[KPN IPB] SSID en wachtwoord spontaan onlogisch veranderd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Ik was laatst bij mijn opa (90+) welke interactieve tv, bellen en internet via KPN heeft lopen. Ik heb een jaar geleden alles netjes voor hem ingesteld, het modem (een Arcadyan geval) een duidelijk SSID gegeven en het wachtwoord ook enigszins begrijpbaar maar toch veilig gemaakt.

Maar opeens kon hij geen verbinding met internet meer maken op zijn laptop, het draadloze netwerk werd niet meer herkend. Wat blijkt nu, de SSID is opeens veranderd naar ThomsonABCDE12345 en het wachtwoord is ook random geworden. Op de sticker achterop het modem staat bij SSID ARVABCDE12345 en het wachtwoord staat onder WPA2. Logisch dat hij geen verbinding kan maken als opeens het SSID en wachtwoord is veranderd ;) Maar hoe kan dit zijn gebeurd? Het is totaal onlogisch dat een Arcadyan opeens een Thomson SSID krijgt. Ook heeft hij of familie niks aangepast omdat ik zelf een password op de webinterface hebt gezet die alleen ik weet. Van een reset is ook geen sprake geweest omdat dit wachtwoord nog erop stond.

Hebben meer mensen dit meegemaakt? Of is dit een trucje van KPN geweest om een monteur langs te laten gaan bij oude mensen? :) Ik vind het erg vreemd in elk geval, een modem gebruikt niet zomaar een SSID van een ander merk.

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 20:53
Volgens mij *kan* windows 7 (en windows 8) dit doen, als die het idee heeft dat je netwerk nog niet is ingesteld. Dan doet windows het voor je instellen op de router. Hoe het gebeuren precies heet weet ik niet...

EDIT Volgens mij heet het WCN (Windows Connect Now).
Zie hier voor meer info:
http://windows.microsoft....at-is-windows-connect-now

Heb dit zelf ook een keer gehad, het lijkt erop alsof je een wifi netwerk instelt maar ondertussen veranderd windows je router settings.

[ Voor 41% gewijzigd door Erkel op 22-04-2013 15:56 ]

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Erkel schreef op maandag 22 april 2013 @ 15:53:
Volgens mij *kan* windows 7 (en windows 8) dit doen, als die het idee heeft dat je netwerk nog niet is ingesteld. Dan doet windows het voor je instellen op de router. Hoe het gebeuren precies heet weet ik niet...

EDIT Volgens mij heet het WCN (Windows Connect Now).
Zie hier voor meer info:
http://windows.microsoft....at-is-windows-connect-now

Heb dit zelf ook een keer gehad, het lijkt erop alsof je een wifi netwerk instelt maar ondertussen veranderd windows je router settings.
Hmm, maar hoe komt Windows Connect Now dan opeens erbij om een Thomson SSID te gaan gebruiken en dan precies met letters en cijfers erachter zoals normaal gesproken bij KPN dit het geval is?

Dan zou elk willekeurig persoon gewoon een router op deze manier te pakken kunnen krijgen, ik heb er een hard hoofd in... :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou wel eens hier mee te maken kunnen hebben; http://kpn-customer.custh...wps)-in-een-aantal-modems
Op 3 januari 2013 heeft de Consumentenbond een persbericht laten uitgaan over een veiligheidslek in een aantal modems. Het gaat om de zogenoemde WPS lek.
Ook de modems (de KPN Experia Box) van KPN met WPS hebben/hadden hier last van. Het WPS lek maakt het mogelijk een dergelijk modem te hacken waarmee toegang tot het modem verkregen kan worden en hiermee ook toegang tot de internet verbinding.

KPN heeft 4 typen modems die WPS ondersteunen te weten: Technicolor TG 789, Arcadyan ARV 7519, Arcadyan VGV 7519 en de ZTE H220N.

[...]

Van de eerste 3 typen heeft KPN in 2012 nieuwe software uitgerold waarmee het WPS lek is gedicht.

Voor de ZTE H220N is ook nieuwe software beschikbaar waarin het WPS lek wordt gedicht. Deze nieuwe software wordt automatisch ingeladen op alle routers, hier hoeft u niets voor te doen. De uitrol van deze software vindt plaats tussen 8 januari en 31 januari 2013.
de lek :/

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2013 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-10 10:30
Nee, dit is waarschijnlijk iets anders. Heeft jouw opa toevallig ooit een Thomson modem gehad?

Als je het bijgeleverde CDtje draait (met de KPN Installatie Assistent), kan je namelijk je SSID/WPA opslaan bij KPN, met als voordeel dat als je ooit je modem reset of vervangt je WiFi-codes gelijk blijven. Het is goed mogelijk dat de codes via de KIA zijn ingesteld, jij ze hebt veranderd in het modem en het modem vervolgens een jaar(?) aan heeft gestaan. Bij de eerstvolgende reboot worden dan de gegevens vanuit KPN weer ingeladen, en verder blijven alle instellingen gelijk (wachtwoord van de webinterface, port forwards, etc.).

Is er toevallig stroomstoring geweest of is het modem op een andere manier zonder stroom komen te zitten?

Is dit niet het geval, dan is er de mogelijkheid dat je "ineens" op de lijn van een ander zit die wel dit CDtje heeft gedraaid. Kan je makkelijk genoeg zien door 't modem te resetten en te zien of het juiste telefoonnummer blijft staan (als hij tenminste via het modem belt).

Hopelijk heb je hier wat aan.

Oh en @fridgeman hierboven:
Hij geeft aan dat het een Arcadyan is waarvan het SSID begint met ARV, uit je eigen quote:
KPN heeft 4 typen modems die WPS ondersteunen te weten: Technicolor TG 789, Arcadyan ARV 7519, Arcadyan VGV 7519 en de ZTE H220N.

