Het grote DIY topic van Heilige Kaas

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Dag tweakers!

Zoals sommigen al weten uit het grote headphone topic ga ik mij bezig houden met veel DIY klusjes. Ik heb elektronica al van jongs af aan erg leuk en interessant gevonden en heb menig oud apparaat open gesloopt en vol verwondering gekeken naar alle vreemde dingetjes die erin zaten. Nu ben ik ondertussen al wat ouder en eigenlijk is er niet veel veranderd, zo sloop ik nog steeds een hoop open. Het enige verschil is dat ik nu voor een deel weet wat alles doet en wat het is.
Een van de dingen die mij erg hebben geïnspireerd is de audio wereld. Al die buizenversterkers die er zijn zien er allemaal erg prachtig uit en ze hebben wel iets leuks. Ik ga dus ook zelf veel buizen versterkers en dergelijke in elkaar knutselen. Het leuke hiervan is ook dat ik zelf een mooie houten behuizing kan maken, Hout is erg mooi en het is ook nog eens makkelijk te bewerken.
Maar buiten audio om is er ook erg veel mooi spul te zien, zo heb je bijvoorbeeld hele vette klokken en temperatuur/VU meters die gebaseerd zijn op buizen, of een "Tesla-speaker" die geluid maakt door een zeer hoge spannings 'arc'. _/-\o_
Er zit wel een groot nadeel aan en dat zijn de kosten die het met zich mee brengt. Ik ben pas een eerste jaars student en dus heb ik maar beperkte toegang tot materialen en dergelijke. Vandaar zullen de mensen die enthousiast worden van mijn build logs toch wat geduld moeten hebben, het kan even duren voor er nieuwe projectjes komen. :)

Afbeeldingslocatie: http://img62.imageshack.us/img62/7364/nixiediy.jpg

Hier in dit topic maak ik een soort van overzicht van alles wat ik ga doen en bouwen en kunnen jullie mij tips geven of inspireren om andere dingen te maken. Voor elk project waar ik mee aan de slag ga begin ik een aparte draad en die zal ik vanuit dit overzicht linken. Op deze manier zijn alle discussies los van elkaar te volgen en wordt het niet een grote chaos.
Of het een succes gaat worden, dat weet ik nog niet. Ik hoop het in ieder geval wel!

De lijst:
Audio gerelateerd
  • [b]Solid State versterkers[/b]
  • Objective2 Mijn eerste echte project. Link volgt nog
  • [b]Buizen versterkers[/b]
  • Hier komt nog wat te staan!
Niet audio gerelateerd
  • Regelbare lab voeding. Link volgt nog
To-do list
  • Tube clock
  • Tube Thermometer
  • Tube VU-meter
  • Tesla speaker
  • Een tube amp, een dac, een gitaarversterker, een phono amp, een speaker amp, speakers, kabels, noem maar op. :)
Mijn soldeer inventory
  • Soldeerbout 40W
  • Multimeter
  • Dit is nog in bestelling
  • Verschillende tips voor de soldeerbout
  • Savbit 5 core koper bevattende soldeer tin
  • Desoldeer gun
Afbeeldingslocatie: http://img221.imageshack.us/img221/3117/diyfront.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Allemaal leuk en aardig, maar ga je ook zelf projectjes maken, ipv kant en klare kitjes kopen en die in elkaar solderen?

Die "buis"klokken zien er wel aardig vet uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Absoluut! Maar als beginner is het toch makkelijker om eerst ervaring op te doen met andermans designs dan met mijn eigen dingen. Later ga ik zeker weten zelf dingen proberen te ontwerpen. Zo heb ik bijvoorbeeld al leuke ideeën voor 's werelds kleinste koptelefoon versterkertje. Iets wat nog niemand heeft gedaan. :) Tot nu toe blijft dat even top secret. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:37
Deze gasten maken wel leuke nixie kits: http://www.nixieuhren.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik snap dat je vol goede moed aan de slag wil, maar je plannen om voor elk project een apart topic te maken zijn misschien iets te ambitieus, aangezien we een aantal centrale topics hebben waarin je ook terecht kunt. En anders natuurlijk dit topic waarin je je projecten bijhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Heilige Kaas schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 16:36:
Zo heb ik bijvoorbeeld al leuke ideeën voor 's werelds kleinste koptelefoon versterkertje. Iets wat nog niemand heeft gedaan. :) Tot nu toe blijft dat even top secret. ;)
Een Cmoy gemaakt uit SMD spul? Kleiner gaat denk ik niet..

Afbeeldingslocatie: http://www.headphoneamp.co.kr/ftp/sijosae/Gallery/CMOY/CMOY-9c.jpg
Zo iets..

[ Voor 12% gewijzigd door AlexanderB op 05-05-2013 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik heb op dat gebied al iets in gedachte. Je mist daar nog de batterij maar mijn ontwerp wordt gegarandeerd kleiner en unieker. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
De condensators spelen voor batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Aaah dat is ook wel slim ja. Zou me benieuwen hoe lang dat dan mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-07 17:06
ik zou net zeggen, die condensators horen bij het voeding en grond gedeelte van de cmoy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Wat een leuk topic is dit zeg! Ik wil al jaren zo'n tellerbuis klok maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Yep, nixie klokje maken is leuke hobby: Afbeeldingslocatie: http://blog.sarine.nl/wp-content/uploads/2013/05/nixie.jpg
(volledig zelfbouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Afbeeldingslocatie: http://media.fonq.nl/fonq/groot/51776/puhlmann-wandklok-nixie.jpg
Zijn die buizen een beetje betaalbaar?
Je hebt ook axiale buizen zie ik:

[ Voor 107% gewijzigd door vinz98 op 18-05-2013 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry H.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-10-2022
Hoe krijg je die cijfers erin?

Reviews: MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-07 13:09
Die cijfers zitten er al in :-)
Zie: Wikipedia: Nixie tube
voor een uitleg.
Een beetje mooie zit al gauw op 10 Euro (gezocht op ebay).
Dus als je er een paar nodig hebt tikt het wel aan. LED displays zijn wel goedkoper ja
maar een nixie buisje is natuurlijk veeeeeel mooier. En vreet ook meer vermogen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ja in feite is het een klok van 80 euro die 30 watt Verbruikt. Maar het is wel uber vet! Ofjah het zal denk ik rond de 3 watt zitten. Ik vind die thermometers en vu meters ook echt epic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
6 buisjes geeft 0.3 A bij 12V.
Pagina: 1