HTPC / NAS voor XBMC & Plex Server + Sabnzbd / CP / SB

Pagina: 1
Acties:

• WaarAnders
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07-2025
Ik ben van plan mijn huidige HTPC te gaan vervangen door een nieuwe. Hiervoor heb ik een nieuw systeem samengesteld op basis van verschillende reviews en forum posts, maar zou graag:
  1. Algemeen willen checken of het systeem aansluit bij mijn eisen en of het misschien nog verbeterd kan worden?
  2. Specifieke onderdelen checken. Zie laatste kolom van tabel.
  3. Overige comments zijn ook meer dan welkom :)
Gebruik / algemene eisen:
  • Windows 7 of Windows 8 (advies welkom)
  • Zo stil (ivm woonkamer, 24/7 on) en zuinig (kosten + milieu) mogelijk. Voor beide is het wel belangrijk dat ze niet limiterend zijn voor de overige vereisten, bijvoorbeeld door hier meer geld aan te besteden.
  • afspelen van full HD (BD50) inc DTS-HD 7.1 via XBMC
  • Plex Media Server om te streamen. Doel is genoeg capaciteit te hebben om af te spelen op XBMC (full quality) en tegelijk naar 2 ipads te streamen (transcoded)
  • Sabnzbd / CP / SB als usenet/download applicaties
  • Aangesloten via HDMI op Marantz receiver die vervolgens de 46" tv aanstuurt
Gaming zal er niet op worden gedaan
OC'en ga ik ook geen tijd aan besteden (gebrek aan kennis, tijd en stabiliteit/gebruikersgemak is vereist). Dus tenzij het veilig en makkelijk kan doe ik het niet

Budget en al beschikbare hardware:
  • Samsung SSD 840, 120GB (hoeft niet vervangen te worden)
  • Sapphire Radeon HD6450 SILENT,1GB (indien onboard CPU beter is, dan hoeft deze niet in het systeem)
  • HDD: Oude 1 TB interne schijf (ik twijfel over vervanging; werkt prima, maar misschien te veel geluid), 1x 3 TB USB 3.0 (Seagate) en 1x USB 2.0 HDD.
Er van uitgaande dat deze hardware onderdeel van het nieuwe systeem wordt, is het budget 600 euro. Liever minder, maar als dit niet genoeg is voor wat ik ermee wil doen dan kan er evt meer bij.

Hardware op het oog:
#ProductPrijsSubtotaalArgumentatie
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 181,40€ 181,40Intel presteert beter met transcoding en de i5 3570k heeft een goede prijskwaliteit verhouding. Nadeel kan de onboard gpu zijn die ik waarschijnlijk niet gebruik? De versie zonder GPU draait volgens mij op een lagere kloksnelheid, terwijl ik volgens mij voor het transcoden wel wat power (& cores) kan gebruiken.
1ASRock Z77 Pro4-M€ 79,60€ 79,60M-atx bord wordt aangeraden bij de kast en ik heb alleen een pcie x16 slot nodig voor de videokaart. SRT en USB3.0 zijn stiekem ook vereist en dit is aanwezig. Het bordje komt goed uit de test, dus wat mij betreft prima, tenzij iemand iets opvalt of ander advies heeft
1Fractal Design Node 605€ 138,50€ 138,50De kast moet even breed zijn als de Marantz receiver en vooral stil zijn. Deze kast komt wisselend uit reviews, maar wordt over het algemeen als stijlvol en stil beschouwd. Mochten er andere suggesties zijn dan hoor ik dat graag.
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 49,90€ 49,90Op dit geheugen uitgekomen via de Kingston memory search. Heb zelf goede ervaring met Kingston (prijs/kwaliteit/betrouwbaarheid), maar andere suggesties zijn welkom. HyperX omdat de CPU daarvan zou profiteren (al weet ik niet meer zeker of dit nou speciaal voor AMD was)
1be quiet! Straight Power E9 480W CM€ 84,80€ 84,80De voeding is gekozen omdat deze stil, efficiënt en modulair zou zijn. Ook gekeken naar hybride modellen, maar het valt me op dat die meestal een stuk meer vermogen hebben. Mijn inschatting is dat 480W ruim voldoende moet zijn. Hoe kijken jullie daarnaar en zouden jullie iets anders kiezen? Stil, zuinig en stabiel zijn belangrijk.
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,20Mag iets meer als er duidelijke verbetering is. Uiteraard liever wat minder :)

