Centrale media/game systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-07 13:59
Tweakers,

Ik en mijn vriendin gaan binnenkort een huisje kopen en ik vond het wel een goed idee om mijn desktop PC als centrale media/game center te gaan gebruiken. Zo kan ik beneden op de TV gamen als de TV vrij is en kunnen we samen in de huiskamer en-of boven in de slaapkamer films kijken.

Dit door HDMI signaal te splitten en verlengen om zo aan te sluiten om de TV in de huiskamer en slaapkamer. Op de desktop draait XBMC welke te bedienen is met telefoon of tablet.

Nou had ik de volgende oplossingen gezien om HDMI en USB signaal te verlengen, namelijk doormiddel van ethernet kabels. Zijn er tweakers hier die ervaring hebben met de onderstaande adapters of een soortgelijke oplossing al hebben als ik wens? Wellicht is het beter om gewoon lange HDMI kabels te kopen bijv.?

HDMI naar ethernet adapter:
http://www.kabeltje.com/k...-via-utp-ftp-netwerkkabel

HDMI splitter:
https://www.zercom.eu/ind...cts.view&product_id=30832

USB naar ethernet adapter:
http://www.kvm-shop.nl/nl...ort-USB-2.0-Extender-Hub/

Het is zo maar een hersenspinsel en ben benieuwd of er tweakers zijn met een dergelijk systeem en mij misschien kunnen wijzen op wat ik over het hoofd zie.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Op mijn werk gebruiken we HDMI en USB extenders om in te bouwen op jachten. Mijn ervaring leert dat dit soort extenders zeer gevoelig zijn en dat zeker de goedkope varianten onbruikbaar zijn. Nu is een Yacht of boot wel een andere omgeving dan een huis. Dus de kans dat het goed gaat met de genoemde extenders is een stuk groter, maar verwacht geen wonderen.
De HDMI extender zegt dat het over 60 meter zou moeten werken, ik denk dat met cat6 sftp max 30 meter haalbaar is. Daarnaast is het ook nog afhankelijk van de TV, deze moet "slechte" signalen kunnen verwerken. Het zal dus een beetje trail en error worden.

Zelf gebruiken wij de:
Extron DTP HDMI 330 Rx en DTP HDMI 330 Tx. Het probleem is alleen dat een set rond de €900 kost. Dit zit denk ik niet in jou budget.

Mijn advies is dus, uitproberen met goede cat kabels en als het niet werkt het spul terug sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-07 13:59
@Kippy

Bedankt voor het delen van je ervaring :). Ja, €900,- is ver uit het budget. Zo'n adapter is vooral handig omdat CAT6/5e kabels makkelijker te leggen zijn dan HDMI kabels. (Grootte connector, afknippen en opnieuw opzetten van RJ45 connector tov niet mogelijk HDMI connector).

Ik heb ook nog een mailtje verstuurd naar kabeltje.com:

Beste kabeltje medewerker,

Ik heb het volgende artikel gezien op jullie webshop:
KÖNIG HDMI verlenger via UTP/FTP netwerkkabel voor €59,98

Te vinden via de volgende link:
http://www.kabeltje.com/k...-via-utp-ftp-netwerkkabel

Ik was erg benieuwd of deze extender genoeg bandbreedte heeft om de HDMI 1.4a standaard volledig te ondersteunen. En dus de mogelijkheid heeft om 1080p 3D content af te spelen en 4096x2160p op 24hz kan afspelen over twee CAT6 kabels. Indien deze extender de HDMI 1.4a standaard niet ondersteund hoor ik graag een alternatief indien beschikbaar welke de HDMI 1.4a standaard wel ondersteund. Ik wacht op uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Met als antwoord van kabeltje.com:

Beste ,

De verlenger heeft verder geen invloed op de beeldkwaliteit of het vraagstuk omtrent 3d wel of niet.

Met vriendelijke groeten,

Dus ik denk dat ik het maar moet ondervinden of het gaat werken. Als USB niet werkt is het geen ramp, dan is het alleem media gedeelte en geen game gedeelte.

Mocht ik uiteindelijk alles hebben en ervaring hebben met bovenstaande producten zal ik het topic aanvullen zodat andere het terug kunnen lezen.

Mocht iemand verder nog tips voor mij hebben hoor ik dit uiteraard ook nog graag!

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
De maximale resolutie van die HDMI extender is 1920x1080, niet 4096x2160 dpi. Kippy zegt slechte ervaringen te hebben met goedkopere extenders, maar die ervaring deel ik niet helemaal. Als je zorgt voor een goede kabel met massieve aders en afscherming, zal je de gespecificeerde afstand doorgaans wel kunnen halen.

Er zijn ook HDMI extenders die maar één CAT kabel nodig hebben en je kan ze ook al draadloos krijgen. Ik ken met name de extenders van Aten, die hebben ook een HDMI extender die 4096x2160 doorgeeft, maar die is wel weer duurder (VE814). De VE803 geeft tegelijkertijd USB en HDMI door.