486je, proxy en ftp server

Pagina: 1
Acties:
  • 452 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 16:36
Ik heb vandaag een 486tje gekregen met een 400Mb hddtje en 8MB geheugen (486DX-66).

Ik wil hier een proxy en ftp servertje van maken voor in de meterkast (ben nou bezig aan een cool klein kastje, maar da's het probleem niet).
Nu wil ik dus met dit spul mijn kabelmodem en 3 andere pc's aan elkaar knopen en nog hosten ook (ftp).
Met welke OS/progs kan ik dit het beste doen (ik dacht zelf aan linux). Heeft iemand tips/ideëen? Thnx!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
486?
hmm, zonder ervaring met linux zou ik gewoon zeggen win95 met de winsock 2.0 update ..

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

• OverSoft
ik heb wel wat ervaring met linux, maar niet echt veel, windows neemt al best veel plaats in, zodat er niet veel plaats over blijft voor de ftp (niet dat 400mb veel is)

Verwijderd

Hier wat tips:

Linux distro's:
Debian
RedHat [gewoon 6.2 gebruiken met patches]

Simpele Linux Distro's:
E-smith
FreeSCO [schijnt zeer makkelijk + licht te zijn]

Hier zijn trouwens al redelijk wat topics over geweest, ja ik weet de Search doet ut niet Onno Search dan?

Suc6 met bouwen van die router...

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

Debian installeren kun je, dat weet ik zeker.. online komen vertel ik je, en internet forwarden is 1 commando.

Wat let je ;)

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:33

allure

Titaan fase 2/3

nee joh, gewoon NT 4.0 met MS proxy erop.
heel makkelijk

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:39

heuveltje

KoelkastFilosoof

Op dinsdag 05 juni 2001 19:17 schreef allure het volgende:
heel makkelijk
8MB geheugen dit misschien ?
heb hier eens proxy proberen te draaien met 32mb. en dat leverde al zon geratel op dat mijn hd binnen 2 dagen rma zou zijn .....

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Yoda
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-11-2025

Yoda

Can you feel it?

Red hat 6.2 op een schijfje van 400MB? dat wordt toch behoorlijk proppen hoor, dan houd je ECHT bijna nix meer over,....maar het is wel mogelijk.

Verder vraagt linux wel minder performance natuurlijk en is het lekker makkelijk remote te beheren.

Het kost misschien iets meer tijd om alles in te stellen en hem goed te laten lopen, maar als het dan eenmaal werkt,...

verder is 8MB toch ook wel weinig,...misschien ergens nog wat oude rammetjes op de kop tikken?

• OverSoft
ik heb nu freesco draaien, en dat werkt perfect (ftpd module erbij, zodat ik ook een ftp server heb) ik heb em in een cool kasje gebouwd (zelf bouw, waar ik eigenlijk nog aan bezig ben). Ik post wel pics als ik klaar ben!

• jep

jep

Op dinsdag 05 juni 2001 19:17 schreef allure het volgende:
heel makkelijk
Sommige mensen...

Verwijderd

Op dinsdag 05 juni 2001 18:56 schreef j3p het volgende:
Debian installeren kun je, dat weet ik zeker.. online komen vertel ik je, en internet forwarden is 1 commando.

Wat let je ;)
Omdat het in de praktijk toch niet zo is jep!

• jep

jep

Op dinsdag 05 juni 2001 22:05 schreef FlameHeaD het volgende:

[..]

Omdat het in de praktijk toch niet zo is jep!
Wedden? Ik kan op 1 a4'tje duidelijk uitleggen hoe je als newbie een router met debian opzet :P Het is geen windows met onverwacht geklooi, gewoon duidelijk en niet moeilijk :)

Heb heel wat mensen via de telefoon geholpen hoor, allemaal een router webserver etc, en een aantal ervan wisten niet eens wat linux uberhaupt was ;)

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:33

allure

Titaan fase 2/3

Op dinsdag 05 juni 2001 19:20 schreef heuveltje het volgende:

[..]

