kan ik gas besparen door geiser weg te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 513050

Topicstarter
Dag

We hebben een vrij goort huis dat voordat wij er woonden in tweeen gesplitst was. Om die reden is er zowel een ketel (inmiddels HR) die warm water kan leveren alsook nog een geiser.
De HR ketel staat op zolder en om die reden hebben we in de keuken beneden een close-in boiler. We hebben twee douches: eentje op zolder die aangesloten is op de geiser (die hangt ook op zolder) en eentje op de eerste verdieping die aangesloten is op de HR ketel. Die wordt overigens maar erg zelden gebruikt. De douche op de zolder daarentegen wordt veel gebruikt (4 personen, vrijwel elke dag douden). Ik kan met enig geduld wel meten hoeveeel gas er verbruikt wordt door de geiser bij het douchen (ik neem aan dat dat een kwestie is van voor de gasmeterteller gaan zitten en timen) maar dat kan ik met de HR naar mijn idee niet doen omdat die een kleine boiler heeft en het warmwater gebruik dus niet rechtstreeks in de tijd gekoppeld is met het gasverbruik, met andere woorden: door de HR ketel te gebruiken voor de douche gaat niet meteen de gasmeter harder lopen. Dat gebeurt immers pas als de boiler weer bijverwarmd moet worden, lijkt me (ik hoop dat dat duidelijk is? ik weet niet goed hoe ik het anders moet verwoorden en ik weet ook niet precies hoe die HR ketel in elkaar zit).
Iets zegt mij dat het zinvoller is om de geiser de deur uit te doen en via de HR ketel te douchen. Dan moet wel de warmwaterleiding omgelegd worden maar dat is een eenmalig iets.

Maar is dat ook zinvoller? Van de ene kant staat er nu continu een extra waakvlam aan (die van de geiser) en kost de geiser natuurlijk ook nog geld ivm jaarlijks onderhoud en afschrijving maar van de andere kant is de geiser wellicht effectiever in het verwarmen dan de HR ketel? Hoe kom ik daar achter? Zijn er specificaties te vinden op de HR ketel (en de geiser) waardoor ik dat zou kunnen berekenen?

Wat is weisheid in dit geval? Gekeken naar zowel energiebesparing alsook (wellicht) geldbesparing? Het eerste is voor mij belangrijker maar ook het tweede is een factor omdat het momenteel financieel niet zo voor de wind gaat.

alvast met dank, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356260

De HR ketel wordt gebruikt voor de verwarming; dus die blijft sowieso. De geiser wordt nu alleen gebruikt voor de douche op zolder ?
Als je de geiser weghaalt moet er warm water vanaf de HR ketel eerst naar de zolder gepompt worden; als je de buisdiameter weet en de afstand ongeveer kan je berekenen hoe lang je eerst 'koud' water hebt. Vergeet ook niet om die leiding meteen te isoleren als je de kans hebt. Mocht de koud water tijd te kort zijn kan je altijd nog een close in boiler plaatsen waarvan de buffer groot genoeg is; met een schakelklokje ertussen.

