• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-02 13:53
Beste lezers,

Ik wil een HTPC gaan neerzetten in de huiskamer, de bedoeling is XBMC draaien, onder windows. De bestanden staan op het netwerk. En zou graag jullie advies horen betreffende het volgende:

Ik heb volgens mij 2 (3?) keuzes:
  • Ik heb nog een oude laptop (core 2 duo E5500, nVidia 9650m GT, 4gb mem). Hiervan moet de harddisk wel vervangen worden deze is aan het overlijden. Ik keek hier tot ongeveer 6 maanden terug altijd series op. 720p /1080p.
  • Een nieuwe HTPC bouwen.
  • Media player / Raspberry PI. Deze keuze heb ik voor mezelf al afgeschreven vanwege de ondersteuning van (nieuwe) bestandsformaten. Verder heb ik het liefst een "gewone" pc zodat ik er ook nog andere software op kan draaien in dien gewenst. Raspberry valt af omdat ik de ui te traag vind.
Ik heb met de laptop nog nooit problemen gehad met afspelen van video's. Maar vraag me af of ik tegen problemen aan ga lopen als ik andere formaten wil gaan kijken. Ben niet echt thuis in de videoformaten en de bijbehorende systeemeisen.

De laptop is uiteraard de goedkoopste optie. Sata HDD erin en gaan met die banaan.

Echter de HTPC moet ik zelf in elkaar zetten en dat is toch ook wel weer leuk. (Tijd geleden dat ik het heb gedaan).

Wat zouden jullie doen in dit geval?

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
De laptop kan je in principe wel gebruiken, maar ik zou dan denk ik er wel voor kiezen om de hardware in een andere behuizing te plaatsen zodat je een grotere koeler kwijt kan. Laptop-koelers willen nog wel eens wat lawaai maken.
Daar zal waarschijnlijk wel het nodige knutsel-werk voor nodig zijn.
Wat dat betreft is een nieuwe machine de mooiere optie, maar ook aanzienlijk duurder.

iRacing Profiel

• Erkel
Ik ga er van uit dat ik met een goed zoeken voor +/- 250 euro een aardige HTPC kan bouwen. Heb even een opzetje gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 58,30€ 58,30
1MSI FM2-A75IA-E53€ 74,30€ 74,30
1Thermaltake Element Q€ 57,30€ 57,30
2Adata AD3U1333C4G9€ 16,99€ 33,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 223,88

Wat ik hier nog mis volgens mij is een harde schijf / ssd. Mijn voorkeur gaat uit naar een SSD, maar die zijn ook weer vrij prijzig. Voordeel van een SSD is m.i. wel dat de opstart tijd flink verkort wordt. En dan kan je pc gewoon helemaal uitzetten op het moment dat ie niet gebruikt wordt, en je dus weer stroom bespaart.

En misschien nog wat sneller geheugen, aangezien de videokaart daar ook baat bij heeft. Heb in eerste instantie voor el-cheapo geheugen.

Verwijderd

Mooi systeem zo. Ik zou alleen een SSD overslaan omdat het systeem dan meteen een stuk duurder wordt tegen een geringe snelheidswinst. In plaats daarvan kun je beter gewoon een grote HD nemen van 3TB ofzo waar je alle video's op kunt opslaan. En ik zou nog een blu-rayspeler, of op zijn minst een dvd-speler toevoegen.

Naar je opties gekeken zou ik trouwens altijd voor een nieuwe machine gaan. Als je die oude laptop zou gebruiken zou je uit praktische overwegingen waarschijnlijk sowieso alles in een andere behuizing moeten zetten waardoor je al een nieuwe kast + voeding moet kopen net als een nieuwe HD.

Door dan de oude hardware uit die laptop te gebruiken kun je mogelijk (nog aangenomen dat het überhaupt werkt) besparen op een mobo, processor en werkgeheugen, maar koop je die drie dingen nieuw dan ben je rond de 200 euro kwijt en voor dat geld heb je meteen alles nieuw en krachtiger. Voor dat geld zou ik niet met oude hardware gaan werken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2013 09:56 ]

• Erkel
Het wordt dus een nieuwe machine inderdaad :). Ik heb in mijn huidige laptop een SSD zitten, en daardoor ben ik eigenlijk wel verwend. Een grote harddisk is niet nodig, aangezien de HTPC alles vanaf het netwerk moet afspelen. (Er wordt niks op gedownload).

Verder heb ik inderdaad geen blu-ray / dvd-speler. Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik deze heb gebruikt in mijn huidige pc en laptop. Ik koop nooit DVD's en zeker geen Blu-Rays.

Nog een vraagje van mijn kant, kan de A6--5400k 3D aan? Binnenkort komt er ook een nieuwe tv bij, en als je dan toch 3D hebt kan je net zo goed af en toe een 3D fimpje opzetten 8)

Als SSD had ik trouwens deze in gedachten:
http://tweakers.net/price...840-series-ssd-120gb.html

Dan kom ik totaal op +/- 300 euro. Wat ik wel redelijk vind voor een HTPC.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
:Y de A6 kan dat prima aan, inclusief BluRay 3D.
Ik zou dan weer wel direct voor het juiste geheugen (DDR3-1600) kiezen, aangezien de meerprijs vs prestatie-verbetering het wel rechtvaardigd.
Wel mis ik nog een aftermarket-cooler om de boel wat stiller te houden. Zeker als je in de toekomst dan nog eens de voeding zou gaan vervangen voor bijvoorbeeld een picoPSU (wat prima kan in deze build) zou je een fluister-stil systeem hebben. Daarnaast is een stukje hardware voor de bediening nog wel praktisch. In deze build lijkt me een CEC-adapter het me wel af maken. Leuke andere optie zou een iMon VFD bijvoorbeeld zijn, zodat je een display hebt met een aparte remote.
Wat betreft de DVD/BD speler kan ik je niet anders dan groot gelijk geven. Er zit bij mij dan nog wel een drive in, maar is meer omdat die er toch nog lag... Heb m 1x gebruikt bij installatie en verder nooit meer.

[ Voor 24% gewijzigd door kroegtijger op 18-04-2013 19:38 ]

iRacing Profiel

• Erkel
CEC Adapter is een goede, daar had ik niet aan gedacht. Die iMon vind ik wat overdreven ik geef daar niet zoveel om :)

Een aftermarket cooler is ook een goed idee. Zijn daar nog suggesties voor? De laatste koeler die ik ooit heb gekocht was een Arctic Accelero 2 voor mij 2900XTX (nostalgie <3 )

Verwijderd

Ieder zijn voorkeur natuurlijk ;) Maar zelf vind ik het wel fijn dat ik een dvd of bluray na aankoop meteen kan kijken zonder deze altijd eerst te moeten rippen. En een dvd speler kost twee tientjes ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2013 22:31 ]

Pagina: 1