Wat zet je tussen je NAS en het stroomnet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-12-2021
Ik ga deze week een NAS aanschaffen, een Synology 1812+ met daarin 6 WD Red hdd's. Een boel ruimte dus, en m'n data staat er dan relatief veilig op. De afgelopen jaren heb ik toch teveel harde schijven verloren. Maar toen bedacht ik me plots dat er nog 2 grote risico's zijn: de tent kan in de fik gaan en "iets met stroom".
Zelf ben ik geen hardcore techneut en nu vraag ik me dus af: Kan ik het apparaat wapenen tegen problemen met de stroom? Moet je dat doen? Hoe doe ik dat?
Is het mogelijk dat de NAS straks een opdonder krijgt, door een schommeling in 't stroomnet, of bestaat dat niet (meer)?
Los daarvan, hoe bescherm je zo'n kostbaar apparaat met nog kostbaardere inhoud tegen bijvoorbeeld de bliksem? Is dat mogelijk of moet ik hier een altaar inrichten, dagelijks kaarsjes branden en hopen dat' t goed blijft gaan?

Op sites waar ze bijv. stekkerdozen verkopen valt het me vooral op dat ze allemaal 'als best getest' zijn en naast deze onwaarschijnlijkheid staan er ook termen bij die me 0,0 zeggen. Graag wat hulp en eventueel uitleg dus!

Ik heb 't maar in EL geplaatst omdat ik het idee heb dat er hier meer kenners van dit soort apparatuur zit, maar als ik er naast zit hoor ik dat vanzelf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

UPS er tussen, deze beschermt je tegen veel :) en een nas is geen backup, dus elke week een schijf/usbstick/cloud er aan hangen en backup trekken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Review van UPS in je eigen achtertuin van Tweakers.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Interessant! Ik had er nog nooit van gehoord maar daar zal ik eens wat verdieping bij zoeken.
Ik zie daar zo niks bij staan over blikseminslag, of valt dat onder overspanningsbeveiliging? Het is wel overspanning, maar wel extreem ineens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:36

Garyu

WW

Ik heb een stekkerblok met overspanningsbeveiliging. De kans op permanente uitval van de HDDs bij stroom-uitval is relatief gering. Hoe vaak ik mijn PC al van het net gehaald heb zonder schade...

UPS gaat je bij brand natuurlijk niet helpen. Beter is een offsite backup te hebben. De vraag is, wil je per se alles wat op die zes HDDs staat gebackupped hebben, en weegt eventueel verlies x risico-op-verlies op tegen de kosten van backup?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:32
Enige echte garantie die je hebt tegen een blikseminslag is een offsite backup. Je hebt namelijk geen flauw idee wat het magnetische veld rondom dat gebied gaat doen. Spannings pieken e.d. zal misschien een overspanningsbeveiliging stekkerblok deels tegen helpen, maar dan wordt alles in een klap uitgezet.

De meeste UPSen hebben ingebouwde spanningsdrempels, boven en onder een bepaald voltage koppelen ze gewoon los van het stroomnet en gaan ze verder op accu om schade van de achterliggende apparatuur te voorkomen. Het zal je niet beschermen tegen blikseminslagen maar wel tegen spanningspieken en dalen.

En meestal heb je niet eens een UPS nodig, maar als je bijvoorbeeld raid5 gebruikt, dan kan er bij spanningsverlies problemen met write hole achtige fenomeenen voorkomen. Dan heb je liever die extra minuten van een kleine UPS om netjes af te sluiten dan een klap dat je alles uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Sorrie hoor dit gebeuren is allemaal onzin, om de volgende redenen:
-Er zit een adapter voor, deze vangt fluctuaties van het net op (sterker nog, zo'n ding kan meestal van 110 tot 250V gemakkelijk werken)
-Blikseminslag raakt in 99,9% van de gevallen geen apparatuur na een adapter. Dit omdat de uitgang van de adapter galvanisch gescheiden zit van het net
-Zo'n bliksembeveiliger beveiligt misschien wel, maar schakelt nooit snel genoeg uit om zeker te weten dat je geen schade oploopt. Die dingen zijn meer bedoeld om "vuile" spanning te weren (pieken van meer dan 250V)

Een veel betere oplossing: koop 2 van die nassen, zet er eentje bij ouders/vrienden/familie neer en eentje bij jezelf. Laat die 's nachts syncen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:07

Infant

It's a floating Dino!

