front speakers klinken stiller dan mijn rear speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-11-2021
Beste,

Ik heb volgende setup :

Klipsch F10 fronts , C20 center & B3 rears en een klipsch subwoofer.

Dit alles samen met een marants SR 6007 receiver.

Alles klinkt op zich super ( heb de audyssey test gedaan en die instellingen gebruikt)
Maar heb de indruk dat tijdens het bekijken van m'n digitale televisie, ik mijn fronts zo goed als niet hoor & m'n rears wel heel duidelijk... (ik zit ook wel slechts op minder dan 1 meter van m'n rear speakers).

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? of is dit normaal?

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:27
Dan zet je de rear speakers toch gewoon zachter tot je het gewenste volume hebt bereikt. Maar had je dat niet zelf kunnen bedenken eigenlijk? Neem aan dat dit gewoon mogelijk is en in de handleiding wel beschreven staat hoe dit het beste gedaan kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24

Shunt

Boe

Waar stond je microfoontje op je luister plek of toevallig presies op het zitvlak van de bank ofzo? zo krijg je natuurlijk demping vanuit de rug en zullen die speakers harder staan dan nodig.
Maar zoals rhodium al aan geeft gewoon de rears zachter zetten in de amp configuratie.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
De rears heb ik al op -3 db gezet en de fronts op +2 db dus moet ik ze dan nog stiller zetten?
Want ik vraag me gewoon af wat de bedoeling is, dat je de fronts goed moet horen of de rears goed moet horen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24

Shunt

Boe

Je moet neutraal in het midden zitten dus de rears moeten even hard klinken dan de fronts bij bvb stereo naar alle uitgangen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Het is volgens mij de bedoeling dat het geluid voor jou prettig is.
Ik kijk zelf veel Engelse series en daarin wordt soms niet erg duidelijk gepraat en dus staan bij mij de fronts een stuk harder dan de rear speaker.

Daarbij worden de rear speakers over het algemeen toch alleen gebruikt voor leuke achtergrond effectjes en muziek en ik vond het hinderlijk dat de muziek af en toe de dialogen overtrof.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
Wat "Afvalzak" zegt is volledig het 'probleem' dat ik ook ondervind...
Je hoort gewoon supergoed achtergrondmuziek enz uit de rear speakers... en dat is soms storend als het de dialogen overtreft..

En tijdens een film , worden de rear speakers enkel gebruikt als er bv een auto van langs achter komt of bij vuurgevechten? of worden deze speakers gedurende de ganse film gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 21:26
Waarom al dat handmatige gefreubel als je Audyssey hebt?
Dat is er nu juist voor bedoeld om de niveau's van de speakers dusdanig af te stellen dat de balans, op de primaire luisterlocatie, evenwichtig is.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat je je meetmicrofoon correct opstelt. Dus ook echt daar waar je met je oor zou zitten als je op je primaire luisterlocatie zit.

Als je na een correcte Audyssey meetsessie nog steeds een te hoog niveau ervaart op de rears, dan moet je bijna wel uitgaan van problemen met de bron.

Echter, ik kom maar weinig tv-programma's tegen die een probleem hebben in de Dolby Digital stream; die balans is prima.

Daarnaast, als jou versterker lijkt op de mijne (Yamaha) qua virtuele surround instellingen: die virtuele dingen zijn los van de Audyssey te tunen om de balans van het geluid te verplaatsen.
Echter, als je TV kijkt met een correct digitaal signaal (Dolby Digital) dan zou je niks anders moeten kiezen dan 'straight', dus zonder bewerkingen. Dan hoor je wat de regisseur/producent van het programma bedoelde en niet fancy, over-the-top effecten uit je receiver.

Dus welke 'surround-stand' heeft deze problemen?
Heb je correct Audyssey ingeregeld, denk je?
Is het een specifiek tv-programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msjong
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-03-2022
Audyssey is wat mij betreft een beetje de Loud knop die op je autoradio zit ofwel je geluid wordt vervormdt. Wat ik altijd doe is met Audyssey de afstanden meten tot mijn speakers en vanuit deze gegevens ga ik tweaken. Ik zet dan alle "verbeter" programma's van de receiver uit en pas alleen het volume per kanaal aan ook regel ik mijn eigen cross-over instellingen.

Mijn rears staan op -5 en mijn fronts op +3. Dit komt simpelweg doordat mijn fronts een eind verder staan en mijn rears praktisch in mijn oor hangen. Maar met de juiste instellingen is dit absoluut geen probleem. Als ik echter nu Audyssey aan zou zetten dan schetteren de rears inderdaad keihard in mijn oor alsof het geluid wordt vergroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Logischerwijs zou je dan denken dat of je microfoon bij het meten niet goed staat of je rearspeakers staan niet goed gedraaid richting de microfoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 21:26
Of ze niet goed gedraaid staan tijdens de meting, dat maakt niet uit: dat compenseert Audyssey dan wel weer, nietwaar?

@msjong: mee eens dat je Audyssey eigenlijk alleen wil gebruiken om de afstanden (delays) en volumes te bepalen. Equalizer-rommel is immers niet per se handig (oversturing en zo).

Om maar weer mijn Yamaha aan te halen, waar Audyssey 'YPAO' heet: die kan je zo instellen dat er niet of nauwelijks ge-equalized wordt (of alleen niet op de fronts), of het achteraf uit zetten.

