Ik ben van plan mijn huidige HTPC te gaan vervangen door een nieuwe. Hiervoor heb ik een nieuw systeem samengesteld op basis van verschillende reviews en forum posts, maar zou graag:
OC'en ga ik ook geen tijd aan besteden (gebrek aan kennis, tijd en stabiliteit/gebruikersgemak is vereist). Dus tenzij het veilig en makkelijk kan doe ik het niet
Budget en al beschikbare hardware:
Hardware op het oog:
Mocht er ergens verduidelijking nodig zijn dan hoor ik het graag. Dank!
- Algemeen willen checken of het systeem aansluit bij mijn eisen en of het misschien nog verbeterd kan worden?
- Specifieke onderdelen checken. Zie laatste kolom van tabel.
- Overige comments zijn ook meer dan welkom
- Windows 7 of Windows 8 (advies welkom)
- Zo stil (ivm woonkamer, 24/7 on) en zuinig (kosten + milieu) mogelijk. Voor beide is het wel belangrijk dat ze niet limiterend zijn voor de overige vereisten, bijvoorbeeld door hier meer geld aan te besteden.
- afspelen van full HD (BD50) inc DTS-HD 7.1 via XBMC
- Plex Media Server om te streamen. Doel is genoeg capaciteit te hebben om af te spelen op XBMC (full quality) en tegelijk naar 2 ipads te streamen (transcoded)
- Sabnzbd / CP / SB als usenet/download applicaties
- Aangesloten via HDMI op Marantz receiver die vervolgens de 46" tv aanstuurt
OC'en ga ik ook geen tijd aan besteden (gebrek aan kennis, tijd en stabiliteit/gebruikersgemak is vereist). Dus tenzij het veilig en makkelijk kan doe ik het niet
Budget en al beschikbare hardware:
- Samsung SSD 840, 120GB (hoeft niet vervangen te worden)
- Sapphire Radeon HD6450 SILENT,1GB (indien onboard CPU beter is, dan hoeft deze niet in het systeem)
- HDD: Oude 1 TB interne schijf (ik twijfel over vervanging; werkt prima, maar misschien te veel geluid), 1x 3 TB USB 3.0 (Seagate) en 1x USB 2.0 HDD.
Hardware op het oog:
| # | Product | Prijs | Subtotaal | Argumentatie |
| 1 | Intel Core i5 3570K Boxed | € 181,40 | € 181,40 | Intel presteert beter met transcoding en de i5 3570k heeft een goede prijskwaliteit verhouding. Nadeel kan de onboard gpu zijn die ik waarschijnlijk niet gebruik? De versie zonder GPU draait volgens mij op een lagere kloksnelheid, terwijl ik volgens mij voor het transcoden wel wat power (& cores) kan gebruiken. |
| 1 | ASRock Z77 Pro4-M | € 79,60 | € 79,60 | M-atx bord wordt aangeraden bij de kast en ik heb alleen een pcie x16 slot nodig voor de videokaart. SRT en USB3.0 zijn stiekem ook vereist en dit is aanwezig. Het bordje komt goed uit de test, dus wat mij betreft prima, tenzij iemand iets opvalt of ander advies heeft |
| 1 | Fractal Design Node 605 | € 138,50 | € 138,50 | De kast moet even breed zijn als de Marantz receiver en vooral stil zijn. Deze kast komt wisselend uit reviews, maar wordt over het algemeen als stijlvol en stil beschouwd. Mochten er andere suggesties zijn dan hoor ik dat graag. |
| 1 | Kingston KHX1600C9D3K2/8GX | € 49,90 | € 49,90 | Op dit geheugen uitgekomen via de Kingston memory search. Heb zelf goede ervaring met Kingston (prijs/kwaliteit/betrouwbaarheid), maar andere suggesties zijn welkom. HyperX omdat de CPU daarvan zou profiteren (al weet ik niet meer zeker of dit nou speciaal voor AMD was) |
| 1 | be quiet! Straight Power E9 480W CM | € 84,80 | € 84,80 | De voeding is gekozen omdat deze stil, efficiënt en modulair zou zijn. Ook gekeken naar hybride modellen, maar het valt me op dat die meestal een stuk meer vermogen hebben. Mijn inschatting is dat 480W ruim voldoende moet zijn. Hoe kijken jullie daarnaar en zouden jullie iets anders kiezen? Stil, zuinig en stabiel zijn belangrijk. |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 534,20 | Mag iets meer als er duidelijke verbetering is. Uiteraard liever wat minder | |
Mocht er ergens verduidelijking nodig zijn dan hoor ik het graag. Dank!