Windows 8 installeren op een nieuwe SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:18
Hallo Tweakers,

Na vele mislukte pogingen en na het afstruinen van vele fora ben ik radeloos, ikzelf ga hier niet aan uitkomen.
Ik heb een OCZ Vector 256GB SSD gekocht. Nu wil ik hier graag Windows 8 op installeren, maar het blijkt dat ik een OEM versie van Windows 8 heb. Ik heb wel een CD/DVD meegeleverd gekregen, maar dit schijnt de recovery disk te zijn.

Ik heb enkele problemen:
-De PC vind mijn SSD niet bij het opstarten als dit het enige opslagmedium is in de computer (Wel als ik kijk bij deze computer, dan staat hij er gewoon tussen en kan ik er bestanden op zetten)
-Ik krijg windows 8 niet geïnstalleerd op mijn SSD via USB

Nu heb ik geprobeerd een "bootable USB stick" te maken, waar windows 8 in een .iso bestand op staat. Maar om de een of andere reden kan mijn PC de SSD niet vinden bij het herstarten. Echter, als ik mijn HDD én mijn SSD in de PC heb, start de PC normaal op. (Op de HDD staat Windows 8 geïnstalleerd)

Specs van mijn PC zijn:
Processor : Intel Core i7-3820 (Four Core, 10MB Cache) 3.60GHz
Memory : 8192MB (4x2GB) 1600MHz DDR3 Quad Channel
Hard Drive : 1TB SATA 6Gb/s (7200RPM) 32MB Cache
Optical Drive : DVD+/-RW (Read/Write) 24x
Graphics : 1.5GB GDDR5 NVIDIA GeForce GTX 660
Operating System : Windows 8 64bit, Dutch

Aurora R4
Bios Version A07

Ik wil dus Windows 8 van mijn HDD naar mijn SSD zetten, zodat mijn OS op de SSD staat en ik mijn HDD kan gebruiken voor alleen muziek/foto's etc. Hoe kan ik dit probleem oplossen?

(Is het ook mogelijk een complete kopie te maken zodat ik gewoon alles wat op mijn HDD staat (incl. OS) naar mijn SSD kan kopiëren?)

[ Voor 11% gewijzigd door TJGKessels op 20-04-2013 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Je kan het hele zaakje klonen met een programma als True Image, deze kan een 1 op 1 kopie maken van je HD naar je SSD.
Iets meer info over je systeem zou ook handig zijn, het zou kunnen dat je stuurprogramma's moet laden in de setup van Windows 8 voor je SATA-controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
Specs van mijn PC zijn:

Processor : Intel Core i7-3820 (Four Core, 10MB Cache) 3.60GHz
Memory : 8192MB (4x2GB) 1600MHz DDR3 Quad Channel
Hard Drive : 1TB SATA 6Gb/s (7200RPM) 32MB Cache
Optical Drive : DVD+/-RW (Read/Write) 24x
Graphics : 1.5GB GDDR5 NVIDIA GeForce GTX 660
Operating System : Windows 8 64bit, Dutch

Aurora R4
Bios Version A07

Ik ben geen expert op het gebied van PC (obviously) dus als ik iets vergeten ben te vermelden hoor ik dat graag!

[ Voor 3% gewijzigd door TJGKessels op 20-04-2013 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Staat je ssd wel bovenaan in de boot-volgorde in je bios?

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
Jazeker. Na het "enablen" van UEFI-mode (ipv Legacy mode) kon ik de boot-volgorde aanpassen. Nu krijg ik echter de volgende foutmelding: "windows cannot be installed on this disk. The selected disk is of the GPT partition style." Ik zat in bij stap twee van het installatieproces, maar kom nu niet verder door deze foutmelding. Wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:37
Klinkt gek, maar ik heb dit probleem ook eens gehad.

Toen had ik nog een 64GB (crucial?) ssd als ik het me goed herinder. Tijdens de installatie van windows zag hij me ssd dus niet goed..

Wat voor mij toen de oplossing was, de 2de hdd loskoppelen en na de installatie weer aansluiten. Daarna nooit meer problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:00
Probeer onderstaande handleiding eens. Deze komt van het forum "Eightforums" af. Een erg handige en waardevolle site met Windows 8 informatie.

http://www.eightforums.co...-install-windows-8-a.html

Succes er mee! Ps. Je kunt je vraag ook op dit forum posten, ik weet zeker dat de mensen daar je verder kunnen helpen.

Greetz.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TJGKessels schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 11:11:
Hallo Tweakers,

[...]

(Is het ook mogelijk een complete kopie te maken zodat ik gewoon alles wat op mijn HDD staat (incl. OS) naar mijn SSD kan kopiëren?)
Vrijdag toevallig bij een vriend van mij ook een SSD ingebouwd. Daar hij het liefst niet schoon wilde installeren hebben we de HDD gekloond naar de SSD met: http://www.paragon-software.com/home/dc-professional/

Hoe hebben we het gedaan.

