Streamen via android

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 23:11
Ik heb me de afgelopen periode verdiept in het streamen via Android naar mijn hifi installatie. Daarover zijn in het verleden ook al eens topics opgestart zoals NAS – Mediaspeler – Streamen, hoe ik het doe, maar hier wordt veelal uitgegaan van oplossingen zoals de Logitech squeezebox, Sonic, of Apple oplossingen, waarbij een android device gebruikt wordt als afstandsbediening. Ik wil de datastroom daadwerkelijk via android (USB audio) laten lopen.

Mijn uitgangspunten zijn:
- de toepassing van een externe DAC (in mijn geval de Tianyun Zero DAC zelf geimporteerd uit China voor 135 euro)
- data staat op een NAS (in mijn geval een WD Mybook 3TB live)
- streamen via een android telefoon of tablet (in mijn geval Samsung S3)

De stream ziet er dan als volgt uit:
NAS (LAN) router (wifi) Android (USB) DAC

Voordelen van deze opzet zijn:
- Zeer hoge audio kwaliteit door externe DAC en lossless materiaal
- Beperkte investering (veel mensen hebben de NAS en Android device al)
- Gebruiksvriendelijke bediening via touchscreen

Aandachtspuntje is dat in deze opzet geen standaard USB kabel gebruikt kan worden maar dat hiervoor een USB OTG kabeltje nodig is. Dit kabeltje maakt het mogelijk om zaken als harde schijf, muis, keyboard of dus een DAC op Android aan te sluiten. Verder moet de Android device USB audio ondersteunen. Het audio signaal wordt dus digitaal aan de DAC doorgegeven. Op de Samsung S3 (normaal of mini) is dit simpel in het menu in te stellen, maar of andere merken dat ook zo ondersteunen weet ik niet.

Ik had de opzet snel aan de praat. De geluidskwaliteit is zoals verwacht uitstekend. Wat opvalt is de neutrale rustige klank die elk spoor van aggressiviteit mist, ook bij hoge geluidsdruk. Er is bijzonder veel detail hoorbaar en instrumenten zijn goed te plaatsen in het geluidsbeeld.

Een aandachtspunt is de software. De NAS maakt gebruik van (een verouderde versie 5.1.9) van Twonky. Deze ondersteunt standaard geen lossless materiaal. Daarom moeten de bestanden locaal gerendered worden door een speler die DLNA/UPNP aan kan. Standaard spelers als Winamp en Mortplayer kunnen dat niet. Ik heb diverse spelers geprobeerd:
- Bubble upnp is prima voor navigatie, maar bevat zelf geen (FLAC) speler (of kan maar 3 nummers achter elkaar spelen)
- Mediahouse ondersteunt geen NAS
- Dice player (geen upnp)
- Skifta (prima voor navigatie en MP3, maar doet FLAC weer niet)
- Andless is een FLAC player die weer geen DLNA navigatie ondersteunt (heb ik gebruikt in combinatie met bubble en skifta)

Op dit moment heb ik DK DLNA/UPNP player draaien, deze ondersteunt navigatie en playlist en heeft een goede FLAC speler, maar is helaas niet stabiel (m.n. bij gebruik van andere apps)

Ik ben benieuwd naar gebruikerservaringen met een vergelijkbare opzet. Ervaringen op (buitenlandse) forums zijn beperkt. Verder ben ik nog steeds op zoek naar een goede (stabiele) player

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-07 17:17
Bubble upnp had inderdaad moeten werken.
Misschien eens UpnPlay proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:04
Ik gebruik meestal de synology app (DS Audio). Ik heb een USB geluidskaart aan mijn synology hangen en dan aan de receiver. Dit werkt prima. Eventueel kan het ook nog via een raspberry pi (bijna net zo duur als zo'n kabeltje :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07 23:11
Ik heb inmiddels de nodige ervaring met Upnplay en dat bevalt goed. Ik krijg alleen wel eens de melding dat er te weinig geheugen is, maar die melding kun je zonder gevolgen annuleren. Verder is het stabiel. Al met al nu erg tevreden over streamen via android