-Blikseminslag raakt in 99,9% van de gevallen geen apparatuur na een adapter. Dit omdat de uitgang van de adapter galvanisch gescheiden zit van het net
Ik heb een bliksem inslag mee gemaakt een paar jaar geleden, die een gat in iemand moederbord achterliet.

De coating om de draden in de spoel die in dit geval het isoleren doet, is meestal rated voor 1 of 2 kV. Alles daar boven slaat gewoon vrolijk door hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:50

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb er een APC Back Ups Pro 500 tussen hangen, kost slechts 116 euro en wordt netjes door de Synology nas herkent :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Ja, de veiligste manier is inderdaad om het offline in een kluis, elders of in een cloud te hebben. Maar vanmorgen na 't douchen groeide het geld nog niet op m'n rug dus ik denk als ik nu ga kijken dat ik nog steeds bedrogen uitkom. ;) Eigenlijk zou ik naar zo'n systen wel toe willen, hoor, maar ik heb in elk geval nog een vrij ruime schijf die ik kan gebruiken voor de écht essentiële zaken.

Zo'n APC ben ik onbekend mee. Ik heb net gekeken maar APC zelf zegt dat-ie van de markt is. Wat is daar het idee achter? Een soort overloop voor heftige schommelingen? En zo te lezen dat de power van je NAS niet wegvalt en je daar weer gelazer mee krijgt. Voor de 116 euro hoef ik het in ieder geval niet te laten want als je zoiets koopt moet je 't wel meteen goed aanpakken denk ik dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:18

Perkouw

Moderator General Chat
Even schaamteloos mijn V&A advertentie hier neer plempen -> V&A aangeboden: Eaton Pulsar Evolution 1550 UPS (nieuw in doos) is eenzelfde apparaat, weliswaar van een zwaarder kaliber.

APC is volgens mij gewoon het merk, het betreft hier net zo goed een UPS. Sleepkever in "Wat zet je tussen je NAS en het stroomnet?" legt hier al uit wat het voordeel hier van is. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 18-04-2013 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

een UPS Wikipedia: Uninterruptible power supply APC is inderdaad een merk, wat ik nog gewoon in de pricewatch tegenkom.

Besef dat zo'n ding een accu heeft, en dus een houdbaarheid.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vaak gaat er bij blikseminslag stroom over de netwerkkabels lopen. Vaak genoeg dat mensen wel de stekker uit de PC halen maar niet de netwerkkabel. Zeker iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
PilatuS schreef op donderdag 18 april 2013 @ 18:06:
Vaak gaat er bij blikseminslag stroom over de netwerkkabels lopen. Vaak genoeg dat mensen wel de stekker uit de PC halen maar niet de netwerkkabel. Zeker iets om rekening mee te houden.
Kun je dan niet eigenlijk 't beste je NAS uitzetten tijdens onweer? Want als je zo'n UPS er tussen plaatst tegen schommelingen op het stroomnet en je krijgt het alsnog binnen via de router waar je 'm op aansluit...
Of ook zo'n ding tussen de router en het stroomnet? Hoewel dat wel te gek wordt eigenlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Botsproefpop op 18-04-2013 18:31 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:57
Je kan je NAS natuurlijk uitzetten, maar dan moet je hem ook echt compleet loskoppelen, dus alle stroom-, netwerk- en andere kabels er af. Probleem is dat je niet altijd thuis bent als het begint te onweren.

Een ander belangrijk punt is stroomuitval. Nu is het Nederlandse stroomnet vrij stabiel maar de kans dat tenminste 1 keer per jaar de stroom uitvalt is vrij groot. In dat geval is er een risico dat het volume op je NAS beschadigt raakt. Ik heb dat bij mijn eigen NAS wel meegemaakt. Gelukkig was het volume wel te herstellen maar het is een geklooi, zeker als je weinig verstand van linux hebt.
Met een UPS blijft het apparaat ook bij stroomuitval functioneren. De UPS kan dan ook de NAS een signaal geven dat de stroom is uitgevallen en dat de NAS zichzelf netjes moet gaan uitzetten.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Allard schreef op donderdag 18 april 2013 @ 18:41:
Je kan je NAS natuurlijk uitzetten, maar dan moet je hem ook echt compleet loskoppelen, dus alle stroom-, netwerk- en andere kabels er af. Probleem is dat je niet altijd thuis bent als het begint te onweren.

