Probleem
Een computer van vrienden van mij deed altijd al vreemd als er iets in de USB-poorten aan de voorkant werd gestoken van hun Cooler Master Elite 330 behuizing. Ze hebben de behuizing nu al ongeveer 3,5 jaar.
Wanneer iets werd aangesloten via de front USB wou die soms niks herkennen, de andere keer kreeg de pc een BSOD en herstartte. Zeer zeker een geval van kortsluiting. Weer een andere keer was er niks aan de hand. Altijd was er in meer of mindere mate een knarsend geluid te horen wanneer er iets in de USB-poorten werd gedaan. Knarsend geluid van overspringende vonken/kortsluitingen.
Geprobeerd
Nu heb ik de computer van hun bij mij staan en kan geen kortsluiting reproduceren, maar wel nog steeds het knarsende geluid bij het insteken van een USB apparaat/kabel. Mijn USB-stick (Sandisk Cruzer Micro 1GB) wordt goed uitgelezen. Mijn Western Digital Passport 2 120GB externe 2,5" harde schijf wordt niet herkend/uitgelezen met 'kabel 1'. Doe ik hem in een andere USB-poort van de computer, werkt hij direct. Als ik een andere USB-kabel gebruik, voor het gemak 'kabel 2', werkt de externe harde schijf wél opeens in de front USB-poorten. Althans, af en toe. Ik moet de USB-kabel er heel goed indrukken voordat de externe harde schijf goed uitleesbaar is. En nogmaals, in een andere USB-poort werkt alles naar behoren.
Het volgende heb ik ook nog bekeken/gedaan:
Vraag
Een computer van vrienden van mij deed altijd al vreemd als er iets in de USB-poorten aan de voorkant werd gestoken van hun Cooler Master Elite 330 behuizing. Ze hebben de behuizing nu al ongeveer 3,5 jaar.
Wanneer iets werd aangesloten via de front USB wou die soms niks herkennen, de andere keer kreeg de pc een BSOD en herstartte. Zeer zeker een geval van kortsluiting. Weer een andere keer was er niks aan de hand. Altijd was er in meer of mindere mate een knarsend geluid te horen wanneer er iets in de USB-poorten werd gedaan. Knarsend geluid van overspringende vonken/kortsluitingen.
Geprobeerd
Nu heb ik de computer van hun bij mij staan en kan geen kortsluiting reproduceren, maar wel nog steeds het knarsende geluid bij het insteken van een USB apparaat/kabel. Mijn USB-stick (Sandisk Cruzer Micro 1GB) wordt goed uitgelezen. Mijn Western Digital Passport 2 120GB externe 2,5" harde schijf wordt niet herkend/uitgelezen met 'kabel 1'. Doe ik hem in een andere USB-poort van de computer, werkt hij direct. Als ik een andere USB-kabel gebruik, voor het gemak 'kabel 2', werkt de externe harde schijf wél opeens in de front USB-poorten. Althans, af en toe. Ik moet de USB-kabel er heel goed indrukken voordat de externe harde schijf goed uitleesbaar is. En nogmaals, in een andere USB-poort werkt alles naar behoren.
Het volgende heb ik ook nog bekeken/gedaan:
- Online gekeken in de handleidingen van de Cooler Master Elite 330 naar afwijking van het 'I/O paneel'. Niks gevonden. Dit zijn normale USB 2.0 poorten.
- Ook gedacht aan slechte voeding/moederbord/stroomkabel. Dit allemaal uitgesloten door de front USB-poorten aan te sluiten op een andere computer. Dezelfde problemen blijven bestaan.
- I/O paneel losgehaald en van dichtbij gekeken naar afwijkende zaken zoals losse draadjes, scheve verbindingen en kapotte condensatoren. Dit lijkt, voor mij als leek op dit gebied, wel in orde. Ik zal zo spoedig mogelijk hier foto's van maken en toevoegen. Edit: zie foto's hieronder of via de imageviewer in mijn fotoalbum.
I/O paneel Cooler Master Elite 330 | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Vraag
- Wat kan de oorzaak zijn van de kortsluitingen op de front USB-poorten?
- Waarom wordt de externe harde schijf met 'kabel 1' niet herkend en met 'kabel 2', mits goed aangedrukt, wel op de front USB-poorten?
- Waarom wordt de externe harde schijf met 'kabel 2' de ene keer goed uitgelezen en de andere keer geeneens herkend?
- Zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 35% gewijzigd door WhiteRaver op 18-04-2013 21:10 . Reden: Typo's ]
Graag gedaan.