VPS met ZPanel -> DNS configureren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-05 21:47
Hallo Tweakers,

Ik heb een nieuwe VPS van CloudVPS gehuurd, en ben deze op dit moment aan het configureren.
Ik kom bij YourHosting vandaan, maar was erg teleurgesteld over de performance van hun servers.

Enfin: Bij Yourhosting gebruikte ik TurnKeyLinux, met webmin-omgeving. Ik heb daar toen handmatig in de apachefiles mijn websites toegevoegd (sites-available, sites-enabled), en virtualhosts voor de sites aangemaakt. In de nameservers van mijn domeinproviders verwees ik vervolgens mbv een A-record naar het IP van de server, en zo kwamen alle domeinen bij de juiste html-map terecht.

Nieuwe situatie bij CloudVPS: Ik heb voor bare-centOS6 gekozen, en daar zPanel op geïnstalleerd. In zPanel heb ik een eerste domein aangemaakt (domein.nl), en daarvoor een nieuwe 'home' directory laten maken. Die directory heet domein_nl. In domein_nl heb ik mijn website geplaatst. vervolgens heb ik de A-records aangepast naar de nieuwe server in de hoop dat dat goed zou gaan, maar helaas, dat blijkt niet zo te zijn..

Elders las ik dat het de bedoeling was de hele nameservers van de registrar te omzeilen en de server zelf als NS in te stellen. Dat heb ik nu gedaan, en ik wacht die wijziging nu af (dat duurt uiteraard uren, voordat dat het hele internet over is). De website is echter zaterdag 'nodig', dus ik zou graag willen weten of dit nu de juiste manier is? :). Moet er verder in zPanel nog iets in de DNS-manager aangepast worden? (behalve de standaard initiële dns-regels die ik al wel aangemaakt heb).

Daarnaast zou ik graag willen weten hoe ik de map v.d. website benader voor zolang de DNS nog niet werkt. IPADRESS/domein_nl werkt helaas niet. Heeft iemand het juiste pad voor me? :)

Bedankt alvast! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je komt uit bij je server dus DNS werkt. Met wat je nu gedaan hebt, moet je ook nog zelf een DNS-server zoals bind draaien en daarin je zonefiles configureren. Dat was niet nodig geweest.

Wat nog fout gaat is de vhost-configuratie van Apache.

[ Voor 44% gewijzigd door GlowMouse op 18-04-2013 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Je laatste vraag is simpel: je host-file aanpassen is hierbij je oplossing. Als je een domeinnaam geeft (en het IP van je VPS) kunnen we testen of je DNS goed klopt.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
In principe is er volgens mij een DNS-server (bind?) inbegrepen bij zPanel, en die draait dan ook.

Ik betwijfel of het de bedoeling is dat ik zelf, buiten zPanel om, in de vhost-configuratie van Apache ga zitten rommelen. Voor zover ik begrijp hoort dat vanzelf geconfigureerd te worden door zPanel.

Daarbij overschrijft zPanel het vHost-bestand regelmatig, dus wijzigingen die ik op die manier maak zijn zo weer weg..

[ Voor 147% gewijzigd door Torrentus op 19-04-2013 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het enige wat je moet hebben om een named vhost te laten werken, zijn 2 dingen:
1: DNS hostnaam naar je apache server - check, dat heb je;
2: Een vhost met servernaam op dat domein zodat je apache hier op reageert - check, staat in je config.

Wat je verders niet nodig hebt, is bind en wat voor andere DNS meuk op je server, tenzij deze zelf de authoritive DNS server is. Wat ook nergens op slaat, is je serverName in serverAlias te zetten. Bij serverAlias zet je alleen namen bij die voor deze vhost als extra namen gelden, zoals www.domein.nl.

Waar je nu naar kijkt, is een catch-all vhost die mogelijk in de default vhost staat. Je hebt trouwens wel veel extra config in je vhost staan waarvoor ik mij afvraag of je dat allemaal wel nodig hebt. Zal wel een zPanel ding zijn.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Ik begrijp dat het in principe niet nodig is, want ik had het bij mijn vorige hoster ook niet, maar het zit nou eenmaal geïntegreerd in zPanel. Ik begrijp dus dat ik het niet hóef te gebruiken, maar, doordat ik de ns-records bij hostnet door heb verwezen naar mijn eigen server gebruik ik hem nu (of eigenlijk straks) wel.

Op het moment gebruik ik hem echter nog niet, en zijn de A-records bij Hostnet nog van kracht. Die verwijzen netjes naar mijn server. Apache toont echter ondanks bovenstaande configfile een default-page (omdat het in de verkeerde locatie zoekt: " /var/www/html/".). het hele bestand is door zPanel gegenereerd inderdaad, inclusief alle settings die ik misschien niet nodig heb.

