• SmokingGun28
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 22-12-2014
Beste Tweakers,

Ik heb een systeem samengesteld voor dagelijks gebruik. Het systeem is niet bedoelt voor gaming, uitsluitend voor webbrowsing, MS-Office en dergelijke. Het betreft de volgende set-up:

Moederbord: ASROCK 970 Extreme4
CPU: AMD FX-8350
SSD: Mushkin 60GB (MKNSSDCR60GB)
HDD: Western Digital 500GB (WD5003AZEX)
RAM: G.SKILL 8GB DDR-3 1600 KIT (2 modules) (F3-12800CL9D-8GBXL)
GPU: XFX 7750 Core Edition (2GB) óf SAPPHIRE 7750 (2GB) >> (definitieve keuze is nog niet gemaakt)
Optisch station: LG GH24NS70

Verder komen er naast het hierboven vermelde nog twee 120mm fans in de kast, waarvan één mét rood LED én één zonder LED.

Ik heb echter niet veel ervaring met het bepalen van de voeding.
Ik heb de volgende website gebruikt om het benodigde wattage te berekenen: http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Ik ben bij het berekenen van het wattage uitgegaan van 4 DDR-3 geheugenmodules in plaats van 2 en één extra harde schijf. Dit met het ook op mogelijke toekomstige uitbreiding(en).
De website geeft mij vervolgens het volgende advies: 349 Watt

Hoe betrouwbaar is deze website? Is dit een reele schatting?
Met andere woorden is dit daadwerkelijk wat ik nodig heb of juist meer of minder? (en hoeveel)

Op het moment heb ik mijn oog echter al laten vallen op de Corsair CX430. Deze voeding biedt dus al een marge van 80 Watt (ervan uitgaande dat de eerder genoemde website betrouwbaar is). Is dit echter genoeg om bovenstaand systeem soepel te kunnen laten draaien? Zo niet, wat zijn mogelijke alternatieven voor een redelijke prijs (€40 tot €60)?

Bij voorbaat dank voor de reacties!

PS. Alle bovengenoemde artikelen komen van www.alternate.nl

• Powrskin
  • Registratie: november 2005
  • Niet online
Die voeding is meer als genoeg.
videokaart is max 55w en cpu 125w, boven de 200w zal het systeem zelden komen.
bij opstarten eventjes 250w.

aan de hand van hoeveel het systeem aan staat zou je nog kunnen kiezen voor een meer effieciente voeding, maar dan moet het al wel 6uur of langer per dag zijn.
de corsair is ook al prima.

Nukezone FTW

• SmokingGun28
Pwrskin hardstikke bedankt voor de snelle reactie!

Als het systeem uiterlijk 250Watt zou verbruiken, zou ik dan ook gebruik kunnen maken van deze voeding:
Sharkoon SHA350M >>350Watt<< (http://www.alternate.nl/h...nze/1018600/?event=search)

Deze heeft het voordeel dat hij modulair is. Corsair heeft daarentegen volgensmij een betere naam op het gebied van PSU's.

• Redono
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21-01-2020
Ach, de corsair is maar 5 euro duurder, en is nu leverbaar. Daarnaast kan ik nergens reviews vinden van de sharkoon, maar dat hoeft niet veel te zeggen. Sharkoon levert prima psu's hoor, maar het is eigenlijk wel zo makkelijk om gelijk voor de corsair te gaan, die is misschien wat ruim voor jouw setup maar het kan geen kwaad. Ik weet niet welke kast je precies hebt, maar je zult de kabels vast wel ergens weg kunnen werken.

• Rordarok
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 20-11 13:33

Rordarok

De enige echte

Sharkoon heeft gelook ik een niet al te beste naam qua voedingen (niet 100% zeker hoor) dus ik zou gewoon met die Corsair gaan.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• SmokingGun28
Redono schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 22:30:
Ach, de corsair is maar 5 euro duurder, en is nu leverbaar. Daarnaast kan ik nergens reviews vinden van de sharkoon, maar dat hoeft niet veel te zeggen. Sharkoon levert prima psu's hoor, maar het is eigenlijk wel zo makkelijk om gelijk voor de corsair te gaan, die is misschien wat ruim voor jouw setup maar het kan geen kwaad. Ik weet niet welke kast je precies hebt, maar je zult de kabels vast wel ergens weg kunnen werken.
Als kast wil ik de Sharkoon Vaya gebruiken. (non-value edition, dus met alleen usb 2.0 aan de voorkant). Dit omdat deze kast wat meer mogelijkheden biedt wat betreft kabel management en hij een nette prijs heeft. Ik zou dus inderdaad goed in staat moeten zijn om de kabels netjes weg te werken in de kast. En daarnaast, het verschil in prijs is inderdaad maar €5,-. Met andere woorden, het wordt de Corsair.

Nogmaals super bedankt voor de snelle reacties!

• jooosdt
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 13-06-2018
Ten eerste lijkt je systeem is niet echt goed gebalanceerd voor de dagelijks gebruik, taken die je omschrijft als "webbrowsing, MS-Office en dergelijke"

Mocht je je systeem nog niet aangeschaft hebben dan kun je een nieuw topic openen, of in de best buy guide kijken. Ook is alternate meestal niet de goedkoopste webshop.

On topic:
Corsair levert goede voedingen en dit is dan ook verstandigste keuze.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee