien wat er op de monitor staat. Maar de troubleshoot is simpel als dat niet zo is: Test andere LCD en test andere videokaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
Eh? De computer is van een kennis. Die geef ik instructies om dingen uit te voeren/proberen terwijl ik Skype of aan de telefoon zit. Dat persoon is overigens een vrouw en wel bij de hand maar geen technicus. Heeft geen beschikking over een andere monitor (zoals ik schreef) (huidige monitor is 1 jaar oud overigens) en zeker geen beschikking over een andere graka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar zit het probleem toch echt in, verkoop de rommel anders en haal wat nieuws ...probleem opgelost! En voor troubleshooten hoef je niet echt technisch te zijn als er een handleiding voor is. Anders toch maar iemand opzoeken die er naar wil kijken voor je?
Modbreak:Post on-topic en behulpzaam of post niet :o

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 23-04-2013 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
Ik ben niet achterlijk beste . . .
Het is nu niet echt goedkope rommel en er is ook geen geld om zomaar iets anders te kopen, verder heb jij kennelijk weinig zicht op wat niet technische mensen wel of niet kunnen. Ik ben vrij goed in uitleggen maar alleen over de telefoon valt niet mee om anderen die niet zo behept zijn met computers zaken te laten in/of uitbouwen. Ik heb daar voldoende ervaring in.

Beetje vreemde reactie ook om als je een niet direct oplosbaar probleem hebt heel je zooi maar te verkopen ipv een oplossing te zoeken. En misschien is een setting of kleine verandering voldoende. Als je nog iets zinnigs hebt te melden dan luister ik graag maar ik zit niet echt op onzin te wachten.

Ik post hier in de hoop dat mensen het probleem herkennen. Misschien mensen met hetzelfde board of dezelfde monitor of misschien iets anders dat het signaal levend houd voor de monitor. Zoals ik al aangaf het is niet in windows maar juist alleen in Biosmode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-07 13:42

Shunt

Boe

Geen idee wat larsiano zijn probleem is maar goed.

Probeer eens een vorige bios versie terug te flashen. Verder zou het goed kunnen zijn dat er een USB apparaat in de computer zit wat dit soort vage problemen kan veroorzaken (eigen ervaring) laat ALLE usb apparaten er even uit halen ook minuscule bluetooth adapters als ze er in zitten. Sluit alles even uit door een anderd Keyboard en muis te testen.

Verder zou je kunnen kijken of het mogelijk de voeding is (gok ik van niet aangezien het alleen in de BIOS voorkomt) .

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
Hi, bedankt voor je reactie.

Alle apparaten verwijderd, en alleen oud ps2 keyboard aangesloten. Zelfde probleem.

PSU kan ik niet zomaar veranderen maar is niet erg logisch daar in windows er geen probleem is en als het probleem zich voordoet in biosmode, dan lijkt het systeem gewoon volle kracht door te draaien.

Bios flashen met vorige versie is optie waar ik over denk maar ben huiverig dat het probleem ook tijdens Biosflash optreed . . . Welke optie zou het meest betrouwbaar zijn bij een Gigabyte board in dit geval?

http://www.gigabyte.com/webpage/20/HowToReflashBIOS.html
3 opties mogelijk geloof ik maar ik weet niet of dat verstandig is omdat een PE bootcd dezelfde failure geeft . . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-07 13:42

Shunt

Boe

Wel laten we eerlijk zijn als een bios flash niet gaat helpen is het moederbord waarschijnlijk defect en zal dus ook terug moeten. Enige andere optie is nog stap voor stap alle hardware intern er uit halen en kijken wat voor resultaat dat geeft. Alle geheugen bankjes even een voor een proberen, Interne schijven afkoppelen, een geheugen bankje proberen, op de (als hij aanwezig is) intergrated graphics testen.
Wat zijn de temperaturen en de Voltages die in de bios zijn af te lezen (als je zo ver komt)?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
Dat systeem heeft geen integrated graphics (had ik anders allang geprobeerd)

