Zijn er nog wel competitive games?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cazure
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-07 09:32
Competitive gaming, E-sports of hoe je het ook wil noemen. Met je vrienden (of anderen) samen gamen tegen andere teams en clans in een online toernooi, gewoon voor het oefenen, trainen voor die LAN party of gewoon even snel een mixje spelen. Competitive gaming.

Ik heb een jaar CoD4 gespeeld in verschillende teams, 2x naar een LAN party geweest (The Reality en The Party) met een CoD4 team. En een hoop uren erin gestoken. 3x per week trainen en vooral veel gelachen. Maar voor zoals het er nu uit is de CoD4 scene een beetje op zijn einde gelopen. De teams/vrienden waarin zat hielden er mee op en gingen andere spellen of stopten helemaal met gamen.

Aangezien ik me nu ontzettend verveel ben ik nu opzoek naar een nieuwe competitive game. Games als BO2 en CS:GO zouden het wel kunnen (imo) maar het publiek die het speelt is (denk ik) niet groot genoeg. Of ik ken gewoon niet genoeg mensen die het competitive spelen. LoL lijkt me ook wel leuk, maar ik ken ook niet genoeg mensen die het als een team willen spelen. Alleen voor de lol (hihi) met een paar vrienden.

Maar wat ik in dit topic wil bespreken is:
Wat is jouw historie met competitive gaming, welke spellen speel(de) je. En wat zijn de huidige spellen die jij competitive speelt.

Gegroet,
Cazure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
League of Legends is op dit moment de meest gespeelde game van allemaal. Competitive play is daarin ook erg belangrijk. Natuurlijk is het wel een heel ander spel dan de shooters die jijzelf hebt gespeeld. Zelf heb ik Bad Company 2 en WarRock (gratis online FPS) in een clan gespeeld. Beide zijn nu natuurlijk niet echt populair meer omdat er nieuwere/betere spellen zijn.Black Ops 2 is ook redelijk populair.

Op het moment speel ik niet meer in clans. Heb nog wel een tijdje in een BF3 clan gespeeld, maar daar ben ik mee gestopt. Ik ben op het moment zelf meer een console gamer aan het worden dan een PC gamer.

[ Voor 20% gewijzigd door Lizardz op 19-04-2013 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:12

Mavamaarten

Omdat het kan!

@Lizards, je hebt gelijk over League of Legends, maar om nu te zeggen dat Black Ops 2 serieus competitief gespeeld wordt? Zelfs BF3 wordt niet of amper competitief gespeeld.

CSS wordt nog wel veel gespeeld en ook CS:GO, zoals je zelf al aanhaalt. Ikzelf speel niet competitief.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cirflexx
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 15:18
Medal of Honor: Warfighter zou erg goed zijn met Competitive play, maar aangezien het gefaalt heeft om een vreemde reden in het begin, is de support van dit spel gedropt. Ik speel het nog dagelijks.
Er zijn veel clans actief waaronder die van mij, en elke week ook clan matches, erg leuk
Dit is eigenlijk op de PS3 ik weet niet hoe veel mensen op de PC spelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Als je een shooter op de pc competetief wil spelen is counterstrike go de 1e kandidaat denk.

cod zou ik niet eens proberen, heb wel eens een free weekend meegepakt en het is gewoon een bende.

mss is starcraft nog het overwegen waard als je rts ook leuk vindt.

[ Voor 15% gewijzigd door haarbal op 19-04-2013 17:31 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
haarbal schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 17:29:
Als je een shooter op de pc competetief wil spelen is counterstrike go de 1e kandidaat denk.

cod zou ik niet eens proberen, heb wel eens een free weekend meegepakt en het is gewoon een bende.

mss is starcraft nog het overwegen waard als je rts ook leuk vindt.
Dat verandert wel wanneer je competetief gaat spelen hoor. Call of duty 4 was ook erg competetief en veel spelers zijn natuurlijk meegegaan naar nieuwere delen. Al worden Cod2 en 4 nogsteeds best veel gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tribes: Ascend is vrij competetief, team-based CTF 7v7, helaas lijken er maar relatief weinig mensen te zijn die dit spel een kans willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 20:37
Als je voor competitive shooters wil gaan zijn er niet zoveel mogelijkheden. De eerste die nu een beetje aan top begint te komen, is zoals gezegd al CS:GO. Daarnaast zijn er nog wel andere games, die een beetje competitief gespeeld worden, zoals Point Blank (in Rusland vooral) en Shootmania (de TrackMania onder de shooters ;)).

