Nu ik mijn eigen systeempje weer op orde heb vind ik dat een mooie gelegenheid om een deel van een oud systeem bij mijn ouders neer te zetten. Zij hebben daar zeker nog een hele tijd plezier van. Wat er nu staat als primaire computer bij hen:
Dit systeem heeft een interne Radeon HD 3200 GPU.
Wat ik door kan gaan geven:
Het idee is dat het tweede systeem boven komt te staan, omdat deze wifi heeft. Deze zal dan vooral gebruikt worden als hobby- en thuiswerk-pc. Ook hoop ik mijn vader zo weer een beetje aan het programmeren te krijgen, omdat er dan een betere pc op een rustige plek staat. De huidige is Win95, dus lastig gaat dat niet worden.
Het eerste systeem staat in de woonkamer en is voor allround gebruik. Denk: office, foto's inscannen, beetje aan video van de handcamera prutsen (niks ingewikkelds), youtube kijken, af en toe een spelletje (categorie Popcap, Age of Empires III, etc.). Dit systeem krijgt mijn Syncmaster 226BW als scherm. En al te snel en flitsend hoeft het allemaal dus echt niet.
Doel is daarom om de onderdelen zo optimaal mogelijk te gebruiken. Concrete keuze (drie opties):
- 1) heeft het eerste systeem baat bij de EN8800 uit systeem 2? In dat geval zal er wel een nieuw, goedkoop kaartje in systeem 2 moeten. De vraag is dan: welke?
- 2) of is het beter om een goedkoop kaartje (< 50 euro) voor systeem 1 te kopen?
- 3) is het eigenlijk wel prima zo voor dit gebruik en kan ik systeem 2 beter gewoon zo neerzetten en systeem 1 laten staan?
• Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo weinig mogelijk.
• Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Eventueel een nieuwe GPU voor het tweede systeem, mocht het eerste systeem baat hebben bij de EN8800.
- Nieuwe HDD voor het tweede systeem.
• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nein.
• Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Nee.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Athlon II X2 250 Boxed | € 40,45 | € 40,45 |
| 1 | Asus M4A78-VM | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair CX400W | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 40,45 | |
Dit systeem heeft een interne Radeon HD 3200 GPU.
Wat ik door kan gaan geven:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium Dual-Core E6600 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus EN8800 GTS/HTDP/320M | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung Syncmaster 226BW Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G | € 34,52 | € 34,52 |
| 1 | Thermaltake Toughpower 600W | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 34,52 | |
Het idee is dat het tweede systeem boven komt te staan, omdat deze wifi heeft. Deze zal dan vooral gebruikt worden als hobby- en thuiswerk-pc. Ook hoop ik mijn vader zo weer een beetje aan het programmeren te krijgen, omdat er dan een betere pc op een rustige plek staat. De huidige is Win95, dus lastig gaat dat niet worden.
Het eerste systeem staat in de woonkamer en is voor allround gebruik. Denk: office, foto's inscannen, beetje aan video van de handcamera prutsen (niks ingewikkelds), youtube kijken, af en toe een spelletje (categorie Popcap, Age of Empires III, etc.). Dit systeem krijgt mijn Syncmaster 226BW als scherm. En al te snel en flitsend hoeft het allemaal dus echt niet.
Doel is daarom om de onderdelen zo optimaal mogelijk te gebruiken. Concrete keuze (drie opties):
- 1) heeft het eerste systeem baat bij de EN8800 uit systeem 2? In dat geval zal er wel een nieuw, goedkoop kaartje in systeem 2 moeten. De vraag is dan: welke?
- 2) of is het beter om een goedkoop kaartje (< 50 euro) voor systeem 1 te kopen?
- 3) is het eigenlijk wel prima zo voor dit gebruik en kan ik systeem 2 beter gewoon zo neerzetten en systeem 1 laten staan?
• Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo weinig mogelijk.
• Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Eventueel een nieuwe GPU voor het tweede systeem, mocht het eerste systeem baat hebben bij de EN8800.
- Nieuwe HDD voor het tweede systeem.
• Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nein.
• Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Nee.