Een ander belangrijk punt is stroomuitval. Nu is het Nederlandse stroomnet vrij stabiel maar de kans dat tenminste 1 keer per jaar de stroom uitvalt is vrij groot. In dat geval is er een risico dat het volume op je NAS beschadigt raakt. Ik heb dat bij mijn eigen NAS wel meegemaakt. Gelukkig was het volume wel te herstellen maar het is een geklooi, zeker als je weinig verstand van linux hebt.
Met een UPS blijft het apparaat ook bij stroomuitval functioneren. De UPS kan dan ook de NAS een signaal geven dat de stroom is uitgevallen en dat de NAS zichzelf netjes moet gaan uitzetten.
Ja, wat dat betreft klinkt het wel als onmisbaar. En als je er maar één keer uitvallende stroom mee opvangt dan is dat al genoeg, natuurlijk.
Dan zit je alleen nog steeds met 't probleem van stroom via de netwerkkabel. Is daar nog niks op verzonnen?

Edit: Ik zat al even te Googlen maar ik kom 't fenomeen 'power over ethernet'.. lijkt me niet de bedoeling. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Botsproefpop op 18-04-2013 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Perkouw: ik heb dezelfde staan maar heb de fan veranderd naar een 70mm versie, maakt iets minder lawaai :p

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-07 10:58
Botsproefpop schreef op donderdag 18 april 2013 @ 18:47:
[...]

Ja, wat dat betreft klinkt het wel als onmisbaar. En als je er maar één keer uitvallende stroom mee opvangt dan is dat al genoeg, natuurlijk.
Dan zit je alleen nog steeds met 't probleem van stroom via de netwerkkabel. Is daar nog niks op verzonnen?

Edit: Ik zat al even te Googlen maar ik kom 't fenomeen 'power over ethernet'.. lijkt me niet de bedoeling. :+
Ik heb mijn NAS, router en modem op me UPS aangesloten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
FastPinguin schreef op donderdag 18 april 2013 @ 20:32:
[...]

Ik heb mijn NAS, router en modem op me UPS aangesloten. ;)
Ja daar zat ik ook al aan te denken... want dan gaat de stroom gewoon van je router en NAS af.. maar dan kan ik ook niet meer bellen met de huislijn want die loopt via de modem.
Aan de andere kant.. als de stroom d'r uitklapt heb je wel meer zorgen dan een telefoontje plegen lijkt me, hehe. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-07 10:58
Botsproefpop schreef op donderdag 18 april 2013 @ 20:39:
[...]

Ja daar zat ik ook al aan te denken... want dan gaat de stroom gewoon van je router en NAS af.. maar dan kan ik ook niet meer bellen met de huislijn want die loopt via de modem.
Aan de andere kant.. als de stroom d'r uitklapt heb je wel meer zorgen dan een telefoontje plegen lijkt me, hehe. :*)
Dat snap ik niet helemaal. Als de stroom uitvalt dan blijft me NAS, router en modem gewoon aan door de UPS. In theorie kan je dus juist wel blijven bellen. Natuurlijk gaat me NAS zichzelf afsluiten, maar me modem en router kunnen het dan nog wel even volhouden op de UPS.

Ter info: op mijn UPS zitten 4 aansluiting die op de accu verder gaan en 4 met beveiligingen erop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Tegen bliksem, ervan uitgaande dat ie echt vlakbij inslaat, zal je weinig uit kunnen halen, behalve alles loskoppelen als het onweert (en eventueel een altaartje met kaarsjes en rituelen ;) ).

Voor de rest, zoals gezegd, een UPS tussen de stroomtoevoer en de NAS helpt je tegen alle andere mogelijke stroomperikelen.

Tip: Als je toch met een UPS en NAS aan de slag gaat, is het meest handige om alles in de meterkast te plaatsen, samen met je modem, router en eventuele andere apparatuur. Alles op de UPS hangen en je bent aardig gesettled bij stroomuitval.

Zo heb ik in mijn meterkast bijvoorbeeld, naast alle IT-apparatuur, ook telefonie- en ventilatiesystemen op de UPS aangesloten. Zo zou ik in theorie nog kunnen bellen (mits de wijkcentrale niet ook plat ligt...) en alle ventilatieroosters kunnen sluiten (indien een calamiteit met gevaarlijke stoffen samenvalt met een stroomstoring... je weet maar nooit :) ).

UPS had ik in eerste instantie puur voor de veiligheid van de NAS aangeschaft, maar aangezien de capaciteit van de UPS meer dan ruim voldoende was voor alle andere apparatuur in de meterkast, heb ik alles er dus maar op aangesloten. Bij stroomuitval blijft alles nog een uur doordraaien voordat de UPS plat gaat, maar tegen die tijd heeft de NAS zichzelf al netjes down gebracht.