Een goede manier van meten is om de verwarming uit te zetten, dan van een kraan aangesloten op je HR ketel 10L water af te tappen wat op je ingestelde temperatuur is; en vervolgens ook bij de geiser, dan kijk je naar het verschil op de gasmeter en kan je zien hoeveel ze beide gebruiken voor een bepaalde hoeveelheid water. Als je tegelijk timed hoe lang het duurt tot je warm water hebt, weet je ook ongeveer hoe lang je leiding is (als je weet hoeveel liter per minuut eruit komt, en anders hou je er een emmer onder), en dan tel je die hoeveelheid liters op bij de hoeveelheid warm water omdat dat warme water in je leidingen blijft (en ook verwarmd is).
Dan kan je gaan rekenen wat het beste voor je uitkomt, en of het voor jou de moeite waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 356260 schreef op zondag 21 april 2013 @ 11:11:
De HR ketel wordt gebruikt voor de verwarming; dus die blijft sowieso. De geiser wordt nu alleen gebruikt voor de douche op zolder ?
Als je de geiser weghaalt moet er warm water vanaf de HR ketel eerst naar de zolder gepompt worden; als je de buisdiameter weet en de afstand ongeveer kan je berekenen hoe lang je eerst 'koud' water hebt. Vergeet ook niet om die leiding meteen te isoleren als je de kans hebt. Mocht de koud water tijd te kort zijn kan je altijd nog een close in boiler plaatsen waarvan de buffer groot genoeg is; met een schakelklokje ertussen.
ja, de geiser wordt vrijwel alleen voor de douche gebruikt. Heel incidenteel om warm water boven te pakken maar dat kan ook anders. Maar omdat ie er hangt, doen we dat.
De HR ketel staat zo ongeveer naast de douche (1m) dus er zal geen noemenswaardig verlies door transport zijn .
Anoniem: 356260 schreef op zondag 21 april 2013 @ 11:11:
Een goede manier van meten is om de verwarming uit te zetten, dan van een kraan aangesloten op je HR ketel 10L water af te tappen wat op je ingestelde temperatuur is; en vervolgens ook bij de geiser, dan kijk je naar het verschil op de gasmeter en kan je zien hoeveel ze beide gebruiken voor een bepaalde hoeveelheid water. Als je tegelijk timed hoe lang het duurt tot je warm water hebt, weet je ook ongeveer hoe lang je leiding is (als je weet hoeveel liter per minuut eruit komt, en anders hou je er een emmer onder), en dan tel je die hoeveelheid liters op bij de hoeveelheid warm water omdat dat warme water in je leidingen blijft (en ook verwarmd is).
Dan kan je gaan rekenen wat het beste voor je uitkomt, en of het voor jou de moeite waard is.
Als ik water af tap van de ketel, gaat hij lijkt me niet meteen branden omdat er een boilertje in zit. Mijn probleem is dus dat ik dan wel water af kan tappen maar dat de gasmeter in geval van de ketel niet meteen aan zal geven wat dat aan gas gekost heeft? Het komt immers uit een boiler? of denk ik nu helemaal fout?

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 513050 schreef op zondag 21 april 2013 @ 11:00:
... maar van de andere kant is de geiser wellicht effectiever in het verwarmen dan de HR ketel?
Een typisch geiserrendement is (uit m'n hoofd) iets van 70%, terwijl een HR-ketel 100+% haalt.
Ik heb ooit gekeken wat de waakvlam van mijn VR-ketel verbruikte: 100 kuub per jaar! Een geiser zal vergelijkbaar zijn. Ik zou als het even kan geen geiser meer willen hebben.

Voor/nadeel van een HR-ketel: deze kan veel meer water leveren dan een geiser! Je kan de douche dus veel harder laten lopen, en daarmee alsnog veel meer verbruiken. Maar dit heb je zelf in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op zondag 21 april 2013 @ 11:26:
[...]

Een typisch geiserrendement is (uit m'n hoofd) iets van 70%, terwijl een HR-ketel 100+% haalt.
Ik heb ooit gekeken wat de waakvlam van mijn VR-ketel verbruikte: 100 kuub per jaar! Een geiser zal vergelijkbaar zijn. Ik zou als het even kan geen geiser meer willen hebben.

Voor/nadeel van een HR-ketel: deze kan veel meer water leveren dan een geiser! Je kan de douche dus veel harder laten lopen, en daarmee alsnog veel meer verbruiken. Maar dit heb je zelf in de hand.
Daar heb je waterbespaarfilters (scrabble!) voor, kleine schijfjes die de hoeveelheid water wat erdoor komt verminderen, en als je niet weet dat het er is, merk je er niets van (tenzij je emmers vult). ga je zonder probleem van 12 naar 8 liter per minuut zonder comfort in te leveren :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 356260 schreef op zondag 21 april 2013 @ 11:35:
Daar heb je waterbespaarfilters (scrabble!) voor, kleine schijfjes die de hoeveelheid water wat erdoor komt verminderen, en als je niet weet dat het er is, merk je er niets van (tenzij je emmers vult). ga je zonder probleem van 12 naar 8 liter per minuut zonder comfort in te leveren :*)
8 liter per minuut is alsnog vrij veel: een halve kuub per uur. Ik zet liever zelf de kraan op de gewenste stand, en zo'n waterbespaarder merk je wel als dat er in zit.
Aan de andere kant herinner ik me uit de geiser-tijd dat zo'n ding met name 's winters een zeer beperkte capaciteit heeft.