Mocht er ergens verduidelijking nodig zijn dan hoor ik het graag. Dank!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Het is een aardige poging, maar heel eerlijk gezegd slaat deze configuratie helemaal nergens op :X

Om te beginnen lijkt het me nuttig om je eerst even op een heel groot nadeel van je build te wijzen, namelijk geluidsproductie. Je wil een zo stil mogelijk systeem, maar tegelijkertijd wil je ook storage toevoegen. Die 2 conflicteren met elkaar. Alles wat beweegt maakt geluid; hoe veel of hoe weinig ook, er zal geluid worden geproduceerd. Logisch gevolg hieruit is dus ook dat je deze onderdelen zou willen gaan elimineren. Het nuttigste doe je dat door de meest geluidsproducerende onderdelen hiervoor aan te pakken. In de regel zijn dat de koeling van je GPU, CPU, voeding en HDD. Helaas is 100% passief koelen nog steeds erg lastig en kostbaar, dus je zal waarschijnlijk niet ontkomen aan toch iets van actieven koeling. Daarin geldt hoe groter de diameter van de fan, hoe trager deze mag draaien om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen en dus hoe stiller deze wordt. Voor de heatsinks waar je de koeler op monteert geldt juist weer dat deze zo goed mogelijk warmte moeten geleiden (elk materiaal heeft zn eigen eigenschappen hierin) en hoe groter het oppervlakte dat contact maakt met de lucht, hoe beter de koeling zal functioneren.

De GPU kan met de huidige APU's prima worden weg gelaten. Dit geeft je naast dat je geen koeling erop nodig hebt en er geen geld aan hoeft uit te geven ook extra ruimte en daarmee vaak een betere air-flow in je kast, wat altijd prettig is.

De CPU zal in dit geval dus een APU zijn, waarbij de TDP-waarden (thermal design power) van belang zijn. De TDP geeft aan hoeveel warmte er maximaal door de koeling moet kunnen worden afgevoerd zodat de processor nog steeds goed blijft functioneren. Kort gezegd komt het erop neer dat hoe lager deze waarde is, hoe minder warmte je hoeft af te voeren en hoe stiller je systeem dus kan zijn. Leuk bijkomend voordeel is dat hiermee over het algemeen ook het verbruik van je systeem weer afneemt.

De voeding kan je beter zo klein mogelijk (maar niet kleiner dan wat je nodig hebt natuurlijk) nemen. Een voeding die 10% van zn max moet leveren werkt namelijk minder rendabel dan een voeding die 60% van zn max moet leveren. In deze build kan je zeer waarschijnlijk wel al met een picoPSU af kunnen, welke als bijkomend voordeel heeft dat deze ook passief gekoeld is, en dus 100% stil. Er zijn ook "gewone" voedingen verkrijgbaar die 100% passief zijn, maar deze zijn helaas nog wel vrij prijzig.

Tot slot de HDD(s). Gegeven de hoeveelheid data die opgeslagen moet worden is volledig naar SSD's over stappen vaak niet haalbaar in verband met kosten. Om toch de stilte hiervan te krijgen kun je de HDD"s ook uit het systeem halen, en in een NAS plaatsen. Groot voordeel daarvan is, is dat je deze op een plaats waar geluid geen issue is kan plaatsen zoals bijvoorbeeld de meterkast, en deze zeer energie-zuinig functioneert. Hierdoor hoeft de HTPC dus ook niet 24/7 aan te staan. De meeste NAS-devices kunnen daarnaast ook nog de nodige diensten afhandelen, zoals MySQL, SABNZBD, sickbeard, couchpotato of torrents.

Gegeven je wensen en eisen van je media-omgeving heb ik even een nieuwe configuratie voor je samen gesteld die naar mijn mening vele malen geschikter is voor je doeleinde.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 58,30€ 58,30
1Asus F2-A85-M LE€ 64,90€ 64,90
1Silverstone Lascala LC19B-R€ 150,35€ 150,35
1Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile€ 24,90€ 24,90
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 27,45€ 27,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 325,90

Hierin kun je dan de Samsung 840 weer in terug plaatsen.
De bediening kun je doen via een CEC-adapter. Eventueel kan je nog een optical drive toevoegen, maar zelf zie ik er geen noodzaak meer voor... Heb die van mij al zeker geen jaar meer gebruikt.

