Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen,

Momenteel loop ik stage bij een groot IT-bedrijf. Deze morgen had ik een meeting samen met enkele leidinggevende personen binnen het bedrijf om mijn stage te bespreken. Na enkele ogenblikken begon de meeting stilaan uit te draaien op een soort van sollicitatiegesprek. Allemaal heel leuk natuurlijk tot op het moment dat ik zei dat ik eigenlijk nog van plan was verder te studeren na deze 3-jarige bachelor-opleiding Toegepaste Informatica.

De reacties verbaasden mij nogal. Ze zeiden allemaal dat het beter was om meteen aan de slag te gaan en in te plaats verder te studeren wat werkervaring op te doen.

Ik zou graag software-architect, projectleider of iets in die richting willen doen en had daarom gedacht aan de Master in het Informatiemanagement en het bijhorende schakelprogramma. Het ziet er mij een bijzonder interessante opleiding uit maar ze vertelden me dat ik een soortgelijke opleiding zou krijgen van zodra ik bij hen aan de slag ging. Ze vertelden me dat ik het trouwens ook niet voor het geld hoef te doen: bachelor- en masterstudenten zouden met hetzelfde loon starten met als gevolg dat ik zo 2 jaar loon misloop.

Tot nu toe heb ik mijn opleiding altijd zonder enige problemen voltooid, mijn punten waren altijd goed en eigenlijk heb ik aan mijn opleiding niet echt een uitdaging gehad. Aangezien ik uit een TSO-richting kwam (informaticabeheer) dacht ik dat het niveau op de hogeschool zwaar genoeg zou zijn en heb ik dus voor een hogeschool gekozen in plaats van een universiteit, achteraf bekeken misschien niet de juiste keuze. Qua studies heb ik tot nu dus nog nooit een echte uitdaging gehad en die denk ik met de nieuwe studie wel te hebben. Uiteraard zal ik ook een hoop uitdagingen hebben wanneer ik meteen aan de slag ga, maar ik denk toch dat dit anders is.

Zoals ik eerder aangaf ziet de richting er bijzonder interessant uit en daarnaast vind ik het studentenleven ook enorm fijn. De richting wordt - voor zover ik weet - enkel gegeven in Leuven, een van de grotere (al dan niet de grootste) studentenstad in België. Ik heb er ook een hoop vrienden ( Hoi Filenox :w ) en zal er dus naast het studeren ook een hoop plezier beleven. De studententijd is blijkbaar een van de betere tijden uit je leven heb ik horen zeggen.

Momenteel woon ik nog bij mijn ouders, heb ik geen financiële problemen of enige andere reden waarom ik absoluut zou moeten gaan werken. Ik krijg de kans en kan deze dus maar beter benutten, niet? Misschien zou ik er later spijt van krijgen moest ik het niet doen.

Ik heb nog enkele maanden om mijn keuze te maken maar ik ben toch eens benieuwd naar jullie meningen. Denken jullie dat het loont om verder te studeren of zou ik maar gewoon moeten beginnen met werken? Is verder studeren echt zonde van het geld, de tijd, de moeite of zien bedrijven liever bachelor- dan masterstudenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:08
Het bedrijf wil duidelijk graag dat je voor hun komt werken. Dat is goed voor hun maar niet per se voor jou. Wel leuk om te horen natuurlijk, blijkbaar doe je wel iets goed dan :)

Als je een master zelf interessant vindt en graag wil doen, zou ik er zeker wel voor gaan, in Belgie betaal je daar nog niet de hoofdprijs voor, toch? Leuven is een goede uni ook (verschilt misschien per studie, dat weet ik niet zo precies).

Als je nu kiest voor werken gaat die masteropleiding er nooit meer van komen, zo goed als gegarandeerd. Die keuze kun je maken, maar laat het je niet aanpraten omdat een werkgever het wel ziet zitten dat je nu meteen al bij hun blijft.

[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 19-04-2013 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:41
Onder Nederlandse omstandigheden zou ik vrijwel altijd een master aanraden.