Daarnaast zijn er nog genoeg andere games die competitief gespeeld worden, zoals SC2, LoL en DotA 2. Wat ik vooral als tip meegeef is om rond te kijken op twitch.tv. Dat is dé streamsite. Kijk wat je daar leuk vind om te kijken en probeer het dan vooral eens uit. :)

Er is hier ook een heel gezellig CS:GO topic gaande!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cazure
Bedankt iedereen voor de info,

@Julesk, ik ga dan idd even het CS:GO topic checken. Misschien dat ik daar dan inderdaad wel wat vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 11:11

Pykow

Angelo OTR

En wat dacht je van Team Fortress 2 ? via ETF2L ?
is nog steeds een game die erg actief gespeeld wordt.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cazure
@Pykow, kan je me wat meer vertellen over ETF2L?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Sc2
LoL
World of Tanks zelfs tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:48
Bloodline champions is een zeer vette competetive arena based game.
Helaas is het spel redelijk onbekend waardoor de community redelijk klein is. Echter, voor mij als (ex) zeer competetive CS 1.5/1.6/cs:go speler is het zeer vermakelijk. (geen e-sports)

Via steam gratis te downloaden.

Voor overige competetive titels is er weinig keuze, de bekende:
sc2
cs:go
(LoL meh)

[ Voor 19% gewijzigd door Junia op 20-04-2013 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik dacht dat zelfs UrT nog competitief gespeeld werd..

En je hebt altijd nog StarCraft, dat zal waarschijnlijk voor altijd als top eSport blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr34m3dd
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-09 23:01
Bloodline Champions is zo goed als dood. Doe er gemiddeld 2 uur over om een potje te vinden waar ik plezier in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:48
dr34m3dd schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 12:22:
Bloodline Champions is zo goed als dood. Doe er gemiddeld 2 uur over om een potje te vinden waar ik plezier in heb.
De community is zeer klein maar als je de SMM queue joined vind je toch binnen 3 minuten een game. Als je vervolgens geen plezier hebt in 20 achtereenvolgende potjes.... Misschien een teammate(s) zoeken om 2's / 3's te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:24

Zenix

BOE!

Wolfenstein - enemy territory, ETTV matches staan op gamestv.org.
Verder komt er ook weer een Lan aan. Community is te vinden op IRC en crossfire.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:23

Shaggy

Misantroop pur sang

De grootste fout/ellende die ze hebben gemaakt met BlackOps 2 is dat mensen niet over een eigen server kunnen beschikken. Waardoor het gewoon lastig is om als clan samen te spelen in een game. Tevens is de manier waarop cheaters en mensen met een iets te groot scheldwoorden repertoire te verwijderen gewoonweg bagger geregeld.

Wij hebben onze BlackOps 1 server net opgezegd, maar zitten er sterk over te denken om weer een server terug te huren, en mogelijk eentje voor CoD4, vanwege het competitieve element.

Ik denk dat het hopen is op de nieuwe Call of Duty dat men dan wel een goede wereldwijde online versie neerzet voor zowel solo als clan spelers.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:24
quake live en dan team-based game-modi zoals ctf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 19:46

skndd

aka skeej

De OP lijkt zich vooral te richten op FPS als e-Sport. FPS als e-Sport is al een flinke tijd aan het doodbloeden; al misschien sinds de CS community werd verdeeld door CSS. Toen IEM Quake Live dropte was het duidelijk dat het nog alleen maar bergafwaarts kan gaan met FPS e-Sports.

Het grote issue is natuurlijk de spectator-friendliness. Een FPS kijkt nooit echt lekker voor de toeschouwer, omdat de meeste FPS teambased games zijn, en er altijd wel meerdere dingen tegelijk gebeuren in alle hoeken van het speelveld. Er is geen goede focus van actie, en het overzicht is snel verloren. Je kan een externe overview spectator camera gebruik om "the big picture" te laten zien, maar dan zie je niet echt wat de spelers nu precies doen en hoe goed ze zijn (dat zie je pas vanuit een 1st person pov). Quake Live was een succesvolle duel game, en was daarmee veel beter verteerbaar voor het toeschouwende publiek. Bovendien lag de lat (skillceiling) erg hoog; het was duidelijk dat je lang niet zomaar zó goed kon worden, en zelfs de leek was onder de indruk van de prestaties van de topspelers.