Maar helaas werkt het dus niet :| Terwijl ik van bovenstaand 'httpd-vhosts.conf'-bestand af zou leiden dat het wel zou moeten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Heb je Apache al eens herladen? Wat is de output van apachectl -S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Ik heb een kwartiertje geleden de hele server gereboot ;)

[ Voor 87% gewijzigd door Torrentus op 19-04-2013 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Ik zou eens in je errorlog kijken, want ik krijg een 403 forbidden op ouderdagen.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
Dat is vreemd.. ik krijg wel nog steeds de default page..
Waar vind ik de errorlog? :$

Edit: /var/log/httpd:
error.log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[Thu Apr 18 12:26:19 2013] [notice] Digest: generating secret for digest authentication ...
[Thu Apr 18 12:26:19 2013] [notice] Digest: done
[Thu Apr 18 12:26:20 2013] [notice] Apache/2.2.15 (Unix) DAV/2 PHP/5.3.3 configured -- resuming normal operations
[Thu Apr 18 12:26:23 2013] [error] [client<<ip>>] Directory index forbidden by Options directive: /etc/zpanel/panel/etc/styles/zpanelx/, referer: http://<<ip>>
[Thu Apr 18 12:26:34 2013] [error] [client<<ip>>] Directory index forbidden by Options directive: /etc/zpanel/panel/etc/styles/zpanelx/, referer: http://<<ip>>/
[Thu Apr 18 12:29:21 2013] [error] [client<<ip>>] Directory index forbidden by Options directive: /etc/zpanel/panel/etc/styles/zpanelx/, referer: http:/<<ip>>/
[Thu Apr 18 12:40:44 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/var
[Thu Apr 18 12:40:44 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/favicon.ico
[Thu Apr 18 12:40:46 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/var
[Thu Apr 18 12:40:46 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/favicon.ico
[Thu Apr 18 12:40:55 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/zadmin
[Thu Apr 18 12:40:55 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/favicon.ico
[Thu Apr 18 12:41:02 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/favicon.ico
[Thu Apr 18 12:41:05 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/public_html
[Thu Apr 18 12:41:05 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/favicon.ico
[Thu Apr 18 12:41:08 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/ouderdagen_nl
[Thu Apr 18 12:41:09 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/favicon.ico
[Thu Apr 18 12:41:11 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/favicon.ico
[Thu Apr 18 12:41:12 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/favicon.ico
[Thu Apr 18 12:43:51 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/zadmin
[Thu Apr 18 12:44:53 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/var
[Thu Apr 18 12:46:52 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/public_html
[Thu Apr 18 12:47:09 2013] [error] [client<<ip>>] File does not exist: /etc/zpanel/panel/var

Niets bijzonders? :o

Edit: op verzoek IP-adressen afgeschermd.

[ Voor 103% gewijzigd door Torrentus op 19-04-2013 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Haal die IP-adressen eens weg :{

Ik krijg ook de standaardpagina, maar hij wordt geserveerd met foutcode 403. Stel in je vhost-config eens een error-log in, je mist nu dingen.

[ Voor 22% gewijzigd door GlowMouse op 18-04-2013 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ok, error.log zegt dit, maar kijk nu eens wat er in ouderdagen_nl-error.log staat, zoals opgegeven in je config. Dan zie je wat er mis gaat met je vhost.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torrentus
De domein_nl-error.log staat vol met de volgende booschap:
code:
1
[Fri Apr 19 15:46:07 2013] [error] [client <<ip>>] Directory index forbidden by Options directive: /var/zpanel/hostdata/zadmin/public_html/domein_nl/
.

Ik begrijp dus dat de gebruiker geen toeging krijgt tot ouderdagen_nl submap...
Ik ga zoeken, maar heb dit uiteraard niet (bewust) zelf ingesteld. Ik houd me aanbevolen voor hints in de juiste richting! :)

Ik vond op internet:
This means your apache configuration or .htaccess file contains Options -Indexes some-where.

Could you follow:
(1) Try to look into Apache configuration files
/etc/zpanel/configs/apache/httpd.conf
/etc/zpanel/configs/apache/httpd-vhosts.conf
(2) Search for the lines something includes Options -Indexes under <Directory "/etc/zpanel/panel/"> part
(3) Replace -Indexes with +Indexes or just Indexes

Please update here whether it resolves your problem?

httpd-vhosts.conf bevat inderdaad een '-Indexes', maar dit veranderen in '+Indexes' heeft geen effect.

Edit2: Nu achter de functie van Options -Indexes gekomen en daarom snel weer terugveranderd in -Indexes. Clients hoeven geen index te zien. De fout is ook ontdekt: (*schaam*). Bij het overkopiëeren van de oude naar de nieuwe host is de index.php niet meegekomen, index tonen was verboden, en daarom toonde hij de default pagina. Toch bedankt voor al jullie hulp :) Ik heb er alsnog weer veel van geleerd :)

[ Voor 73% gewijzigd door Torrentus op 19-04-2013 16:09 ]

Pagina: 1