8MB geheugen dit misschien ?
heb hier eens proxy proberen te draaien met 32mb. en dat leverde al zon geratel op dat mijn hd binnen 2 dagen rma zou zijn .....
mmm ja klopt ja sorry, ik had eroverheen gelezen.

• J3roen
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

J3roen

Intentionally left blank

Op zondag 03 juni 2001 23:51 schreef -OverSoft- het volgende:
Ik heb vandaag een 486tje gekregen met een 400Mb hddtje en 8MB geheugen (486DX-66).

Met welke OS/progs kan ik dit het beste doen (ik dacht zelf aan linux). Heeft iemand tips/ideëen? Thnx!
1 woord, Smoothwall. http://www.smoothwall.org.

Linux distro met GUI. Heel makkelijk op
te zetten. De iso is slechts 20Mb.

Verwijderd

Wedden? Ik kan op 1 a4'tje duidelijk uitleggen hoe je als newbie een router met debian opzet
Nou, als je dat zou willen doen, dan zou ik dat erg op prijs stellen. :)

• jep

jep

Is goed! Ik had al langer 't plan om 't te doen :-) nu ga ik eraan beginnen, meer info volgt ;)

Verwijderd

Debian is verreweg de beste keus voor een router. En niet alleen voor 486-ers, maar ook voor zwaardere PC's.

Ik wil je wel waarschuwen:
Mensen die eenmaal met Debian beginnen raken eraan verslaafd, gaan steeds geavanceerdere dingen ermee doen, en vragen zich af waarom ze zoveel tijd verspilden aan windows. :)

• jep

jep

Mja Zemanova daar ben je nu wel lekker laat mee :P

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 11:24
Op dinsdag 05 juni 2001 22:14 schreef j3p het volgende:

[..]

Wedden? Ik kan op 1 a4'tje duidelijk uitleggen hoe je als newbie een router met debian opzet :P Het is geen windows met onverwacht geklooi, gewoon duidelijk en niet moeilijk :)

Heb heel wat mensen via de telefoon geholpen hoor, allemaal een router webserver etc, en een aantal ervan wisten niet eens wat linux uberhaupt was ;)
hebben! hebben! :) :)
Laat ons wat weten als je klaar bent he!

alvast bedankt :)

ik vin mijn clarkconnect gateway toch wat saai....niet 'echt' linux vin ik :)

• jep

jep

Ga er vanavond aan beginnen :-)

• Cheeky
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 18:25
Weet dat er al wat topix (hehe) over geweest zijn... maar is het ook mogelijk, om met zo'n pc als die gozer (keb ongeveer hetzelfde) alleen linux erop te zetten om PHP (-> MySQL) scripts te schrijven (met dus server e.d. en zonder internet of netwerk ofzo). Helaas werkt de 1 Gig HD niet in m'n 486 dus ik moet het doen met ongeveer 500 mb. Kdacht dat PHP nogal "zwaar loopt", maar is het mogelijk? en wat is de beste oplossing (indien mogelijk) ?

• jep

jep

Mogelijk ja

Debian + php + mysql

ik hoop dat je meer dan 8 meg hebt :p

• Cheeky
Nee, maar misschien eventueel wat bij kopen... keb trouwens ook nog wat andere distro's daar zal het toch ook wel mee lukken? suse 6.0, 6.4, 2 cds van een of ander vaag duits blad :) en nog wat gloof ik... trouwens, kun je dan php ook niet in een GUI laten werken?

• jep

jep

Niet op een 486..

• Cheeky
Heb je nou op het woordje NIET gelet? Want het lijkt mij dat dat juist andersom zou zijn...!?

• jep

jep

Je bedoelt toch php coden in een grafische omgeving? Of vat ik je neit helemaal? ;)

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-05 09:48

McMiGHtY

- burp -

NT wil niet eens geinstalleerd worden met 8Mb geheugen. De kernel wil namelijk al 12Mb hebben.

