[
Apoc2En als ik het goed begrijp dan is homeopathie een 'geneeswijze' waarbij steeds uitgegaan wordt van een bepaald principe en dan kan soms een gunstige werking hebben maar hoeft helemaal niet.
Klopt. Soms werkt het, vaak ook niet. Als het werkt, komt dit ook vaak niet vanwege het principe zelf, maar omdat er meer aan de hand is. En soms klopt het principe ook, met name bij medicijnen die een immuunrespons opwekken.
Een slechte zaak in mijn ogen. Als de medicijnen nou ook eens uitvoerig getest zouden worden en geoptimaliseerd dan zouden echt werkende homeopatische geneesmiddelen door kunnen breken naar de reguliere geneeskunde en dan zou al die niet werkende troep niet meer verkocht hoeven worden.
Dat is dus niet te doen. Het gaat hier om tienduizenden medicijnen, waarvan de meesten niet erg vaak voorgeschreven worden, en waarvan de werking niet eenduidig te testen is. Dat pfeiffer medicijn van jou werkt misschien bij jou wel maar bij iemand anders totaal niet. Verder moet er rekening gehouden worden met placebo-effecten en natuurlijk verloop van een ziekte. (Voorbeeldje van dat laatste: Als je ziek bent, kan je 2 kanten opgaan: beter of slechter. Slik je dan een medicijn dat in feite niks doet, en je wordt beter, dan is je conclusie dat het medicijn werkt. Helpt het niet, dan probeer je wat anders

Zo is er altijd wel iets dat helpt... En als er niks is, en je dus niet beter wordt, kan je het toch niet navertellen)
Dit alles houdt in dat er een grootschalig klinisch onderzoek opgezet moet worden, waarbij ales gestandaardiseerd moet worden, enz. Omdat het om tienduizenden medicijnen gaat, is dit absoluut ondoenlijk. Komt nog bij dat homeopaten onderling ook flinke tegenstellingen hebben, waardoor van elk medicijn weer vele varianten verkrijgbaar zijn...
HybridzApoc, ik denk dat er al wel homeopathische geneesmiddelen als regulier geneesmiddel verkrijgbaar zijn. Op het moment dat bewezen is dat een bepaald homeopathisch geneesmiddel werkt en men ook weet wat de werkende stof is zal het op reguliere wijze worden geproduceerd en is het een regulier geneesmiddel geworden.
Ik denk dat de term homeopathie gereserveerd blijft voor de medicijnen waarvan nog niet bewezen is of ze werken.
Niet helemaal, ook bewezen homeopatische medicijnen blijven natuurlijk via de homeopaat verkrijgbaar. Alleen zijn die medicijnen ook via de gewone huisarts te krijgen en verliezen ze dus hun stempel een beetje.
ocf81hoeveel artsen lezen die alternatieve bladen waar die onderzoeken in staan dan? procentueel heel weinig denk ik. en dus blijft een groot deel dus sceptisch. misschien terecht maar ik denk dat dat er op een gegeven moment gewoon inslijt waardoor bepaalde denkbeelden de toon gaan voeren. dan krijg je dus last van dogma's.
Waarom zou een arts die bladen moeten lezen? Het is niet de bedoeling dat hij je doorverwijst ofzo... Aangezien van reguliere geneeskunde bewezen is dat het werkt en van andere geneeswijzen niet, moet deze altijd op de eerste plaats komen. Pas als de arts je niet (goed) kan helpen, komt alternatieve geneeskunde in beeld. Maar alleen als de patient dat zelf wil, die moet dus zelf de stap zetten.
Wetenschappers die onderzoek doen naar medicijnen moeten natuurlijk wel weten dat dat onderzoek naar alternatieve geneeswijzen gedaan wordt. Maar die zijn meestal wel goed op de hoogte, dat is hun vak.
wat dacht je dan van de egyptologie. een onderdeel van de archeologie/geschiedenis wetenschappen. die ontkennen stelselmatig bepaalde dingen als dat er een misschien een ander volk was dat aanwijzingen heeft gegeven voor de pyramiden en dat bepaalde tempels gewoon zijn over genomen door de egypenaren.
Misschien omdat de aanwijzingen daarvoor in hun ogen niet overtuigend zijn? Of omdat de aanwijzingen ertegen wel overtuigend zijn? Of is iedereen die het niet met jou eens is, dogmatisch?
defspaceAcupuntuur is volgens mij wetenschappelijk redelijk goed te bewijzen.
Volgens mij (ik weet het niet zeker) steek je die naalden in een zenuwbaan.
Wat er dan dus gebeurd is dat de baan (gedeeltelijk) kapot gaat, en dus minder in staat is alle prikkelingen(elektrische pulsjes) door te zenden naar de hersenen.
De hersenen kijgen dus geen/of weinig signalen meer en daardoor heb jij het gevoel dat de pijn minder/over is.
Na verloop van tijd herstelt de zenuwbaan zich en heeft de wond/pijnlijke plek ook de gelegenheid gehad om zich te herstellen.
Je ziet ook dat als mensen chronisch ergens last van heeft acupuntuur maar een tijdelijk effect heeft en dus herhaald moet worden.
Klopt precies met mijn beschrijving
Soms gaan die naaldjes idd in zenuwbanen, maar vaak ook niet. Bewezen is ook dat op ander plaatsen ze de productie van endorfines (pijnstillers die door het lichaam zelf gemaakt worden) stimuleren. Toen wetenschappers patienten inspoten met een remmer voor een van die endorfines, bleek namelijk dat de acupunctuur opeens niet meer werkte. En omdat endorfines in de bloedbaan terecht komen en dus via de bloedbaan aan de andere kant van het lichaam effect kunnen hebben, worden ook de "vreemde" reacties, zoals naaldjes in je grote teen die tegen spierpijn in je armen helpen (gewoon een willekeurig voorbeeld

), verklaard.
Ook zijn er aanwijzingen dat die naaldjes de productie van antilichamen stimuleren als ze in lymfeknopen gestoken worden. Ook dat kan weer allerlei gevolgen hebben.
AbsolyteDe wetenschap wil niet dat er iets achter de werkelijkheid is wat zei niet kunnen meten met hun wetenschapelijke methoden. De wetenschap verklaart niet de gehele werkelijkheid, wat zei wel pretenderen te doen.
In die zin zijn zij(gemiddeld bekeken) dogmatisch.
Tja, als je iets niet kan waarnemen, wordt het nogal lastig er uitspraken over te doen, niet?
Als dat de wetenschap dogmatisch maakt, zal ik er zeker niet wakker van liggen. Dan lijkt het me alleen maar een goede eigenschap.