Complex routerconflict

Pagina: 1
Acties:

• juliuskik
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-01 14:57
Hoi,

Ik woon in een studentenhuis gecombineerd met appartementen waar we internet delen. We hebben 2 netwerken, deze heten: BW1 en BW2. BW2 is net buiten mijn bereik voor mijn laptop, ik moet het dus met BW1 doen.

Echter is het zo dat BW1 draadloos al een jaar zeer onstabiel is voor mij en mijn 2 roomies, dus ik heb een hele lang tijd met een internetkabel gewerkt. Tot een week geleden, toen werd ik het helemaal beu en heb ik met 2 mede bewoners besloten om een nieuwe router te kopen omdat de huisbaas laks is. Voor dergelijke constructies heb het ik het e.e.a. aan voor onderzoek gedaan of het mogelijk is. De keuze is gevallen op de D-link dir655 omdat ik daar thuis goede ervaringen mee heb; ik heb hem bij mijn ouders ook en deze is erg stabiel.

Ik heb de D-link aangesloten achter BW1 in mijn kamer. Waarom achter BW1 en niet BW1 volledig vervangen door de D-link? Omdat er meerdere mensen gebruik maken van het internet en ik deze niet wil storen.

De kabel zit niet in de plaats waar 'normaal' de kabel van het modem in zou gaan, maar in eentje daarnaast zodat het een draadloze switch wordt. Ik heb DHCP ingeschakeld en de ip range aangepast van 192.168.1.1 naar 192.168.5.1 om ip conflicten te voorkomen met BW1. Werkt draadloos als een zonnetje _/-\o_

Gister kwam mijn bovenbuurman naar beneden met de mededeling dat zijn internet er al een week uit ligt en dat we moesten stoppen met downloaden, want hij heeft internet ook nodig voor zijn werk. Dit tijdstip dat hij aankaart komt redelijk overeen met de datum wanneer ik mijn D-link heb aangesloten. Downloaden doen we amper.

Tsja vervelend, dacht ik, moet je ook maar zelf een router kopen werkt prima want dat hebben wij ook gedaan! :9 ;) We hebben even hastig / kort geprobeerd om er samen uit te komen:
- Wifi channel op 1 instellen (nog geen andere geprobeerd)
- De bovenbuurman ons op het nieuwe D-link netwerk erbij, wat niet bij hem werkt :|
- Internetkabel uit de D-link trekken

De laatstgenoemde lijkt enige manier is om alleen zijn internet weer aan de praat te krijgen. Terug bij af dus... |:( Het is nu dus zo dat óf alleen hij internet heeft draadloos, óf alleen ik draadloos internet heb, maar nooit samen tegelijk met de constructie die ik heb verzonnen.

Ik zou BW1 volledig kunnen vervangen door mijn nieuwe D-Link, maar ik wil niet nog meer boze buurmannen aan mijn deur hebben die ik het internet ontneem. Van BW1 heb ik overigens geen toegang tot de instellingen omdat de huisbaas deze beheert.

Dat laat mij achter met de volgende vragen:
  1. Maar is het mogelijk dat ik het draadloos signaal van BW1 van de vriendelijke bovenbuurman wegdruk met mijn nieuwe D-Link? (ze staan 2m van elkaar, is dit te dichtbij?)
  2. Zoja zou dit inderdaad voorkomen kunnen worden door op een ander wifi channel te stappen?
  3. Heeft er iemand anders een mogelijke oplossing waarbij iedereen een win win situatie heeft?

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik denk dat de beste manier toch is om de kabel in de WAN poort van je D-Link te doen, en deze weer op routermodus te zetten.

Overigens klinkt het alsof je bovenbuurman last heeft van een IP conflict, alsof hij z'n IP static op 192.168.5.1 heeft staan.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-12-2024
juliuskik schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:30:
[...] Ik heb DHCP uitgeschakeld en de ip range aangepast van 192.168.1.1 naar 192.168.5.1 om ip conflicten te voorkomen met BW1. [...]
Deze zin snap ik niet helemaal, als DHCP uit staat zou je volgens mij helemaal niks met IP-ranges te maken hebben (omdat deze van de andere router komen.)
Als je het IP van de router zelf bedoelt, dan moet deze juist in dezelfde IP-range zitten als de andere router(s) maar wel zijn eigen unieke IP moeten hebben. (En een eigen SSID)

De WiFi signalen zouden zichzelf moeten verdelen over de kanalen, lijkt mij niet dat je het signaal 'wegblaast' als je op een ander kanaal zit.

• juliuskik
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-01 14:57
@Spaceman Spiff: Excuses, DHCP wel staat aan. (meteen even aangepast in mijn bericht)

Router IP Address = 192.168.5.1
DHCP IP Address Range : 192.168.5.100 tot 192.168.5.199

@ShadowAS1: Bedankt, zodra de buurman er weer is zal ik de range aanpassen, mogelijk dat dat iets uithaalt.

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-12-2024
juliuskik schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:06:
@Spaceman Spiff: Excuses, DHCP wel staat aan. (meteen even aangepast in mijn bericht)

Router IP Address = 192.168.5.1
DHCP IP Address Range : 192.168.5.100 tot 192.168.5.199

@ShadowAS1: Bedankt, zodra de buurman er weer is zal ik de range aanpassen, mogelijk dat dat iets uithaalt.
Ik denk dat dan daar het probleem zit, je hebt nu 2x DHCP op het netwerk en dat gaat niet goed. Ik heb het idee dat de buurman nu via de 'oude' WiFi van jouw nieuwe router een IP krijgt (want sneller) waar de oude router niks mee kan.

Je kan het beste DHCP helemaal uit zetten op de nieuwe router en die van de bestaande gebruiken. De nieuwe router geef je dan een ongebruikt IP uit de bestaande reeks (van de oude router.)

Of de kabel wel in de 'internet' poort van de nieuwe router, maar dat werkt vaak niet zo lekker is mijn ervaring.

Verwijderd

Spaceman Spiff schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:54:
[...]

Deze zin snap ik niet helemaal, als DHCP uit staat zou je volgens mij helemaal niks met IP-ranges te maken hebben (omdat deze van de andere router komen.)
Als je het IP van de router zelf bedoelt, dan moet deze juist in dezelfde IP-range zitten als de andere router(s) maar wel zijn eigen unieke IP moeten hebben. (En een eigen SSID)

De WiFi signalen zouden zichzelf moeten verdelen over de kanalen, lijkt mij niet dat je het signaal 'wegblaast' als je op een ander kanaal zit.
En als die andere router op 192.168.1.1 zit? of adressen uitdeelt in de 192.168.1.x range? Dan maakt de IP range dus wel degelijk uit.

WiFi signalen zouden zichzelf moeten verdelen over de kanalen? Dat zou ook voor het eerst zijn, of een router bepaalt zelf het kanaal door te kijken welke kanalen al bezet zijn, of het kanaal is handmatig ingesteld. (Best op 1, 6 of 11)

@TS Jammer dat je een router achter router heb gezet en 'm ook nog eens laat routeren. Je had beter een AccessPoint kunnen kopen. Wat voor onderzoek heb je eigenlijk gedaan?

Het beste wat je kunt doen is, DHCP uitzetten op je eigen router, statisch IP adres instellen dat nog niet in gebruik is en je eigen router via de LAN poort op de router die BW2 routeert. Kortom: die router instellen als AccessPoint.

Zie ook [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2013 14:26 ]

Pagina: 1