Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 08:02
Ik ben weer eens bezig om ons energieverbruik omlaag te krijgen. Voor een 2persoons huishouden dat fulltime werkt zijn wij net geen 2000 Euro kwijt per jaar. Veel te veel dus!

Electra heb ik inmiddels onder controle, standbykillers, schakelaars, zuinigere apparatuur, slaapstanden, enzovoorts. Gas blijft echter een heikel punt: Ik heb het idee dat de thermostaat goed ingesteld staat, maar we verbruiken echt teveel liters gas... En zo heel veel douchen/stoken we nu ook weer niet. Ook het koken gaat electrisch.

Ik krijg echter maar geen inzicht in mijn gasverbruik. Nu zijn er allerlei hippe meters op de markt, maar die geven voornamelijk inzicht in stroomverbruik: En dat vind ik nou juist niet zo spannend. Toon lijkt gasverbruik wel weer te geven, maar we zitten niet bij Eneco en op Marktplaats zie ik ze ook niet :) Verder lijkt alles zoals de YouLess, Wattcher, e.d. allemaal op stroom gefocussed te zijn...

Welke 'slimme' thermostaten laten me zien hoeveel gas ik verbruik per maand/week/dag/uur/minuut? Ter verduidelijking: Ik zoek dus iets wat ik op m'n gasmeter kan plakken (een 'ouderwets' ding met van die ronddraaiende cijfertjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:02
De Toon van Eneco kan dat, kost wel klein bedrag per maand aan abonnement.

Hoe oud is je ketel? Misschien kun je daarmee besparen?

[ Voor 28% gewijzigd door jongetje op 19-04-2013 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:30
Youless zou wel je gas kunnen meten, zie onderstaande website! Je moet alleen wel zo'n reflecterend vakje op je meter hebben (rechts naast het laatste cijfer), anders gaat het helaas niet werken.

http://www.bespaarenergie.net/youless-gas-meten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 20:01
enymate kan t ook, heb daar voor gasmeter an sich goede ervaringen mee. Mkleinman kreeg echter eea niet gepositioneerd.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Je kan beginnen met elke ochtend even simpelweg de stand op te schrijven. Kleine moeite om heel snel inzicht te krijgen toch?

Verder hangt het zeer sterk af van je type woning en "gedrag". Wat verbruik je per jaar aan gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 20:01
of gewoon periodiek (week/maand) op www.mindergas.nl invoeren, zie je gelijk ook de gewogen graaddagen en compensatie daarvan....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Voor de Youless kan je natuurlijk ook hier kijken.
Youless pulsteller/elektriciteitsmeter

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-06 12:14
P1 uitlezen met een Arduino en automatisch uploaden naar Mindergas. FF een LCD er aan en dan kun je netjes kijken wat er gebeurt. Moet je wel een slimmem meter hebben.

Anders met dezelfde software een oude gasmeter uitlezen, kan ook met een geschikte sensor voor de laatste van de 3 digits.

http://solarmeter.codeplex.com/

Kun je ook nog je E-verbuik loggen en eventueel opbrengst zonnepanelen en watervebruik....

Arduino Mega2560 + ethernet shield iets van 30 Euri.. wat klein spul er bij... ben je voor 35 euro klaar

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Pagina: 1