Nieuwe bekabeling, 100mbit only

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmerd
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-07 19:12
Recentelijk hier in huis alle kabels vervangen van CAT5 naar CAT6. Eerst kabels getrokken en vervolgens stekkertjes aangeknipt.

Ik heb deze kabel gebruikt gezien de goede reviews:
https://netwerkproducten....eter-100-koper-p-982.html

Met deze stekkertjes:
https://netwerkproducten....-per-10-stuks-p-1200.html

Nu moet ik twee dingen bekennen:
1. Ik heb me niet aan de Ethernet kleurcode gehouden, maar mijn eigen bedacht. Ik weet dat dit niet goed is, maar wel even makkelijker. Voor zover ik weet zou dit niet moeten uitmaken, zolang de kabel aan beide kanten gelijk is.

2. De kabel die ik gebruikt heb is een kabel met een stugge kern. Later las ik pas dat het niet verstandig is om hier rechtsstreeks RJ45 connectors aan te maken, echter was dit toen al te laat.

Ik weet dat het slecht is dat ik mij niet aan de kleurcode heb gehouden, echter heb ik dit zojuist getest met een 'standaard' gigabit kabel. Deze is uiteraard ook aan beide kanten hetzelfde. Ook heb ik mijn kabel en de 'standaard' gigabit kabel aan een kabeltester gehangen en daar komen dezelfde resultaten uit (op mijn kabel werken alle 8 de paren). Het probleem is echter dat ik met mijn kabel slechts 100mbit haal ipv 1gbit.

Toevoeging: Ik heb het getest met diverse laptops (Windows/OSX) en allen geven aan dat dit kabel slechts 100mbit is. Kabel ook aan mijn NAS gehangen, NAS geeft 100Mbit aan en wanneer ik een file kopieer van laptop naar NAS, gaat dat maar met 10MB/s ipv 60MB/s wat ik met een gigabit kabel haal.

Is er iemand die hiervoor een verklaring heeft of weet hoe ik dit beter kan troubleshooten?

[ Voor 9% gewijzigd door Pimmerd op 19-04-2013 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:19

Onbekend

...

Zolang je alleen de paren hebt verwisseld is het niet erg, mits je dit op de zelfde manier aan de andere kant hebt verwisseld.

Als je ook de aders van verschillende paren met elkaar hebt verwisseld, is het niet zo gek dat je de snelheid niet haalt.
Een flexibele of stugge kern maakt niets uit voor de snelheid.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Pimmerd schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 19:02:
Recentelijk hier in huis alle kabels vervangen van CAT5 naar CAT6. Eerst kabels getrokken en vervolgens stekkertjes aangeknipt.

Met deze stekkertjes:

1. Ik heb me niet aan de Ethernet kleurcode gehouden, maar mijn eigen bedacht. Ik weet dat dit niet goed is, maar wel even makkelijker. Voor zover ik weet zou dit niet moeten uitmaken, zolang de kabel aan beide kanten gelijk is.

2. De kabel die ik gebruikt heb is een kabel met een stugge kern. Later las ik pas dat het niet verstandig is om hier rechtsstreeks RJ45 connectors aan te maken, echter was dit toen al te laat.

Ik weet dat het slecht is dat ik mij niet aan de kleurcode heb gehouden, echter heb ik dit zojuist getest met een 'standaard' gigabit kabel. Deze is uiteraard ook aan beide kanten hetzelfde. Ook heb ik mijn kabel en de 'standaard' gigabit kabel aan een kabeltester gehangen en daar komen dezelfde resultaten uit (op mijn kabel werken alle 8 de paren). Het probleem is echter dat ik met mijn kabel slechts 100mbit haal ipv 1gbit.

Is er iemand die hiervoor een verklaring heeft of weet hoe ik dit beter kan troubleshooten?
Kleur codes zijn wel belangrijk bij een twisted pair kabel, storingen worden zo opgeheven.
Wikipedia: Getwist paar.

En anders nieuwe connectors er op zetten. Kan zijn dat er geen goede verbinding is tussen de klemmetjes van de connector en de aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:21
De T568B codering aan beide kanten aanhouden is altijd prijs met moderne NICs.

Zelfstudie.

[ Voor 22% gewijzigd door jeroen3 op 19-04-2013 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-07 20:49
Opnieuw beginnen het doen volgens de regels van de kunst.
Die kleurcodes zijn er niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Graag een fotootje van hoe je het gedaan hebt! Dat wil ik wel eens zien :)

En inderdaad, 568B of 568A aanhouden werkt verreweg het beste (en wel aan beide kanten dezelfde van de twee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-07 13:14

Met deze stekkertjes:

[...]

Je kan best connectoren aan stugge kabel gebruiken, maar gebruik daar dan ook goede connectoren voor.
Ik zit net te kijken, je hebt stugge kabel, met connectoren geschikt voor SOEPELE kabel (staat bij de beschrijving, 2e regel).
Dit is een zeer waarschijnlijk punt waardoor je connectie niet goed is.
Plus natuurlijk je eigen bedradingsschema ipv de standaard schema's.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie4nl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-02 14:39
Voor 100Mbit zijn draadjes 123 en 6 nodig.
Voor 1000Mbit zijn draadjes 12345678 nodig.

Mogelijk dat op het moment van meten er wel contact was maar niet op het moment dat die in de computer zat van wegen kabelbreuk of slechte connectie in de stekertjes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

.............
Is al min of meer gezegd, het maakt wel terdege uit, tenzij die zelf bedachte code precies voldoet aan het twisted pair principe. M.a.w. de kabel heeft 4 paartjes, twee zend- en 2 ontvangkanalen. Bij elk van die kanalen horen de adertjes van één paartje bijelkaar. Alleen dan haal je die gigabitverbinding. Als je zelf iets bedenkt, dan kun je er vergif op innemen dat je niet meer aan dat principe beantwoordt.
En T568B of T568A maakt niet uit, als het maar aan beide kanten gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Kans dat het aan die plugjes ligt is vrij klein, maar kans dat het aan je bedradingsschema ligt is vrijwel een. Maar ik wil nog steeds wel weten hoe je het dan bedraad hebt!

(psst. Er is BTW ook nog de mogelijkheid dat je kabel hebt waar maar 2 fatsoenlijke paren koper in zitten en de andere twee alu of staal zijn :) )

[ Voor 30% gewijzigd door Jasper Janssen op 20-04-2013 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:09
De kabel is wel goed vermoed ik, aangezien ze expliciet aangeven dat het 100% koper is, en ze ook nog wat vertellen over kabels die verkocht worden als koper, maar ondertussen gewoon CCA zijn (Copper Clad Aluminium, aluminium met een laagje koper dus).

Stugge kabel met RJ45 connectoren gebruiken is niet heel handig, maar zou niet het verschil moeten maken tussen 100Mbit en 1Gbit. Tenzij niet alle aders goed contact maken. Ik knijp zelf altijd een keer of 3 flink in de tang, zodat ik zeker weet dat het goed vast zit.

Verder inderdaad de volgorde van de draden. Die volgorde is er met een reden (interferentie / storingen tegengaan) dus waarom je je daar dan niet aan houdt snap ik niet helemaal. Ik gebruik zelf altijd deze site: http://www.lanshack.com/make-cat5E.aspx en dan de linkerafbeelding (568-B). Daarmee heb ik altijd succes, en trek netjes 1Gbit door de kabel.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 20-04-2013 10:56 ]

Pagina: 1