Intern netwerk kopieren - Wifi uitval ?

Pagina: 1
Acties:

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 16:37
Dag

Vandaag viel me plots op dat m'n Wifi netwerk & extern netwerk niet werkt wanneer ik een grote file kopieer van de ene pc naar de andere pc. Pc boven heeft een Ethernet kabel, aangesloten aan Gigabit-switch. De pc beneden is ook verbonden met een kabel aan eenzelfde Gigabit switch. Transfersnelheid tussen beide pc's bedraagt 20Mbyte/s. Ik denk dat deze snelheid best ok is, verbinding is via Homegroup. So far so good (al hoop ik altijd dat de snelheid internet hoger kan, maar soit)

Wat me nu vooral opvalt is dat m'n Wifi (op de Ipad) en internet op 1 van de pc's gewoon niet meer werkt van zodra ik een file kopieer van de ene pc naar de andere pc ?! Is dit normaal ? :?
Het is alsof ik plots geen vrije bandbreedte of dergelijks heb? Mijn externe internetlijn zou nochtans toch moeten werken, ook al doe ik interne transfers ?

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

• Blackminister
Reacties nul, oei, stomme vraag gesteld of net een moeilijke?
Alleh,voor mn verjaardagscadeau (gisteren), een tip iemand? ;)

• Jack_Nick
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:47
Paar kleine vraagjes voor je verjaardag dan maar ;)

- waar is je wifi router aangesloten?
- Als ik het goed begrijp:
computer 1 - gigabit beneden - draadje naar boven - gigabit boven - computer 2

toch?

• Blackminister
Router is telenet-modem. Van daaruit vertrekt naar boven een kabel, die daar een switch heeft. En ook een kabel van de router beneden naar een switch.

• Jack_Nick
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:47
Dus als ik het goed lees:

computer 1 - gigabit switch 1 - draadje naar beneden - telenet-modem - draadje beneden - gigabit switch 2 - computer 2

Eveneens is er WIFI beschikbaar vanaf de telenet-modem?

Dan zit het probleem in je opstelling. Op deze manier zoals het nu allemaal doorgelust is gaat alle data eveneens over de telenet modem. Dit zorgt er dan voor dat de modem werkt als een bottleneck en hierdoor kan het mogelijk zijn dat je wifi signaal verstoort worden. Ik heb dit zelf ook gehad en dit bleek toen ook het probleem te zijn dat het modem alle data niet kon verwerken.

Tip om dit te voorkomen is om de gigabit switches direct met elkaar te verbinden en dan maar naar 1 switch een draadje te leggen om internet beschikbaar te houden voor de computers. Probleem hierbij is wel dat als de switch beneden ver van de modem vandaan staat dit vrij lastig wordt.

• Blackminister
Bedankt! Ik snap idd het probleem nu! Nooit gedacht dat router bottleneck kon worden |:(

[ Voor 41% gewijzigd door Blackminister op 20-04-2013 22:55 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Jack_Nick schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 22:13:
Tip om dit te voorkomen is om de gigabit switches direct met elkaar te verbinden en dan maar naar 1 switch een draadje te leggen om internet beschikbaar te houden voor de computers. Probleem hierbij is wel dat als de switch beneden ver van de modem vandaan staat dit vrij lastig wordt.
Andere optie: een extra Gbit switch bijplaatsen, bijvoorbeeld op dezelfde plek als het modem.

Dan sluit je de twee bestaande Gigabit switches aan op de nieuwe Gigabit switch (naast het modem), en plug je met een nieuw kabeltje de nieuwe switch in het modem.
Zo kun je de huidige bekabeling blijven gebruiken en een kort kabeltje (mogelijk heb je er een ergens liggen) gebruiken om het modem aan de nieuwe switch te maken. En je hoeft geen tijd te steken in het aanpassen van de huidige bekabeling.

Verkeer tussen de PCs gaat dan via de nieuwe switch, zonder bij het modem te komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 21-04-2013 00:47 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Blackminister
Cool! Dan ga ik voor deze optie

Pagina: 1