In dit geval kun je ook nog voorstellen om 1 a 2 dagen in de week bij hen te werken en de rest aan de studie te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
In dit geval kun je ook nog voorstellen om 1 a 2 dagen in de week bij hen te werken en de rest aan de studie te besteden.
Dat zal moeilijk gaan, hij loopt nu stage in Riga, Letland :P
Verder ben ik het volledig met bovenstaande posts eens. (+ vergeet het bier niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 23:21:
Het bedrijf wil duidelijk graag dat je voor hun komt werken. Dat is goed voor hun maar niet per se voor jou. Wel leuk om te horen natuurlijk, blijkbaar doe je wel iets goed dan :)

Als je een master zelf interessant vindt en graag wil doen, zou ik er zeker wel voor gaan, in Belgie betaal je daar nog niet de hoofdprijs voor, toch? Leuven is een goede uni ook (verschilt misschien per studie, dat weet ik niet zo precies).

Als je nu kiest voor werken gaat die masteropleiding er nooit meer van komen, zo goed als gegarandeerd. Die keuze kun je maken, maar laat het je niet aanpraten omdat een werkgever het wel ziet zitten dat je nu meteen al bij hun blijft.
Het laatste punt dat je aanhaalt is inderdaad ook wat mij zorgen baart. De kans dat je stopt met werken om opnieuw te gaan studeren lijkt me inderdaad heel erg klein.
Rukapul schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 23:28:
Onder Nederlandse omstandigheden zou ik vrijwel altijd een master aanraden.

Wat bedoel je precies met "onder Nederlandse omstandigheden"? Wat is het verschil tussen Nederland en andere landen op dat gebied?

1 a 2 dagen werken in de week lijkt mij nogal moeilijk om te combineren met een masterstudie lijkt me, zeker omdat ik gehoord heb dat deze over het algemeen vrij zwaar zijn.
filenox schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 23:34:
[...]

Dat zal moeilijk gaan, hij loopt nu stage in Riga, Letland :P
Verder ben ik het volledig met bovenstaande posts eens. (+ vergeet het bier niet)
Het joboffer geldt uiteraard voor de vestiging in België, niet voor die in Riga ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2013 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:41
Verwijderd schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 23:34:

[...]

Wat bedoel je precies met "onder Nederlandse omstandigheden"? Wat is het verschil tussen Nederland en andere landen op dat gebied?
Hiermee bedoel ik dat ik op de Nederlandse arbeidsmarkt vrij aardig in kan schatten wat de waarde van een HBO danwel WO opleiding informatica is. Daaruit volgt vrijwel direct dat doorstuderen loont, zeker met ambities zoals in de startpost aangegeven. En ja, er zijn landen waar de perceptie tussen bachelor en master anders is, evenals de invulling van de studies zelf.
1 a 2 dagen werken in de week lijkt mij nogal moeilijk om te combineren met een masterstudie lijkt me, zeker omdat ik gehoord heb dat deze over het algemeen vrij zwaar zijn.
Och, onder Nederlandse omstandigheden is een typische opleiding informatica niet bijzonder zwaar. Het zal even wennen zijn, maar als je enig talent hebt dan is na de start er echt nog wel wat tijd over elk week. Dat kan anders zijn in Belgie uiteraard. Ik dacht overigens aan een dag door de week (afhankelijk van rooster) en zaterdag danwel vrije dagen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:46
Ik zat in een soortgelijke situatie (maar dan in Nederland). Na het behalen van mij hbo bachelor (Bedrijfskundige Informatica) heb ik besloten om nog verder te gaan studeren. Ik zit nu in het schakeljaar voor de master Communicatie en Informatiewetenschappen (Informatiekunde). De overstap van hbo naar wo is wel even wennen, je moet er meer voor doen.

