Fileserver op IDE schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 10:48
Forumgenoten!

Kon niet echt een algemeen vragen topic vinden, dus bij deze een eigen topic!

Heb een P4 3Ghz, 1GB pc gehaald om als server te fungeren in mijn netwerk. Hier komen 4 SATA schijven in van totaal 6 TB voorlopig.

Zit wel met een dilemma. Er hangt een 60GB IDE schijf in, waar nu al windows 7 opstaat. Geen probleem! Werkt niet supersnel maar voor een server genoeg.

Nou hangt er een PCI Gigabit netwerkkaartje in en komen de 4 andere schijven straks via SATA erin te hangen.

Zal de IDE schijf niet te traag zijn om over het netwerk te streamen? Of merk ik daar helemaal niks van omdat ik rechtstreeks van mijn SATA schijven af stream?

Nu staat alles er al op geïnstalleerd en ik heb eigenlijk weinig zin om dit weer helemaal opnieuw te moeten gaan installeren op een partitie van die andere HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:25

Quad

Doof

Haal een 60GB SSD, move de hele boel daarop ipv te herinstalleren.

Het streamen van iets dergelijks hangt niet alleen af van je sata schijven, je netwerk moet stabiel zijn, maar ook je serverhardware moet het kunnen voldoen. Overigens niet bepaald de zuinigste methode om een P4 in te zetten voor iets dergelijks.

Heb zelf 2 jaar lang 24/7 een server in huis gehad met een P4 CPU, maar 180 euro per jaar aan energie extra kwijt is een beetje veel van het goede, dus toen maar een VPS oplossing gezocht zodat ik zelf alleen betaal.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:24

Perkouw

Moderator General Chat
Als ik het goed zeg heeft IDE een maximale throughput van 133 MB/s. Verder heb ik geen idee over wat voor disk we het hebben met wat voor prestaties. Het lijkt me zo in het eerste opzicht niet echt dat je hier problemen mee gaat krijgen.

Verder kan je gewoon een image maken m.b.v. de ingebakken Windows Backup functie en die laden op een andere HDD. Het is niet nodig om de boel helemaal opnieuw te installeren.
Quad schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 11:45:

Het streamen van iets dergelijks hangt niet alleen af van je sata schijven, je netwerk moet stabiel zijn, maar ook je serverhardware moet het kunnen voldoen. Overigens niet bepaald de zuinigste methode om een P4 in te zetten voor iets dergelijks.

Heb zelf 2 jaar lang 24/7 een server in huis gehad met een P4 CPU, maar 180 euro per jaar aan energie extra kwijt is een beetje veel van het goede, dus toen maar een VPS oplossing gezocht zodat ik zelf alleen betaal.
Een SSD in een P4 zou ik niet aanraden, met zulke onzuinige hardware (zoals je zelf ook al aangeeft) kan dat geld beter gestoken worden in een zuinigere setup. Een SSD kan dan later nog wel eens toegevoegd worden maar is geen must, helemaal als je alleen van plan bent meuk te gaan streamen.

[ Voor 54% gewijzigd door Perkouw op 20-04-2013 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb hier een 32GB flashkaart met Win Server 2008 op als OS en ik kan gewoon uploaden en downloaden gelijk van ouds, het is je cpu+north/southbridge + netwerk chip die meestal problemen geven en meer dan 80MB/s zul je toch niet halen (van een enkele schijf naar raid en visa versa).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 10:48
Quad schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 11:45:

Hij gaat ook niet 24/7 draaien. Ik zorg dat hij aanspringt in de tijd dat ik thuis kan zijn. Of ik zet hem zelf aan. Hij staat namelijk vlakbij de voordeur in de meterkast.

Zou wel gaaf zijn om iets 24/7 te hebben draaien, maar daar ben ik echt te weinig voor thuis. Zeker in de zomer.

Het gaat mij erom dat mijn gamepc uit de woonkamer lekker uit kan blijven en ik geen geluid heb.
Perkouw schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 11:46:
Als ik het goed zeg heeft IDE een maximale throughput van 133 MB/s. Verder heb ik geen idee over wat voor disk we het hebben met wat voor prestaties. Het lijkt me zo in het eerste opzicht niet echt dat je hier problemen mee gaat krijgen.

Verder kan je gewoon een image maken m.b.v. de ingebakken Windows Backup functie en die laden op een andere HDD. Het is niet nodig om de boel helemaal opnieuw te installeren.
Opzich moet het wel lukken dus. Ik ga hem deze week 's avonds in de meterkast inbouwen dus dan moet het wel goedkomen denk ik. Thanks!

[ Voor 27% gewijzigd door StealthyPeanut op 20-04-2013 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

60GB PATA schijf (ook SATA is IDE, dus dat zegt weinig) zal platters gebruiken met een heel lage datadichtheid. Tegenwoordig hebben we 1000GB platters, maar die PATA schijf zal bijvoorbeeld 3x 20GB platters gebruiken. Dat is dus precies 14 generaties terug. Elke generatie waarbij de platterdichtheid wordt verhoogt, stijgen ook de prestaties. Er is immers meer data te vinden op de platter per omwenteling.

De PATA-interface zal dus geen probleem zijn, maar doordat het een oudere schijf is moet je wel denken aan 40MB/s doorvoersnelheid. Aangezien je toch alles op PCI hebt, zal dat een grote bottleneck vormen. Dus op zich wel in balans.

En omdat je de pc toch niet 24/7 gebruikt is zuinigheid veel minder belangrijk. Dus ik zie verder geen probleem met wat je wilt bereiken.
Pagina: 1