kleine SSD kopen/compatible met moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• rosavanwinkle
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-05-2025
Hey,

Wel de titel zegt veel maar ik zoek een kleine SSD voor men computer zoiets van 8GB is waarschijnlijk al genoeg. Ik wil namelijk een linux partitite erop zetten voor men studies... maar het probleem is kan mijn moederbord een SSD draaien of heeft die de juiste poorten, ik dacht ook om misschien het op een USB stick te zetten zon zeer snelle iemand een idee voor wat ik zou moeten kiezen en als het niet gaat of ik dan een snelle usb stick zou kopen en misschien ook welke? men prijs klasse is nog zeer laag op dit moment en dat zal nog ff duren dus een redelijk goedkope ssd/snelle usb stick zou handig zijn

Dit is mijn moederbord btw

bedankt voor jullie hulp op voorhand _/-\o_

vriendelijke groeten

The Bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame.

Verwijderd

Als je Linux wilt draaien is een USB-stick wel zo fijn. Want een goede SSD beneden de 40GB ga je niet vinden; dat zijn alleen prul SSDs die heel slecht zijn. Dan kun je beter een USB-stick kopen.

USB-sticks zijn vaak geoptimaliseerd voor grote bestanden, en daardoor niet geschikt voor het draaien van een besturingssysteem op de stick. Maar er zijn uitzonderingen, zoals deze:
pricewatch: Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart

Waar je naar moet kijken zijn CrystalDiskMark benchmarks en dan met name de 4K random write. Deze moet minimaal 0,5MB/s zijn en liever iets van 2MB/s. Bij slechte sticks kan dit lager dan 0,001MB/s zijn en dat is een factor 1000 langzamer dan een 5400rpm hardeschijf. Dat wil je niet. Negeer de hoge MB/s getallen - die zijn voor grote bestanden die van A tot Z worden weggeschreven en daar heb jij niets aan. Een stick die 2MB/s doet is dus véél sneller/beter dan een stick die 200MB/s doet maar enorm traag is met random write.

• rosavanwinkle
Hmmm maar ik heb een usb stick op dit moment van 8GB en men vriend heeft gezegd dat het eigenlijk een slecht idee is om een OS op een usb stick te zetten, het gaat trouwens om "LinuxMint" om gewoon python te leren een simpele taal om mee te beginnen ^^

Verwijderd

Zonder reden waarom dat slecht zou zijn kan ik daar verder niets over zeggen. Maar grofweg kan dat zijn:

1) slijtage van flash
2) slechte prestaties bij random writes

Beide gaan hand in hand dus een USB-stick die langzaam is met random write zal ook veel sneller slijten. Dit wordt met een deftig woord Write Amplification genoemd. Juist een USB stick die ik hierboven noem is daar vele malen beter in, dus het hele punt is juist dat je de juiste USB stick gebruikt. Een standaard USB stick die heel traag is met random writes is echter wel een slecht idee om als systeemdisk voor het besturingssysteem te gebruiken, maar een goede USB stick kun je prima voor Linux gebruiken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 21:04:
Zonder reden waarom dat slecht zou zijn kan ik daar verder niets over zeggen. Maar grofweg kan dat zijn:

1) slijtage van flash
2) slechte prestaties bij random writes

Beide gaan hand in hand dus een USB-stick die langzaam is met random write zal ook veel sneller slijten. Dit wordt met een deftig woord Write Amplification genoemd. Juist een USB stick die ik hierboven noem is daar vele malen beter in, dus het hele punt is juist dat je de juiste USB stick gebruikt. Een standaard USB stick die heel traag is met random writes is echter wel een slecht idee om als systeemdisk voor het besturingssysteem te gebruiken, maar een goede USB stick kun je prima voor Linux gebruiken.
Dat klopt wel, maar voor de prijs van die USB-stick moet er toch ook makkelijk een deftige 2ehands 30-40gb ssd te vinden zijn, welke weer factor 1000 sneller is dan de usb stick.

Gewoon goed de ogen open houden op de V&A lijkt me de beste tip.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 21:30:
[...]

Dat klopt wel, maar voor de prijs van die USB-stick moet er toch ook makkelijk een deftige 2ehands 30-40gb ssd te vinden zijn, welke weer factor 1000 sneller is dan de usb stick.

Gewoon goed de ogen open houden op de V&A lijkt me de beste tip.
Wat een science fiction.
De sandisk extreme haalt ongeveer 10 mb/s read and write 4k, en voor grote files zit dat ding ruim boven de 200 mb/s.

Een moderne snelle ssd van 120 GB is pakweg 2x sneller. Maar een deftig tweedehandsje van 30 Gb, daar kan ik me niet zo veel bij voorstellen.

Verwijderd

Lijkt me moeilijk te vinden inderdaad. Kleine SSDs met een goede controller zijn toch vrij prijzig. Veel minder gunstig qua euro per gigabyte dan de 120GB+ SSDs van vandaag. Vaak hebben die goedkope SSDs ook prul controllertjes. Dan beter een USB stick, lijkt me wel zo makkelijk. 32GB en goede 4K snelheden lijkt me uitstekend voor een licht Linux OSje. Dus wat mij betreft is dat de beste keuze voor de TS.

• rosavanwinkle
Anders mensen zal ik nu gwn de standaard weg gebruiken in virtualbox en in juni krijg ik zon 9000 € van de staat vanwege men eppilepsie... en daar ging ik toch een pc van bouwen zodus zal tot dan gwn deze bak gebruiken ^^ toch bedankt voor al jullie advies ;D ^^

Pagina: 1