Als je het graag wil dan zou ik het vooral gaan proberen en je niet van de wijs laten brengen door je stagebedrijf. Lukt het niet dan is er helemaal geen man overboord, anders is het misschien een gemiste kans. Ze hebben er waarschijnlijk belang bij dat je bij hen aan de slag gaat, maar dat is niet altijd ook in jouw belang. Om die twee jaar salaris zou ik het vooral niet laten, het gaat hier ook om een stukje verdere ontwikkeling. Om je leeftijd hoef je het al helemaal niet te laten ;).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07 12:35
Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten, en juist gekozen om aan het werk te gaan in plaats van door te studeren. Het klopt dat je daarna niet echt snel meer terug aan de studie gaat, dus die optie kun je beter uit je hoofd zetten.

Mijn ervaring is daarentegen wel erg positief. Ik heb in die 2 jaar (de tijd waarin ik had kunnen doorstuderen) ook erg veel geleerd bij het bedrijf waar aan het werk ben gegaan, en na een jaar een leuke rol als projectleider te pakken.

Startsalaris is bij het bedrijf waar ik nu werk voor een master student en hbo student ook nagenoeg hetzelfde. Doordat ik 2 jaar meer werkervaring heb, heb ik wel een behoorlijk hoger salaris als een master student die net begint. En dat verschil zal helaas niet erg snel worden gecompenseerd door de master student, in tegenstelling tot wat veel mensen zeggen. Wellicht dat er bij de grote bedrijven een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen een hbo en master student, maar bij een kleiner bedrijf gaat het vaak gewoon om je inzet, kennis en kunde. En of je nu wel of niet een master hebt dat maakt (hier) in elk geval niet uit.

Doe er mee wat je wilt, het heeft beide zijn voordelen. Ik heb mijzelf nu een levensstijl aangemeten die past bij een goedverdienende IT'er, daar waar kameraden van mij de 'arme' student uithangen in een studentenhuis. Maar daarentegen heb ik wel veel vrijheid ingeleverd die ik als student nog wel even had gehad, en misschien een stukje eigen prestige.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:08
Studeren zou ik dan vooral doen om het 'studentenleven'. Heel veel kennis kun je intussen via de gratis online cursussen van universiteiten opdoen. Dat is handig voor als je wilt bijspijkeren als je meteen gaat werken.
Onderdeel van studeren is echter ook vrienden maken en een universiteit is niet alleen een leerfabriek, maar ook een broedplaats voor innovatie. Combineer die twee en je krijgt iets als Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer je alle factoren mee zou nemen, zou ik je aan willen raden om gewoon aan de bak te gaan. Zelf volg ik momenteel een ICT studie (Bedrijfskundige Informatica) en ben ik ook van plan om na deze studie gewoon te gaan werken.
  • Het studentenleven is natuurlijk een pre. Veel meer vrijheid.
  • Toenemende werkloosheid. Dit heeft natuurlijk minder invloed op de ICT-sector, maar in onzekere tijden is het meestal verstandiger om het safe te spelen.
  • Oppassen met overkwalificatie. Wanneer je verder gaat studeren, moet je er zeker van zijn dat er vraag is naar extra opgedane kwalificaties. Mensen worden zo vaak afgewezen of onderbetaald op basis van kwalificaties.
  • Het niveau van de opleiding en studie. Zelf ga ik naar "de beste HBO ICT-opleiding van Nederland", maar zelfs deze opleiding stelt werkelijk weinig voor. Alles wordt gemiddeld genomen, constant groepsgewijs te werk gaan zodat minder gekwalificeerden mee kunnen liften, etc.
  • De meeste kwalificaties die je opdoet, kun je ook op de werkvloer opdoen (deze sluiten vervolgens ook nog eens beter aan op wat je werkelijk nodig hebt). Ook doe je ervaring op en krijg je hier ook nog een aardig salaris voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Studeren is natuurlijk nooit slecht, maar als je een goede baan kan krijgen en dan je werkgever voor de kosten kan laten opdraaien dan lijkt me dat een win/win voor iedereen... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-10 21:00

Apache

amateur software devver

Ik heb in exact dezelfde situatie als jou gezeten, zelfs de "hogeschool was wel heel gemakkelijk misschien toch maar gaan verder studeren", ik ben toen van Antwerpen naar Leuven gegaan en had er weinig mensen die ik kende, je word er ook halverwege ingegooid dus minder kans om nieuwe mensen te ontmoeten en toen is het gewijzigd van 1 masterjaar naar 2 masterjaren dus incl het schakelprogramma moest ik nog 3 jaar doen ... deze wijziging is gebeurd tijdens het academie jaar en toen ben ik er mee gestopt en beginnen werken.