Dit is iets wat je bij veel andere e-Sports nog mist, vooral bij RTS en MOBA games. Voor de niet-geïnitieerden is het totaal niet duidelijk wat er gebeurd en waarom iemand wint en de ander verliest. In een goede sport (toeschouwersgewijs) moet dat meteen zichtbaar zijn.

MOBA en RTS zijn de toekomst omdat de instapdrempel erg laag is. Bij shooters is al een bepaald niveau van motorische/speltechnische vaardigheid nodig om überhaupt niet constant dood te gaan op een newbie-friendly public server. Een lage instapdrempel betekent een groot publiek, een groot publiek betekent dat iedereen wel mensen kan vinden op hetzelfde skillniveau, en de kans op een leuk en evenwichtig potje, vrij groot is. Daarbovenop is de topdown view van dit soort games erg geschikt voor toeschouwers (ook al moet de camera vaak van hot naar her springen, toch is het nog steeds enorm overzichtelijker dan elke willekeurige teambased FPS)

De enige utopische hoop voor FPS e-Sports is Reborn, het geesteskindje van voormalig Quake pro en caster 2GD. Deze man is zeer ingewijd in de e-Sports scene, en zat ook achter het ingebouwde tournament/e-Sports gedeelte van Bloodline Champions trouwens. De game moet een soort Quakelike worden, maar dan updated voor de gamers, internetcommunities, en online sociale media van nu. Veel concreets is er echter nog niet.

Vergeet trouwens niet andere genres. Fighters doen het al tijden goed (vooral meer bij het consolepubliek), zie het jaarlijkse immens populaire EVO, waar allerlei fighters zoals SF, MVC en Tekken gespeeld worden. Racinggames zijn een niche die eens in de zoveel tijd wat meer populariteit verkrijgen (ik weet nog dat ik een flink tijdje geleden iRacing op Eurosport zag!). Zelfs WoW geniet een (relatief) kleine competitive scene.

Relevant: een goed betoog over waarom games als serieuze "electronische sport" problematisch zijn en waarschijnlijk nog heel lang zo zullen blijven, komt van Extra Credits: http://penny-arcade.com/patv/episode/pro-gaming

Ik speel zelf trouwens Team Fortress 2 op www.etf2l.org (dé grote Europese competitive TF2 League). Een jaar of 2 geleden bestond TF2 nog op ESL, maar is ondertussen ook gedropt. Ook is er nog een Wireplay league ( http://tf2.wireplay.co.uk/ ) waar de over het algemeen wat minder goede teams spelen. LANs vind je alleen in Frankrijk en Engeland, met nog een kleine hoop dat we TF2 nog ooit op een Assembly of Dreamhack zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbassie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:29
skndd schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 13:32:

Relevant: een goed betoog over waarom games als serieuze "electronische sport" problematisch zijn en waarschijnlijk nog heel lang zo zullen blijven, komt van Extra Credits: http://penny-arcade.com/patv/episode/pro-gaming
Interessant filmpje. Misschien hebben de makers van CS:GO er ook naar gekeken want ze zijn goed bezig om de game leuk te maken voor de spectators.
Je ziet steeds de line-up + welke wapens ze hebben + het aantal health. Daarnaast maken ze gebruik van Auto Director die dankzij de delay ervoor zorgt dat je de meeste frags te zien krijgt. Ook de x-ray feature (soort wallhack) voor spectators maakt het interessant om matches van goede teams te bekijken.

Voor de geïnteresseerden: vanaf 17:00 uur zijn er wat leuke LAN matches van top teams te zien.
Klik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-06 19:46

skndd

aka skeej

Yep, ze doen het wel steeds beter. Ook Shootmania heeft een heel goede spectator mode met multicamera/monitor support, en een overview cam die zich automatisch aanpast zodat altijd alle spelers tegelijk te zien zijn (dat is het handige bij een game waar 90% van alle maps geen plafond heeft :D), toch zal het altijd achterblijven bij 1v1 games of games die top-down gespeeld worden (laat staan "echte" fysieke sport). Ik kan zo geen succesvolle fysieke sport bedenken waar de actie zich op meerdere locaties tegelijk kan plaats vinden. CS (en elke team-based FPS) speccen kun je vergelijken met voetbal kijken waar elke speler een eigen bal heeft. Het heeft inherent al een chaotisch element.