Als je te weinig aansluitingen hebt op de UPS, kan je er een stekkerblok aanhangen, als die van een doorlus-stroomkabel voorziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
FastPinguin schreef op donderdag 18 april 2013 @ 20:53:
[...]

Dat snap ik niet helemaal. Als de stroom uitvalt dan blijft me NAS, router en modem gewoon aan door de UPS. In theorie kan je dus juist wel blijven bellen. Natuurlijk gaat me NAS zichzelf afsluiten, maar me modem en router kunnen het dan nog wel even volhouden op de UPS.

Ter info: op mijn UPS zitten 4 aansluiting die op de accu verder gaan en 4 met beveiligingen erop. :)
Inderdaad, de zaak blijft draaien.. ik dacht even niet ver genoeg verder. Maar de accu van de UPS zal wel nog sneller leeg zijn met meer aansluitingen, ik weet niet of je 't risico loopt dat-ie niet genoeg tijd heeft om zich af te sluiten? Hoewel een modem en router geen vreters zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
ralph075 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 21:04:
Tegen bliksem, ervan uitgaande dat ie echt vlakbij inslaat, zal je weinig uit kunnen halen, behalve alles loskoppelen als het onweert (en eventueel een altaartje met kaarsjes en rituelen ;) ).

Voor de rest, zoals gezegd, een UPS tussen de stroomtoevoer en de NAS helpt je tegen alle andere mogelijke stroomperikelen.

Tip: Als je toch met een UPS en NAS aan de slag gaat, is het meest handige om alles in de meterkast te plaatsen, samen met je modem, router en eventuele andere apparatuur. Alles op de UPS hangen en je bent aardig gesettled bij stroomuitval.

Zo heb ik in mijn meterkast bijvoorbeeld, naast alle IT-apparatuur, ook telefonie- en ventilatiesystemen op de UPS aangesloten. Zo zou ik in theorie nog kunnen bellen (mits de wijkcentrale niet ook plat ligt...) en alle ventilatieroosters kunnen sluiten (indien een calamiteit met gevaarlijke stoffen samenvalt met een stroomstoring... je weet maar nooit :) ).

UPS had ik in eerste instantie puur voor de veiligheid van de NAS aangeschaft, maar aangezien de capaciteit van de UPS meer dan ruim voldoende was voor alle andere apparatuur in de meterkast, heb ik alles er dus maar op aangesloten. Bij stroomuitval blijft alles nog een uur doordraaien voordat de UPS plat gaat, maar tegen die tijd heeft de NAS zichzelf al netjes down gebracht.

Als je te weinig aansluitingen hebt op de UPS, kan je er een stekkerblok aanhangen, als die van een doorlus-stroomkabel voorziet.
toon volledige bericht
Ik was van plan om het inderdaad in de meterkast te zetten, daar is nog een plankje vrij dus daar zou de zaak geplaatst moeten kunnen worden zonder al te veel problemen. Als hij nog een uur doordraait heb je daar wel een fijne jongen van een accu in zitten, of niet? Wat voor een heb je daar voor genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:26

mb1

Ik heb hier in huis zowat alle gevoelige apparatuur achter een UPS.
1x in de meterkast voor glasvezel modem, router enz.
1x in de tv hoek voor tv popcorn NAS enz.
1x op zolder bij de vaste PC met randapparatuur.

Op zich heb ik toch heel regelmatig dat ik even het licht zie knipperen en dat de UPS even PIEPT om aan te geven dat deze in actie is geweest.
Ik heb al wel eens zitten denken om het allemaal een beetje simpeler op te lossen met een grote 12v accu en een goede lader aangezien bijna alle apparatuur toch weer voorzien is van een 230/12volt adapter....... een beetje zoals Google het doet in zijn datacenters!
Dit bespaard best in de stroomrekening omdat je niet meer tig adapters hebt met een twijfelachtig rendement.