Als je een windows oplossing wil: Windows 95 OSR2.5 (De alleen OEM versie enzo ook wel Gold genoemt) + Sygate/Wingate/Winroute (Proxy NAT) en een simpel ftp servertje. WarFTp schijnt nog wel redelijk te performen op zo'n systeempje.

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• jep

jep

Wat is het nut van een windows oplossing in deze omgeving :?

Ben druk bezig met mn manual btw!:)

• Cheeky
quote van mezelf::)
kun je dan php ook >>>> niet <<<< in een GUI laten werken?
Dus kun je php dan runnen dattie uitkomsten geeft in de "DOS" omgeving van Linux... Dat bedoelde ik.

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 12:57

mr_fragle

Don't forget the guide

Als het echt zo makkelijk is, doe ik ook mee met testen van je handleiding :)
Er komt hier een PC bij (pour moi :P ), en dan moet ik ook wat hebben om internet te gaan verdelen. Meer hoeft nog niet (FTPect komt later wel).

Ik heb een 486DX2 50Mhz :( en ook 8MB en 420 hardeschijf :)

And now the most interresting part of deze grot

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-04 08:25
Je moet minstens 32 meg hebben als je ook een beetje fatsoenlijk wilt kunnen internetten en dan ben ik nog bang dat je niet de max snelheid haalt, zeker niet met windoos

hondennamen.info Openscheermes.nl

• mr_fragle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 12:57

mr_fragle

Don't forget the guide

Op woensdag 06 juni 2001 21:57 schreef appetoe het volgende:
Je moet minstens 32 meg hebben als je ook een beetje fatsoenlijk wilt kunnen internetten en dan ben ik nog bang dat je niet de max snelheid haalt, zeker niet met windoos
Volgens mij klopt daar niks van. Met 8 MB moet het ook lukken :)

And now the most interresting part of deze grot

• jep

jep

Op woensdag 06 juni 2001 21:57 schreef appetoe het volgende:
Voor een router? die trekt chello met 8 meg makkelijk hoor..

Je gaat toch niet op die bak zelf internetten.

• OverSoft
kasje is bijna klaar, mobo hangt al tegen de meterkast muur :) bedankt iedereen, ik draai nu freesco met een ftpd, en dat werkt perfect, haal gewoon 250k/s.

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Op donderdag 07 juni 2001 21:11 schreef -OverSoft- het volgende:
kasje is bijna klaar, mobo hangt al tegen de meterkast muur :) bedankt iedereen, ik draai nu freesco met een ftpd, en dat werkt perfect, haal gewoon 250k/s.
gefeliciteerd!!! :)

weer een tevrede unix user erbij :)

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 21:41 schreef j3p het volgende:
Wat is het nut van een windows oplossing in deze omgeving :?

Ben druk bezig met mn manual btw!:)
Is je manual al klaar? heb ongeveer soortgelijke 486 en wil ook debian-verslaving :9~

Verwijderd

Op zaterdag 09 juni 2001 16:33 schreef whizzz het volgende:

[..]

....(1)heb ongeveer soortgelijke 486 en (2)wil ook debian-verslaving :9~
1. heb ik
2. wil ik

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:46
ja, ik wil ook die handleiding!!
pleassseee (ik ga het testen op een 486 dx 25 met 4 mb (ram hoor, hd is iets groter) :D )

• Sjeeseend
  • Laatst online: 06-05 19:19
Ik wil die handleiding ook wel uitproberen.
Ik moet namelijk ook een 486 als servertje instellen.

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 11:24
Ik ben ook erg benieuwd hoe het met je manual is!

mijn server is toch wel een pentium 100/40mb/535+210mb :)

• jep

jep

heb het deel van in de install komen en na de install inet configgen en masqen af, zo ff cd fikken zodat ik de install kan uitleggen.

Verwijderd

Ik zou zelf freesco installeren (heb ik dus ook gedaan ;) ) Hiermee kun je onbeperkt met aantal pc's de internettoegang gebruiken.

