Welke Netwerk WiFi Adapter?

Pagina: 1
Acties:

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-12 18:40
Hallo,

Ik ga binnenkort een computer in elkaar proberen te knutselen, en over de meeste onderdelen weet ik wel redelijk wat. Over de wifi adapter echter compleet niks.
Ik zit hier op een wifi netwerk, en vraag me nu af wat voor een adapter het best zal werken, en hoeveel een duurdere adapter zou schelen.

Mijn idee was om met een PCI adapter te gaan, niet met een USB adapter.

Nu heb ik in mijn wenslijstje deze staan: pricewatch: TP-Link TL-WN851N
Omdat deze vrij veel gekocht wordt en gewoon goedkoop is.

Er zijn echter een heleboel kaarten in verschillende prijsklasses, en ik vraag me nou echt af of een kaart van €30-€40 het veel beter zal doen dan deze (als in sterker/beter signaal).

Met andere woorden: Is het het waard om meer geld uit te geven aan een andere kaart, en zo ja, welke?

Bedankt.

(Sorry, ik ben een leek met netwerken. Ook sorry als dit vaak gevraagd wordt, maar ik kon niet echt iets vinden met zoeken.)

• Skoefel
  • Laatst online: 01-12 12:15
Mits mogelijk, zou ik het geld wat je uit wilt geven, laten we zeggen circa 50 euro, een cat5e/cat6 kabel trekken. Mocht dit niet mogelijk zijn dan zou ik http://azerty.nl/producte...-11n.html?source=googleps kiezen.

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Neem een PCI-e, pci is wat ouderwets, je hebt de pci slots vast wel nodig en pci-e heeft een snellere bus, dus sneller wifi: pricewatch: TP-Link TL-WN881ND / pricewatch: TP-Link TL-WDN4800

[ Voor 14% gewijzigd door Chris Smoove op 21-04-2013 19:11 ]

• thescorpi0n
Kabel trekken is helaas geen optie. €40-50 vind ik ook wat veel voor een adapter.
Chris Smoove schreef op zondag 21 april 2013 @ 19:10:
Neem een PCI-e, pci is wat ouderwets, je hebt de pci slots vast wel nodig en pci-e heeft een snellere bus, dus sneller wifi: pricewatch: TP-Link TL-WN881ND / pricewatch: TP-Link TL-WDN4800
Ah okee, dat komt ook beter uit op m'n moederbord zie ik nu.
Hoe groot zou het verschil zijn in signaalsterkte tussen die 2? Maakt het echt uit en is het de verdubbeling van de prijs waard?
Ik neig namelijk naar de eerste omdat ik al redelijk tegen m'n budget aan zit.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:46
Het verschil in sterkte van het signaal zal vrijwel nihil zijn, omdat ze gebruikmaken van dezelfde antenne's van 2dBi. Het grote verschil zit hem erin dat de ene kaart max 300Mbps kan doen en de andere 450Mbps (daarvoor is die derde antenne vooral, het zendvermogen is gelijk). Verder heeft de TL-WDN4800 dual-band support (2.4 en 5GHz), de ander doet alleen 2.4GHz.

My favorite programming language is solder.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:24

RvL

Hmm, zelf neem ik altijd een USB dongle. Het grote voordeel hiervan is dat je ze aan een USB verlengkabel kan leggen en op een betere locatie kan plaatsen.

Zo'n interne kaart is natuurlijk mooi weggewerkt, maar zit op een erg onhandige plaats voor een draadloze bevindingen: achter op een stalen kast, vaak omgeven door een meubels of andere apparaat. Kortom, veel obstakels.

Zelf heb ik de pricewatch: D-Link DWA-140 en die bevalt mij prima. Haalt met gemak de maximale snelheid van m'n internet (60Mbps) en tijdens benchmarks haal ik zeker de 80Mbit/s. En dan nog is het maar de vraag of dat aan de router of aan de dongle ligt.

Staar je overigens niet blind op geadverteerde snelheden: 300Mbps zul je nooit halen. Een WiFi verbinding kan niet tegelijk zenden en ontvangen waardoor je effectief een half duplex verbinding hebt. Die 300Mbps moet je dus al door 2 delen en dan heb je nog maar de theoretische snelheid. Hier gaat sowieso nog overhead vanaf, maar een veel grotere factor is nog de omgeving: afstand tot router, aantal netwerken in de lucht, interferentie van andere bronnen enz.
Chris Smoove schreef op zondag 21 april 2013 @ 19:10:
Onzin wat je hier aanhaalt. Ja, PCI is verouderd maar PCI heeft meer dan genoeg bandbreedte voor de huidige WiFi netwerken. De meeste routers doen niet meer dan 300Mbps. PCI in zijn langzaamste vorm heeft al een bandbreedte van 133MB/s (ofwel 1066Mbps).

[ Voor 23% gewijzigd door RvL op 22-04-2013 12:57 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:47
pricewatch: TP-Link TL-WN8200ND

Prima ontvanger, via USB en met antenne's en 300N.
Gebruik hem zelf ook en haal makkelijk 7/8MB draadloos.

• thescorpi0n
Okee, bedankt. Ik denk dat ik dan gewoon voor die redelijk goedkope ga, zou wel genoeg moeten zijn.
Ik heb toch liever PCI(e) dan USB denk ik, omdat ik de neiging heb redelijk wat USB apparaten te gebruiken en dus liever zo veel mogelijk daarvan vrij laat..
Pagina: 1