Toon posts:

Booten van verschillende schijven.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Geen idee of ik in het juist topic ben. Maar ik heb van de week een Samsung 840 Pro 256GB gekocht als 2e harde schijf in mijn laptop ( Dell Inspiron 15R N5110 ).

Op de SSD heb ik nu ook Windows 8 geïnstalleerd en de andere harde schijf wil ik voor data gaan gebruiken.

Alleen één probleem via het BIOS boot menu kan ik er niet voor kiezen om via de SSD te booten.

Iemand enig idee hoe ik dit op een andere manier kan oplossen?

Met vriendelijke groet,

Matthijs

Verwijderd

Mogelijk heeft je BIOS een sectie direct onder het bootmenu voor 'hard schijven' hier kan je de schijf selecteren die weer in de boot volgorde gebruikt word :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En anders de SSD op de plek van de HDD zetten.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op zondag 21 april 2013 @ 18:00:
En anders de SSD op de plek van de HDD zetten.
Dat doe ik liever niet, dan moet namelijk de hele laptop in z'n geheel uit elkaar :)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Waarschijnlijk heb je een beperkte BIOS, en dus geen keuze.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn daar toevallig geen programma's voor?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De harddisk zou gewoon op een user bereikbare plek moeten zitten?

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op zondag 21 april 2013 @ 18:09:
De harddisk zou gewoon op een user bereikbare plek moeten zitten?
Toetsenbord enz. moet er dan af:) Maarja als het echt niet anders kan :)

• architok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-11-2025
Als je die optie echt niet kan vinden in de BIOS, ben ik inderdaad bang dat je een uitgeklede BIOS versie hebt, als dat zo is zal je vziw toch echt het spul fysiek om moeten wisselen.

succes!

[ Voor 17% gewijzigd door architok op 21-04-2013 18:16 . Reden: typo ]

Verwijderd

Topicstarter
architok schreef op zondag 21 april 2013 @ 18:15:
Als je die optie echt niet kan vinden in de BIOS, ben ik inderdaad bang dat je een uitgeklede BIOS versie hebt, als dat zo is zal je vziw toch echt het spul fysiek om moeten wisselen.

succes!
Dankjewel! Ga maar aan de slag dan..

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:21

MsG

Forumzwerver

Heb je ook geen boot order opties? Wat zie je allemaal in beeld bij het opstarten?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• architok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-11-2025
wat MsG zegt is ook nog goed mogelijk.
bij mijn laptop ga ik met DEL naar de BIOS en met F8 krijg ik een boot order menu.
heb je toevallig ook niet zoiets?
ben verder niet bekend met DELL laptops, dus kan je daar helaas niet verder mee helpen.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

De XPS15 is hetzelfde, je kan niet booten vanaf een harddisk in een DVD drive caddy, puur omdat het hard-set is als "Optical". Er zit helaas een beperkte EFI in. Toen ik in m'n XPS15 een tweede SSD zette heb ik m'n storage-SSD ook mogen verhuizen naar de drive bay. En ja. Dat is nogal een grote operatie. Ook bij de XPS15. Het valt uiteindelijk wel mee, maar goed, het blijft een leuk trucje om te leren :).

Een alternatieve bootloader kan ook, maar het is een hele klus. Grub op de HDD die vervolgens Win8 voor je boot, ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op zondag 21 april 2013 @ 18:47:
De XPS15 is hetzelfde, je kan niet booten vanaf een harddisk in een DVD drive caddy, puur omdat het hard-set is als "Optical". Er zit helaas een beperkte EFI in. Toen ik in m'n XPS15 een tweede SSD zette heb ik m'n storage-SSD ook mogen verhuizen naar de drive bay. En ja. Dat is nogal een grote operatie. Ook bij de XPS15. Het valt uiteindelijk wel mee, maar goed, het blijft een leuk trucje om te leren :).

Een alternatieve bootloader kan ook, maar het is een hele klus. Grub op de HDD die vervolgens Win8 voor je boot, ofzo.
Heb het moederbord er bijna uit, maar eerst avondeten. \wel flinke klus, echt alles moet gewoon los. DELL ;(

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Zo erg is het nou ook weer niet, tenminste niet bij de XPS15; toetsenbord + klep + touchpad en je kunt er bij. Met een beetje oefening kun je het in 10 min doen!

• remondoo
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-01 12:08

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:21

MsG

Forumzwerver

:-P volgens mij is de TS nu al z'n halve laptop aan het slopen omdat hij deze optie over het hoofd zag.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter
MsG schreef op zondag 21 april 2013 @ 20:44:
:-P volgens mij is de TS nu al z'n halve laptop aan het slopen omdat hij deze optie over het hoofd zag.
Haha had dat ook al geprobeerd, maar werkte ook niet :)

Maar m'n SSD zit erin hoor en alles werkt weer zoals het hoort! Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1