Ondertussen ben ik freelancer en heb ik niet het gevoel dat ik iets mis door geen master te hebben. Mocht je met het studeren niets inzitten en er nog veel plezier aan beleven is dat op zich misschien al genoeg reden om verder te gaan ...

Mijn ervaring in de sector is, als je goed bent dan lukt het echt wel om te bereiken wat je wil, beetje initiatief tonen en juiste keuzes maken en je geraakt waar je wil en meestal zitten ze dan echt niet naar je diploma's te kijken.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 23:13
Ga gewoon aan de slag, en hou dan in je achterhoofd houden dat je jezelf nog een jaar studie verschuldigd bent. Dat jaar kan bijv aansluiten op je specialiteit, of kan in het buitenland, of kan zelfs een ``management''-master zijn, mocht je daar op dat moment van je carrière behoefte aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:29
Heb je al nagedacht over een deeltijdstudie? Volgens mij heb je daarmee het beste van beide. Alleen geen studentenleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FreeShooter schreef op maandag 22 april 2013 @ 00:50:
Heb je al nagedacht over een deeltijdstudie? Volgens mij heb je daarmee het beste van beide. Alleen geen studentenleven.
Ik denk dat een masterstudie enorm moeilijk te combineren is met werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Over het algemeen roept men natuurlijk altijd dat het in economisch slechte tijden beter is om zo veel en zo lang mogelijk te studeren. Werk krijg je "immers toch niet" en als de crisis eenmaal voorbij is heb je betere papieren.

Maar ja, je hebt dus wel werk. Ik zou dus ook zeggen, ga ervoor. Je kan dan goed zien of dat werk daadwerkelijk iets is wat je langer zal willen doen en zo niet dan kan je alsnog de schoolbanken weer in. Toch?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Ik zou doorstuderen:
- Je moet eigenlijk niet zo naar het startsalaris kijken, je moet kijken naar wat je over 20/30 jaar verdient. In Nederland verdient iemand met een master diploma uiteindelijk een stuk meer dan een HBO'er, terwijl HBO'ers initieel meer verdienen. bron.

- Met een master krijg je gewoon een net een beetje extra wat zorgt voor een bepaald denkniveau. Dit is denk ik later erg waardevol.

- Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik zelf moet er nu nog niet aan denken om fulltime te werken :+ (22 jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De kans dat je over een jaar of 3 geen werk meer kan vinden in de ICT lijkt me enorm klein eigenlijk. Goed personeel met goede opleidingen en goede skills kunnen altijd werk vinden.

Werken kan je hele leven nog. Sterker nog, dat ga je hoogst waarschijnlijk doen tot ver in je 60er levensjaren. Een studie is toch een stuk ervaring (levenservaring) die een grote meerwaarde biedt ten opzichte van een full-time baan.

Ik zou aanraden voor je studie te gaan. En laat je niet overhalen met mooie bedragen en/of beloften, dat is het papier niet waard waar ze het op schrijven als je het vergelijkt met de ervaring en kennis die je gaat missen.

Wat betreft je salaris... instromen met eenzelfde salaris ongeacht je opleiding klinkt leuk, maar op langere termijn gaat je opleiding zijn geld terugverdienen. Je switcht uiteindelijk van werkgever en valt door je betere CV meer op bij bedrijven, recruiters, en HR mensen. Je hebt een veel makkelijkere positie om vanuit te onderhandelen. Het aantal bedrijven waar je uit kan kiezen zal groter zijn.

Keerzijde: gebrek aan werkervaring kost je op een gegeven moment wel enkele mooie baantjes, omdat men toch zoekt naar jonge mensen die 3 jaar werkervaring hebben.

