Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutervOorschot
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:33
Hallo,
Ik heb thuis (in een dorp met bij mij ±6 netwerken te ontvangen) al een tijd last van wegvallende Wifi. Ik heb niet veel verstand van netwerken en routers. Het probleem ontstond nadat we thuis zijn overgestapt van kpn naar zeelandnet. Kpn leverde een xperiabox mee met het abonnement (met Wireless en router ingebouwd) en zeelandnet slechts een modem. Om toch eens wegwijs te worden in de netwerk wereld besloot ik geen modem mee te bestellen maar er zelf een te gaan zoeken. Allereerst heb ik op marktplaats een linksys wrt54g gekocht waar veel positiefs over te vinden was. Na een week in gebruik viel de Wifi verbinding steeds vaker weg, Windows gaf aan 'beperkte verbinding' bij meerdere pc's in huis (dus ik denk niet dat het aan de adapter in de pc ligt). Aangezien ik hem tweedehands had gekocht dacht ik dat het gewoon een toevallige tegenvaller was. Na vele malen Channel wisselen zonder succes een nieuwe router gekocht. Weer een linksys, met hetzelfde probleem, wegvallen en beperkte verbindingen. (vaak pas bij veel load op het netwerk) nu begon ik me zorgen te maken en heb ik een paar nieuwe netwerkadapters gekocht voor de pc. Ook daar lag het niet aan dus hebben we de router teruggebracht en een sitecom wlr-3000 dit ging een hele tijd goed (2-3 maanden) maar nu krijgen we slecht bereik, een sterkte van -75 tot -80 db en dan valt het soms weg. Met inSSIDer heb ik gezien dat er best wat netwerken uit de buurt overlappen op Channel , maar dit helpt niet. Alle routers waren van rond de 50€, is dit gewoon te goedkoop of is er iets anders aan de hand? Op iedere router had ik wel een stabiele lan verbinding. Alvast bedankt als je reageert op mijn vraag, alle hulp is welkom.

[ Voor 0% gewijzigd door WoutervOorschot op 19-04-2013 06:57 . Reden: typefouten ]

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-10 10:47
Normaal gebruik: http://www.wlanshop.nl/pr...ter-150mbps_esr-150h.html

Hekel aan je buren en aan de rest van je wijk?
http://www.wlanshop.nl/pr...edia-router_esr-750h.html

[ Voor 195% gewijzigd door Skoefel op 18-04-2013 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je meerdere routers geprobeerd hebt, en het na verloop van tijd fout gaat, is mijn conclusie dat jouw probleem niet ligt bij de routers maar bij iets in de lucht (signalen in de RF-frequentieband waar wifi in werkt) bij jullie in de buurt...

Het zou een andere wifinetwrerk kunnen zijn, maar even goed iets anders, zoals een babyfoon of een beveiligingscamera.

Voordat je weer ander hardware koopt zou ik dat eens uitzoeken. Mocht je toevallig een spectrum analyzer hebben liggen, dan is het makkelijk, maar ervan uitgaande dat je dat niet hebt (als je niet weer wat het is heb je het niet :+ ), ga dan gestructureerd te werk: ga een voor een de wifikanalen af en noteer wat hoe het werkt. Als wifi je enige probleem is zou je de beste resultaten moeten krijgen op het kanaal met minste interfentie. Als je andere resultaten krijgt wijst dat op interfentie van non-wifi apparaten. Als je desondanks een goed bruikbaar kanaal kunt vinden is dat mooi, blijf dat gebruiken.

Werkt niets goed, dan heb je een probleem. Zwaardere hardware kopen kan, maar ik zou eerder kijken naar verhuizen naar andere frequentieband (5GHz). Of je daarvoor andere router nodig hebt weet ik niet, de wrt54g en de wlr-3000 ondersteunen het iig niet, maar mogelijk je andere Cisco/Linksys wel. Wat je bij 5GHz wel hebt is dat penetratie door muren en vloeren minder is. Vaak zul je bij 5GHz een tweede AP achter je router moeten hangen om dat op te vangen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Naast het hele signaalsterkte verhaal: wanneer windows aangeeft dat er beperkte verbindingsmogelijkheden zijn, is regelmatig het enige issue dat DNS resolving niet goed werkt. Heb je al geprobeerd om in de situatie met beperkte verbinding een externe server te pingen op hostname en ip-adres? Het kan best voorkomen dat de dhcp server van de Experiabox en de WRT54G elkaar in de weg zitten en je soms een lease zonder DNS server krijgt of dat de forwarding uberhaupt niet lekker loopt tussen die 2 devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:26

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Plus dat je WiFi apparatuur ook 5GHz moet ondersteunen en dat is ook vaak niet het geval. Van alle hardware die ik heb ondersteunt alleen mijn telefoon het.
Maar als daarmee het probleem opgelost kan worden is het wellicht de investering waard.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutervOorschot
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:33
Bedankt voor alle tips, ik zal met mijn laptop en inSSIDer (volgens mij een spectrum analyzer) eens alle kanalen afgaan.
@MussingDog, ik krijg inderdaad vaak een dns error vlak voor de Wifi echt wegvalt (samen met het te traag zijn) maar ik heb thuis nu geen experiabox meer, een modem van zeelandnet (coax-kabel splitsen voor tv en modem en dan komt uit het modem een internet en een telefoonstekker, brede en smalle stekker).

@Ultraman de pc's thuis ondersteunen geen van alle 5Ghz, en overal 5Ghz adapters kopen wordt denk ik een beetje te duur.

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WoutervOorschot schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 08:11:
Bedankt voor alle tips, ik zal met mijn laptop en inSSIDer (volgens mij een spectrum analyzer) eens alle kanalen afgaan.
Nee, InSSIDer is geen spectrum analyzer. Het kan grafisch weergeven waar de WiFikanalen zitten, maar is afhankelijk van je WiFi NIC, en die kan enkel tunen op aanwezige WiFikanalen, het kan je niet de ruis en stoorsignalen die evt aanwezig zijn tonen.

De makers van InSSIDer verkopen er wel eentje, de Wi-Spy dBx, waar dan Channelyzer Pro software bij hoort. Samen te koop voor USD 999. Erg goed (heb het op m'n werk), maar waarschijnlijk beetje buiten budget ;)
@MussingDog, ik krijg inderdaad vaak een dns error vlak voor de Wifi echt wegvalt (samen met het te traag zijn) maar ik heb thuis nu geen experiabox meer, een modem van zeelandnet (coax-kabel splitsen voor tv en modem en dan komt uit het modem een internet en een telefoonstekker, brede en smalle stekker).
Heb je gecontroleerd of de internetverbinding bedraad wel goed is...
@Ultraman de pc's thuis ondersteunen geen van alle 5Ghz, en overal 5Ghz adapters kopen wordt denk ik een beetje te duur.
You're doing it wrong :o

Vaste PCs horen sowieso vaste kabels te hebben. Pijnig jezelf niet met WiFi op een vaste PC, WiFi is voor connectivity op mobile devices, niet voor betrouwbare, stabiele verbinding met vaste computers.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1