Energie verbruik/ grafish weergeven i.c.m. andere parameters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Ik plan dit jaar binnenkort PV panelen te plaatsen en een zonneboiler. Daarbij wil ik alles kunnen meten; een kWh meter voor de productie; de gebruikte energie, de temperatuur van de panelen, buiten temperatuur, windkracht, lichtintensiteit, CO2 in mn woning, temperaturen, enz enz.

Het probleem is niet hoe ik dit allemaal kan meten maar een systeem waar ik deze gegevens ook allemaal grafisch in beeld kan brengen. En ik wil ook geen abonnement systeem met hosting ergens buiten m'n huis.

Het enige dat ik tot nog toe heb gevonden dat een oplossing lijkt te bieden is een energiemeter van Janitza (UMG 604) met bijgehorende software (GridVis). Plugwise gebruikt die ook als basis voor hun zakelijke klanten.

Maar wellicht is er een mooi open source systeem of iets anders 'off -the-shelve'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-06 22:30

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voois
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 22:15
Homewizard wellicht?

[ Voor 48% gewijzigd door Voois op 19-04-2013 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
Homewizard is een beetje beperkt. Ze zitten toevallig bij mij in de buurt en ik ben er langs geweest.

Stoofie, bedankt, daar ga ik even verder kijken. Niet helemaal duidelijk op eerste gezicht wat voor communicatie protocol ze gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmocuz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-07 17:38
@wtkoos,

Op dit moment kan je met domoticz dit allemaal uitlezen, en voor de energy kan je de P1 Smart Meter direct uitlezen (waarschijnlijk heb je die al, zo niet dan kan je deze aanvragen bij je energie leverancier),

Echter... dit is niet genoeg voor de panelen.. en dit zal ik tzt ook veranderen.

Op dit moment is de beste oplossing hiervoor pvdiary, je ziet dan je echte opbrengst.

De Smart Meter laat namelijk het verbuik ten opzichte van de oplevering zien.
Stel je wekt 5 kW op, en verbruikt 1 kW, dan zal de smart meter uitlezen: verbuik: 0, opwekking 4 kW.

Dat is natuurlijk interesant voor de portomonee, maar je wilt denk ik ook zien dat je op die dag (en die tijd) 5 kW opwekte.

Communicatie met de P1 Smart meter geschiet met een USB kabel:

http://www.smartmeterdashboard.nl/webshop

de rest via een RFXCOM usb adapter.

Zelf gebruik ik twee Raspberry Pi systemen, 1 voor de P1 Smart Meter, de rest voor de andere sensors/switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
Bedankt Gizmocuz!

PVDiary ziet er goed uit maar lijkt alleen te werken met SMA. Ik ga voor de Kosta Pico 5.5.

Ga in elk geval aan de slag met Domoticz en hoop je tzt met een mooie update komt :-).

p.s.:

Net even naar RFXCOM gekeken: die 433.92 MHz frequentie, werkt dat een beetje? Ik heb in m'n nieuwbouw huis PER verdieping een Wifi Access point nodig wil ik een beetje fatsoenlijk draadloos kunnen internetten. Andere frequentie maar toch....

[ Voor 38% gewijzigd door wtkoos op 25-04-2013 09:53 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
Net even naar RFXCOM gekeken: die 433.92 MHz frequentie, werkt dat een beetje? Ik heb in m'n nieuwbouw huis PER verdieping een Wifi Access point nodig wil ik een beetje fatsoenlijk draadloos kunnen internetten. Andere frequentie maar toch....
Pagina: 1