En dan doe ik ook maar wat promotie van mijn favoriete competitive game ;)

Vanaf 17:00 zijn ook te zien: de ESEA TF2 LAN finals van TF2, waar de 4 beste TF2 teams van Noord-Amerika voor een prijzenpot van 10.000 dollar strijden. De grand winner zal ook in augustus tegen de beste teams van Europa spelen op i49 in Telford, Engeland.

http://teamfortress.tv/

Tijdschema: http://teamfortress.tv/#saturday

Wat achtergrond over het seizoen en de teams:

http://teamfortress.tv/ar...3-esea-invite-lan-preview
http://www.vanillatf2.org...eason-13-lan-april-20-21/
http://news.esea.net/tf2/...=news&d=comments&id=12596

Beginnersuitleg over competitive TF2: YouTube: eXtv: Intro to Competitive TF2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 20:37
Zo eenzelfde ESEA LAN Finals is er op dit moment ook voor CS:GO en CS 1.6 gaande. Op esea.net zie je alle streams staan ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 11:11

Pykow

Angelo OTR

Cazure schreef op zaterdag 20 april 2013 @ 12:16:
@Pykow, kan je me wat meer vertellen over ETF2L?
Ik denk dat skeet al het 1 en andere heeft uitgelegd.
ETF2L is 3 jaar geleden opgericht. Het begon met een ladder systeem, wat zeg maar het zelfde is als in ESL.
Kort daarna is gelijk devisies ingekomen zoals je dat kent in Counter-strike. High/mid/Low.
Bij Team Fortress 2 praat je vooral over Div 1 tot en met 6 en premium.
Er zijn momenteel 14 seizoenen geweest waarbij je de mogelijkheid hebt om te promoveren naar een hogere divisie of te degraderen naar een lagere devisie. Het voordeel van ETF2L is dat je regelmatig tegen teams van het zelfde niveau speelt. ook het zoeken van een PCW is makkelijk door even je devisie erbij te zetten en klaar.

Je kan je gewoon aanmelden op ETF2L en daarna even naar de pagina te gaan om op zoek te gaan naar een team. Ik heb zelf 2,5 jaar ETF2L gespeeld, maar ik raakte uitgekeken op de game.

Ik heb paar maanden terug wat PCW's gespeeld en dan vooral ESL matches met Battlefield 3 en dat is in alle opzichten totaal geen competitive game. Netcode, geen record mogelijkheden en ESL zelfs is gewoon niet ideaal. Soms zit je tegen een super pro team te spelen en het gebeurd ook vaak dat jij een andere team zo hard aan het domineren bent en dat er ook geen zak aan is, dit kom je TF2 een stuk minder vaak tegen.

Nou geef je zelf aan dat je van CoD4 afkomt en dan is TF2 wel een echte verandering.
Veel meer variatie door de classes die het spel bevat en de gameplay is denk ik ook veel sneller.
Op sommige momenten is het net Quake. Als ik het nu moet spelen dan kan ik misschien net mee met Div5. Airshotten en medicen in TF2 verleer je nooit, maar als ik nu een match bekijk dan ziet het er echt zo snel uit, terwijl ik in de jaren dat ik het speelde, er totaal geen last van had ;)

Ben nu helemaal gestopt met competitive gamen, namelijk door me werk en dat ik vaak in clans ben gekomen die verloren zijn gegaan.

Angelo NL / Global Cargo VTC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Tja, competetive shooters anno 2013 zijn dun gezaaid naar mijn mening. Eigenlijk is het vrij hard bergafwaards gegaan sinds 2009?

Momenteel zijn er volgens mij:
CS:allerlei (vooral 1.6 en GO? CS:S is dood?)
TF2
Quake live (of is dat ook al verleden tijd?)
Tribes Ascend (krimpend?)

En dan was er Quake Wars wat eigenlijk hard op weg was naar een esport, ware het niet dat velen naar BF2 vertrokken in de hoop dat dat zou blijven, maar dat is nooit echt gebeurd. Ook toen Splash dmg het idee had Brink te gebruiken als nieuwe competetive poging is dat nergens heen gegaan, die game is ook behoorlijk geflopt.
Ook UT3 was binnen de kortste keren niet meer echt gespeeld competitief gezien. Er waren wat start-ups, maar dat is ook afgelopen.

