Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Mijn vader heeft nu al een tijdje een HP desktop pc (Intel Pentium D) onder zijn kast staan in combinatie met Windows 7 en XBMC. Dit bevalt uitstekend en bij voorkeur blijft hij dit handhaven.
Nu wil hij graag naar een klein kastje zodat hij deze in zijn kast kan gaan plaatsen.
Nu dacht ik zelf aan een barebone van rond de 150 euro.

Wat hij voornamelijk doet is XBMC gebruiken in combinatie met youtube, en heel af en toe gebruikt hij de webbrowser. Wellicht films en series moeten afspeelbaar zijn.

Openelec (linux gebaseerde installatie) zal waarschijnlijk voldoende zijn, en dan booten vanaf USB of Msata SSD, maar mocht hij toch functionaliteiten missen dan zou het handig zijn dat Windows Optioneel geinstalleerd kan worden.

Nu dacht ik aan de volgende barebones:
-Intel Next Unit of Computing kit (DCCP847DYE)
Celeron dualcore en als ik het goed begrijp een HD2000, USB 2.0, HDMI 1.4...
-Zotac ZBOX Nano XS AD11
AMD E-450 met AMD graphics, USB 3.0, HDMI 1.4, Afstandsbediening, WIFI..

Kwa prijs zijn ze ongeveer even duur, de AMD barebone krijg je een afstandsbediening en WIFI erbij..
De Intel is kwa CPU alleen sneller, WIFI hebben we nog een goede USB adapter voor, afstandsbedieninig is nice to have, zou handig zijn met zijn Harmony IR remote..
De AMD heeft als voordeel dat je openelec weer snel kan booten vanaf USB 3.0, in de intel moet je een weer wat duurdere MSATA SSD kopen.

Wat zou jullie voorkeur genieten, de E-450 of de Intel Celeron die kwa cpu weer wat sneller is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:55
Ik zou voor de Zotac box gaan, toch net wat completer en volgens mij heb je hier verschillende kant-en-klare XBMC distro's voor.

Windows heeft natuurlijk wel wat meer kracht nodig. Browsen kan je prima met de "stock" XBMCBuntu. Stop er een dvb-c tuner + smargo reader in en je hebt een kleine krachtige xbmc met tv functionaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Ja inderdaad die is wel completer, ik dacht eerst dat hij zonder remote was omdat op de site van Zotac staat dat het de plus versie is met afstandbediening, maar die van 150 euro in de pricewatch zit hij blijkbaar dus echt bij volgends de specs bij de webshop.

Het performance verschil met de celeron 847 is 1136 PassMark punten voor de 847 en de E-450 heeft 797 punten. Dus ruwweg is de Celeron 35% sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:31

RvL

Voor XBMC is de processorkracht echter niet zo van belang. Zeker niet als je OpenElec gebruikt.

Een goede videokaart is van groter belang. In dit geval is de Radeon HD 6320 van de ZBox wel een stukje beter.

Onder Linux (en dus ook OpenElec) heeft AMD alleen een nadeel: TrueHD en DTS-HD geluid worden niet doorgegeven. Dit is een beperking van de driver onder Linux. Normaal DTS, Dolby Digital en LPCM worden wel gewoon doorgegeven. Dus als je een versterker hebt die geen TrueHD en/of DTS-HS ondersteunt, dan is dit geen enkel probleem. Ook heb je bij films met TrueHD of DTS-HD gewoon (surround)geluid.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Ja precies ik weet van die limitatie, van de HD audio, mijn vader heeft geen HD receiver. Marantz SR5002, ik heb zelf de voorloper hiervan gehad, de SR5001.
Wat ik altijd deed was HD Audio om laten zetten naar LPCM Surround, op mijn Sony Blu-ray speler, waardoor het nagenoeg lossless uit de speakers kwam. Wellicht kan dat vanuit XBMC in Linux ook wel?

Zelf gebruik ik een HD receiver met een AMD Lano, Windows 8, en XBMC voor Windows. Daar kan ik uiteraard wel HD Audio op gebruiken. Voor mijn vader is een dergelijk systeem overkill, en zijn versterker kan toch geen HD audio aan. Dus het is allemaal geen probleem.

