Speaker verbeter vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261369

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb op Marktplaats een setje Omni audio speakers gekocht. deze wil ik gaan gebruiken voor wat feestjes en dat soort dingen.

Dit zijn de luidsprekers: http://www.zenid.net/speakers/IMG_0314.JPG

de specificaties: http://www.zenid.net/speakers/IMG_0315.JPG

Ze klinken helemaal niet verkeerd maar wilde toch wat dingen vragen aan jullie:

1. Het valt mij op dat deze speakers helemaal geen bass reflex poort heeft? deze speakers zijn geheel gesloten waarom is dat? waarom kiezen fabrikanten hiervoor? volgens mij hebben de meeste speakders dit wel toch? soms aan de voorkant en soms achter. Is het een idee om hier bass reflex poorten zelf in te zetten? bijvoorbeeld voor of achter of zijkant? of gewoon gesloten laten? Lijkt mij toch nu dat de druk van de bass niet weg kan of heeft dat met het type woofer te maken?

2. Ik kwam dit verhaal tegen: http://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=165.0

Is het een idee om idd andere filters erin te zetten (of geen zelfs) bijvoorbeeld wat je hier kan kopen: http://www.conrad.nl/ce/n...spreker-frequentie-filter Maar ik heb zelf ook nog 2 liggen uit Sony speakers van 160 watt Deze: http://www.zenid.net/speakers/IMG_0317.JPG Zou het een verbetering zijn om de origine te vervangen met die van de sony? of eentje van conrad of gewoon filter eruit voor harder geluid. of gewoon origineel laten zitten zoals het hoort?

Het gaat mij vooral erom dat ze lekker hard kunnen en veel bassen kunnen geven zonder vervorming. Dat doen ze nu al aardig maar verbetering kan altijd toch? Wink Vindt het vooral zo raar dat het systeem geheel gesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Ik weet niet ongelooflijk veel van behuizingen, maar ik weet wel dat de fabrikant het niet voor niks zo gemaakt heeft. Ik weet zeker dat het weinig tot geen nut heeft om aan je behuizing te gaan sleutelen, want anders had de fabrikant het zelf al wel gedaan. Bij zelfbouw is dit een leuk idee, maar hierbij zou ik het laten.

Daarbij, hoe goed ben je in wiskunde en natuurkunde? Een basreflexpoort erin bouwen is net iets meer dan simpelweg willekeurig een gat erin zagen. De positie is nogal belangrijk, en de lengte van de buis die je er dan in zou moeten plaatsen is ook cruciaal. Om die dingen uit te rekenen is dus nogal ingewikkeld, en waarschijnlijk ook nog eens nutteloos.

En geen filter? Hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Dat filter fungeert namelijk als cross-over. Dit betekent dat hij hoge- midden- en lage tonen naar de juiste plek stuurt. Basstonen gaan naar de woofer, middentonen naar de midi's, et cetera.

Bottom line: ik raad het je sterk af.

[ Voor 14% gewijzigd door 461943 op 19-04-2013 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-07 19:48
Zoals je in die link bij nummer 2 al kan lezen zijn dit prutskwaliteit luidspeakers. Dat er geen bassreflex poort in zit kan met het type speaker te maken hebben, maar ik heb het vermoeden dat er gewoon totaal niet over kast ontwerp na gedacht is. Gewoon 6 plankjes en een paar speakers erin en met enorme winst verkopen dus.

Geen filter is sowieso een slecht idee. Dan krijgen alle speakers de volledige frequentie op hun bak en dan heb je binnen de kortste keren de speakers aan gort. Je zou de filter kunnen vervangen maar ze zullen hierdoor waarschijnlijk nauwelijks harder gaan zonder vervorming. Enige wat je er mee bereikt is dat het geluid beter gaat klinken. Dat ze gaan vervormen als je ze hard zet is gewoon omdat de speakers aan de limiet zitten van wat ze aan kunnen, daar gaat goed gefilterd laag een beetje bij helpen maar niet veel.

Sowieso kan je er niet zomaar elke scheidingsfilter in gooien aangezien je dat op een bepaalde frequentie moet doen die (meestal) bij de bouw van de speaker al vast staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Sleepkever op 19-04-2013 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261369

Topicstarter
Oké dank je wel voor de antwoorden duidelijk allemaal.

Dus zomaar een bass reflex poort erin maken gaat niet werken?

weetje wat ik me dan wel afvraag: Is het dan zo dat bij al die goedkope disco boxen van skytech en die goedkope kisten van de action enzo voor in je auto dat daar ook precies alles berekend is betreft de kast en baspoort? Vaak zitten daar 2 van die zeer goedkope kokers in die je met 2 vingers eruit trekt.

Heeft het nog zin om de speakers beter op te vullen met dempmatriaal of juist niet?

Ik kan natuurlijk wel eens testen door de middentoon speaker eruit te nemen en dan eens kijken wat er met de bassen gebeurd gezien dat gat dan open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan van een gesloten behuizing niet zomaar een gepoorte behuizing maken.
Gepoorte behuizingen zijn meestal groter. Ook dient de poort exact berekend te worden.

Zomaar een gat maken? Dan heb je een behuizing met een gat. :+

Ook filters zijn qua waardes van de componenten berekend op de drivers; die kan je dus ook niet zomaar vervangen voor een willekeurige andere. Ja, het kan wel, maar beter worden gaat het niet.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Anoniem: 261369 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 16:16:
Oké dank je wel voor de antwoorden duidelijk allemaal.

Dus zomaar een bass reflex poort erin maken gaat niet werken?

weetje wat ik me dan wel afvraag: Is het dan zo dat bij al die goedkope disco boxen van skytech en die goedkope kisten van de action enzo voor in je auto dat daar ook precies alles berekend is betreft de kast en baspoort? Vaak zitten daar 2 van die zeer goedkope kokers in die je met 2 vingers eruit trekt.

Heeft het nog zin om de speakers beter op te vullen met dempmatriaal of juist niet?

Ik kan natuurlijk wel eens testen door de middentoon speaker eruit te nemen en dan eens kijken wat er met de bassen gebeurd gezien dat gat dan open is.
Ik snap wel wat je bedoelt ja, met die Action-speakers. Ik neem aan dat daar weinig aan berekend is, maar echt informatie erover heb ik niet. Je kan proberen om er wat schuim in te doen inderdaad, maar ik denk dat het weinig uit gaat maken. Deze speakers zijn volgens mij niet geweldig, en de kans dat ze beter worden dan ze zijn is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 15:22

MBV

Zoals al gezegd is een bass-reflex poort erin zetten nogal lastig. En zoals je in het linkje op het marantz-forum kan lezen is een goed filter erin zetten al een hele verbetering, dus het probleem is niet primair dat de behuizing verkeerd getuned is. Kost 60 euro bij Conrad, en je zou er wel beter geluid van kunnen krijgen. Je kan zelfs de specs opzoeken van de woofers die er nu in zitten, om te kijken welke van de 2 alternatieven het beste past. Of diegene van het Marantz-forum vragen wat voor filters hij heeft gebruikt.
De filters uit je sony-speakers zou ik lekker links laten liggen. Sony-speakers die bij een hifi-setje horen klinken alleen goed op dat hifi-setje, tenminste, degene die ik nog heb liggen. Op een andere versterker (onkyo) klinkt het echt nergens naar.

@teacher: Voor optimaal geluid heb je helemaal gelijk, maar iemand van dat marantz-forum heeft er wel goede ervaringen mee.
Pagina: 1