Gulden middenweg: part time werken (20 uur ofzo), en daarnaast part time studeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:24

Garyu

WW

Ik zou ook kiezen voor de parttime oplossing. Ja een Master kan zwaar zijn, maar niet onmogelijk. Als ik zie wat sommige mensen allemaal kunnen balanceren, dan moet dat makkelijk lukken.

Een vriendin is alleenstaande moeder van een zoontje (gevalletje oeps met 19, zoontje is nu 4), studeert voltijd en werkt 8-16u in de apotheek om de boel financieel te kunnen bolwerken. De studie gaat niet zo snel, maar het gaat wel vooruit. En als zij dat kan...

Best of both worlds. Maar het betekent wel: heel georganiseerd zijn met studeren, géén tijd voor het "studentikoze leven", keihard ervoor gaan. Maar dan ben je wel in twee jaar klaar. En je werkgever is happy, jij happy, en mocht het niet lukken kan je altijd nog kiezen wat je gaat droppen. Voor mijn gevoel zou dat tijdelijk de werkgever zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Garyu op 22-04-2013 11:10 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:08
Ik ben zelf iemand die in juni m'n master computerwetenschappen zal behalen in juni aan de universiteit van Gent, en heb net de sollicitatierondes doorlopen.

Waarom ik wel een master diploma aanraad in België:
Ja, er is een serieus tekort aan ICT personeel. Maar als je bewezen hebt dat je ook analytisch kan denken (dat kan met ervaring of een master diploma heb ik de indruk) dan smeken ze bijna. Ik krijg elke week wel nog een telefoontje van een bedrijf die vraagt of ik niet wil komen solliciteren. 't Is niet dat je overal onmiddellijk mag beginnen, maar het geeft wel aan dat ze enorm veel moeite doen. Ik had mijn eerste contractvoorstel eind februari.

Met het master diploma kan je dan ook gemakkelijker starten bij grotere bedrijven, als je dat zou willen. Het voordeel van die bedrijven is dat ze gigantisch opleidingsbudgetten hebben. Het startbudget zal misschien niet zo heel erg verschillen (geen idee, ik ken de salarispakketten niet van een startende toegepaste informaticus), maar als master heb ik de indruk dat ze je jobs voorstellen waarbij je erg vlug doorgroeit.

Ik vond mijn master opleiding ook enorm interessant om te volgen: Wij hadden wat vakken waarin we grote projecten moesten uitwerken, zaken rond proces-opvolging en veel keuzevakken. Dit waren vakken waarvan je wist dat je ze later kon gebruiken. Misschien dat het contrast bij jou wat minder zal zijn, aangezien de bachelor informatica een pak theoretischer is dan de bachelor toegepaste informatica, maar voor mij was dit een leuk kantelmoment.

Iets anders: Iedereen zegt dat werken combineren met een master opleiding onmogelijk is: Daar ben ik het niet mee eens. Ikzelf was in de vakanties geregeld aan het vakantiejobben en tijdens het jaar ben ik bezig als zelfstandige: Ik help een aantal KMO's met websites, heb 2 softwareprojecten lopen en zorg dat alles wat met it te maken heeft in orde komt. Dat was ook leuk om op mijn cv te hebben staan.

Ik denk dat het inderdaad moeilijk is om het loon van 2 jaar vlug te compenseren met extra loon door een hoger diploma, maar ik vind dat een verkeerde instelling. In België heb je de kans om vrij goedkoop verder te studeren, pak die kans. Als je kan, neem er ook een internationale stage bij, da's een gigantische plus op je cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mx. Alba schreef op maandag 22 april 2013 @ 09:51:
Over het algemeen roept men natuurlijk altijd dat het in economisch slechte tijden beter is om zo veel en zo lang mogelijk te studeren. Werk krijg je "immers toch niet" en als de crisis eenmaal voorbij is heb je betere papieren.