Wat betreft de grafische chip in de Intel. Ik kan er niet zoveel van vinden. Hij schijnt dus alle HD Audio formaten te ondersteunen, HDMI 1.4, dus volgensmij is hij wel prima voor HD video. Of hij ook vloeiend hoge bitrates aankan heb ik alleen nergens kunnen lezen, dus is een aaname van mij dat het kan. En ook exacte chip kan ik niet vinden, er staat alleen op de site: Intel HD Graphics, maar welke chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:31

RvL

Volgens deze link is de HD Graphics in de NUC vergelijkbaar met de Intel HD Graphics 2000. Deze link lijkt dat te bevestigen (dezelfde processor). Die is mij relatief onbekend, dus ben ik eens wat gaan zoeken.

Ik kwam onder andere deze post. Daar leid ik uit af dat de HD Graphics 2000 geen hardwarematige h.264 en MPG encoding heeft. Dan krijgt de processor ineens een stuk meer te doen, want dan ga je dat allemaal softwarematig doen. Ik heb hier echter geen bronnen voor kunnen vinden die dit bevestigen.

In het topic van mijn tweede link staat echter dat hij 1080p wel 'flawless' af kan spelen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevvv
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-07 15:31
Kevvv schreef op maandag 29 april 2013 @ 23:22:
[...]

[...]

Ik heb de nuc nu ongeveer 2 weken in bezit. Gekocht bij azerty, erg nette en vlotte levering. Ik ben meer dan tevreden met de nuc. Hij draait op windows 8. xbmc erop en gaan. alles draait soepel en vlot. geluid via hdmi, bitstreaming etc. etc. gaat allemaal perfect. Ik heb nog wel een probleempje in de aeon noxx skin. ik zie wat beeld artifacts in de minicover fanart in mijn video bibliotheek. Heel raar niet in de grote fanart.

Hier een link naar een youtube infofilmpje die ik heb gemaakt. Voor de mensen die interesse hebben.

YouTube: My htpc setup: Intel nuc DC3217IYE
Ik heb zelf de nuc met gigabit poort ben zelf hier toch meer over te spreken dan de zbox
, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Kevvv schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 15:35:
[...]

Ik heb zelf de nuc met gigabit poort ben zelf hier toch meer over te spreken dan de zbox
, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ja dat is de duurdere NUC met i3 cpu, die is sowieso stukken beter dan de Zotac, maar die ik noemde is de Celeron variant. Ivm een beperter budget. Ik denk dat de Zotac dan toch een betere keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-07 05:39
Misschien is de Thecus N2800 een optie?

Is klein, ruimte voor 2 HDD's, heeft HDMI/VGA en er is een module voor XBMC beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
WouterHelm schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 09:56:
Misschien is de Thecus N2800 een optie?

Is klein, ruimte voor 2 HDD's, heeft HDMI/VGA en er is een module voor XBMC beschikbaar.
Grappig een NAS als mediacenter :) Wist niet dat die optie er ook nog was, alleen zit helaas toch echt boven het budget. De 2 die ik bovenaan noemde zaten rond de 150 euro.
Helaas is de genoemde Zotac in topicstart nu niet zo goedkoop meer, die is er niet meer voor dat bedrag, Van 150 euro naar 215 euro gestegen! Zou het een prijsfoutje geweest zijn?

De Zotac ZBOX ID41 zie ik nu wel voor 170 euro, dat lijkt me ook wel een leuke optie, Atom en Nvidia GPU.

[ Voor 7% gewijzigd door duncanvdlinden op 03-05-2013 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-07 05:39
duncanvdlinden schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 08:54:
[...]

Grappig een NAS als mediacenter :) Wist niet dat die optie er ook nog was, alleen zit helaas toch echt boven het budget. De 2 die ik bovenaan noemde zaten rond de 150 euro.
Helaas is de genoemde Zotac in topicstart nu niet zo goedkoop meer, die is er niet meer voor dat bedrag, Van 150 euro naar 215 euro gestegen! Zou het een prijsfoutje geweest zijn?

De Zotac ZBOX ID41 zie ik nu wel voor 170 euro, dat lijkt me ook wel een leuke optie, Atom en Nvidia GPU.
Thecus komt binnenkort ook met de N2520. Die heeft HDMI dus ga ervan uit dat deze ook XBMC zal kunnen draaien.

Er zijn nog geen prijzen bekent, maar hij zal in ieder geval goedkoper zijn dan de N2800. Daarnaast vind ik hem er wat beter uitzien voor als je hem in de woonkamer wilt plaatsen.
Pagina: 1