De AMD A6 is prima in staat tot het afspelen van al je content, inclusief BluRay 3D formaten.
Het bord beschikt over een A85-chipset waardoor je volop beschikking hebt over zowel USB3 als SATA-III connecties.
Gegeven dat de build op AMD APU is gebaseerd is DDR3-1600 aan te raden. 4GB is meer dan genoeg voor het afspelen van content.
De case is wel wat duurder, maar is van een goede kwaliteit, en komt al direct met een passief gekoelde (externe) voeding en is dus ook weer 100% stil.
De keuze qua CPU-koeler is gegeven de geringe hoogte vrij beperkt. Deze Scythe is een van de platste lucht-gekoelde oplossingen die te vinden is en geeft je nog genoeg ruimte tussen bovenkant van de koeler en het deksel van de case.
Door middel van de CEC-adapter kun je met de remote van je TV of receiver je HTPC bedienen. Hierdoor heb je als voordeel dat je geen additionele remote nodig hebt en geen line-of-sight met je case hoeft te hebben (de HTPC mag in een afgesloten kast staan zonder additionele bekabeling).

De storage kun je dan weer op een NAS plaatsen. De meest interessante opties daarvoor zijn de producten van Synology en QNAP, waarbij Synology over het algemeen toch als net iets geschikter voor dit doeleinde wordt gezien. Voor deze toepassing zou bijvoorbeeld een http://tweakers.net/produ...logy-disk-station-ds212j/ prima volstaan al. Hierin kun je 2 HDD's in kwijt, en de 3e (logischerwijs de USB3-disk) kun je weer via USB eraan koppelen.

Qua kosten ben je dan zelfs nog iets minder kwijt dan wat je nu van plan bent, maar heb je een systeem dat veel beter aansluit bij je wensen, aanzienijk zuiniger en stiller is, en je een goede basis voor eventuele toekomstige uitbreiding geeft. Zo zou je bijvoorbeeld voor pakweg 50 euro een Pi met voeding en SSD erbij kunnen doen, en je kan dan ook op een 2e TV alles weer bekijken wat je ook op je HTPC kan zien.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-04 07:35
@Kroegtijger, volgens mij heb je de TS niet goed gelezen? Nu heb ik niet heel veel ervaring met plex media server, maar ik kan me toch voorstellen dat een dualcore A6 net iets te licht is om 2 HD streams te transcoderen terwijl 1 HD video wordt afgespeeld (daarnaast kan i/o ook limiterend kan gaan worden).

Dus de keuze voor een quadcore kan ik wel begrijpen. De keuze voor een 3570k dan weer niet. Overklokken ga je toch niet doen wanneer geluidsproductie belangrijk is en 300Mhz verschil in kloksnelheid is minder dan 10% verschil. Die 3350p zal meer dan snel zat zijn. Overigens zou ik bij een Intel CPU wel liever een AMD videokaart zien aangezien je die toch al in je bezit hebt.

De opmerking van kroegtijger over het FM2 platform kan ik me ook in vinden. Zou een quadcore Trinity APU niet al meer dan genoeg kracht bezitten? Een A8 of een A10 is een mooie alles in 1 oplossing waardoor je al helemaal geen losse videokaart meer nodig hebt. Zet hier dan wel een goede aftermarket koeler op (wat je nu niet in je setup hebt staan). Een stille setup begint bij een goede CPU koeler pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B

Aan de andere kant ben ik het niet eens met kroegtijger over het gebruik van HDD's in HTPC's. Hij beweert nogal stellig dat het niet mogelijk is om een geluidloos systeem te maken wanneer je HDD's in je HTPC hangt wat natuurlijk ook klopt. Alleen is onhoorbaar en geluidloos iets heel anders. In mijn HTPC heb ik een stille 5400rpm HDD (WD green) die ik met rubber heb bevestigd in de kast. Die hoor ik dus totaal niet.

Qua voeding zit je inderdaad aan de hoge kant. Het systeem (zowel met AMD als Intel CPU) zal niet meer dan 200W gaan verbruiken. Een goede 300W is dus al meer dan voldoende. Een picoPSU zou ik met een AMD quadcore of Intel + videokaart overigens niet aan beginnen (piekbelasting komt wel heel dicht aan het maximale vermogen van de voeding).