[...]

Van de eerste 3 typen heeft KPN in 2012 nieuwe software uitgerold waarmee het WPS lek is gedicht.
In 2012 is daar dus al de nieuwe software voor uitgerold.

[ Voor 28% gewijzigd door Kalkran op 22-04-2013 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpEdgeOne
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-10 15:23
Heeft te maken met een interne omschakeling in de centrale die dit soort zaken bijhoud. Ooit via installatie CD geïnstalleerd waardoor de centrale jou (gewijzigde/originele) ssid en wpa onthoud. Als de modem gereset word, worden die gegevens teruggezet zodat je apparaten direct weer een verbinding maken. Ook een nieuw type modem zal bij een reset die gegevens oppakken. Vandaar dat de nieuwe arcadyan de naam van de oude modem aanneemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft je opa toevallig de kpn assistent op de pc geinstalleerd? die wil nog wel is voor problemen zorgen met ssid''s en wachtwoorden namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Ja aan een fix voor WPS zat ik ook al te denken, maar hoe ze dan aan een Thomson SSID komen? :)
Kalkran schreef op maandag 22 april 2013 @ 19:54:
Nee, dit is waarschijnlijk iets anders. Heeft jouw opa toevallig ooit een Thomson modem gehad?

Als je het bijgeleverde CDtje draait (met de KPN Installatie Assistent), kan je namelijk je SSID/WPA opslaan bij KPN, met als voordeel dat als je ooit je modem reset of vervangt je WiFi-codes gelijk blijven. Het is goed mogelijk dat de codes via de KIA zijn ingesteld, jij ze hebt veranderd in het modem en het modem vervolgens een jaar(?) aan heeft gestaan. Bij de eerstvolgende reboot worden dan de gegevens vanuit KPN weer ingeladen, en verder blijven alle instellingen gelijk (wachtwoord van de webinterface, port forwards, etc.).

Is er toevallig stroomstoring geweest of is het modem op een andere manier zonder stroom komen te zitten?

Is dit niet het geval, dan is er de mogelijkheid dat je "ineens" op de lijn van een ander zit die wel dit CDtje heeft gedraaid. Kan je makkelijk genoeg zien door 't modem te resetten en te zien of het juiste telefoonnummer blijft staan (als hij tenminste via het modem belt).

Hopelijk heb je hier wat aan.

Oh en @fridgeman hierboven:
Hij geeft aan dat het een Arcadyan is waarvan het SSID begint met ARV, uit je eigen quote:

[...]

In 2012 is daar dus al de nieuwe software voor uitgerold.
SharpEdgeOne schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 01:06:
Heeft te maken met een interne omschakeling in de centrale die dit soort zaken bijhoud. Ooit via installatie CD geïnstalleerd waardoor de centrale jou (gewijzigde/originele) ssid en wpa onthoud. Als de modem gereset word, worden die gegevens teruggezet zodat je apparaten direct weer een verbinding maken. Ook een nieuw type modem zal bij een reset die gegevens oppakken. Vandaar dat de nieuwe arcadyan de naam van de oude modem aanneemt
Is een mogelijkheid, daar heb ik nog niet aan gedacht :) Ik heb het zelf toen niet geactiveerd dus grote kans dat dit destijds met een installatie cd is gebeurd ja! Alleen heeft m'n opa altijd een Arcadyan gehad dus waar Thomson dan vandaan komt? :)
Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 19:39:
Heeft je opa toevallig de kpn assistent op de pc geinstalleerd? die wil nog wel is voor problemen zorgen met ssid''s en wachtwoorden namelijk
Niet dat ik weet, ik zal er eens naar zoeken!

Bedankt voor de reacties allemaal! :)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:38
KPN pusht software updates. En zoals alle software in gemiddelde modems zo lek is als een mandje, is het bewaren van de instellingen ook teveel moeite. KPN klikt op update en *poef* vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Tern
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 09:02
Een paar jaar later, maar bij mij iets even ongelukkigs. Op "enig moment" is bij mij de WPA key spontaan veranderd. Mogelijk bij de overgang van KPN internet + bellen naar 3 in 1, dus TV erbij. Dat bleek toen ik een gast toegang wilde geven en de door mijzelf maanden geleden gewijzigde key niet herkend werd. Dit is toen opgelost door via WPS verbinding te maken.
Een paar dagen later keek ik eens met de browser in de router en zag toen een voor mij onbekende WPA-key. De router is een ZTE Experiabox (HN220 ...).
Gisteren kreeg ik een nieuwe router, ZTE Experia V10, omdat ik problemen had en de klantendienst zei dat mijn oude router al verouderd was. Ik simpel de router aansluiten, fotootje gemaakt van de sticker met SSID en WPA key en even gauw de nieuwe verbinding maken. Fluitje van een cent! :) Maar . . . de brandnew key werd niet herkend! :( :( :(
Na drie keer bellen met KPN, ge-etter met een kapot ethernetkabeltje, ten einde raad toch via WPS verbinding gemaakt. Wat bleek toen ik eenmaal in de router kon kijken? Inderdaad , de oude vreemde key stond er in!
Conclusie: probeer bij WPA-key herkenningsproblemen je oude keys uit, maak bedraad contact of doe het met WPS en zoek de key in de router op..

(grappig: bij mijn 2e telefoontje met KPN werd me verzekerd dat het IP-adres ook op de achterkant van het modem zou staan!) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
EDIT: Sorry!

[ Voor 99% gewijzigd door RobinF op 18-12-2015 21:25 ]

Pagina: 1