Een objectief artikel over de gevolgen voor privacy is van tweakers.net niet te verwachten omdat tweakers.net een commerciële doelstelling heeft door te voorzien in een website die vooral technologisten bedient.
Dat blijkt al meteen uit de reacties: player-x zou klagen. Hij zou niet objectief zijn. Maar kritiek is altijd subjectief. Als iemand een discussie wil over gevolgen van Glass op privacygebeid, dan kun je er niet omheen dat dit vanuit een persoonlijk perspectief bekeken wordt. Tegelijkertijd geeft Grrrene ook persoonlijke visie of argumenten bij wijze van oppositie.
Daarnaast bespeur ik tergende naïviteit in Collaborator. Blijkbaar mogen we geen problemen zien want dat veroorzaakt problemen. Anders gezegd, we kijken weg en als er iets aan de hand is negeren we het.
Captain JacpSparrow brengt het punt naar voren van 'resistance is futile'. Maar is dat ook zo? Gezien de links die de OP gaf is er wel degelijk behoefte aan een discussie en vind met, gezien de reacties op die websites, dat we er wel nu alvast over moeten nadenken. De race is niet gelopen, hoewel vele technologisten dat graag zullen willen benadrukken terwijl het dus niet waar is. We kunnen nog invloed uitoefenen.
Hij verwoord terecht dat als we nu niet nadenken we in de toekomst voor voldongen feiten staan. Het lijkt dat consumenten, of liever gezegd, wij burgers altijd voor voldongen feiten komen te staan omdat wij geen stem hebben in of invloed op het ontwikkelingsproces en de toekomstvisie van grote bedrijven en corporaties. Niemand vraagt ons of we een Glass willen, of een "Memoto' of een 'Baidu Eye'.
Google, Microsoft en andere bedrijven komen met gelikte films over hun toekomstvisie en de technologisten worden er nat van. Zelden komt een technorealistyische gedachte in hen op. Het kritiekloze accepteren van steeds verder gaande vormen van privacyschendende technologie kenmerkt dat paradigma dat technologie alleen tot verbeteringen leidt.
Ongetwijfeld zou in elke discussie die daarop volgt het argument gebruikt worden dat de leveraar van kritiek die problemen ziet 'ook geen tabletje tegen hoofdpijn meer zou mogen gebruiken' omdat 'die pillen het gevolg zijn van technologische progressie'.
Grrene schrijft vervolgens dat als een klein deel van de mensen de Glass accepteert, je privacy alsnog weg is. Dat is een goed punt. Hoe zit het mijn recht op privacy wanneer een klein deel van de mensen toch besluit zo'n Glass of memoto te gebruiken?
Wat Memoto betreft:
http://memoto.com/
Zie eens dat filmpje. Ik zelf wordt er haast fysiek misselijk van. Een camera die je 24 uur per dag draagt om de 'kleine leuke momenten' te registeren, die dan worden geupload naar hun cloud service, waar je dan via apps kunt zoeken op locaties waar je geweest bent om zo die momenten terug te vinden. Het risico van dit soort technologie is onvoorstelbaar. Een bedrijf kan inzicht krijgen letterlijk, in je hele leven, van de intiemste en leukste momenten tot het moment dat je camera registreert hoe je kind onder een auto loopt. Wat een goudmijn aan data, en adverteerders zouden moorden om dergelijke data in handen te krijgen, want zo kunnen ze je letterlijk in elk moment van je leven advertenties aanbieden, van zwmbandjes voor je kind dat de eerste zwemles krijgt tot goedkope rouwkaarten voor dat kind dat nooit meer zal zwemmen.
Met alles respect voor mensen die zeggen dat 'het wel goed beveiligd moet worden' of dat 'er al wetten zijn die misbruik tegen gaan', dat kan zo zijn, maar de werkelijkheid is dusdanig dat ICT niet opgewassen blijkt tegen doorzettende hackers en cybercriminelen. Zolang als ik nog bijna dagelijks moet lezen op tweakers over een of ander DDOS aanval, hack, phising etc. ad infinitum, denk ik dat mijn argument zwaarder weegt: dat we niet moeten willen dat we ons leven registreren en uploaden naar clouds of websites waarvan we nooit zelf hebben kunnen vaststellen in welke mate ze goed beveiligd worden. Het blijkt telkens dat we te veel vertrouwen op bedrijven.
Het plaatje van een zak over je hoofd lijkt leuk, maar als Glass en Memoto en andere startups doorbreken dan bevind ik mij in een maatschappij waarin ik niet wil leven. Moet ik echt maar binnen blijven omdat ik niet gefilmd wens te worden? Moet ik mij buiten spel zetten ten gunste van ieder die denkt met leuke gadgets te mogen spelen? Hoe zit het met mijn rechten, dat van portretrecht bijvoorbeeld?
Wat voor heilloze, slopende en lange juridische strijd moet ik aangaan tegen ieder individu dat mij opneemt en me de middelvinger geeft als ik vraag de Glass uit te zetten en de beelden van mij te deleten? Of vraag zich te identificeren zodat ik een procedure kan aanspannen? Waarschijnlijk vinden ze mijn reactie zo grappig dat voor ik de politie kan bellen al op Youtube sta. En dan heb ik het nog niet eens over fatsoen, normen en waarden en hoe de rechter waarschijnlijk bepaalt, volgens de wet zoals die nu is, dat ik geen gegronde reden hebt om een take-down notice te rechtvaardigen.
Boe2 zegt dan dat player-x zijn ei kwijt wil. Wel, dat is toch waar communicatie over gaat? He delen van je mening o,a,? Ik denk niet dat we te vroeg zijn, we zijn al rijkelijk laat.
Ik denk dat tweakers.net als journalistieke publicatie met name gericht op technologie en ICT een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft om ook laten zien dat er kritiek is op Glass vanuit de maatschappij. Het verschuilen achter 'er is nog te weinig bekend' is onzin, de specs zijn beschikbaar. Artikelen en discussies over de invloed van technologie op de maatschappij zijn nieuwswaardig en relevant. Ook als ze indruisen tegen het instinct van de technologisten die hier de overhand hebben en liefst geen enkele serieuze discussie willen of kritiek verwoord willen zien worden.
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 23-04-2013 12:50
. Reden: Typo's ]