En ja tegen brand of blikseminslag is weinig kruid gewassen, maar om die reden back-up ik alle onvervangbare bestanden bij een familielid aan de andere kant van het land!
We delen beiden een deel van onze NAS bij elkaar voor dit doel.
En ja mn zwager zou als hij dat wil (en ik omgekeerd) zo in de fotocollectie kunnen neuzen, maar dat blijft een kwestie van vertrouwen!
Gelukkig gaat het uploaden van een paar honderd Hi resolution fototjes na de vakantie lekker vlot met 50mbit upload-;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:28

BCC

Wat betreft de bescherming van je datakabels: vaak slaat bliksem in in de grond, waarna het verder loopt via kabels in de grond. Vooral Coax schijnt dit te doen. Ik heb in iedergeval zo'n ding tussen m'n kabelmodem en de rest van m'n netwerk gehangen: http://www.conrad.nl/ce/n...ken?queryFromSuggest=true

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
mb1 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 21:34:
Ik heb hier in huis zowat alle gevoelige apparatuur achter een UPS.
1x in de meterkast voor glasvezel modem, router enz.
1x in de tv hoek voor tv popcorn NAS enz.
1x op zolder bij de vaste PC met randapparatuur.

Op zich heb ik toch heel regelmatig dat ik even het licht zie knipperen en dat de UPS even PIEPT om aan te geven dat deze in actie is geweest.
Ik heb al wel eens zitten denken om het allemaal een beetje simpeler op te lossen met een grote 12v accu en een goede lader aangezien bijna alle apparatuur toch weer voorzien is van een 230/12volt adapter....... een beetje zoals Google het doet in zijn datacenters!
Dit bespaard best in de stroomrekening omdat je niet meer tig adapters hebt met een twijfelachtig rendement.

En ja tegen brand of blikseminslag is weinig kruid gewassen, maar om die reden back-up ik alle onvervangbare bestanden bij een familielid aan de andere kant van het land!
We delen beiden een deel van onze NAS bij elkaar voor dit doel.
En ja mn zwager zou als hij dat wil (en ik omgekeerd) zo in de fotocollectie kunnen neuzen, maar dat blijft een kwestie van vertrouwen!
Gelukkig gaat het uploaden van een paar honderd Hi resolution fototjes na de vakantie lekker vlot met 50mbit upload-;)
toon volledige bericht
Je bedoelt dat je die grote 12v accu voor alle apparatuur zet? Zou dat geen beste kluif zijn om dat verwezenlijken?
Ik denk ook niet dat je zwager in je datacollectie gaat neuzen, ik zou in ieder geval niet hoeven weten wat m'n zwager met m'n zus uitspoookt. :P Voor je 't weet kom je foto's tegen van een orgie waar iedereen verkleed is als clown. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
BCC schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 09:33:
Wat betreft de bescherming van je datakabels: vaak slaat bliksem in in de grond, waarna het verder loopt via kabels in de grond. Vooral Coax schijnt dit te doen. Ik heb in iedergeval zo'n ding tussen m'n kabelmodem en de rest van m'n netwerk gehangen: http://www.conrad.nl/ce/n...ken?queryFromSuggest=true
Hmm dat bedoelde ik eigenlijk ja, een bescherming voor op je netwerkkabel. Maar nu vraag ik me wel af, een vriend van me raadde me net de APC Smart-UPS SC 420VA 230V aan. Als ik die aanschaf, is dat niet twee vliegen in één klap? Want die zit al voor de netwerkkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ralph075: hoe groot is je ups dan?

@mb1: mijn piept niet schakelt gewoon om en dan hoor ik de fan ineens aanslaan ook :| +-75% load van 800VA

@crashtestdummy :p: je hebt zo van die huis houd batterijen voor in campers enzo deze zijn 12V en veel Ah, kosten wel wat en je hebt er meestal 2 nodig voor een UPS (24V/48V intern) maar je kunt heeeeel lang op 1 batterij doen.
En die netwerk aansluiting op een ups is meestal niet richting de aarde aangesloten, was bij mij toch niet, heb het dan er maar uitgesloopt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Damic schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:19:
@ralph075: hoe groot is je ups dan?

@mb1: mijn piept niet schakelt gewoon om en dan hoor ik de fan ineens aanslaan ook :| +-75% load van 800VA

@crashtestdummy :p: je hebt zo van die huis houd batterijen voor in campers enzo deze zijn 12V en veel Ah, kosten wel wat en je hebt er meestal 2 nodig voor een UPS (24V/48V intern) maar je kunt heeeeel lang op 1 batterij doen.
En die netwerk aansluiting op een ups is meestal niet richting de aarde aangesloten, was bij mij toch niet, heb het dan er maar uitgesloopt!!!
Kun je uitleggen hoe je dat precies bedoelt? Je sluit de netwerkkabel wel aan op de UPS, maar vervolgens is die dan niet geaard? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja, ik was toen ook verbaasd.