Maar ja, je hebt dus wel werk. Ik zou dus ook zeggen, ga ervoor. Je kan dan goed zien of dat werk daadwerkelijk iets is wat je langer zal willen doen en zo niet dan kan je alsnog de schoolbanken weer in. Toch?
Volgens mij is het vrij moeilijk om te stoppen met werken om daarna opnieuw te beginnen met studeren. Ik vrees dat wanneer ik nu stop, ik nooit meer zal studeren.
Sh4wn schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:58:
Ik zou doorstuderen:
- Je moet eigenlijk niet zo naar het startsalaris kijken, je moet kijken naar wat je over 20/30 jaar verdient. In Nederland verdient iemand met een master diploma uiteindelijk een stuk meer dan een HBO'er, terwijl HBO'ers initieel meer verdienen. bron.

- Met een master krijg je gewoon een net een beetje extra wat zorgt voor een bepaald denkniveau. Dit is denk ik later erg waardevol.

- Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik zelf moet er nu nog niet aan denken om fulltime te werken :+ (22 jaar)
Ik had een beetje hetzelfde gevoel: Ik ben nu 20 jaar en voel me nog zo "jong".
Blue-eagle schreef op maandag 22 april 2013 @ 10:59:
De kans dat je over een jaar of 3 geen werk meer kan vinden in de ICT lijkt me enorm klein eigenlijk. Goed personeel met goede opleidingen en goede skills kunnen altijd werk vinden.

Werken kan je hele leven nog. Sterker nog, dat ga je hoogst waarschijnlijk doen tot ver in je 60er levensjaren. Een studie is toch een stuk ervaring (levenservaring) die een grote meerwaarde biedt ten opzichte van een full-time baan.
Ik moet nog minstens 45 jaar gaan werken, op die 2 jaar extra studie komt het dus niet. Daarnaast ben ik er inderdaad ook van overtuigd dat studeren levenservaring met zich mee brengt. En ohja, ik ben nog jong, een beetje plezier mag nog wel, niet?
Ik zou aanraden voor je studie te gaan. En laat je niet overhalen met mooie bedragen en/of beloften, dat is het papier niet waard waar ze het op schrijven als je het vergelijkt met de ervaring en kennis die je gaat missen.

Wat betreft je salaris... instromen met eenzelfde salaris ongeacht je opleiding klinkt leuk, maar op langere termijn gaat je opleiding zijn geld terugverdienen. Je switcht uiteindelijk van werkgever en valt door je betere CV meer op bij bedrijven, recruiters, en HR mensen. Je hebt een veel makkelijkere positie om vanuit te onderhandelen. Het aantal bedrijven waar je uit kan kiezen zal groter zijn.

Keerzijde: gebrek aan werkervaring kost je op een gegeven moment wel enkele mooie baantjes, omdat men toch zoekt naar jonge mensen die 3 jaar werkervaring hebben.
Het vinden van een eerste baan kan inderdaad moeilijk zijn. Waar ik vooral voor vrees is dat de bedrijven toch eerder een bachelorstudent aanwerven in plaats van een masterstudent. Ik heb met een paar bedrijven gesproken en zij vertelden mij telkens dat ze een bachelorstudent verkiezen omdat deze goedkoper is en het masterdiploma niet altijd nodig is. Daarnaast geven de meeste werkgevers ook nog een soort opleiding wanneer je pas start.
Gulden middenweg: part time werken (20 uur ofzo), en daarnaast part time studeren.
Garyu schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:08:
Ik zou ook kiezen voor de parttime oplossing. Ja een Master kan zwaar zijn, maar niet onmogelijk. Als ik zie wat sommige mensen allemaal kunnen balanceren, dan moet dat makkelijk lukken.

Een vriendin is alleenstaande moeder van een zoontje (gevalletje oeps met 19, zoontje is nu 4), studeert voltijd en werkt 8-16u in de apotheek om de boel financieel te kunnen bolwerken. De studie gaat niet zo snel, maar het gaat wel vooruit. En als zij dat kan...

