Trage VPN verbinding

Pagina: 1
Acties:

• chris74
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-11 11:47
Hallo,
Om thuis te werken zet ik een VPN verbinding naar kantoor op. De verbinding komt zonder problemen tot stand, echter is de snelheid bedroevend.
Met een snelheidstest mbv Downtester haal ik 4,48Mbps

Ik heb internet van Ziggo, een 60Mb abbo. Zou voldoende moeten zijn lijkt me, via ziggo speedtest haal ik ook de beloofde snelheid. Al gebeld met de klantenservice, maar die kunnen niets voor me betekenen.

Helpdesk van de zaak gebeld, deze hebben cygate de VPN laten testen. Deze werk volgens specificaties. Cygate haalt 60Mb over een 100Mb lijntje.

Iemand enig idee wat ik nog meer kan doen? Veranderen van provider? Hardware installeren thuis? Anything?

• MadMike261
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2021
Om wat meer te kunnen zeggen hierover zul je wat meer informatie moeten geven.
Hoe loopt het VPN verkeer (bijv. jouw huis -> cygate (vpn leverancier?) -> werk -> internet)
In het voorbeeld geval zal de beperking mogelijk op je werk liggen.

Gaat al het verkeer over de VPN of alleen het gedeelte wat voor kantoor is bestemd?

speedtest.net is daarnaast een van de meest gebruikte snelheidstesters. Probeer die eens.

• chris74
Verkeer loopt van huis via een VPN verbinding direct naar de zaak.
Cygate is de leverancier van de VPN tunnel.

Volgens de IT afdeling werkt aan de server kant alles prima.

Ik heb collega's gevraagd om dezelfde test te doen. Die krijgen zonder problemen 50Mbps. Verschil is wellicht dat die collega's vanuit Noorwegen een verbinding maken (het bedrijf waarvoor ik werk zit in Noorwegen).
Ik heb met mijn laptop ook dezelfde test uitgevoerd in Noorwegen, prima verbinding.
Als ik nu vanuit Nederland een verbinding maak is deze erg langzaam.

Vanuit thuis verbind ik direct met het ziggo modem via een kabel, dus geen router zit ertussen.
Ik kan mij abbo verhogen naar 120Mb, zou dat wat lucht kunnen geven?
Als het zinvol is om naar een andere ISP te gaan, is dat ook geen probleem.
Thuis hard/software installeren is ook geen probleem, al zou de support van de zakelijk IT afdelingen zeer beperkt zijn.

speedtest.net resultaat
ping: 37ms
Down: 13,24Mbps
Up: 3,81Mbps

[ Voor 3% gewijzigd door chris74 op 19-04-2013 09:33 ]

• MadMike261
Vanaf hier naar Noorwegen is een redelijke afstand.
Zojuist hier even speedtest.net gedaan naar Oslo.
Daarop haal ik maar 15 mbps upload / download terwijl ik naar amsterdam 20x zoveel snelheid haal (zit hier op kantoor op een gigabit lijn)

Er is veel wat impact heeft over deze afstand, dus is erg moeilijk te zeggen.
Weet verder niet wat de verwachting is voor verkeer naar noorwegen, maar waarschijnlijk is jouw verbinding gewoon prima, en ligt het ergens tussen nederland en noorwegen.

• chris74
Ok,
Net dezelfde test geprobeerd, zonder VPN. Speedtest.net naar Oslo geeft dezelfde resultaten als met VPN. Blijkbaar toch de afstand.
Verhogen van mij internet snelheid lijkt me dan misschien zinvol? Of niet?

• MadMike261
gezien ik hier op een gigabit (1000Mbps) lijn hetzelfde haal, denk ik niet dat het zin heeft om te upgraden.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:27
chris74 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:12:
Ok,
Net dezelfde test geprobeerd, zonder VPN. Speedtest.net naar Oslo geeft dezelfde resultaten als met VPN. Blijkbaar toch de afstand.
Verhogen van mij internet snelheid lijkt me dan misschien zinvol? Of niet?
Dat zal het helaas niet sneller maken. In de routering zal wel een langzame hop zitten.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Besef dat speedtest op een manier test die wellicht niet optimaal is voor vpn. Als doorvoersnelheid een issue is in jouw gebruik kun je beter een grote file overhalen. Als de interactie snelheid (beter te meten met ping, of traceroute) van belang is zul je die moeten vergelijken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

leuk_he schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:23:
Besef dat speedtest op een manier test die wellicht niet optimaal is voor vpn. Als doorvoersnelheid een issue is in jouw gebruik kun je beter een grote file overhalen. Als de interactie snelheid (beter te meten met ping, of traceroute) van belang is zul je die moeten vergelijken.
^^^ ditte voor de leken

en je kan ook nog iperf gebruiken maar dan moet je we een iperf server(1 commando) aan kunnen zetten aan de andere kant voor de tunnel

Iperf

• chris74
Bedankt voor alle reacties. Super!

Ik maak op dat er eigenlijk weinig aan mijn situatie te verbeteren valt. Aan mijn kant is er een goede verbinding, ook in Noorwegen. Het tussenstuk waarop we geen grip hebben is de bottleneck, begrijp ik dat goed?
Testen door een grote file over te halen, geeft ongeveer 4,5Mbps. (Getest door Downtester)

Ik heb gehoord van WAN accelerators. Kan dit een oplossing zijn?
Heb ik invloed op de routering? Of kan ik deze beinvloeden? Ik vermoed van niet....

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

ResuCigam

BOFH

Hier kan je inderdaad weinig aan doen aangezien het daar lokaal wel goed gaat. Ergens tussen hier en daar zit een langzaam stukje, daar kun jij niks aan veranderen.

We do what we must because we can.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

niet teveel kennis van downtester en ff gekeken maar tegen welke bron test je dan ?

"DownTester allows you to easily test your Internet download speed in multiple locations around the world"
dit wil je niet testen. je wil testen hoe snel je vpn is dat doe ej door een test tussen de 2 lokaties te doen. en niet een 3e erbij te betrekken

Is de sne;heid bedroevend omdat downtester een lage waarde geeft. of omdat je merkbaar last van hebt. de laaste kunnen bijvoorbeeld ook hoge latencies zijn wat bijv kut werkt in een terminal sessies

[ Voor 82% gewijzigd door Fish op 19-04-2013 11:22 ]

Iperf

• chris74
Ik gebruik downtester door een groot bestand van de server in Noorwegen te downloaden gedurende 20sec.
Tijdens werken van thuis heb ik echt merkbaar last van de trage verbinding.

Het lijkt een dead-end te worden, iets waar ik al een beteje bang voor was.
Toch bedankt voor alle vlotte reacties. En mocht iemand een idee hebben houd ik me altijd aanbevolen.
Pagina: 1