Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MathijsZ77
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 21-04-2013

Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat mijn schijf aan het begin een hoge schrijfsnelheid vertoont en na een paar seconden terugzakt naar de 70 MB/s?

Volledig: Ik kopieer een map van mijn SSD (Samsung 840 Pro 128 GB -> SATA 6) naar mijn HDD (WD Caviar Black 1 TB -> SATA 6).

• CiPHER
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-04-2017
Je hardeschijf kan geen 1GB/s aan, maar ongeveer 100MB/s op het snelste gedeelte en ergens middenin zo'n 75MB/s. Dus dat lijkt aardig te kloppen.

Dat de snelheid in het begin hoger is, komt doordat je besturingssysteem write-back gebruikt. Dan wordt eerst je RAM gebruikt om naartoe te schrijven, pas vanuit je RAM gaat het naar disk. Dit betekent dat je de eerste X megabyte tegen maximale snelheid schrijft. Op dat moment is je SSD bottleneck. Pas zodra de write-back buffer vol is, zal je de échte snelheid gaan voelen van de hardeschijf.

Bijkomend gevolg is dat, wanneer de kopiëeractie voltooid is, je nog steeds hardeschijf-activiteit zult zien. De buffer moet namelijk nog worden weggeschreven naar de hardeschijf toe. In de praktijk zorgt buffering ervoor dat zowel bron als doelschijf maximaal benut kunnen worden, iets wat niet altijd het geval is zonder gebruik van write-back - write-through genoemd.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• MathijsZ77
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 21-04-2013
Thanks voor de snelle en informatieve reactie ;)

• larsiano
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20-08-2013

larsiano

-=XTRA=-

Je kan natuurlijk ook altijd je chipset driver updaten :)

2408WFP + 2x1908FP, i7 950 + EK Supreme, Asus Rampage III Black Edition, 3x2GB Corsair, GTX590, 2 x 120GB Vertex Turbo (RAID0 @ Higpoint3520), 850W Antec W.C.PSU, Termaltake Tenor, 2xZalman Reserator, Steelpad 4S + G5, AW-TaxtX, LG Blu/HD

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
larsiano schreef op zondag 21 april 2013 @ 15:42:
En hoe wordt het daar sneller van? Een fysieke limiet hef je niet met een driver op...

Intel i5-2500K/GB Z68X-UD3H-B3/GB R9 290/2x8096MB Crucial Ballistix DDR3-1600/Crucial MX200 500GB/25" Dell 2515H

• larsiano

larsiano

-=XTRA=-

Klopt, maar is de software matig kan het natuurlijk wel wat opleveren?

2408WFP + 2x1908FP, i7 950 + EK Supreme, Asus Rampage III Black Edition, 3x2GB Corsair, GTX590, 2 x 120GB Vertex Turbo (RAID0 @ Higpoint3520), 850W Antec W.C.PSU, Termaltake Tenor, 2xZalman Reserator, Steelpad 4S + G5, AW-TaxtX, LG Blu/HD

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
larsiano schreef op zondag 21 april 2013 @ 15:42:
of je kan koffie gaan zetten, of een stukje fietsen,

de mogelijkheden zijn onbeperkt eigenlijk.

Ik vraag me alleen af, wat heeft dit met de schrijfsnelheid van de WD Black te maken?

• larsiano

larsiano

-=XTRA=-

Chipset software regelt oa. de Sata controller!

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
larsiano schreef op zondag 21 april 2013 @ 18:09:
So what?

• Swordlord
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-11 17:51

Swordlord

Act first, think never

larsiano schreef op zondag 21 april 2013 @ 18:09:
Sequentiële transfer is de minst intensieve taak voor het storage systeem, zowel voor de aansturend onderdelen zoals controllers als in uitvoerende delen zoals de hardeschijf...

Elke driver, kan met gemak de volledige sequentiële snelheid halen. Kijk maar naar SSD's... Zelfs de Microsoft drivers trekken volledige bus snelheid.

Waar drivers zich wel vaak in verschillen, is de performance van de kleinere data requests. dus de 4k data requests en acces times.
Bij SSD's zie dat goed, dat met juiste controller drivers, 4k requests sneller gaan en acces times omlaag.
Maar optimalisatie op dat vlak, is leuk, maar voor een HDD is het... Dikke stront door een trechter blijft dikke stront door een trechter... Ookal roep je dat het sneller moet.

Edit:
En nog een sidenote... Chipset drivers regelen niet de SATA controller ;)
Daar zijn losstaande AHCI drivers voor. Van zowel AMD en Intel ;)

[Voor 19% gewijzigd door Swordlord op 21-04-2013 19:34]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True