* RemcoDelft heeft er zelfs ooit een waterbespaarder verwijderd in een viersterrenhotel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:47
Capaciteit is geen groot probleem voor een moderne geiser. Wel is het ding inderdaad altijd minder efficient dan een HR ketel. Als je nog een model met een waakvlam hebt zal het rendement nog lager liggen, en de vlam alleen kost +- 70 kuub per jaar. Ik zou niet aarzelen.

Over het advies om de warmwaterleiding te isoleren: MilieuCentraal raadt dit af, omdat het stilstaande warme water in de leiding legionella-gevaar oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed dat je het aankaart Terpen Tijn, volgens de documenten die ik gelezen had zou het niet mogen als er een week lang geen circulatie in de leiding is. Artikel op milieu centraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dag allemaal

dank jullie wel. Het word me een stuk duidelijker. Voor legionella ben ik niet bang. We douchen elke dag (op dit moment 4 personen maar 2 pubers die ooit het huis uit zullen zijn) en als er een periode niet gedouched is (vakantie bv) dan is dat weggespoeld in de tijd dat het water ook weer warm genoeg is om te douchen. los daarvan denk ik niet dat isolatie veel zal bijdragen: de afsand tot de douche is echt vrijwel niks. De ketel staat er ongeveer 1m vanaf. Maar alle beetjes helpen...
De geier is niet zo heel oud (maar dus nog wel een waakvlam) en we hebben nog nooit problemen gehad met de capaciteit. Ook niet in de winter, als het water veel kouder is. Er hoeft minder koud water bij (geen thermostaatkraan), deels denk ik omdat wellicht het warme water minder warm is en deels wellicht omdat het koude water kouder is. Maar nog steeds voldoende water om niks aan comfort in te leveren.
Misschien wordt dat met de ketel als warm-water leverancier iets anders. Misschien ook niet want ik heb geen idee van de capaciteit van dat ding. Maar daar zit ik niet zo mee, als dat wel zo zou zijn. Moeten we ons maar een beetje aanpassen. Schoon worden we toch wel...

met dank voor het meedenken. Vandaag offerte aanvragen van de loodgieter voor het doortrekken van de warmwaterleidingen (van ketel naar douche die nu op geiser zit). Uitproberen en als het bevalt (of niet te erg tegenvalt) gaat de geiser er helemaal af.

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:53

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 356260 schreef op maandag 22 april 2013 @ 01:16:
Goed dat je het aankaart Terpen Tijn, volgens de documenten die ik gelezen had zou het niet mogen als er een week lang geen circulatie in de leiding is. Artikel op milieu centraal.
Persoonlijk vind ik dat de grootste onzin. Of je nu wel of niet je warm water leiding isoleert, afkoelen doet hij toch wel naar 20 graden in een periode van tijd. Het duurt alleen wat langer.

Als je twee weken op vakantie gaat dan is het water hooguit 2 uur warmer en is het na twee weken ook gegarandeerd afgekoeld. En in die twee weken heb je hoe dan ook een klein risico op legionella.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dag allemaal.

de geiser is inmiddels afgekoppeld en de hogere capaciteit van de ketel is opgelost door een kraantje (zonder uitloop) op de warmwaterleiding te zetten tussen de ketel en de douche, zodat ik de warmwatertoevoer kan "knijpen" (minimale afname is 0 volgens ketel specificaties. bevat immers een kleine boiler dus dat vind ik ook logisch). Voordeel daarvan ten opzichte van een waterbesparende douchekop is dat het traploos kan en dat je het een beetje meer/minder kunt zetten al naar gelang je wensen.
Of de vervanging een besparing oplevert (ik neem aan van wel) zal lastig te controleren zijn want ongeveer tegelijkertijd heeft een van de pubers hier besloten veel meer te gaan douchen. Maar dat zou dus nog minder duurzaam zijn als dat met de geiser gebeurde.
Maar ook de loodgieter (niet echt fanaat van duurzaamheid: mijn wens voor zo'n knijpkraantje vond ie maar niks. "is wel lekker hoor, zo veel water") was het er helemaal mee eens dat de geiser de deur uit ging. Scheelde ook in zijn ogen gas en ondehoud. Hij vond de nieuwe situatie ook een stuk efficienter.

met dank voor het meedenken
Pagina: 1