Maar voor het gemak zou ik lekker beginnen met een standaard Audyssey rondje, mits de microfoon maar goed opgesteld staat. Dat zou moeten resulteren in _in ieder geval_ correcte volumes per speaker.
Of het dan optimaal presteert (equalizing) is een tweede en een persoonlijke voorkeur, maar je zou niet meer verrast moeten worden door luide muziek uit de rears, tenzij de bron het dus gewoon maf aanstuurt of tenzij je dus in een maf virtual surround dsp-programma zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als de speakers niet goed gedraaid staan dan zal hij misschien het volume van die speakers hoger zetten. Als jij dan net even wat anders gaat zitten als dat je je microfoon hebt gezet dan krijg je dus eerder genoemd effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
Bedankt voor de tips allemaal!
Ik denk dat het onder andere te maken heeft met het feit dat ik bepaalde instellingen in audyssey aangezet (oa dynamic eq) heb waardoor het geheel wat luider klinkt...

Dus jullie tip is : Doe de test volledig opnieuw , zet de microfoon op oorhoogte en zet geen extra instellingen aan? (bv. dynamic eq)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

niniansix schreef op donderdag 18 april 2013 @ 13:30:
Bedankt voor de tips allemaal!
Ik denk dat het onder andere te maken heeft met het feit dat ik bepaalde instellingen in audyssey aangezet (oa dynamic eq) heb waardoor het geheel wat luider klinkt...

Dus jullie tip is : Doe de test volledig opnieuw , zet de microfoon op oorhoogte en zet geen extra instellingen aan? (bv. dynamic eq)
Ja denk ik, maar als je niet tevreden bent zet je toch gewoon zelf de verschillende kanalen wat harder of zachter?
Doe ik ook als iets me niet helemaal lekker bevalt.
Na een testje verander ik eigenlijk altijd wel iets, al was het maar om het idee te hebben dat ik het beter kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zaken als Dynamic EQ kunnen best werken maar dan moet de initiële setup wel goed zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-06 18:23
Op mn Marantz 1402 zit een knop op de AB "Level" en dan onderaan heb je fader front/rear.
Daar kun je de balans van voor naar achter zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:15
Best grappig, tot enkele dagen geleden had ik net het zelfde probleem als de TS :)
Wat het probleem bij heeft opgelost is:

Fronts op +10db
Rears op +04db

Mijn fronts staan op 3.3M meter en mijn rears op 1.4M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ben wel benieuwd, hoe had je de microfoon staan bij de eerste kalibratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
Ja ik denk dat ik gewoon de test opnieuw doe of misschien beroep doe op een audiospeciaalzaak die voor mij het geluid komen instellen....
Want heb er helaas niet echt zoveel geduld & kennis voor om alles goed in te stellen...

En ja er zijn veel manuals enz.. maar dat zie ik niet zitten om deze allemaal door te nemen..;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:59
Bij verkeerd gemasterde tv-uitzendingen (series/spelshows) heb ik dit ook. Ligt verder niet specifiek aan de instellingen want met alle andere content is het prima. Is een bekend verschijnsel, genoeg over gelezen op Audyssey fora. De rear-signalen zijn zodanig gemastered (geboost) om een leuke surround sound te creëeren maar worden eigenlijk overstuurt weergegeven. Zeker als je in de buurt zit van je rears (zoals vaak zo is als je tegen de achterwand aan zit) heb je dit verschijnsel.

Als je in films of games geen problemen hebt (zoals hier ook het geval is) zou ik het lekker zo laten. Mocht je bij andere content ook nog steeds dezelfde verschijnselen hebben is het inderdaad wat anders.

Dynamic EQ zou ik aan laten staan, dit werkt gewoon prima. Mits de calibratie goed is gedaan uiteraard :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even op de rem hier, want ik heb precies het zelfde gehad met mijn Klipsch / Denon set. Ligt deels aan de audissey, maar het is geen enkel probleem om je fader wat bij te regelen, danwel het volume van je rears wat zachter te zetten. Ik meen dat ik mijn rears (en dat was een flinke woonkamer, rears stonden op minimaal 2,5 meter van de zitpositie af) op -6,5 had gezet, en de fronts stonden meen ik op iets van -1,5.

Je rears wat zachter zetten is niet zo moeilijk, alleen ivm de afregeling van Audissey moet je de vermindering per kanaal identiek maken. Als je links 5 dB zachter zet moet je dat rechts ook doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Wat een hoop mensen die het niet begrijpen.
Tip. Gebruik alle 8 metingen.
Afstand tussen de metingen 30cm
Varieer per meting ook in hoogte.
Bij de pink noise test moeten alle kanalen hetzelfde klinken rond de 75db
Laat dynamic eq aanstaan.
Nog niet goed?
Staan je speakers voor op 22-30 graden en achter 90-110?
Audyssey mic kapot?

Pro afstellen kan ik eventueel wel voor je doen. Is goedkoper dan de winkel

[ Voor 26% gewijzigd door Masterkale1 op 19-04-2013 08:00 ]

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niniansix
@masterkale1 : Ik woon wel in belgië en ik denk dat de meeste van de fora uit nederland komen...
Het zou me wel heel veel kunnen helpen!

Greetz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:59
Masterkale1 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 07:55:
Tip. Gebruik alle 8 metingen.
Afstand tussen de metingen 30cm
Varieer per meting ook in hoogte.
+1, waarbij meting 1 wel de MLP moet zijn, voor de eventuele overbodige duidelijkheid :P

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Ja pos 1 inderdaad de mlp.
Belgie dat is een tikkeltje te ver, sorry.
Zorg er trouwens ook voor dat alles in de kamer uitstaat.
Koelkast , klok etc

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Pagina: 1