help nodig bij uitzoeken stekkertransformator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-08 20:12
Ik hoop dat maar dat ik op de goede plek dit topic open...

Pas ontdekte ik dat mijn stekkertransformator bij een lamp heel erg warm werd, en met een stroomverbruik meter zag ik dat die continue 30 15 watt verbruikt met de lamp uit... En dat doet dat ding al 11 jaar nu... Shit, weggegooid geld.

Ik wil een andere stekkertransformator kopen die geen stroom verbruikt als de lamp uitstaat, maar ik kan domweg niets geschikts vinden. Google opdrachten helpen me niet verder want ik heb geen idee waar ik op zoeken moet. De lamp heeft bovendien nog een rare aansluiting op de stekkertransformator, die lijkt nog het meest op een luidsprekerstekker.

Als er iemand is die mij een beetje op weg wil helpen, graag!!

Ik heb een foto gemaakt van de sticker op de stekkertransformator + foto van de stekker zelf.

http://postimg.org/image/5r85d9dqz/

Afbeeldingslocatie: http://s17.postimg.org/ssoqj0den/stekkerklein.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door witteveder op 21-04-2013 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ten eerste, je trafo neemt max 15VA=15W (grof gezegd, misschien een paar tienden verschil voor de mierenneuker) op van het net.
Ten tweede, een vermogensmeter die je ertussen zet, is op lagere vermogens vaak zeer onnauwkeurig.
Als je zeker wilt weten dat je geen energie gebruikt bij een uitgeschakelde lamp, zet dan een (voet)schakelaar in de voedingskabel. Als dit een adapter is die je rechtstreeks in het stopcontact steekt, zet er dan een verlengdoosje met een aan/uitschakelaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
Ik denk dat je meter niet helemaal lekker gemeten heeft. De adapter is zelf maar 15W. Bij 30W was deze al lang veel te warm geworden en kapot gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 17:38
http://www.ebay.com/itm/1...rains&hash=item2a22b87e38

12V AC 1A, lijkt me wat je zoekt? mij lijkt het simpeler om een schakelaar er tussen te zetten. Een trafo heeft altijd verbruik, ook al staat z'n ding 'idle' (dat is bij je bijv. telefoon oplader ook).

----
Frank__B schreef op zondag 21 april 2013 @ 16:39:
Ik denk dat je meter niet helemaal lekker gemeten heeft. De adapter is zelf maar 15W. Bij 30W was deze al lang veel te warm geworden en kapot gegaan...
idd knap, TS, controleer je meet gegevens nog maar eens een keer.

[ Voor 34% gewijzigd door Luukje01 op 21-04-2013 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
Oeps, wat hierboven staat klopt helemaal. Ik heb de sluipstroomverbruik meter nog een keer gebruikt en het verbruik ligt op idd 15 watt met lamp uit. Ik heb zo'n standby indicator ding (http://www.freelux.nl/www/templates/page.asp?menuID=410) en daar dan branden 4 lampjes dus verbruik rond 15 watt.

Bedankt voor de stekkerdoos suggestie met aan uit schakelaar. Als het me niet lukt om een andere stekkertransformator te kopen zal ik dat wel doen, maar vooralsnog lijkt het me handig om me daar nog op te richten.

@luukje01: ik denk dat deze niet de 'luidspreker' aansluiting heeft voor de lamp zelf, maar hoe weet ik dat deze transformator (nagenoeg) geen stroom verbruikt als de lamp aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Hoe heet die connector eigenlijk? Moet zelf ook een vervangende voeding zoeken, maar zoeken is lastig als je niet weet hoe de connector heet..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
Dat heb ik nog kunnen vinden, het is de luidspreker stekker: DIN 41529. Ook gebruikt door Ikea volgens de berichten op internet, maar mijn lamp is daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
Een andere steker aan je kabeltje maken is natuurlijk een stuk makkelijker dan een trafo zoeken met precies dezelfde aansluiting.

Verder is bijna elke moderne trafo geschikt. Zolang het maar 12Vdc is en minstens 1Amp op de secundaire kant, en 230Vac 50hz op de primaire.

Tegenwoordig worden daar geschakelde voedingen voor gebruikt. Dat is iets minder fijn voor storing op het lichtnet, maar zorgt wel dat je standby verbruik in de orde van 0,1Watt is.
Oude voedingen (zoals die je nu hebt) gebruikten nog ringkern trafo's. Door strengere eisen op energieverspilling worden die nu vrijwel niet meer gebruikt voor dit soort dingen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukje01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 17:38
witteveder schreef op zondag 21 april 2013 @ 17:28:
Oeps, wat hierboven staat klopt helemaal. Ik heb de sluipstroomverbruik meter nog een keer gebruikt en het verbruik ligt op idd 15 watt met lamp uit. Ik heb zo'n standby indicator ding (http://www.freelux.nl/www/templates/page.asp?menuID=410) en daar dan branden 4 lampjes dus verbruik rond 15 watt.

Bedankt voor de stekkerdoos suggestie met aan uit schakelaar. Als het me niet lukt om een andere stekkertransformator te kopen zal ik dat wel doen, maar vooralsnog lijkt het me handig om me daar nog op te richten.

@luukje01: ik denk dat deze niet de 'luidspreker' aansluiting heeft voor de lamp zelf, maar hoe weet ik dat deze transformator (nagenoeg) geen stroom verbruikt als de lamp aan staat?
er klopt iets niet aan je verhaal. als ik het plaatje moet geloven kan dat ding 10VA leveren.
Dit wil zeggen wanneer je lamp uit staat, dat tie dan ook nog steeds 10VA aan het weg slurpen is, wat kan natuurlijk.

Wat houd je er van tegen om een schakelaar voor die trafo te zetten? (dan heb je toch de meest goedkope oplossing?)

zo niet, gebruik het antwoord van RocketKoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Aangezien die trafo AC uitspuugt neem ik aan dat het om een gloeilamp gaat? Heeft die lamp zelf een schakelaar? Je kan overwegen om die lamp op gelijkspanning te zetten. Met een gloeilampje gaat dat prima, met een switch mode power supply heb je een hoop verliezen al eruit, alleen als er een piepklein schakelaartje op zit moet je oppassen want schakelaars op gelijkspanning kunnen vast gaan vonken als ze geen goeie DC rating hebben.

Verder ben ik het eens met wat er in het topic staat, met een primaire winding op netspanning heb je altijd een lekstroom als de belasting uitstaat, dus als je dat wil oplossen, moet je die primaire winding verbreken met een schakelaar vóór de trafo. Als die connector exotisch is zou ik geen moeite en geld verspillen om een correcte all-in-one voeding te vinden, gewoon solderen die handel en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
bedankt allen voor het meedenken, het lukte me maar niet een trafo uit te kiezen op het internet, dus heb ik maar een stekkerschakelaar gekocht... iets minder handig, maar lost het probleem wel op.

Afbeeldingslocatie: http://www.easywebshop.com/shops/webstudio./255392-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Maak eens een kabeltje met alleen een stroommeter ertussen en meet alleen de stroom. Ik kan mij niet indenken dat zijn blind verbruik net zoveel is als zijn maximale vebruik.
Bij een 15VA zal die iets van 65mA moeten slurpen.

Aan de andere kant verbruikt dat ding in de 3 dagen 1KWh dus per maand 1 tot 2% van je totale enegiekosten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1