Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Linux (raspberry)] Afspelen en muten van meerdere Mp3's

Pagina: 1
Acties:

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 15:57

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Topicstarter
Hey mensen,

Voor een hobbie project zijn we bezig met een arudino + audio shield om mp3's af te spelen.
Dit werkt allemaal super (is ook erg eenvoudig in opzet).
Maar we lopen tegen de beperking aan dat de arduino maar 1 mp3 kan afspelen.

Nu was mijn idee om een Raspberry Pi te gebruiken en met linux aan de slag te gaan.
Helemaal leuk.... ware het niet dat ik geen drol verstand heb van linux applicaties en programmeren.

Het plan is om meerdere mp3's af te kunnen spelen. Daarnaast willen we elke mp3 afzonderlijk kunnen muten. Op die manier mixen we bepaalde tracks door elkaar. (don't ask, dat is het plan).

Voordat ik weken ga spenderen aan google/linux/programmeren ed.
Wat zijn de meest voor de hand liggende mogelijkheden? Welke taal is het makkelijkste te programeren, en met welke tools kan ik gebruik maken van de GPIO van de raspberry?
Ik verwacht geen kant en klare oplossing, maar een trapje in de goeie richting zou me al veel tijd schelen.

ps. Ik kan overgens prima programeren, alleen heb het dus nog nooit gedaan voor linux.

• wjvds
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 05:21
Het leuke aan Linux is dat er al ontzettend veel tooltjes gemaakt zijn om van alles te doen. Een programma wat je hier bestaat zal al lang bestaan, want het klinkt niet bijzonder specifiek. Een snelle google levert bijvoorbeeld het programma Audacity (http://audacity.sourceforge.net/about/) op (kan overigens nog wat meer dan jij wilt), maar er zal vast nog veel meer te vinden zijn.

Mocht je het als nog zelf willen programmeren, zou ik niet te moeilijk gaan doen en gewoon iets als Python nemen, want RPi development is nogal op Python georienteerd.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 13:12
Geluid/mp3 afspelen kan met 1 van de vele libraries die daarvoor zijn ( GStreamer, Qt etc ). GPIO kan vanuit een kernel driver, maar ook vanuit userspace als de desbetreffende interface (sysfs gpio) is meegebakken in de kernel. Check https://www.kernel.org/doc/Documentation/gpio.txt

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 15:57

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Topicstarter
wjvds schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 19:03:
Het leuke aan Linux is dat er al ontzettend veel tooltjes gemaakt zijn om van alles te doen. Een programma wat je hier bestaat zal al lang bestaan, want het klinkt niet bijzonder specifiek. d.
Het idee is om de GPIO te gebruiken om de kanalen te unmuten.
Er zijn bijvoorbeeld 10 knoppen.
Als geen enkele knop wordt ingedrukt, dan hoor je niets.
Druk je op [knop 1], dan wordt 1.mp3 ge-unmute en hoor je die.

Het afspelen van Mp3's zal de moeite ook niet in zitten denk ik, maar wel het unmuten op basis van de GPIO. Maar ik zal eens kijken wat phyton allemaal bied op het mp3 vlak.
farlane schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 20:20:
Geluid/mp3 afspelen kan met 1 van de vele libraries die daarvoor zijn ( GStreamer, Qt etc ). GPIO kan vanuit een kernel driver, maar ook vanuit userspace als de desbetreffende interface (sysfs gpio) is meegebakken in de kernel. Check https://www.kernel.org/doc/Documentation/gpio.txt
En daar duiken we ook even in :)

[ Voor 23% gewijzigd door Armageddon_2k op 20-04-2013 21:13 ]

Verwijderd

Of als je al C(++) kent: Qt met bijbehorende IDE werkt ook op de raspberry pi, maar is waarschijnlijk overkill als je alleen maar een liedje af wil spelen en gpio pinnen wilt uitlezen.

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Of een stukje python om de GPIO uit te lezen en daarmee iets als MPD aan te sturen?
Pagina: 1