[cisco]kan geen ip aan poort toewijzen

Pagina: 1
Acties:

• t_o_c
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-10 08:22
Hallo,

Ik heb hier een cisco 892 naast me liggen waarop ik een niet al te moeilijke configuratie moet toepassen. Het is alleen al 5 jaar geleden dat ik dit voor het laatst heb gedaan en in de tussentijd lijkt er het eea te zijn veranderd en ik zit vast.

Wat ik moet doen is: 2 vlan's, in iedere vlan 4 porten met een vast ip. Vervolgens moet de boel via de gbethernet aansluiting met de modem verbonden worden.

Ik heb nog nooit eerder een vlan gebruikt. Na wat zoeken heb ik nu mijn twee vlan's en daaraan heb ik de betreffende porten toegevoegd. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om een ip aan de porten toe te wijzen. Ip aan het vlan toewijzen is geen probleem. De melding die ik krijg is:

% IP addresses may not be configured on L2 links FastEthernet1.

Dit geld voor elke poort (0 - 7). Na wat zoeken blijkt het dus dat op dit model alle porten alleen switch functionaliteit hebben en je daar geen ip aan kan geven? Ip kan alleen aan het vlan worden gegeven.

No switchport command werkt ook niet (invalid, overige opties werken ook niet).

Om een lange vraag kort te maken: Hoe kan ik IP's aan mijn porten toevoegen? Vroegah was dit zo gedaan.

Artiest voorheen bekend als b3n666

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Mijn vraag aan jou: Waarom wil je een IP adres aan een switchpoort koppelen?

• t_o_c
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-10 08:22
Omdat ik aan iedere poort een pc met een vast IP wil aansluiten.

Ik snap niet waarom dit niet kan. Op een sweex router van 20 eu kan het, op alle andere cisco routers die ik heb gebruikt KPN het, dus waarom nu opeens niet?

Artiest voorheen bekend als b3n666

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Vaste IP's stel je in @ de devices, niet @ de switch.
Het VLAN krijgt een subnet, de computers in dat subnet geef je een vast adres (wat in het bijhorende subnet valt natuurlijk)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Je bedoelt zoiets :

Switch/Admin(config)# interface vlan 200
Switch(config-if)# ip address 192.168.1.1 255.255.255.0

Switch(config)# interface fastethernet0/1
Switch(config-if)# switchport mode access
Switch(config-if)# switchport access vlan 200
Switch(config-if)# end

Waarbij je poort "FastEthernet0/1" in vlan 200 geplaatst word. Als je hier nu een pc aanhangt met het IP 192.168.1.2 dan zal je de switch kunnen pingen. Als je vervolgens ook poort "FastEthernet0/2" in dit vlan zet met de bovenstaande methode, dan zullen de 2 apparaten elkaar kunnen pingen mits de ip addresen goed ingesteld staan.

Bedenk wel, Dat Vlan 1 op veel switches niet werkt. Probeer deze dus ALTIJD te vermijden als je de mogelijkheid daartoe hebt. ( moet ik misschien wat nuanceren maar nu geen tijd voor ;) )

Verder heb je om het apparaat als "Basis Switch" te gebruiken zonder routing opties natuurlijk geen IP address op de switch nodig ( zoals hierboven gezet, 192.168.1.1 ).

Succes met knutselen!