Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Enquête: Interesse naar gegevens van de RDW

Pagina: 1
Acties:

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:56
Beste Tweakers,

In het kader van afstuderen voer ik een onderzoek uit voor de RDW. Namelijk de behoefte achterhalen van particulieren naar gegevens van de RDW. Hiervoor heb ik een enquête ontwikkeld en toestemming gekregen van een moderator om de enquête in dit topic te mogen plaatsen. Ik zou het enorm waarderen als jullie de enquête zouden willen invullen.

Link naar de enquete: http://enquetemaken.nu/r/lbox
Het zal niet meer dan 5 minuten duren om de enquête in te vullen.

Het onderwerp
Het centrale onderwerp in het onderzoek is open data. Eurocommissaris Neelie Kroes noemt open data het nieuwe goud. Open data zijn gegevens die vrij gebruikt mogen worden door derden. Overheidsinstanties zijn op dit moment bezig om hun data vrij te geven. Zo bouwen ontwikkelaars op basis van open data praktische apps voor consumenten. Denk aan apps waarmee je voertuiginformatie kunt ophalen door een kenteken in te voeren. Of een app die laat zien hoeveel nieuwe BMW's in Nederland erbij zijn gekomen. Deze twee voorbeelden zijn mogelijk omdat de RDW een deel van haar kentekenregister openbaar heeft gemaakt. Meer informatie over open data kan worden gevonden op de website van de Nederlandse overheid: https://data.overheid.nl/handreiking/wat-is-open-data

Het doel
De RDW heeft meer gegevens die in aanmerking komen om vrij te worden gegeven aan de bevolking, maar is benieuwd waarnaar particulieren het meest interesse in hebben, om ze gerichter vrij te kunnen geven. Met deze gegevens kan de markt nieuwe producten en diensten ontwikkelen voor particulieren.

Discussie
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening over de privacyaspecten van het lokaliseren van voertuigen. Open data mag geen gevoelige informatie zijn maar kun je het niet meer naar een persoon leiden als je alleen de eerste twee cijfers van een postcode hebt? Of alleen de provinciecode? Elk niveau dieper is leuk maar tot hoe ver kun je gaan? Ik kan me voorstellen dat autoliefhebbers het leuk vinden om bijvoorbeeld alle DeLoreans te vinden in Nederland.

Er is toestemming gegeven voor deze enquete

[ Voor 2% gewijzigd door PWM op 22-04-2013 11:48 ]

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Laat ik ervan uitgaan dat je van tevoren toestemming hebt gevraagd voor het plaatsen van deze enquête... ;)

Wat mij betreft zijn alle gegevens m.b.t. de localisering van voertuigen privacy-gevoelige informatie... Niet alleen autoliefhebbers zouden misschien graag precies willen weten waar ze alle DeLoreans in Nederland kunnen vinden, maar gespuis zou bijvoorbeeld ook wel willen weten waar ze bepaalde types auto's kunnen vinden om die te kunnen jatten...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Wat Albantar zegt, over de auto mogen ze alles weten wat mij betreft, echter de persoon wie de eigenaar is van de auto -> prive. Daar heeft niemand iets mee te maken.

PS: Je enquete werkt niet zonder cookies.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2013 11:27 ]

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:55

Daniel36

vernieuwde formule

Vermelding bij de auto van eigenaar met naam en adres is ook echt geen goed idee.
Crimineel zoekt een bepaald type auto, ff rdw raadplegen en op pad.

Nu zullen ze toch nog echt moeten kijken wat er op de oprit staat bij wijze van spreken.

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
precies, zulk soort info moet alleen beschikbaar zijn voor bijv. de politie.
ik hekel dan ook dat een BOA (parkeerwachter) ook de mogelijkheid heeft om dit soort informatie boven water te krijgen. (heb dit van dichtbij mogen ervaren)

Gelukkig kan mijn adres niet achterhaald worden via het kenteken, aangezien die op naam van de leasetoko staat en er geen verwijzing is zonder de leasemaatschappij te raadplegen.

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:54

McBoom

Broem

Persoonlijk zou ik meer interesse hebben in statistische gegevens, zoals zien hoeveel auto's er van een bepaald model/type in een bepaalde periode op kenteken zijn gezet en het verloop dat de kentekens weer verdwijnen :)

The ramblings of an idiot

Verwijderd

Adresgegevens zijn idd link, ook bv omdat je van een weggebruiker die je snijdt oid dan mooi even het adres kunt opvragen om verhaal te gaan halen zeg maar.