Vooral SC2 en LoL / Dota 2 zijn momenteel populaire competitieve games waarbij dan ook erg ERG veel wordt gedaan aan balance. Het nadeel is alleen dat LoL / Dota 2 ietwat te diep zijn voor de meeste kijkers, als je het zelf niet intensief speelt is het erg lastig om het spel te overzien, mede doordat het maar blijft groeien en de regeltjes keer op keer wat veranderd worden voor de pro-game balance.

Rant: Dat shooters amper meer competitief gespeeld worden is de schuld van de CoD generatie naar mijn mening. Tragere gameplay om "realisme" in het spel te brengen (haha, en sommige geloven dat dit soort games realistisch zijn). Meer "gave" effecten en bonussen erin, super krachtige wapens die je kunt unlocken etc etc. Alles om meer mensen het spel in te trekken, maar niet met als doel het spel groot te maken zodat mensen ervan genieten, maar om te zorgen dat ze jaarlijks de portemonnee trekken.

Juist de games die nog competitief worden gespeeld hebben toch een hoger tempo (zie het eerdere rijtje), omdat op dat niveau eigenlijk pas het kaf van het koren wordt gescheiden. Teamplay is tegenwoordig ook de norm. Prima natuurlijk, maar de charme was toch wel de FFA stijl van de vroegere LAN tourneys. Teams maken meteen dat een game groter moet zijn, meer mensen moeten meedoen. Meer mensen top-niveau moeten halen voordat er grote toernooien te houden zijn. Zelfs in SC2 lukt het nog niet om goede teamgames op te stellen voor toernooien. Daarnaast is de lol er ook af voor de kijker als teams iedere 3 maanden uit nieuwe spelers bestaan omdat ze allemaal onderling hebben doorgewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cazure
Het is gewoon zo zonde dat de e-sports er gewoon niet meer in zit op het moment. Dat is gewoon de ultieme vorm van samenspel en niet zoals we alle mensen op de console zien doen: rennen als een kip zonder kop en proberen zo goed mogelijk te zijn/ieder voor zich. Maarja, het lijkt me ook niet makkelijk om een game te maken die voldoet aan alle eisen om er een echt goede competitieve game van te maken. Ook al zou het wel geweldig zijn als het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tribes Ascend kabbelt wel steeds een beetje voort, er loopt een toernooi in EU en 1 in NA, elk met een prize pool van $2500. Echt veel geld is er dus niet te verdienen met Tribes Ascend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:50
Ik verwacht dat Dirty Bombs het wel goed gaat doen als competetive game. Zit zelf in de alpha, mag er helaas niks over zeggen, maar het lijkt redelijk veel op W:ET.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Competief shooters spelen is voor mij een beetje vergane glorie. De xbox-achtige shooters (CoD met auto aim) zijn nu veel populairder dan shooters die vroeger veel gespeeld werden.

Zelf heb ik veel BF1942/Vietnam/BF2 wedstrijden gespeeld. Leuke prijzen mee gehaald. Dat zie ik helaas niet terug komen. De nieuwe Battlefield series focussen niet meer (genoeg) op esports vind ik.

Er zijn nog wel wat games zoals de genoemde CS:GO, maar dat vind ik eerlijk gezegd ook een achterhaald concept.

Ik heb het competief shooters spelen dan ook min of meer opgegeven. En geniet nu meer van Starcraft 2. Wat wel nog een aardig niveau kan vergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DoTa 2 doet het goed als competive game. Dit jaar wordt weer voor de 3e keer The International gehouden, waarbij er 1,6 miljoen dollar aan prijzengeld is. Ook heb je elk moment wel een tournament waar je (veel) lagere prijzen kan winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themac1983
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-02 00:02
VAlt me op dat Shootmania niet genoemd wordt nog. Dat is toch echt een shooter die GEMAAKT is om competatief te spelen. De scene is nog wel erg klein atm.

I-racing Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

themac1983 schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:01:
VAlt me op dat Shootmania niet genoemd wordt nog. Dat is toch echt een shooter die GEMAAKT is om competatief te spelen. De scene is nog wel erg klein atm.
Omdat het gewoon een dumbed down versie van Quake is.
Pagina: 1