Klankkast JBL CS-5

Pagina: 1
Acties:

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-01 15:01
Hallo tweaker,

Klein vraagje:
In wat voor klankkast komen de JBL CS-5 het best tot hun recht?

Product Features

13cm (5.25") 2 way speaker
Peak power: 105 W
RMS power: 35W
Sensitivity: 93 dB (2.83V/1m)
Afbeeldingslocatie: http://www.hifimarkt.nl/1560-2608-thickbox/jbl-cs-5.jpg

Aan hoeveel liter moet ik dan ongeveer denken?
Gepoort of niet gepoort?
Hoe kan ik dit in de toekomst zelf schatten?

Alvast bedankt,
Jesse

Ps; weet niet of dit topic hier goed geplaatst is modjes?

[ Voor 9% gewijzigd door lutkeveld op 19-04-2013 18:33 ]

druk en typefouten voorbehouden

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-01 16:56
Ik geloof dat er voor jou probleem diverse formules en tooltjes zijn te vinden die de juiste maten van een gesloten of een open kast kunnen berekenen. Zelf heb ik wel eens gewerkt met Speaker Workshop van Audua. Voor zover ik weet is deze tool gratis te downloaden en zijn er diverse dingen mee te berekenen als het gaat om zelfbouwspeakers.

• lutkeveld
Daam schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 18:50:
Ik geloof dat er voor jou probleem diverse formules en tooltjes zijn te vinden die de juiste maten van een gesloten of een open kast kunnen berekenen. Zelf heb ik wel eens gewerkt met Speaker Workshop van Audua. Voor zover ik weet is deze tool gratis te downloaden en zijn er diverse dingen mee te berekenen als het gaat om zelfbouwspeakers.
Dat is het probleem. Ik denk dat je WinISD bedoelt, maar die maakt gebruik van parameters die niet bekend zijn. Het zijn autospeakers, geen hifi speakers. Dus word gewoon een ruwe schatting, maar weet niet waar ik die schatting op moet baseren. Daar vraag ik dus hulp voor ;)

• lutkeveld
Ah parameters toch nog gevonden, er mag een slotje op het topic

• lutkeveld
Doe ik iets verkeerd? Ik weet de andere waarden niet, kan ik die berekenen of hoeven ze niet worden ingevuld?
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8247/8663978580_f7d625c6c7_b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8264/8664022562_b28d758f67_m.jpg

Help?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

*kuchwijzigknophoest*

Wise enough to play the fool

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Volgens mij gaat het wel goed zo! WinISD berekent niet per se de optimale grootte van de kast, bij speakers met een Qts van > 0,7 doet WinISD maar wat. Als de Qts zo hoog is geldt over het algemeen: maak een zo groot mogelijke gesloten kast.

Maar die speakers hebben niet echt lekkere T/S-parameters om ergens anders dan in een auto te gebruiken, ik zou liever andere nemen.

Verder: SPL hoef je niet in te vullen in WinISD, die klopt toch niet (onrealistische waarde voor marketing). Re = Rdc en Z = nominal impedance, waarschijnlijk 4 ohm bij deze speaker. Le is niet interessant voor WinISD. Xmax en Pe zijn alleen interessant als je wilt kijken hoe zwaar de speaker belastbaar is. Om een gesloten kast + de respons ervan te berekenen heb je alleen Vas, Qts en fs nodig. Er is trouwens een nieuwere versie van WinISD beschikbaar.

[ Voor 130% gewijzigd door TBTL op 20-04-2013 13:22 ]

• lutkeveld
Welke speaker zou u aanraden dan? Ik heb hem vooral gekozen vanwege de looks omdat hij in het zicht komt te staan. Mijn budget is 40 euro en ik wil de kast het liefst kleiner dan 15 liter hebben.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Waar ga je 'm voor gebruiken?

• lutkeveld
TBTL schreef op zondag 21 april 2013 @ 11:29:
Waar ga je 'm voor gebruiken?
Als klein design ipod dock kastje in de huiskamer