Krijg fans niet onder controle.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-06 19:15
Hallo allemaal.

Ik heb sinds kort een nieuw systeempje, dat bestaat uit:

Asus P5Q-e
E8400 (Niet overgeclockt)
Scythe Mugen 2

Andere componenten lijken me niet relevant in dit geval, als enige kan ik nog vermelden dat ik een 120mm no-brand fan in mn kast heb zitten.

Nu het probleem:
Ik krijg mijn fans maar niet onder controle. Het enige is, als ik Q-Fan in de bios uit heb staan, dan kan ik de chassis fan harder en zachter laten draaien via speedfan, maar, dat doe ik door middel van het aanpassen van de percentages bij het vakje: "CPU"
De cpu fan (Scythe mugen 2, originele fan) blijft altijd met constante snelheid draaien, volgensmij op 100% want er komt nogal een herrie vandaan, windgeruis zegmaar, terwijl deze fan eigenlijk toch fluisterstil zou moeten zijn (Volgens de reviews).

Wat ik graag zou willen:
Als hoofdpunt, een stille(re) pc.
Dit doormiddel van het aanpassen van de CPU-Fan-snelheid wanneer de cpu niet intensief gebruikt wordt.
Ik zou dus graag de fan snelheden in de hand willen hebben. En dan het liefst ook nog zodat ik kan instellen dat ze bij een bepaalde temperatuur vanzelf harder/zachter gaan draaien.

Wie kan me helpen?

Nog even aanvullende informatie; Speedfan geeft het volgende aan:
Core0: 30C
Core1: 26C
System: 30C
MB: 30C

Dit is dus Idle uiteraard.

Groeten Arno

[ Voor 7% gewijzigd door Fietstasss op 20-04-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Als ik het zo lees lijkt het mij dat je de casefan op de header voor je CPU-fan hebt gezet en die van je CPU op die van de casefan.

[ Voor 0% gewijzigd door FooLsKi op 20-04-2013 16:21 . Reden: typo ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Nope, dat is het niet, cpu fan zit netjes op de connector waarbij staat: CPU_FAN
Case Fan zit op de connector waarbij staat: CHA_FAN1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:45
De asus borden uit die generatie hebben meestal een aparte setting voor cpu en casefan.

Misschien staat de cpu regeling nog aan waardoors speedfan hem niet kan regelen, misschien staat ie uit en moet je even gaan graven in de speedfan settings.

De cpu fan kan je meestal wel op auto laten en dan een wat hogere temp target in bios instellen, heeft hier altijd wel gewerkt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Gaat niet, bios laat het niet toe je cpu fan manueel te regelen :( is in 1 van de laatste bios updates eruit gehaald. Heb er zelf ook lopen achter zoeken (heb een p5q deluxe) en kwam het bovenstaande tegen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietstasss
Hmm, in principe heb ik geen bezwaar tegen het gebruiken van speedfan voor de afstemming van de fan speeds, sterker nog, dit staat ook in mijn vraag. Echter, nu is dan dus mijn vraag hoe ik speedfan (en de bios etc.) zou moeten configureren hiervoor. Ik heb al het een en ander opgezocht, maar ben echt een leek hierin dus kom er nog niet echt uit..
Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Of, is het makkelijker/verstandiger om een nieuwe fan op m'n Mugen 2 te zetten, eentje met een 4pins aansluiting? Of maakt dit in principe niets uit?
Zoals ik al zei, hier heb ik geen kaas van gegeten, dus ik laat me verrassen door jullie antwoorden..

Groeten Arno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100482

Een stille pc vereist fans met een max. rpm van plm 1000, evt. tot 1200 indien echt noodzakelijk.
Variabele snelheidsregeling is dan niet nodig, eerder ongewenst.
Een hogere snelheid geeft automatisch meer windruis.

Dan de kwaliteit van de fan, met name de lagering ervan.
Ik zou de fan op de mugen en de no-brand fan vervangen door 3-pins noctua fans.
Deze worden geleverd met verloopjes om de maximale snelheid te limiteren.
(1200 - 1000 - 900 rpm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Je hebt PWR en PWM connectors. PWR connectors kan je niet regelen, en hebben drie pinnen. PWM kan je wel regelen, en hebben vier pinnen. Check even waaraan je fans vastzitten, dan kan je zien of het een hardwarematig probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietstasss
Mijn fans hebben allen 3pinnen, maar ik heb de casefan toch echt kunnen regelen.. (zie startpost)
Hoe kan dit dan..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
3pin fans kan je ook regelen, door er een lager voltage op te zetten, wat bij de casefan gebeurt.

de cpu fan poort heeft waarschijnlijk geen voltage regeling, waarschijnlijk werkt het daar alleen met een 4 draads fan, hoewel je misschien in je bios de cpu regeling op "voltage" kan zetten.