Heb trouwens het printje er terug bij genomen en nog eens goed bekeken en het is neit direct geaard maar met een vlamboog, dus als de spanning te hoog word kan er tussen de tvs en de aarding een kleine vlamboog ontstaan en zo terug naar de aarde vloeien. Blijkbaar dus toch geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Damic schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:33:
Ja, ik was toen ook verbaasd.

Heb trouwens het printje er terug bij genomen en nog eens goed bekeken en het is neit direct geaard maar met een vlamboog, dus als de spanning te hoog word kan er tussen de tvs en de aarding een kleine vlamboog ontstaan en zo terug naar de aarde vloeien. Blijkbaar dus toch geaard.
Ik heb even gegoogled op TVS maar ik krijg een 'transvaginal scan' en ik neem aan dat je dat niet bedoelt. :P Wat is dat?

Hij is dus wel geaard: mooi zo. Lijkt me ook wel zo belangrijk met zoiets want anders is je NAS alsnog naar de kloten. Maar uit wat je zegt maak ik dus op dat je netwerkkabel bij problemen ook beschermd is en zo'n apparaatje als BBC eerder linkte niet meer nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zal ongeveer hetzelfde werken is van hetzelfde merk.

lol en ik kom uit op tv's, dan maar diode er achter zetten en je krijgt het volgende: Wikipedia: Transient-voltage-suppression diode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Botsproefpop schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:13:
[...]

Je bedoelt dat je die grote 12v accu voor alle apparatuur zet? Zou dat geen beste kluif zijn om dat verwezenlijken?
Dus zelf een UPS lopen bouwen. pff. lijkt me wel een klus, daar komt meer bij kijken dank je denkt. Besef in ieder geval dat de gewone auto-lood accus wel goedkoop te krijgen zijn, maar bij het laden mogelijk wat waterstof produceren. Die mag je dus alleen in een geventileerde ruimte gebruiken.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Damic schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:46:
Zal ongeveer hetzelfde werken is van hetzelfde merk.

lol en ik kom uit op tv's, dan maar diode er achter zetten en je krijgt het volgende: Wikipedia: Transient-voltage-suppression diode
Kijk! Dat is ook meteen weer duidelijk.
Ik denk dat zo'n apparaat d'r gewoon bij hoort. Je kunt maar pech hebben en wat schijven naar de kloten helpen.. zit je daar met je NAS en je vernaggelde data. Dat zal toch een pricewatch: APC Smart-UPS SC 420VA 230V gaan worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
leuk_he schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:50:
[...]

Dus zelf een UPS lopen bouwen. pff. lijkt me wel een klus, daar komt meer bij kijken dank je denkt. Besef in ieder geval dat de gewone auto-lood accus wel goedkoop te krijgen zijn, maar bij het laden mogelijk wat waterstof produceren. Die mag je dus alleen in een geventileerde ruimte gebruiken.
En de meterkast, bij uitstek de plek voor zo'n apparaat, is dan meteen weer van de tafel als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Auto accu's kunnen niet goed tegen diep ontladen zodus beter deep cycle batterijen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Zo, al met al is 't een zeer informatief topic voor 't nageslacht geworden geloof ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botsproefpop
Ok als -wellicht- afsluiter nog een misschien lompe vraag: je moet de UPS aansluiten op een geaard stopcontact, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:26

mb1

Botsproefpop schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:13:
[...]

Ik denk ook niet dat je zwager in je datacollectie gaat neuzen, ik zou in ieder geval niet hoeven weten wat m'n zwager met m'n zus uitspoookt. :P Voor je 't weet kom je foto's tegen van een orgie waar iedereen verkleed is als clown. ;(
Nou zo'n klus is dat ook niet.
In geval van een "echte" ups wordt er van 230volt wisselspanning eerst 12volt gelijkspanning (of 24volt bij de grootere ups'en) gemaakt (accu) waar vervolgens weer 230volt wisselspanning van wordt gemaakt als de netspanning wegvalt. hierna maakt de adapter van de meeste apparaten er weer 12 volt gelijkspanning van!

Het kan dus ook als volgt 230v naar 12volt acculader/voeding. Accu (liefst bijvoorbeeld gel-accu) vervolgens knip je de kabel van je apparaat bij de adapter er af en sluit je de draden rechtstreeks aan op de accu!

kijk ook maar eens op YouTube: Google Data Center Efficiency Best Practices -- Full Video vanaf 8 minuten moet je goed opletten!

p.s. dit werkt dus alleen bij 12volt apparaten (90% van de gevallen).
Pagina: 1