Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190312

Topicstarter
Ik heb recent een htpc samengesteld op basis van onderstaande componenten:

Behuizing: Chieftec BT-02B
Mobo: Gigabyte GA-H61N-USB3
Processor: Intel i3 3220
RAM: 8GB Geil DDR3
Voeding: 180W

Nu wil ik mogelijk een simpel grafisch kaartje erbij prikken voor enkele wat zwaardere programma's die ik erop wil draaien. Ook heb ik wat gelezen over een bug in de ingebouwde Intel HD2500 bij het afspelen van blurays waardoor beeld en geluid soms niet gelijk lopen. Ik zat te denken aan een Club 3D Radeon HD 6450.

Maar wat schertst mijn verbazing; bij de HD 6450 wordt gezegd dat minimaal een voeding van 400W nodig is (zie bijvoorbeeld vereisten op website Club 3D). Dat terwijl de HD 6450 max 29W trekt. En ik kan me niet voorstellen dat mijn complete systeem inclusief die kaart ook maar in de buurt van 180W zou komen.

Is deze eis onzin, of zit dat toch anders? Ik heb niet zo'n zin om een andere voeding of behuizing te moeten kopen. En heeft iemand anders een tip voor een alternatieve losse kaart?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 190312 op 20-04-2013 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-07 15:50
ik weet niet welke voeding je hebt? maar normaal gesproken zou je met die setup en een 6450 voldoende moeten hebben aan 180 watt, mits het een sterke en stabiele voeding is. anders zou ik op safe spelen en gewoon een 250 halen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de standaard voeding van 180W in de kast zitten waarmee hij verkocht wordt (type: PSF-180MP). Wat de efficiency ervan is kan ik zo snel niet vinden.

Maar ik kan dus echt niet bedenken waarom zo'n simpel kaartje een voeding van 400W in de kast vereist. Helemaal raar omdat deze grafische kaart wordt geadverteerd als speciaal geschikt voor htpc's, terwijl een typische htpc geen voeding van 400W zal hebben......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik heb een fanless A6-3500 setup (die verbruiken vaak net iets meer dan de Intels), met een GT610 gpu en een ssd. In combinatie met een 90 W picopsu is dat geen enkel probleem.

Dus zelfs 180 W lijkt me al ruim bemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-07 22:34

Rannasha

Does not compute.

Anoniem: 190312 schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 01:17:
Maar wat schertst mijn verbazing; bij de HD 6450 wordt gezegd dat minimaal een voeding van 400W nodig is (zie bijvoorbeeld vereisten op website Club 3D). Dat terwijl de HD 6450 max 29W trekt. En ik kan me niet voorstellen dat mijn complete systeem inclusief die kaart ook maar in de buurt van 180W zou komen.

Is deze eis onzin, of zit dat toch anders? Ik heb niet zo'n zin om een andere voeding of behuizing te moeten kopen. En heeft iemand anders een tip voor een alternatieve losse kaart?
De vereisten die GPU-fabrikanten opgeven zijn veel te hoog. Ze moeten namelijk ook rekening houden met cheapo noname voedingen die het geclaimde vermogen enkel als piek belasting kunnen leveren en overlijden als ze het continu moeten doen.

Een degelijke 180W voeding hoort dat systeem prima van stroom te kunnen voorzien.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! Ik vond het al vreemd, die specificaties die totaal niet te rijmen zijn met een htpc.

Overigens blijkt de HD 2500 sterker dan ik dacht. En de bug waar ik over gelezen had met de framerate bij blu-rays lijk ik geen last van te hebben. De noodzaak voor een aparte videokaart lijkt daarmee een beetje verdwenen te zijn.

Maar het is goed om te weten dat er alsnog een aparte kaart in zou kunnen, mocht het later toch nodig blijken :)
Pagina: 1