Best of both worlds. Maar het betekent wel: heel georganiseerd zijn met studeren, géén tijd voor het "studentikoze leven", keihard ervoor gaan. Maar dan ben je wel in twee jaar klaar. En je werkgever is happy, jij happy, en mocht het niet lukken kan je altijd nog kiezen wat je gaat droppen. Voor mijn gevoel zou dat tijdelijk de werkgever zijn.
Ik vrees toch dat part-time werken geen oplossing is voor mij. In de weekends werk ik al 2 van de 3 dagen (vrijdagavond, en zaterdag van 7u 's ochtends tot 12u 's avonds). Tot nu toe ging in de loop van de week vrij vaak weg waardoor ik enkel op zondag kon studeren. Ik vrees dat ik dat met een masterstudie toch wat moet herzien.
jeroenikke schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:12:
Ik ben zelf iemand die in juni m'n master computerwetenschappen zal behalen in juni aan de universiteit van Gent, en heb net de sollicitatierondes doorlopen.

Waarom ik wel een master diploma aanraad in België:
Ja, er is een serieus tekort aan ICT personeel. Maar als je bewezen hebt dat je ook analytisch kan denken (dat kan met ervaring of een master diploma heb ik de indruk) dan smeken ze bijna. Ik krijg elke week wel nog een telefoontje van een bedrijf die vraagt of ik niet wil komen solliciteren. 't Is niet dat je overal onmiddellijk mag beginnen, maar het geeft wel aan dat ze enorm veel moeite doen. Ik had mijn eerste contractvoorstel eind februari.
Dat analytisch denken is iets dat ik volgens mij te weinig geleerd heb in mijn bacheloropleiding en ik hoop hier toch wat meer inzicht in te krijgen wanneer ik de master studeer.
Met het master diploma kan je dan ook gemakkelijker starten bij grotere bedrijven, als je dat zou willen. Het voordeel van die bedrijven is dat ze gigantisch opleidingsbudgetten hebben. Het startbudget zal misschien niet zo heel erg verschillen (geen idee, ik ken de salarispakketten niet van een startende toegepaste informaticus), maar als master heb ik de indruk dat ze je jobs voorstellen waarbij je erg vlug doorgroeit.

Ik vond mijn master opleiding ook enorm interessant om te volgen: Wij hadden wat vakken waarin we grote projecten moesten uitwerken, zaken rond proces-opvolging en veel keuzevakken. Dit waren vakken waarvan je wist dat je ze later kon gebruiken. Misschien dat het contrast bij jou wat minder zal zijn, aangezien de bachelor informatica een pak theoretischer is dan de bachelor toegepaste informatica, maar voor mij was dit een leuk kantelmoment.
Dit is de voornaamste reden waarom ik wil verderstuderen: interesse. De studie lijkt me gewoon enorm interessant. Misschien kijk ik best nog wel eens de cursussen in om te zien of de studie aan mijn verwachtingen voldoet.
Iets anders: Iedereen zegt dat werken combineren met een master opleiding onmogelijk is: Daar ben ik het niet mee eens. Ikzelf was in de vakanties geregeld aan het vakantiejobben en tijdens het jaar ben ik bezig als zelfstandige: Ik help een aantal KMO's met websites, heb 2 softwareprojecten lopen en zorg dat alles wat met it te maken heeft in orde komt. Dat was ook leuk om op mijn cv te hebben staan.

Ik denk dat het inderdaad moeilijk is om het loon van 2 jaar vlug te compenseren met extra loon door een hoger diploma, maar ik vind dat een verkeerde instelling. In België heb je de kans om vrij goedkoop verder te studeren, pak die kans. Als je kan, neem er ook een internationale stage bij, da's een gigantische plus op je cv.
Momenteel ben ik al op internationale stage (Riga, Letland) wat me enorm goed bevalt maar ik weet niet of dit in de master ook mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 08:22

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Lijkt me een no-brainer, blijven studeren, zeker nu je nog jong bent, er geen noodzaak is om te werken en en nog in de flow van het studeren zit. Ik ben nog van vóór het bachelor/master tijdperk, maar het niveauverschil tussen HBO en universitair informatica is aanzienlijk (of tenminste, eind jaren 90 was dat zo).