Tevens is het een http server, printserver en volgens mij ook een ftp server. Het laatste ben ik niet zeker van. Moet je maar even checken op http://www.freesco.net of http://www.freesco.org

Verwijderd

Op zaterdag 09 juni 2001 17:30 schreef runningman het volgende:
Ik zou zelf freesco installeren (heb ik dus ook gedaan ;) ) Hiermee kun je onbeperkt met aantal pc's de internettoegang gebruiken.
Onbeperkt? Da's toch niet zo bijzonder? Ik ken geen linux disto's met een beperking van het aantal users/pc's. Zo'n beperking is typisch windows.

Freesco is misschien makkelijk om mee te beginnen, maar (ik ga het echt zeggen)

Debian is toch wel wat fijner.

• marteltor
Op zaterdag 09 juni 2001 17:23 schreef j3p het volgende:
heb het deel van in de install komen en na de install inet configgen en masqen af, zo ff cd fikken zodat ik de install kan uitleggen.
je moet een cd fikken om het uit te leggen :?

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-12-2025

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Op zondag 10 juni 2001 21:03 schreef marteltor het volgende:

[..]

jij hebt duidelijk nooit een handleiding geschreven???

ik moet ook als ik een manual schrijf, het hele proces op m'n scherm voorbij zien komen hoor... en astie iets van cd wil laten installeren zal hij ook zelf die bewuste cd moeten hebben...

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

ik heb trouwens een 486 met 16 meg ram staan die ik voor freesco wilde configge... hele netwerk pakt em niet.. :( dus hopelijk is jouw uitleg duidelijk genoeg om de zooi aan de praat te krijgen! Ben benieuwd!

• jep

jep

Op zondag 10 juni 2001 21:03 schreef marteltor het volgende:

[..]

Ik ken die install niet stapje voor stapje uit mn kop snap je, en als je 1 stapje omdraait snappen ze 't al niet meer :D

Verwijderd

Op zondag 10 juni 2001 22:47 schreef j3p het volgende:

[..]

Ik ken die install niet stapje voor stapje uit mn kop snap je, en als je 1 stapje omdraait snappen ze 't al niet meer :D
Windows mensen kennen de install vaak wel uit hun hoofd omdat ze die elke week moeten doen. :P Ik durf te wedden dat er mensen zijn die het serial nummer van windows ook uit hun hoofd kennen. Dat zegt wel wat over de kwaliteit van het OS >:)

• marteltor
Op zondag 10 juni 2001 22:47 schreef j3p het volgende:

[..]

ik snapte gewoon niet wat je deed, maar het is logisch.

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Op zondag 10 juni 2001 23:12 schreef Zemanova het volgende:

[..]

Ik durf te wedden dat er mensen zijn die het serial nummer van windows ook uit hun hoofd kennen.
Nog sterker: ik ken er eentje die kent van
- win 95
- win 98
- win ME
- office 2000
- halflife
- quake3
- en nogeentje maar kweetnietmeerwat
alle codes en/of cdkeys compleet uit z'n kop opdreunen... dan is het idd heeel duidelijk hoe dieptriest het is gesteld met de levensduur van een install van zo'n programma |:(

• marteltor
werk je er nog aan, of heb je het laten schieten? (want dan kan ie uit m`n bookmark ;) )

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 19:46 schreef marteltor het volgende:
werk je er nog aan, of heb je het laten schieten? (want dan kan ie uit m`n bookmark ;) )
HeHe, jah, ik zit er ook met smart op te wachten, straks roest m'n 486 nog vast B-)

• marteltor
Op dinsdag 12 juni 2001 21:25 schreef whizzz het volgende:

[..]

HeHe, jah, ik zit er ook met smart op te wachten, straks roest m'n 486 nog vast B-)
dat is ie na al die jaren (mag ik hopen) zeker nog niet? ;)

Verwijderd

Hier hebben jullie installatie vragen die je moet beantwoorden. Ze zijn best makkelijk, hoewel ik me kan voorstellen dat het enigzins vreemd over komt. Als je wat van PC's weet is het echter niet moeilijk. Makkelijker iig dan windows.

