Tijdschakelaars werken niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een tijdsklok-schakelaar geinstalleerd in mijn mediahoek (TV, PVR, wrouter, NAS, mediaPC...) zodat deze toestellen volledig af worden geschakeld in de periodes wanneer ik toch niet thuis ben of lig te slapen. Dit met het idee om wat energie te besparen (wat ook daadwerkelijk lijkt te lukken).

Eerst gebruikte ik hiervoor een mechanische tijdsklok, en dit werkte perfect.
Later ben ik echter geupgraded naar een elektronische tijdsklok met programma's, om wat flexibeler te kunnen zijn.
Dit leek een tijdje goed te werken, maar ik merkte na verloop van tijd dat de klok niet meer schakelde.
Zelfs als ik expliciet op de ON/OFF knop duwde, schakelde de klok de stroom niet meer af.
Conclusie: tijdsklok kapot => nieuwe gekocht.

Maar nu merkte ik vanochtend dat mijn wifi netwerk online was, terwijl dat 's ochtends eigenlijk offline zou moeten zijn. Maw.: die nieuwe tijdsklok doet het ook niet meer!

Mijn vraag aan jullie: is er 1 of andere eigenschap van tijdsklokken waar ik niet vanaf weet waardoor de klok niet schakelt, of waardoor ik de klok steeds om zeep help?
Ik dacht eerst dat de apparaten in standby misschien te weinig verbruiken om het relais te doen schakelen of zoiets? Maar daar vind ik niks over terug in de handleiding, en lijkt me ook nogal vergezocht.
In de handleiding wordt er wel vermeld dat er een maximum inductievermogen bestaat (oid.) wat niet overschreden mag worden, of dat anders het relais kapot gaat.
Nu weet ik nauwelijks wat dat is, maar het lijkt me sterk dat een 8-tal low-power apparaten dat relais om zeep helpen door een te hoge inschakelstroom? Of kan dit toch?

Concreet hangt er aan die tijdsklok:
- MediaPC
- NAS'je met 1 schijf (adapter)
- Wifi router (adapter)
- PVR (adapter)
- Flatscreen TV
- Surround systeempje (staat ook in standby normaal als de stroom erop gaat, alhoewel ik die soms wel vergeet af te zetten waardoor die ook helemaal aan gaat als de stroom erop komt)
-> Dit is wel een 1000W ding hmm :s
- Ministereo
- DVD speler
- Videorecorder

Die laatste 3 gebruik ik eigenlijk nooit, die kan ik desnoods gewoon helemaal afkoppelen...
Alle apparaten behalve de NAS en wifi router staan normaliter in standby als de stroom erop komt.

Zou het kunnen dat de piekstroom gegenereerd door het simultaan aanschakelen van al deze apparaten die elektronische schakelklok onklaar maakt?

Verder: tijd en datum staat correct op de klok, programma is eenvoudig, dus daar ligt het niet aan.

[ Voor 3% gewijzigd door DieterVDW op 22-04-2013 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Welk merk model type?

Het zou zomaar wel eens teveel kunnen zijn, zeker die 1000W surround-set (wat me wel erg veel lijkt voor zo'n set).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Dat is wel 1000W piekvermogen, 500 RMS.

De nieuwe klok is deze:
http://www.gotron.be/digi...tel-en-randomfunctie.html

Lijkt me wel vrij analoog aan de voorgaande..
Zelfde knoppen en functies, mogelijk gewoon zelfde interne componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Die nieuwe klok schakelt ook helemaal niet meer met een lampje ofzo?
Kan je hem openmaken zonder garantie te breken, misschien een zekering vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Die oude heb ik eens opengevezen. Weinig te zien, het relais is een gesloten component. Geen zekeringen te zien. Daarna eens aan een lampje gehangen, en toen leek hij het weer te doen.
Maar volgende ochtend weer hetzelfde verhaal: alle apparaten nog aan 's ochtends.

Vandaar dat ik me afvroeg of het misschien te maken had met de karakteristieken van het verbruik van de apparaten daar? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:38
Komt dit niet door de geschakelde voedingen in de apparatuur? Kijk maar eens als je je laptop adapter in het stopcontact steekt, dan zie je vaak ook een flinke vonk omdat de condensators snel worden geladen. Nu is het namelijk volgens mij zo, zodra het relais aantrekt, als deze nog in deze digitale klok zit, een vonk trekt en een soort punt las maakt. Dat zou ook verklaren waarom er nog wel een wifi signaal is, het relais zit vast geplakt.