Allereerst hebben we ACHI-fix uitgevoerd op de pc: Foutbericht nadat u de SATA-modus van het opstartstation wijzigt Is uiteraard niet nodig als je al Windows 8 hebt. Zet het alleen even bij voor extra info.
Daarna bij mappen-instellingen gezorgd dat ook de verborgen bestanden zichtbaar waren
Vervolgens schijfopruiming gedaan op de HDD, temps leeggemaakt etc. Oudere restorepoints verwijderd.
Drivecopy van Paragon geinstalleerd, en vervolgens de HDD gekloont naar de SSD. Dit met behulp van een USB-Sata docking kabel van Dlock: http://www.delock.com/pro...B-3-0_61883/merkmale.html

Vervolgens de pc afgesloten, open gemaakt, en de HDD verwijderd, en de SSD aangesloten op de sata-aansluiting. De pc opgestart in de Bios/Uefi, en ACHI/Sata enabled.

Toen de pc normaal laten booten, en deze startte toen netjes op vanaf de SSD zonder enige moeite.

De HDD hadden we toen over, en hebben deze via de Dlock kabel aangesloten op de pc. Met schijfbeheer deze geformatteerd en weer ingebouwd in de pc. Deze wordt nu gebruikt als extra HDD. Moesten de HDD wel even een schijfletter toewijzen via schijfbeheer

Misschien heb je iets aan bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zucht.. ziet niemand dat deze knul zijn iso bestand gewoon als bestand op z'n usb stick gezet heeft?

Gebruik een of andere user-friendly gui tool om een Windows 8 stick te maken, en start daar mee op, daarna gaat alles vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:37
johnkeates schreef op zondag 21 april 2013 @ 13:45:
Zucht.. ziet niemand dat deze knul zijn iso bestand gewoon als bestand op z'n usb stick gezet heeft?

Gebruik een of andere user-friendly gui tool om een Windows 8 stick te maken, en start daar mee op, daarna gaat alles vanzelf.
Maar om de een of andere reden kan mijn PC de SSD niet vinden bij het herstarten
Ik lees toch iets heel anders...

Anders zou hij de installatie toch geeneens kunnen starten, dan zou hij ook niet weten of de installatie de SSD wel of niet herkend. Of ben ik nou stom bezig op de zondag ochtend? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, het klopt, de losstaande issue van z'n SSD is een ander verhaal, maar het feit dat Windows 8 installer niet start komt dus door die verkeerd geprepareerde USB-stick.

Het is trouwens ook mogelijk dat de BIOS (of UEFI CSM) de SSD niet kan zien, maar Windows 8 wel, als ie achter een controller hangt die ze niet publiceert tijdens POST.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TJGKessels schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 17:59:
Jazeker. Na het "enablen" van UEFI-mode (ipv Legacy mode) kon ik de boot-volgorde aanpassen. Nu krijg ik echter de volgende foutmelding: "windows cannot be installed on this disk. The selected disk is of the GPT partition style." Ik zat in bij stap twee van het installatieproces, maar kom nu niet verder door deze foutmelding. Wat te doen?
Waarschijnlijk zal je de GPT partitie op de SSD eerst moeten verwijderen. Hier staat een workaround voor XP, maar die kan je ook gebruiken in Windows 8

http://blog.paulgu.com/wi...gpt-protective-partition/

In case you are wondering what a GPT Protective Partition is, it's a partition that a GUID Partition Table (GPT) protects. These types of partitions cannot be deleted or reformatted but often can be larger than partitions that the Master Boot Records (MBR) create. The GPT partition comes from creating partitions on a hard drive that GPT manages. Often these types of partitions are the bi-product of using hardware RAID, where you might have had the hard drive in, for example, a RAID 5 or RAID 6 array, then removed it and are attempting to use the drive as a single drive again.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2013 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
Allereerst dank voor de vele reacties. Het probleem dat mijn PC de SSD niet meer kan vinden is opgelost. Ik zal wanneer ik deze week tijd heb eens aan de slag gaan met de vele suggesties. Ik denk dat het verwijderen van de GPT partitie mijn probleem oplost.
De oplossing van het klonen van mijn HDD naar mijn SSD geniet de voorkeur, echter ben ik niet bereid nog eens $40 extra te betalen voor iets wat (naar mijn mening) ook zeker gratis kan! (Mocht dit ook door middel van een gratis alternatief kunnen, hoor ik dit graag!

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indien je de SSD nu wel ziet op je pc, probeer eerst die GPT-partitie te verwijderen via schijfbeheer en formateer m dan als NTFS. Dan zou je je HDD naar de SSD kunnen klonen. [Zie je DM/berichten]

Daarna de stappen volgen zoals ik eerder heb beschreven. Gaat zeker lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJGKessels
Na het verwijderen van de GPT-schijfpartitie en de SSD te hebben geformatteerd naar NTFS werkte het dan toch eindelijk! Een tweede probleempje was verholpen in de BIOS, het veranderen van Legacy mode naar AHCI liet mij de volgorde veranderen waardoor ik dan toch eindelijk kon booten vanaf mijn SSD.

Heb nu op mijn SSD alle games en OS staan. Alles loopt als een zonnetje!

Veel lof voor jou Heppieboeddah, zonder jou was het niet gelukt! Dank!
Pagina: 1