INSTALLATIE DEBIAN 2.2r3

-) Debian CD erin, PC aanzetten.
-) op <enter> drukken
-) Toetsenbord configureren. ( QWERTY is standaard )
-) Partition a Hard Disk
-) Select the drive to partition: /dev/hda/
-) Initialize SWAP partition
-) Initialize linux partition
-) Retain linux kernel 2.0 compatibility? NO
-) mount root filesystem
-) Install Operating System Kernel and Modules
-) Select Installation Medium: CD-ROM
-) Configure Device Driver Modules
-) Please select the category of modules: net (Drivers for network interface cards)
-) install in kernel? YES
-) volgende nic, install in kernel? YES
-) Configure the network
-) Host name
-) Choose primary network interface that you will need for installing Debian (via NFS or HTTP): eth0/eth1
-) Do you want to use DHCP or BOOTP to automatically configure this interface?
-) What is the IP address of system?
-) subnet
-) gateway
-) Nameservers
-) Install the Base System, Select medium (CD-ROM)
-) Configure the Base System
-) Timezone Europe, Amsterdam
-) Hardware clock be set to GMT? NO
-) Make linux Bootable Directly from Hard Disk
-) Install lilo in the MBR
-) Make Boot Floppy
-) Reboot the System
-) CD en floppy eruit (rechtsteeks van HD... tijdens booten van HD de CD terugzetten in de drive)
-) Enable md5 passwords? YES
-) Shadow passwords? YES
-) Password for root
-) Normal user? YES
-) Remove pcmcia? YES
-) PPP connection? NO, scan another CD? NO, Add another apt source? NO
-) additional software to install? simple
-) Newbie Help, Finish, Contine? Y<enter>, media change <enter>
-) lynx's homepage: http://www.debian.org
-) exim (mail-system), /usr/doc/exim/spec.txt. Enter value: (4) --> Local delivery only.
-) which user account? ... Correct? YES
-) erase the downloaded .deb files? YES
DONE !!!!

Verder is het gewoon een kwestie van doen. Na installatie moet je echter direct een ipchains firewall bouwen. En ik kan aanraden om in host.deny "ALL:ALL" te zetten.

Verder is het een OS voor mensen die WILLEN weten wat ze doen (Echte tweakers dus). Het is niet geschikt voor ongeduldige kindjes die het niet leuk vinden om wat te lezen.

Voor installatie kan ik je onderstaande links en de NOS-FAQ aanraden. Lees je die liever niet, moet je niet aan debian beginnen.

Aangezien jullie toch erg nieuwschierig zijn hoop ik dat jullie ook het geduld hebben (zie ondertitel) om er _goed_ mee om te gaan.

Suc6, en hopelijk begrijp je ook dat een handleiding schrijven redelijk wat tijd kost.

Gewoon w88 tot het op een presenteerblaadje komt is btw niet de debian-instelling.

:) :) :) :P

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:00

Yucko

One clown to rule them all !

Op Tuesday 05 June 2001 22:01 schreef -OverSoft- het volgende:
ik heb nu freesco draaien, en dat werkt perfect (ftpd module erbij, zodat ik ook een ftp server heb) ik heb em in een cool kasje gebouwd (zelf bouw, waar ik eigenlijk nog aan bezig ben). Ik post wel pics als ik klaar ben!
eej ... waar vind ik die ftpd module, want ik kan hem ff niet zow snel vinden.

Ik heb btw. zowel Smoothwall en Freesco geprobeerd, maar prefereer toch Freesco aangezien ik daar dan een netwerkprinter kan installeren .. scheelt weer plaats op bureau :)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Boomerang
  • Niet online
Alo mensen,
Ik vind het een beetje raar, dat freebsd niet genoemd word in dit topic. Dit is een zeer licht OS, en je kunt op een 486 makkelijk een webserver,ftp server, proxy server, router etc. etc. draaien :)

Just my 5 bucks >:)

Grtz.
Pagina: 1