Als het (slechts)de monitor of de graka is of één of andere rare incompatibiliteit en ik bij het flashen daarom een high-end moederboard verziek is niet slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah, het is alleen in de BIOS, excuus door je iet wat cryptische manier van schijven over het hooft gezien! Mijn opmerking was niet om je intelligentie te beproeven echter meer om iemand die niet kan of wil troubleshooten van het probleem af te helpen. Dan wel iets wat op een sarcastische manier, sorry! Maar goed het helpt je wel om nu in nette alinea’s te schrijven, ik weet nou eenmaal niks van sociaal troubleshooten ;)
sarcasm mode off!

Waarom moet je in de BIOS zijn?

Als je niet in de bios kan met een groot scherm is het 90% zeker het (grote) scherm wat de problemen geeft. En heb je de meeste kans van slagen met (nee niet DVI of HDMI) maar een ouderwetse en lage- resolutie VGA aansluiting?

En naast een leuke discussie wat denk je voor magische oplossingen te vinden hier op Tnet. De werking van een videokaart is duidelijk > Hij geeft het beeld door wat de computer hem voorschotelt. Dus een BIOS update binnen Windows gaat geen drop oplossen evenals een nieuwe videokaart. Ik neem hier aan dat je het BIOS scherm nog nooit goed gezien hebt met dit specifieke scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
Volgens mij blinkt mijn start post juist uit in duidelijkheid. En het staat al in de titel "Bios mode only". Voor de duidelijkheid is de startpost een opsomming zonder onnodige neuzeltext. Overbodige tekst leid nl af en zorgt dat lezers de feiten missen.

- Het probleem is beschreven in een paar kernzinnen.
- Dan wat ik zelf al ondernomen heb
- Gevolgd door relevante specs

Wat mankeert eraan?

Je opmerking waarin je blijk geeft dat jij je kennelijke geroepen voelt iemand op de vingers te tikken die niet kan troubleshooten gaat helemaal nergens over. Ik denk dat ik dat ook beter en efficiënter kan dan jij. Kennelijk heb je niet meer te doen dan op forums wat rond te hangen en de boel een beetje te verzieken zonder inhoudelijke bijdrage. Ik ben niet geïnteresseerd in meningen van mensen zoals jij, Hoepel op get lost spring van een gebouw, steek jezelf in de fik, whatever. Je behoort typisch tot wat ik ervaar als de teloorgang van tweakersnet. Leeghoofdig geschrijf om niks generatie. Niet schrijven om te helpen maar te zeiken. Rare manier van plezier maken heb jij. Denk jij nou echt dat iemand iets kan met jouw geschrijf hier? Wat moet ik met dat geleuter? Ik wil graag info van iemand die wel serieus is en misschien een idee heeft om het simpel op te lossen. Ik vraag aan mensen mee te denken. .

VGA?
De graka heeft geen VGA zoals duidelijk vermeld in de startpost en dat moederboard ook niet.
Zou zo'n kenner als jij toch moeten weten. . . .

Waarom moet ik in het Bios zijn vraag je?
Wat zijn dat voor vragen? En jij zit op tweakersnet? Ongelooflijk. Misschien om zaken te checken en /of nieuwe settings te doen. Misschien om na het installeren van hardware een nieuwe Load optimized defaults te doen etc etc.
Schreef ik ook niet dat ik Windows opnieuw wil installeren en ook Bootcds niet te gebruiken zijn? Bootcds voor maintenance en voor het maken en terugzetten van backups
Dat zijn dus al 3 afzonderlijke zaken waarom ik dit wil oplossen. Je mist alle belangrijke informatie. Zeer waarschijnlijk omdat je een verkeerde focus en intentie hebt om hier te schrijven. Je bent te druk bezig met jezelf te profileren en anderen af te kraken daarom mis je de essentiële feiten.