de standaard fan op een mugen 2 is een 4 draads fan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-07 23:22
is een aparte fancontroller eventueel een optie?> die zijn niet heel duur en hebben over het algemeen meer opties (en zijn makkelijker handmatig bij te stellen) dan het mobo.
Al is het geen vereiste natuurlijk, het zou zo ook moeten kunnen.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

haarbal schreef op maandag 22 april 2013 @ 09:40:
3pin fans kan je ook regelen, door er een lager voltage op te zetten, wat bij de casefan gebeurt.

de cpu fan poort heeft waarschijnlijk geen voltage regeling, waarschijnlijk werkt het daar alleen met een 4 draads fan, hoewel je misschien in je bios de cpu regeling op "voltage" kan zetten.

de standaard fan op een mugen 2 is een 4 draads fan toch?
Is dat zo? Dan heb ik verkeerde informatie gegeven, sorry. Ik dacht dat het zo zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blastpe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-07 15:22
Om de verwarring compleet te maken:
Fans met een 2pins, 3pins of 4pins header zijn allemaal dmv pwm of voltage te sturen/regelen.

link
Als van een 3 pins fan de snelheid geregeld wordt dan is het moederbordfabrikant afhankelijk of deze dmv voltage of pwm geregeld wordt.

@TS
Heb je fan-xpert van ASUS zelf al geprobeert?

[ Voor 36% gewijzigd door Blastpe op 22-04-2013 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
dussss..... de cpu fan header wilt hem niet goed aansturen?
doet de chassisfan headers het dan wel?
want dan zet je hem tog gewoon op een chassis fan header

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
je moet natuurlijk niet te veel op dezelfde header hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
@Blastpe, Ja, echter het probleem van fan xpert is dat, wanneer ik het programma calibreer, het programma bij alle percentages al ±1950 rpm (=maximaal=dus 100% in werkelijkheid) ziet/meet. (In principe logisch, want de fan draait ook op 100% dus meet 'ie dat natuurlijk ook.)

@Maksmetdecijfers Dat zou in principe kunnen, maar aangezien m'n casefan stil genoeg is op volle toeren, (is in ieder geval niet de probleemfactor wat betreft geluidsproductie) zou ik deze graag altijd vol laten draaien of in ieder geval apart willen kunnen regelen, zodat ik daarvan al een zo groot mogelijke luchtstroom heb. Daarnaast vind ik het natuurlijk interessant om dit probleem op te lossen, aangezien het gewoon mogelijk zou moeten zijn...

Iedereen in ieder geval al heel erg bedankt voor de reacties tot nog toe, super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
als je je casefan op een niet geregelde poort aansluit zal hij op 100% draaien, dus wat dat betreft kan je dan gewoon de cpu fan op case aansluiten.

maar de mugen 2 komt toch met een 4 draads fan? die van jou niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
Ik denk dat je niet de standaard fan hebt dan, dat is namelijk een 1300RPM fan. Kan het zijn dat je er een andere fan op hebt zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheckBox
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-07 12:21
Ik heb het zelfde probleem met een asus mobo.
De cpu fan gaat enkel trager draaien als het er een is met 4pins aansluiting.

Volgens asus moet je dan in het bios het type fan aangeven pwm of andere.

Hellaas staat deze optie bij mij niet in het bios en blijft da ding herrie maken... :'(

WTF?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
Hallo, waar in de bios zou ik dan moeten kijken? Misschien dat mijn mobo deze functie wél heeft..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 09:40
Check instellingen van speedfan:
Druk op 'Configure', ga naar tabje 'Advanced'.
Hier moet je even kijken welke chip je moet hebben, bij mij is dit 'IT8721F at $290 on ISA'.
Staat ergens een optie 'PWM 1 mode', bij mij gaat dit door t/m 3.
Zet deze instellingen op 'Software controlled' en vink het vakje 'remember it' aan.
Sla dat op en probeer dan nog eens je fans met speedfan te regelen.
Dit werkt zelfs als je Q-Fan in bios aan hebt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheckBox
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-07 12:21
Dees vond ik op de site van Asus:

Solution
The default fan type in BIOS setting for fan control is "PWM Fan." If you are using 3-pin CPU fan, you must change the fan type for ASUS Tranquil Mode to work properly.
Please to to BIOS setup-->Power-->Hardware Monitor-->Select Fan Type, and set the value of "Select Fan Type" from "PWM Fan" to "DC Fan" in BIOS.

WTF?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Checkbox: dat ben ik nog niet tegengekomen in de bios fan instelling :|

In ieder geval leesvoer: http://www.bugtrack.almico.com/view.php?id=1222

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1