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 18 april 2013 @ 09:20:
@Kroegtijger, volgens mij heb je de TS niet goed gelezen? Nu heb ik niet heel veel ervaring met plex media server, maar ik kan me toch voorstellen dat een dualcore A6 net iets te licht is om 2 HD streams te transcoderen terwijl 1 HD video wordt afgespeeld (daarnaast kan i/o ook limiterend kan gaan worden).
Het transcoden is inderdaad wel behoorlijk CPU-intensief. Desondanks lijkt een 3570k me volledig over the top, nog naast het simpele feit dat TS aangeeft niet te willen gaan overclocken en toch voor een k-CPU kiest icm een z77-bord.
Dus de keuze voor een quadcore kan ik wel begrijpen. De keuze voor een 3570k dan weer niet. Overklokken ga je toch niet doen wanneer geluidsproductie belangrijk is en 300Mhz verschil in kloksnelheid is minder dan 10% verschil. Die 3350p zal meer dan snel zat zijn. Overigens zou ik bij een Intel CPU wel liever een AMD videokaart zien aangezien je die toch al in je bezit hebt.

De opmerking van kroegtijger over het FM2 platform kan ik me ook in vinden. Zou een quadcore Trinity APU niet al meer dan genoeg kracht bezitten? Een A8 of een A10 is een mooie alles in 1 oplossing waardoor je al helemaal geen losse videokaart meer nodig hebt. Zet hier dan wel een goede aftermarket koeler op (wat je nu niet in je setup hebt staan). Een stille setup begint bij een goede CPU koeler pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Een A8 of A10 zou het inderdaad ook al wel moeten kunnen. Alternatief zou zijn om voor bijvoorbeeld een FX-6100 build te kiezen ipv een i5 3350p als ik op CPU-BOSS mag geloven. Valt bijvoorbeeld prima te combineren met een AMD 970-chipset zoals een pricewatch: Asus M5A97 LE R2.0
Moet dan nog wel een videokaartje bij, maar daar is meer dan genoeg voor te vinden. Zo zou een pricewatch: XFX Radeon HD 6450 al voldoende zijn. Let wel dat je een passief gekoelde kaart neemt; met een knappe case-fan is dat prima te doen dan.
Aan de andere kant ben ik het niet eens met kroegtijger over het gebruik van HDD's in HTPC's. Hij beweert nogal stellig dat het niet mogelijk is om een geluidloos systeem te maken wanneer je HDD's in je HTPC hangt wat natuurlijk ook klopt. Alleen is onhoorbaar en geluidloos iets heel anders. In mijn HTPC heb ik een stille 5400rpm HDD (WD green) die ik met rubber heb bevestigd in de kast. Die hoor ik dus totaal niet.
Ben het helemaal met je eens wat betreft geluidloos en onhoorbaar, maar het is ook zeer afhankelijk van je persoonlijke beleving. Sommige mensen kunnen met zware koeling draaiende geen enkel probleem hebben met het geluid, en anderen storen zich er mateloos aan. Uiteraard is daarbij ook de rest van alles wat geluid produceert, inclusief content van belang. Zit je in een doodstille ruimte, of is er al een hoop achtergrond-geluid, Luister / kijk je naar een live concert registratie met het volume op 10, of kijk je 's avonds laat naar een klassiek concert. In het ene geval is de productie van geluid dus geen enkel probleem en in het andere geval kan het heel hinderlijk zijn. Ieder zal voor zich moeten bepalen wat de voorkeur geniet.
In mijn eigen builds kies ik ook niet voor 100% passief, omdat de meerprijs die betaald moet worden niet opweegt tegen de geluids-reductie. Zo gebruik ik vrijwel altijd een actieve CPU-koeler en een actief gekoelde voeding, maar kies ik daar wel weer de stilste modellen van uit. Het gebruik van HDD's in een HTPC zal ik daarintegen altijd weer proberen te voorkomen. Dit is dan weer niet alleen gebaseerd op geluids-productie (wel een van de overwegingen, maar niet uitsluitend). De voornaamste reden hiervoor is omdat het centraal opslaan van data in een netwerk-omgeving enorme voordelen biedt, en een storage-oplossing (normaal gesproken een NAS dus) dit het 't meest efficient doet qua kosten in verbruik en aaschaf en mogelijkheden. Bovendien kan je hierdoor weer een ruimere keuze qua cases maken (minder eisen ivm ontbreken HDDs)

