Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:46
Hallo,

Ik heb me laatst in geschreven voor electrical engineering, en nu ontving ik een e-mail daarvan, dat ze graag een gesprek met me willen, over of de opleiding wel bij me past, en dat ik een brief moet schrijven met motivatie en cijferlijst van vorig jaar.

Nu vroeg ik me af of meerdere mensen zo'n e-mail hebben gehad (wellicht andere opleiding, ander jaar of andere universiteit)

En hoe noem je zo'n gesprek, Studiekeuzegesprek?

Hoe kan ik me op zoiets voorbereiden, en wat is juist wel en wat juist niet handig om in die brief te zetten?

Verder vroeg ik me af, kan de universiteit je weigeren op basis van je cijfers als je geslaagd bent, maar bijvoorbeeld een onvoldoende hebt voor een vak wat belangrijk is voor de opleiding (wiskunde bijvoorbeeld) Of als je wel een voldoende hebt, maar geen 7 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bij een aantal studies in Twente nodigen ze iedereen uit voor een gesprek. Je bent dus niet speciaal uitgekozen. Je hoeft je totaal geen zoveel zorgen te maken om zo'n gesprek, bv omdat je maar een 6 voor wiskunde hebt. Ze gaan je dan echt niet weigeren.
Ik denk dat ze zullen vertellen dat het geen makkelijke studie is, maar dat je 35-40 uur per week erin moet stoppen om het eerste jaar te halen. Als dat je afschrikt, kun je waarschijnlijk beter iets anders gaan studeren.
Ik zou in die brief vooral vertellen waarom je gekozen hebt voor elektrotechniek in Twente, wat voor andere studies je bekeken hebt en hoeveel tijd je nu bezig bent met bv natuurkunde en wiskunde (1/2 a4). Overdrijf het niet, wees gewoon eerlijk. Als je bv twijfelt of je het niveau aankan, maar het gewoon wilt proberen moet je dan gewoon in die brief zetten en bij zo'n gesprek doorvragen naar mogelijkheden voor bv wat extra hulp bij wiskunde of Engels. Als je een 6.5 voor wiskunde op je eindlijst hebt kun je de opleiding prima halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:46
Hartelijk dank voor de snelle reply en de tips. Om er veel tijd in te steken vin dik opzich niet erg, je krijgt er immers ook wat moois voor terug als het goed is.

Mooi dat ik me iig geen zorgen hoef te maken oover aangenomen worden of niet, want ik wil het echt graag proberen. Mijn wiskunde cjifer van vorig jaar was een 5.2, maar dat kwam mede doordat ik niet echt goed met de leraar op kon schieten, en ik op een paar meetkunde toetsen slecht had gescoord, maar meetkunde lijkt me nu niet echt het belangrijkste cijfer voor elektrotechniek. Dit jaar moet een dikke zes tot een 7 er wel in zitten.

Ik ga denk ik maar eens aan de slag met een mooie Engelse brief.