Aan de andere kant is het nu ook niet zo moielijk om aan deze gegevens te komen, medewerkers van verzekeringsmaatschappijen bv kunnen dit makkelijk...

Verwijderd

Wat wel handig zou zijn is NAP gegevens en hoeveel tenaamstellingen de auto heeft gehad. Zo kun je een beetje inschatten hoe met de auto is omgegaan.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:59
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2013 @ 14:47:
Wat wel handig zou zijn is NAP gegevens en hoeveel tenaamstellingen de auto heeft gehad. Zo kun je een beetje inschatten hoe met de auto is omgegaan.
Het aantal tennaamstellingen is al een tijdje te vinden op https://ovi.rdw.nl :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Eechter is dat slechts van de laatste 9 jaar, dus als de auto ouder is dan 9 jaar, kan dat inaccuraat zijn.

Verwijderd

Xander schreef op maandag 22 april 2013 @ 14:52:
[...]

Het aantal tennaamstellingen is al een tijdje te vinden op https://ovi.rdw.nl :)
Ik ben weer lekker oplettend bezig vandaag. 8)7 . Maargoed, de auto's die ik nu zoek zijn allemaal iets ouder dan 9 jaar dus ja.

• D. Ninjai
Mx. Alba schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:58:
Wat mij betreft zijn alle gegevens m.b.t. de localisering van voertuigen privacy-gevoelige informatie... Niet alleen autoliefhebbers zouden misschien graag precies willen weten waar ze alle DeLoreans in Nederland kunnen vinden, maar gespuis zou bijvoorbeeld ook wel willen weten waar ze bepaalde types auto's kunnen vinden om die te kunnen jatten...
Het moet inderdaad de bucketlist van een crimineel niet bevorderen. Deze week bespreek ik dit onderwerp met een deskundige over 'privacy en open data' en neem ik jullie reacties mee :)
McBoom schreef op maandag 22 april 2013 @ 14:06:
Persoonlijk zou ik meer interesse hebben in statistische gegevens, zoals zien hoeveel auto's er van een bepaald model/type in een bepaalde periode op kenteken zijn gezet en het verloop dat de kentekens weer verdwijnen :)
Genoteerd. Die interesse krijg ik ook te horen uit gesprekken met app-ontwikkelaars.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Ingevuld.

Ik gebruik RDW.nl en Zomoto.nl en mn app regelmatig nu ik op zoek ben naar een nieuwe auto.

Aantal eigenaren, de duur van hun eigendom en hoelang heeft de huidige bezitter de auto al vind ik daarbij belangrijk. Op zomoto.nl kan je daar meer (de eigendomsperioden) van terugvinden dan op de RDW site maar vaak niet actueel (mijn auto is vijf weken geleden verkocht maar daar nog niet van eigenaar veranderd)..( Vraag me af hoe die werken; ad random de RDW-site bevragen?)

In zn algemeenheid zou ik het wel interessant vinden om te weten hoeveel auto`s van zus en zo zijn er in Nederland op kenteken, hoe lang is de gemiddelde eigendomsduur van een model, merk, kleur voor mijn part. Maar heel belangrijk is dat niet. Regio-info vind ik inderdaad dubieus uit privacy-& diefstaloogpunt. Verder dan provincie zo dat niet moeten mogen gaan.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• D. Ninjai
Vanwege een fout ben ik de resultaten van mijn enquête verloren. Mijn vraag is of jullie de enquête opnieuw zouden willen invullen? Als dank verloot ik een carcam.

De link is ongewijzigd gebleven: http://enquetemaken.nu/r/lbox

@bombadil: Bedankt voor je reactie!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

That sucks, dude! Ik heb hem nog een keer ingevuld. Ik hoop dat je alsnog aan voldoende gegevens komt voor je onderzoek.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 15:08

Chakotay

Lick here to continue

Ook ingevuld. Meer gegevens over een voertuig (aantal eigenaren, land van herkomst bij import, kmstand voor zover bekend) zou interessant zijn, maar locatiedata is naar mijn mening niet iets dat publiek moet worden wegens hierboven al genoemde redenen.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Pagina: 1