Aangezien in deze build er nogal wat CPU-kracht gevraagd wordt is het misschien wel het overwegen waard om er een klein servertje voor neer te zetten met een eenvoudige client. Hierdoor kan je de client (of dat nu een mediaspelertje of een HTPC is doet er eigenlijk niet meer toe dan) 100% stil zijn, en kan je veel meer diensten nog gaan aanbieden in je netwerk dan wat anders mogelijk zou zijn. Denk bijvoorbeeld aan een domeintje, WDS, mail, etc. Allemaal zaken die je normaal gesproken niet op een HTPC wilt hebben, maar wel op een server kunnen worden onder gebracht.
Qua voeding zit je inderdaad aan de hoge kant. Het systeem (zowel met AMD als Intel CPU) zal niet meer dan 200W gaan verbruiken. Een goede 300W is dus al meer dan voldoende. Een picoPSU zou ik met een AMD quadcore of Intel + videokaart overigens niet aan beginnen (piekbelasting komt wel heel dicht aan het maximale vermogen van de voeding).
Voeding zou wat mij betreft inderdaad rond de 300 watt moeten liggen met een build als hierboven, maar uiteraard kan deze hele build weer volledig op de helling komen te staan als TS zou gaan kiezen voor een klein servertje met een client. Het lijkt me dus zinvol voor TS om eerst even strak op een rijtje te gaan krijgen of de eisen die er nu liggen over een jaar of over 2 of 3 jaar ook nog zo liggen. De investering die je nu doet gaat de basis voor het hele netwerk van dergelijke devices vormen, dus bedenk nu al wat er over een paar jaar mogelijk nodig gaat zijn (in de regel blijkt dat je altijd weer meer storage-ruimte nodig hebt dan dat je vooraf had bedacht, meer geheugen nodig hebt dan ingeschat en de netwerk-overdrachtssnelheid altijd lager ligt dan dat je eigenlijk zou willen; hou dus ruimte voor uitbreiding voor zowel discs als geheugen en NICs zodat je hier nog in kan gaan upgraden)

iRacing Profiel

• WaarAnders
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-07-2025
Dank voor jullie uitgebreide reacties, zeer gewaardeerd!

NAS & HDD
Ik heb gekeken naar een NAS om het systeem nog stiller te maken, maar het probleem hierbij is de netwerkaansluiting. Kabels trekken is eigenlijk geen optie in mijn huidige huis (lees: komende jaren) en wifi/powerline zal niet voldoende zijn. Daarom is een NAS volgens mij geen optie voor mij en kom ik uit bij een case met ruimte voor een aantal HDDs. Deze HDDs staan uit als ze niet gebruikt worden en ze worden alleen gebruikt voor het opslaan en afspelen van films. In het geval van afspelen hoor je ze niet ivm het geluid van de film.
Stille HDDs worden wel gewaardeerd om dit zo veel mogelijk te verminderen. De WD Green of AV-GP serie of de Hitachi zijn redelijk stil en worden daarnaast ook niet zo warm.

I/O
I/O had ik niet over nagedacht, maar zou op te lossen kunnen zijn door raid 0 (meer geluid) of de getranscode stukjes te laten wegschrijven naar een SSD en vanaf daar te streamen. Als ik sneller kan transcoden dan afspelen dan bouw ik een buffer op en kan die buffer vanaf de ssd afgespeeld worden. Hierbij ga ik er wel vanuit dat niet alles op hetzelfde moment gestart wordt... Als de I/O daadwerkelijk beperkend wordt dan ga ik me daar om bekommeren ($).

CEC
CEC was ik niet mee bekend en had een goede optie geweest, maar heb bij mijn huidige HTPC het zo ingericht dat alles via mijn iPad gaat. Zwaarder beheer gaat via remote desktop.

CPU
Ik had persoonlijk liever een AMD gehad, maar Intel scoort over het algemeen beter op verbruik, warmte en transcoding prestaties (bron, bijv: http://www.legionhardware...x_8350_and_fx_6300,7.html). Ik ben me van bewust dat dit misschien iets meer kost, maar het scheelt me vervolgens weer op stroomverbruik en koeling (zowel $ en geluid). De i5 3350P ga ik nog wat verder onderzoek naar doen en dan de afweging prestaties / prijs. Ook de Scyth cooler ga ik nog naar kijken!

