Problemen met harde schijf/schijven

Pagina: 1
Acties:

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:24
Beste mede-tweakers,

Een jaar of 5 geleden heb ik mijn eerste HDD gekocht, waar ik telkens al mijn belangrijke data op stond. Nu begon laatst deze HDD kuren te vertonen. Aangezien hier dus alles wat mij lief is op staat, heb ik zsm mijn data over gepompt op mijn andere harde schijf. Ook heb ik gelijk een andere harde schijf gekocht. Echter begon bij het aansluiten van deze HDD een aantal van de problemen. Vanaf dit moment zag hij namelijk in eerste instantie geen harde schijven meer. Toen hij deze na een herstart opeens wel zag, kon ik dus wat data over gaan zetten op de nieuwe harde schijf. Dit resulteerde vaak na een aantal gigabytes in een freeze van het systeem. Soms begon de boel na een minuut of 2 weer opeens te lopen, en soms werden heel veel processen afgesloten en waren weeral de schijven uit de verkenner verdwenen (álle 3 de harde schijven, en ook waren ze niet meer te zien in schijfbeheer). Na een herstart (die altijd moeilijkheden gaf, hij startte nooit in 1x weer soepel op) waren de schijven weer zichtbaar.

Nu heb ik eens een programma gedownload om smart waardes uit te lezen. Nu zie ik tot mijn verbazing dat mijn oude 640GB en mijn nieuwe 3000GB schijf een "UltraDMA CRC Errors" geven. Daarbij geeft mijn nieuwe (!) 3000GB schijf nog een "End To End Error Count" aan. Nu heb ik door google een globaal beeld gekregen van deze errors, maar daardoor heb ik wel een aantal vreemde conclusies. Namelijk:
  • Volgens de S.M.A.R.T. waardes zou mijn oude HDD geen gebreken kunen vertonen die de freezes zou kunen verklaren. En
  • volgens de S.M.A.R.T. waardes zou mijn HDD out of the box al "kapot" zijn.
Nu heb ik ernstig het vermoeden dat mijn moederbord (pricewatch: Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3) het probleem zou kunnen zijn. Er komt sowieso al sinds tijden een hele vervelende elektronische zoem uit mijn kast die niet gezond klinkt. Daarnaast vind ik het vreemd dat beiden schijven fouten aangeven in hun S.M.A.R.T. waardes en dat ze soms uit verkenner en schijfbeheer verdwijnen. Dat doet mij denken aan een kapotte controller oid.

Even wat beknopte informatie over mijn PC:
Windows 8 X64 geinstalleerd op een Samsung 830 series 128GB
HDD 1 (de oudste): pricewatch: Western Digital Blue WD6400AAKS, 640GB
HDD 2: onbekend type, 1000GB
HDD 3: pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB

Nu heb ik (gelukkig) nog 2 maanden garantie op mijn moederbord, geheugen en processor, dus als die kapot zijn kan ik die nog onder de garantie vergoed krijgen. Dus wie weet wat het probleem is in deze PC. Eeuwige dank en roem voor degene die me helpt (en eventueel gratis goederen, zie mijn advertenties)

P.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
UltraDMA CRC Errors = meestal bekabeling. Vervang je SATA kabels eens.

Weet je daarbij zeker dat je een B3 serie moederbord hebt? De non-B3 met "flawed" Intel Chipset geeft na verloop van tijd problemen met de SATA2 controller poorten.

https://discord.com/invite/tweakers

• Pietjebelll
Ik weet inderdaad dat het meestal door de bekabeling komt.

En als ik de factuur en de doos moet geloven heb ik een B3 moederbord, ja

• redfoxert
  • Niet online
Pietjebelll schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 16:09:
Ik weet inderdaad dat het meestal door de bekabeling komt.

En als ik de factuur en de doos moet geloven heb ik een B3 moederbord, ja
Controleer toch het bord zelf even voor de zekerheid :)

• Pietjebelll
Controleren as in een nieuw bord kopen en kijken of de problemen zijn opgelost?

• redfoxert
  • Niet online
Pietjebelll schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 16:20:
Euh nee, de labels of prints op het moederbord bedoelde ik :) Er staat altijd ergens een model op gedrukt. Kan zomaar voorkomen dat je een ander bord in de doos hebt dan wat er op de doos staat.

En vervang je SATA kabels.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik heb wel 88x problemen gehad met schijven, ik heb er echt een bloedhekel aan .......
Wen er maar aan want als je vaak dingen download en verwijderd is zon schijf met een jaar wel weer op (bij mij iig).

maakt niet uit welk merk of welke klasse ik krijg alles wel kapot.......... ook met verschillende computer systemen altijd gezeik mee.. van pentium 133mmx tot i7 3770. van win 95 tot win 7

Of bad sectors.. of ze kappen er gewoon mee... of losse kop... etc etc etc etc WAT EEN ELLENDE!!
net ook weer 2 nieuwe van 2TB er in gehengeld... over een jaar weer rijp voor de schroot.
:+

Als de Terrabyte SSD;s goedkoop worden ga ik even buigen.

[ Voor 106% gewijzigd door A87 op 20-04-2013 18:56 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:58
Pietjebelll schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 16:20:
Of gewoon CPU-Z downloaden, tabblad 'mainboard', dan achteraan achter Southbridge in het hokje 'Rev.'.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

@A87, of een beter filesystem gebruiken, dan heb je al veel minder problemen met hardeschijven. Het échte probleem is namelijk dat je software gebruikt die in feite ongeschikt is voor hedendaagse opslag.

@Pietjebell, post je SMART gegevens als je feedback wilt hebben over je hardeschijf. CrystalDiskInfo bijvoorbeeld.

• Pietjebelll
Hier 2 schermafbeeldingen van mijn pc. Ik vond het vreemd dat crystaldiskinfo andere waardes hanteerd voordat die aan de bel trekt, dus ik heb de 2 programma's even naast elkaar gezet.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/il3zjc11s4tboym/Afbeelding%20SMART%203TB.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/dspelkw8ozfu0am/Afbeelding%20SMART%20640GB.jpg

Edit: Ho sorry, even aan mijn forum-kennis werken... Working on it
Edit2: Voel me echt een prutser zo, maar waar kan ik de plaatjes het beste uploaden?

[ Voor 17% gewijzigd door Pietjebelll op 21-04-2013 11:42 ]

Pagina: 1