Oude versterker zoemt.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzone
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 12:05
Goede avond,

Onlangs heb ik een oude versterker met 2 speakers op de zolder van mijn vader gevonden.
Deze heb ik nu in gebruik in combinatie met mijn pc. Het geluid wat eruit komt is zeker niet slecht. :)
Alleen heb ik last van een versterker die zoemt. Het zoemende geluid komt echt uit de versterker en niet uit de speakers en het maakt muziek luisteren niet echt aangenaam.
Met behulp van google heb ik al een aantal dingen geprobeerd om het zoemen te stoppen. Ik moet zeggen dat ik een "leek" ben op het gebied van electra en audio.

In eerste instantie dacht ik aan een aardlus, maar dit is niet het geval. Ik heb de versterker op verschillende stopcontacten in het huis getest, met en zonder speakers. De zoem blijft. Als de versterker een tijd niet gebruikt is en zeg maar "koud" is, is er geen zoem. Met mijn "leek" ogen ziet het er binnen in wel goed uit, geen verdachte of over verhitte plekken. Heb alle schroeven binnen in ook nog aan gedraaid maar dat helpt ook niet.

Het zoemende geluid komt uit het zwarte blok, rechts op de foto.
Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/25plks7.jpg

Ik heb nu verder geen idee meer wat ik kan doen om de zoem te stoppen. Is er misschien iemand die mij verder kan helpen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 12:14
Misschien nog handig om even Merk/Model van de versterker/boxen te vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzone
Sorry, helemaal vergeten.
Versterker: Philips FR150
Speakers: Philips 70FB242/OOP

Heb ergens gelezen dat ze uit 1985-1986 komen. Antiek in mijn ogen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-05 11:54
Gokje hoor, is dat zwarte ding geen transformator en zoemt die misschien omdat er vervuiling is op het stroom net bij thuis alhoewel het dan niet op elke groep zo moet zijn.
Of zit er zware industrie om de hoek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzone
Ik heb eerlijk gezegd geen idee of het een transformator is. Hoe kan ik meten/testen of de stroom vervuild is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:57

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Vervuilde stroom? Dat ruik je gewoon aan de vieze lucht die uit het stopcontact komt. Maar nu serieus:
Het "zwarte blok" is een normale, ingekapselde trafo.
Het is dus een mechanische "zoem" als ik jouw verhaal hoor. Wordt de "zoem" ook anders van toon/timbre/luidheid als je de trafo vastpakt?
Als dat het geval is kan loshalen en met wat kit weer bevestigen van de trafo of de kap al helpen. Het is ook mogelijk dat het niet de trafo zelf is, maar een naastgelegen onderdeel, er zit veel kunststof oppervlak in het toestel wat vrolijk kan resoneren op de 50Hz netfrequentie.
Het apparaat is wel op leeftijd, maar naar mijn idee nog niet antiek als het uit de tachtiger jaren komt :) Het is nog niet oud genoeg om al allerlei elektronische gebreken te vertonen die zorgen voor wilde resonanties, zoals verlopen condensatoren.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzone
De zoem blijft gewoon hetzelfde als ik die trafo vastpak. Ik heb hem los geschroefd, maar als ik hem op wil tillen komt het moederbord mee omhoog. Ik ben bang als ik wat meer kracht gebruik dat ik dan iets sloop. De onderdelen rond de trafo zitten allemaal goed vast dus die veroorzaken de zoem niet. Ik ben er vrij zeker van dat de "zoem" dan vanuit de trafo moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144811

Wellicht is de versterker ingesteld op 220V en is 240V dan wat veel tegenwoordig.
Kijk eens of dat instelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzone
Dat is niet in te stellen, maar op de voedingsstekker staat 250V~. Dus ik denk dat de versterker 240V ook wel aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:55

FCC

Grote kans dat het de lamellen in de trafo zijn die zoemen/resoneren. Soms kan je dat met kit of hete lijm uit een lijmpistool verhelpen maar dan moet je de trafo wel los solderen. Anders een nieuwe trafo als je die nog kunt vinden (en het de moeite/kosten waard vindt).

Waar een wil is, is een stopcontact....

Pagina: 1