Natuurlijk kan een biosupdate of degrade wel degelijk het verschil maken. En natuurlijk kan er ook een bepaald defect zijn met de graka en een andere graka de issue eventueel verhelpen. En inderdaad ik heb het biosscherm nog nooit goed gezien, want het staat immers 800km van mij verwijderd. Het ene moment valt het scherm vrijwel direct uit, het andere moment kun je misschien 2 min navigeren, geen peil op te trekken. Dat maakt het nog onduidelijker. Er zijn in de afgelopen maanden wat hardware changes geweest, ik kan echter niet goed achterhalen wanneer dit fenomeen precies is ontstaan.

Dus als iemand toch nog bruikbare ingevingen heeft hoor ik het graag.
Maar jij larsiano, ga lekker ergens anders de troll uit hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik verbeter mezelf maar volgens mij kan je ook geestelijk wel wat technische hulp gebruiken.. zoek het maar uit met je troep en je lul verhaaltjes!

ontopic: Ze woont op de noordpool en de iglo naast haar heeft geen LED-LCD te leen, want een misère!
Modbreak:Kappen met dit soort geflame. Check je mail... :/

[ Voor 38% gewijzigd door dion_b op 23-04-2013 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pu55ykat
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-07 16:11
Je zegt dat er hardware changes hebben plaatsgevonden. Had je voorheen voor de hardware change wel fatsoenlijk beeld tijdens boot en in de bios?
Bedoel je met hardware change dat er uitbreidingskaarten zijn bijgeplaatst? In dat geval verwijder die kaarten eens. Verwijder alle niet noodzakelijke kaarten zodat je alleen de graka hebt.
Als je wel beeld hebt in windows lijkt me dat de graka in orde is en dat dit probleem alleen speelt in vga-mode. De oorzaak is misschien één of andere hardware conflict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-07 17:18
Op de monitor kijken of je daar de input kunt kiezen. Analoog/digitaal, of meerdere hdmi of zo.

of monitor kabel is misschien aan te sluiten of meerdere plaatsen(op de videokaart), misschien heeft videokaart meerdere aansluit mogelijkheden, probeer deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
jan99999 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 05:40:
Op de monitor kijken of je daar de input kunt kiezen. Analoog/digitaal, of meerdere hdmi of zo.

of monitor kabel is misschien aan te sluiten of meerdere plaatsen(op de videokaart), misschien heeft videokaart meerdere aansluit mogelijkheden, probeer deze.
De juiste input word gewoon direct opgepikt door de monitor, dat is de issue niet.
Er is in eerste instantie gewoon beeld in bios, in tweede instantie is het signaal verdwenen.

Ik gaf bij de specs van de graka al de juiste gegevens welke interfaces er op de kaart zitten en onder het kopje wat ik al zoal gedaan heb staat dvi kabel vervangen en HDMI geprobeerd. Ik heb dus meerdere opties geprobeerd, helaas zonder succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-07 17:18
Zoek op je videokaart+uitvallen scherm,
Zoek op moederbord+uitvallen scherm, met google dus,

of
videokaart in andere pc proberen,
of
andere videokaart inbouwen(lenen dus),
of
andere monitor proberen(lenen dus),
Lenen omdat je anders 2x onderdelen hebt en de pc is nog niet gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
jan99999 schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 19:43:
Zoek op je videokaart+uitvallen scherm,
Zoek op moederbord+uitvallen scherm, met google dus,

of
videokaart in andere pc proberen,
of
andere videokaart inbouwen(lenen dus),
of
andere monitor proberen(lenen dus),
Lenen omdat je anders 2x onderdelen hebt en de pc is nog niet gemaakt.
Ik apprecieer je hulp maar aan standaard antwoordjes heb ik niet veel.
Natuurlijk heb ik gegoogled voordat ik postte en daarbij gebruik ik betere zoektermen dan waar jij hier mee komt. Die zijn nl veel te globaal wat een arsenaal aan onbeduidende niet relevante search respons geeft. Bovendien zoek ik in eerste instantie in het Engels omdat dat als source kwalitatief en kwantitatief meer oplevert. Ik ben niet onwetend of een beginner die verzuimt de normale wegen te bewandelen.
als het allemaal zo eenvoudig was had ik niet eens hier gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenRatio
pu55ykat schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 05:02:
Je zegt dat er hardware changes hebben plaatsgevonden. Had je voorheen voor de hardware change wel fatsoenlijk beeld tijdens boot en in de bios?
Bedoel je met hardware change dat er uitbreidingskaarten zijn bijgeplaatst? In dat geval verwijder die kaarten eens. Verwijder alle niet noodzakelijke kaarten zodat je alleen de graka hebt.
Als je wel beeld hebt in windows lijkt me dat de graka in orde is en dat dit probleem alleen speelt in vga-mode. De oorzaak is misschien één of andere hardware conflict.
De monitor is recentelijk vervangen. de vorige had een defect maar HP kon het 25 inch model niet meer leveren, zo hebben ze een nieuwe 27 inch daarvoor in ruil gegeven.

Verder is er rondom diezelfde tijd een SSD ingebouwd en zeer recentelijk een 2 TB HD.
Bij de install van de SSD is het bios geupdate. kan niet zeggen wat eerder was de monitor of SSD.

Vandaag nog een aantal dingen geprobeerd.
Zoals Load fail safe defaults
Alle Sata gerelateerde hardware (DVD,SSD, HD's) afgekoppeld
+ slechts 1 ram module
helaas nog steeds zelfde probleem

Monitor (DVI) bij buren gescored
helaas nog steeds zelfde probleem

Built-in Q-flash utility gestart om te kijken of biosflash mogelijk zou zijn.
pu55ykat schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 05:02:
De monitor is recentelijk vervangen. de vorige had een defect maar HP kon het 25 inch model niet meer leveren, zo hebben ze een nieuwe 27 inch daarvoor in ruil gegeven.

Verder is er rondom diezelfde tijd een SSD ingebouwd en zeer recentelijk een 2 TB HD.
Bij de install van de SSD is het bios geupdate. kan niet zeggen wat eerder was de monitor of SSD.

Vandaag nog een aantal dingen geprobeerd.
Zoals Load fail safe defaults
Alle Sata gerelateerde hardware (DVD,SSD, HD's) afgekoppeld
+ slechts 1 ram module (zelfs die ene rammodule nog geswitched met een andere om die ram module uit te sluiten)
helemaal basic config dus, helaas nog steeds zelfde probleem

Monitor (DVI) bij buren gescored
helaas ook met deze totaal andere monitor hetzelfde probleem

Daar ik de monitor wel uit heb kunnen sluiten en ook nagenoeg alle hardware heb afgekoppeld, kom ik tot de voorlopige volgende conclusie:

Of het is de graka
Of er is iets met het moederboard

Zou graag de graka willen vervangen om te testen maar helaas die is niet voor handen.
Kan nog proberen om een DVI to VGA adapter tussen graka en monitor te plaatsen zodat ik VGA kan gebruiken op de monitor, In de hoop dat het signaal niet weg valt deze keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pu55ykat
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-07 16:11
Wat je ook niet moet uitsluiten is dat er een koelingsprobleem bij de processor en of graka is. Maar dat dit wordt verhuld in windows. Drivers zijn dan ingeladen en samen met de power save mogelijkheden in Windows wordt het stroomverbruik teruggeschroeft en blijft dus de hardware koel wanneer de PC niet zwaar belast wordt.

Buiten Windows om heb je al die energiebesparingsmogelijkheden natuurlijk niet. Wat resulteert in een hetere processor en grafische kaart.
En dit kan dus de verklaring zijn van het probleem dat ogenschijnlijk niet in Windows speelt bij lichte computerwerkzaamheden/internetten.
Dus check ook even de koeling/fans van processor en graka.
Pagina: 1