Mocht de nieuwe digitale klok zonder relais worden geschakeld, dus wellicht met een solidstate relais weet ik niet of dit verhaalte hierboven opgaat. Maar misschien iemand die daar meer verstand van heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bij de specificaties van de klok staat 8,7 A. Dat betekent dus 2000 W vermogen (eigenlijk 2000 VA). Daar zul je als ik het zo schat niet aan toe komen. Wat wel dient te worden opgemerkt, is dat contacten bij het afschakelen met vonken trekken veel meer er van langs krijgen dan bij inschakelen. Ik kan zo niet inschatten of je misschien toch niet op het randje van het schakelvermogen zit. Om daar achter te komen zou je er even een ampèremeter tussen kunnen zetten.
In elk geval is dat vastlassen van een contact geen domme veronderstelling, een solidstate relais heeft dit probleem niet, maar geen idee of daar sprake van is bij deze klok. Het staat niet bij de specs.

Edit:
Ik bekeek de speciificatie van de klok nog eens en zag een prijs staan van € 7,99. Een bijzonder goedkoop ding dus. Heel eerlijk gezegd zet ik daarom wel even een bescheiden vraagtekentje bij de kwaliteit. In de professionele sfeer ben ik zelfs voor een simpel relais al een veelvoud van zo'n prijs gewend. Maar dan heb je het wel over relais die enkele tientallen jaren meegaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Techneut op 22-04-2013 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Mja vond het ook verdacht goedkoop ... Maar ik zie overal die el cheapo dingen...
Nog eens gaan kijken in de betere doe-het-zelf-zaak misschien hmm ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 13:31
Probeer hem eens handmatig aan/uit te zetten. Mocht dat niet lukken even eruit halen en op je vlakke hand slaan. Grote kans dat er een cheapo relais is gebruikt die blijft plakken door de vonken die worden getrokken tijdens het inschakelen van je apparatuur.

Heb dit namelijk vaker gehoord, maar dan van die Action stekkerdozen op afstandsbediening. Daar bleven de relaiscontacten ook wel eens plakken door de el-cheapo relais die gebruikt worden in die stekkerdozen.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 25-04-2013 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schakel hier in huis vanalles, van aquariumverlichting tot pc hoek. Ik ben helemaal overgestapt op klik-aan-klik-uit, nadat ik ook aardig wat (al dan niet goedkope) tijdschakelklokken heb versleten. Afgezien van 1 kapotte schakelaar doordat ik er aquariumwater in liet lopen (oeps) blijven ze het allemaal perfect doen.

Ik schakel ze automatisch doormiddel van de afstandsbediening-met-tijdschakelklok (TMT-502).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Goeie tip! Ik zal dit overwegen.
Alhoewel het aantrekkelijk is om gewoon weer naar een mechanische schakelklok te gaan, lekker betrouwbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2013 @ 22:53:
Ik schakel hier in huis vanalles, van aquariumverlichting tot pc hoek. Ik ben helemaal overgestapt op klik-aan-klik-uit, nadat ik ook aardig wat (al dan niet goedkope) tijdschakelklokken heb versleten. Afgezien van 1 kapotte schakelaar doordat ik er aquariumwater in liet lopen (oeps) blijven ze het allemaal perfect doen.

Ik schakel ze automatisch doormiddel van de afstandsbediening-met-tijdschakelklok (TMT-502).
Laten we wel wezen. in feite loop je hiermee kans op dezelfde problemen als dit product ook niet de kwaliteit heeft die je er van mag verwachten. Meer dan een klein beetje andere manier van werken is dit niet, in feite komt het op hetzelfde neer. Kwestie van smaak welke je voorkeur verdient. M.a.w. een wat deugdelijker tijdschakelaar zou ook voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterVDW
Die tijdsklokken zijn wel vreemd zeldzaam. De 2 belgische webwinkels die ik ken hebben enkel die el-cheapo dingen. En nergens een degelijke versie te bespeuren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nou, die zijn er wel terdege. Maar dan praat je echt over de professionele markt, en dan zit je al gauw op meer dan 100 euro. Fabrikanten in die hoek zijn b.v. ABB of Siemens.
Meestal hebben die wel contacten die ingeval van grote stromen een relais met zwaardere contacten aansturen. Het probleem van gewone particulieren is echter, behalve de veel hogere prijs, de ruimte die het geheel dan gaat innemen.
Maar al met al, ik geloof graag dat het moeilijk kan zijn om iets tussenbeide te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 14:22:
[...]

Laten we wel wezen. in feite loop je hiermee kans op dezelfde problemen als dit product ook niet de kwaliteit heeft die je er van mag verwachten. Meer dan een klein beetje andere manier van werken is dit niet, in feite komt het op hetzelfde neer. Kwestie van smaak welke je voorkeur verdient. M.a.w. een wat deugdelijker tijdschakelaar zou ook voldoen.
Ik bedoelde meer dat deze het nu al zo lang probleemloos volhouden, vergeleken met een aantal andere types/merken die ik eerder heb gebruikt en die allemaal relatief snel stukgingen lijken KaKu schakelaars toch een stuk deugdelijker :)
Pagina: 1