PSU
Hebben jullie tips voor een 300W voeding? Via de PW zoekend op 300 - 400 W, modulair en gold/platinum kom ik uit op de Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless (schijnt zelfs 24 uur op vol vermogen te kunnen lopen zonder volgen SPR), maar ik betwijfel of deze in de kast past. Dit ga ik morgen eens verder uitzoeken, maar tips zijn welkom!

• jaapsander
I/O hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Raid setups zijn niet altijd even ideaal, maar de best werkende methode is gewoon om verschillende dingen op verschillende HDD's te doen. Zolang je niet aan het parren/rarren + 3 streams op 1 HDD doet is er niks aan de hand. Doe je dit wel op 1 HDD, dan kan ik je nu al zeggen dat het zal gaan stotteren.

Dat een Intel het beter doet mbt transcoding snelheid is niet zo verwonderlijk natuurlijk, maar de vraag is hoeveel heb je nou echt nodig? Is er een manier om dit te testen? Overigens kan ik me prima vinden in een i5 + HD6450 (aangezien je de videokaart toch al hebt). Maar een A8 build (wanneer deze al genoeg CPU kracht heeft) is ideaal, aangezien je idle verbruik gewoon lager zal zijn zonder discrete videokaart. Ook zal je koeling en airflow beter zijn zonder extra videokaart.

Waarom ben je overigens op zoek naar een modulaire gold/platinum voeding? Modulair is wat mij betreft alleen nuttig wanneer je zeer weinig aansluit in je pc. Wanneer je wat meer HDD's aansluit ben je al gauw alle kabels nodig, is modulair ook geen voordeel meer. Zelfde geld voor gold/platinum voedingen. Deze zijn wel iets zuiniger, maar ook een stuk duurder. Een AMD setup zonder losse videokaart zal idle (grootste gedeelte van de tijd) ongeveer 30W verbruiken (misschien zelfs minder). Als je dan een voeding hebt die 5% zuiniger is dan scheelt dat maar 1.5 Watt. Oftewel op jaarbasis 24/7 maar 3 euro. Met dit verschil ga je een €100+ kostende voeding nooit terug verdienen. Dan kun je beter een pricewatch: be quiet! System Power 7 300W een pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt of een pricewatch: Huntkey Jumper 300G of anders een pricewatch: LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield nemen. Veel betere prijs/kwaliteit verhouding.

• kroegtijger
Ik zou toch eerder kiezen voor een FX-6300 + HD6450 dan voor een i5 3550p + HD6450. De 6 cores die de FX-6300 biedt is toch wel een erg grote meerwaarde.
Wat betreft de HDD's kun je, zoals Jaapsander al aangaf, deze prima in rubber ophangen; dat geeft behoorlijk wat demping. Kies voor je case voor een degelijk model waarin resonantie niet zal gaan optreden.

[ Voor 40% gewijzigd door kroegtijger op 19-04-2013 14:39 ]

iRacing Profiel

• jaapsander
Qua stroomverbruik niet. En als ik wat benchmarks bekijk kan hij prima meedoen met de 8 core buldozers. Neem ik aan dat hij dus sneller is dan een 6-core...

http://www.pcper.com/revi...rated-Graphics/Media-Enco
http://nl.hardware.info/r...-naar-x264-video-encoding

[ Voor 48% gewijzigd door jaapsander op 19-04-2013 14:40 ]

• kroegtijger
jaapsander schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 14:39:
Qua stroomverbruik niet. En als ik wat benchmarks bekijk kan hij prima meedoen met de 8 core buldozers. Neem ik aan dat hij dus sneller is dan een 6-core...

http://www.pcper.com/revi...rated-Graphics/Media-Enco
http://nl.hardware.info/r...-naar-x264-video-encoding
over "sneller" kun je niet zo eenduidig spreken helaas. Het hangt af van de bewerkingen die je erop wilt gaan doen. Als je bewerkingen doet die heel intensief zijn, maar niet zoveel tegelijk gebeuren / kunnen gebeuren, dan is de i5 beter, maar moet je veel simultane bewerkingen doen, dan is een FX-6300 of eventueel zelfs een FX-8350 weer een betere keuze. Het is dus helemaal afhankelijk van hoe je software precies functioneert om de maximale performance te kunnen gaan behalen.

iRacing Profiel

Pagina: 1