Waarschijnlijk heb je nu al vrij veel potentieel en dat is de reden dat het bedrijf verbazing acteert. Ze willen je nu gewoon goedkoop binnenslepen, maar dat is op geen enkele manier in jouw belang. Doorstuderen dus, werken kan altijd nog.

Analytisch denken is trouwens niet een vaardigheid die je aanleert, maar eentje die je ontwikkelt. En een 'masterstudie' is hier zeer geschikt voor, vele malen geschikter dan welke werkervaring ook.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[ Voor 169% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2015 16:47 . Reden: "ranting" verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:37
Volgens mij heb je je keuze al gemaakt. En je moet op deze leeftijd geen master opleiding gaan combineren met werken. Je moet gewoon fulltime een master opleiding gaan volgen, en genieten van die periode :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:59
Je wordt nooit slechter van een master. Je ontwikkelt je denkniveau. Of en wanneer je dat financieel gaat merken is lastig, garanties heb je nooit. Maar een dergelijke studie is altijd goed voor je als het redelijkerwijs mogelijk is (financieel en intellectueel).

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:08
Verwijderd schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:50:
Volgens mij is het vrij moeilijk om te stoppen met werken om daarna opnieuw te beginnen met studeren. Ik vrees dat wanneer ik nu stop, ik nooit meer zal studeren.
Deze vrees is gegrond :)
Daarnaast ben ik er inderdaad ook van overtuigd dat studeren levenservaring met zich mee brengt. En ohja, ik ben nog jong, een beetje plezier mag nog wel, niet?
Yep!
Het vinden van een eerste baan kan inderdaad moeilijk zijn. Waar ik vooral voor vrees is dat de bedrijven toch eerder een bachelorstudent aanwerven in plaats van een masterstudent. Ik heb met een paar bedrijven gesproken en zij vertelden mij telkens dat ze een bachelorstudent verkiezen omdat deze goedkoper is en het masterdiploma niet altijd nodig is. Daarnaast geven de meeste werkgevers ook nog een soort opleiding wanneer je pas start.
In Nederland is deze vrees in ieder geval volkomen ongegrond, zelfs integendeel: een master helpt. Als het over informatica gaat, helpt een PhD zelfs - ik spreek uit ervaring.

Over Belgie kan ik niet oordelen.
Dat analytisch denken is iets dat ik volgens mij te weinig geleerd heb in mijn bacheloropleiding en ik hoop hier toch wat meer inzicht in te krijgen wanneer ik de master studeer.

Dit is de voornaamste reden waarom ik wil verderstuderen: interesse. De studie lijkt me gewoon enorm interessant. Misschien kijk ik best nog wel eens de cursussen in om te zien of de studie aan mijn verwachtingen voldoet.
Gebaseerd op wat je hier zelf zegt (en N.B. ik denk dat je helemaal gelijk hebt) en je leeftijd moet jij er absoluut voor kiezen om verder te gaan studeren. Zo, duidelijk genoeg advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:54
Ik geef iedereen hier gelijk gebaseerd op m'n eigen pogingen tot bijstuderen. Doe het nu je nog jong bent en de steun van thuis uit er nog is.

Daarnaast zou ik willen aanraden om ook andere mogelijke richtingen eens onder de loep te nemen.
Zelf ben ik onlangs naar een opendeurdag geweest van de Hogeschool Universiteit Brussel, om hun aanbod qua avondonderwijs te bekijken. Dit ook als aanvulling op een diploma Toegepaste Informatica.

Vooral de opleiding Handelswetenschappen leek mij wel wat. Een stuk pittiger dan informatiemanagement, omwille van de wiskunde/statistiek die je er bij krijgt. Maar alle topics sluiten aan bij hetgeen je reeds gezien hebt in de opleiding informatica. Eén van de mogelijke afstudeertrajecten is trouwens Business Information Management, en het is ook te doen in 2 jaar (dagonderwijs). Misschien iets voor jou?

't is trouwens de ideale periode van het jaar om veel opendeurdagen te bezoeken en vragen te stellen, go for it zou ik zeggen en veel succes met hetgeen je beslist _/-\o_

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Pagina: 1